Σάββατο 4 Ιουλίου 2020

Στο τρέχον τεύχος του HTR / In the current issue of HTR

Harvard Theological Review 113:3 (2020)

  • Fotini Hadjittofi, Hagith Sivan, "Staging Rachel: Rabbinic Midrash, Theatrical Mime, and Christian Martyrdom in Late Antiquity," 299-333 (abstract)
  • Travis B. Williams, "Delivering Oracles from God: The Nature of Christian Communication in 1 Peter 4:11a," 334-353 (abstract)
  • Miriam Goldstein, "Early Judeo-Arabic Birth Narratives in the Polemical Story “Life of Jesus” (Toledot Yeshu)," 354-377 (abstract)

Κατά Ιωάννην και ιστορία / John's Gospel and history

Το θέμα της ιστορικότητας του κατά Ιωάννην ευαγγελίου έχει απασχολήσει την έρευνα με τους ειδικούς γενικά να υιοθετούν μία μάλλον επιφυλακτική στάση. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι το τέταρτο ευαγγέλιο δεν καταλαμβάνει θέση στις συζητήσεις για τον ιστορικό Ιησού σε όλες τις προηγούμενες φάσεις της σχετικής έρευνας. Κατά τις τελευταίες όμως δεκαετίες διάφορες μελέτες έχουν αναδείξει τα ιστορικά στοιχεία του κατά Ιωάννην κι η αρχαιολογία έχει επιβεβαιώσει την ακρίβεια των τοπογραφικών λεπτομερειών του ευαγγελίου. Στο κείμενο που δημοσιεύει ο Paul Anderson στη σελίδα The Bible and Interpretation παρουσιάζει αρκετά από αυτά τα στοιχεία:

Η λειτουργική ανάγνωση της 1 και 2 Κλήμεντος / The liturgical reading of 1 and 2 Clement

Παρακολουθείστε την πολύ ενδιαφέρουσα εισήγηση του Dan Batovici σχετικά με το χειρόγραφο της βιβλιοθήκη του Cambridge Add. MSS 1700, ένα συριακό χειρόγραφο της Καινής Διαθήκης του 12ου αιώνα, το οποίο περιέχει μεταξύ άλλων έναν κατάλογο αναγνωσμάτων της συριακής Εκκλησίας. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι μεταξύ των αναγνωσμάτων συμπεριλαμβάνονται και η 1 και 2 Κλήμεντος. Η εισήγηση έγινε στο πλαίσιο της σειράς διαλέξεων του IGNTP Text Critical Thursdays Seminar στις 2.7.2020: 

Ο οίκος του θεού στην αρχαία Ανατολική Μεσόγειο / The House of God in ancient Levant

Στην ιστοσελίδα ANE Today ο Matthew Susnow συζητά τον όρο "οίκος θεού" που απαντά στα κείμενα της αρχαίας Ανατολικής Μεσογείου και Μεσοποταμίας και διερευνά κατά πόσο τα αρχαιολογικά δεδομένα από την περιοχή αναδεικνύουν τα ιδιάζοντα εκείνα στοιχεία που διαφοροποιούν αυτά τα θρησκευτικά κτίρια από τις οικίες κοινών θνητών ή βασιλέων:


Τετάρτη 1 Ιουλίου 2020

Καίτη Χιωτέλλη (+30.6.2020)

enploeditions.gr - Χιωτέλλη ΚαίτηΈφυγε από τη ζωή στα 92 της χρόνια η ποιήτρια και μεταφράστρια, Καίτη Χιωτέλλη, συνεργάτρια για πολλά χρόνια στο μεταφραστικό έργο της Βιβλικής Εταιρίας. Η εκλιπούσα σπούδασε Φαρμακευτική στην Αθήνα, και στη συνέχεια Γαλλική Φιλολογία, Φιλοσοφία και Νεοελληνική Λογοτεχνία στη Γενεύη. Συνεργάστηκε ως μέλος της συντακτικής επιτροπής μέλος της συντακτικής επιτροπής των περιοδικών «Σκαπάνη» και «Σύνορο» και υπήρξε ενεργό μέλος του Οικουμενικού Φόρουμ Ευρωπαίων Χριστιανών Γυναικών αλλά και άλλων οικουμενικών πρωτοβουλιών. Το ποιητικό και μεταφραστικό της έργο υπήρξε πλούσιο. Ένας άνθρωπος ευγενής, με οικουμενικούς ορίζοντες, μιας προηγούμενης γενιάς χριστιανών λογίων που εμπνέονταν από το βιβλικό κείμενο. Μια γενιά που έχει πια παρέλθει και για την οποία κάποια στιγμή θα έπρεπε να εκτενής αναφορά.


Στο τρέχον τεύχος του JAH / In the current issue of JAH

Journal of Ancient History 8:1 (2020)

Rachel Mairs, "Hermēneis in the Documentary Record from Hellenistic and Roman Egypt: interpreters, translators and mediators in a bilingual society," 50-102 (abstract)

Στο τρέχον τεύχος του Religions / In the current issue of Religions

Religions 11/6 (2020)

Mary Frances McKenna, "The Female Line in the Bible. Ratzinger’s Deepening of the Church’s Understanding of Tradition and Mary"

Νέα άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον τεύχος του Open Theology / New articles of biblical interest in the current issue of Open Theology

Open Theology 6:1 (2020)

Το τρέχον τεύχος του Biblica / The current issue of Biblica

Biblica 101:1 (2020)
  • Dominik Markl, "The Babylonian Exile as the Birth Trauma of Monotheism," 1 - 25 (abstract)
  • Jeffrey L. Cooley, "Divinatory Process in Judah:  Mantic Marginalia and the Growth of Isaiah 7,10-17,"  26 - 46 (abstract)
  • Marcin Kowalski, "The Cognitive Spirit and the Novelty of Paul's Thought in Rom 8,5-6," 47 - 68 (abstract)
  • Joel White, "The Paraenetic Use of 'Spiritual Songs' (Col 3,16b) in Colossians," 69 - 86 (abstract)
  • Antonio Pitta, "A Peg to Hang 1 Thessalonians on? Nature and Function of 1 Thess 1,9-10," 87 - 106 (abstract)
Animadversiones
  • Christoffer Theis, "Contributions to the Vocabulary of the Old Testament:  The Connection of the Name סוא with Greek Σηγωρ in 2 Kings 17,4," 107 - 113 (abstract)
  • Brent A. Strawn, "עין גדי in Song of Songs 1,14,"  114-123 (abstract)
  • Caleb T. Friedeman, " The Rhetorical Design of 1 Peter 2,9-10," 124 - 131 (abstract)



Δευτέρα 29 Ιουνίου 2020

Το τρέχον τεύχος του Novum Testamentum / The current issue of Novum Testamentum

Novum Testamentum 62:3 (2020)
  • Hans M. Moscicke, "Jesus as Scapegoat in Matthew’s Roman-Abuse Scene (Matt 27:27–31)," 229–256 (abstract)
  • Jihye Lee, "The Unshakable Kingdom through the Shaking of Heaven and Earth in Heb 12:26–29," 257–272 (abstract)
  • Thomas Witulski, "Die Zeit im Bild: Bemerkungen zum Geschichtswert der Darstellung im apokalyptischen Hauptteil der Johannesapokalypse (Apk 4–22)," 273–301 (abstract)
  • Andrew S. Malone, "Cautious about Conatives," 302–321 (abstract)
  • An-Ting Yi, Jan Krans and Bert Jan Lietaert Peerbolte, "Prolegomena to Bentley’s Unfinished New Testament Project," 322–338 

Κυριακή 28 Ιουνίου 2020

Bernadette Brooten: Γυναίκες επικεφαλής των αρχαίων συναγωγών / Bernadette Brooten: Women leaders in ancient synagogues

Η μελέτη της Bernadette Brooten, Women Leaders in the Ancient Synagogue: Inscriptional Evidence and Background Issues (1982) είναι αναμφισβήτητα μία σημαντική συμβολή στη μελέτη της ιουδαϊκής Διασποράς και μάλιστα της παρουσίας των γυναικών μέσα στις συναγωγές της. Η Bernadette Brooten συγκέντρωσε ένα πλούσιο επιγραφικό και αρχαιολογικό υλικό και ανέδειξε πτυχές της γυναικείας δράσης και ζωής στις αρχαίες συναγωγές αγνοημένες μέχρι τότε από την έρευνα. Η μελέτη της επαναδημοσιεύεται τώρα με μία νέα εισαγωγή κι είναι open access στο JSTOR. Μία πολύτιμη μελέτη όχι μόνο για το πλούσιο υλικό που παρουσιάζει, αλλά και ως ένα εξαιρετικό παράδειγμα αξιοποίησης σύγχρονων ερμηνευτικών εργαλείων (π.χ. φεμινιστική ερμηνευτική) στη μελέτη των επιγραφών και των αρχαιολογικών ευρημάτων:

Πού πάνε τα πλοία όταν πεθαίνουν; / Where do the ships go when they die?

Χάρτης του λιμανιού της πόλης Θώνις-Ηράκλειον όπου σημειώνονται
τα σημεία εύρεσης των πλοίων
(
Map Franck Goddio © Franck Goddio/Hilti Foundation)
Στην ιστοσελίδα ANE Today ο Damian Robinson παρουσιάζει τα αρχαιολογικά ευρήματα από την αρχαία αιγυπτιακή πόλη Θώνις-Ηράκλειον και συζητά τους τρόπους με τους οποίους οι αρχαίοι Αιγύπτιοι διαχειρίζονταν τα γερασμένα πλοία τους. Οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως περίπου 70 πλοία βυθισμένα στο αρχαίο λιμάνι της πόλης, τα οποία χρονολογούνται μεταξύ του 8ου και του 2ου αι. π.Χ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ανακάλυψη της ενάλιας αρχαιολογίας στην Αίγυπτο και παρέχει σημαντικές πληροφορίες για τη ναυτική ζωή της αρχαίας Αιγύπτου. Από τη μέχρι τώρα έρευνα προκύπτει ότι τα παλαιά πλοία στο Ηράκλειον είτε ανακυκλώνονταν είτε εγκαταλείπονταν στο νεκροταφείο πλοίων της πόλης είτε βυθίζονταν και προσφέρονταν στους θεούς: 

Τα ιστορικά βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης κι η επίδραση του ελληνισμού / OT historical books and the influence of Hellenism

Σε ένα σύντομο άρθρο στη σελίδα The Bible and Interpretation ο Robert Karl Gnuse (Loyola University New Orleans) παρουσιάζει τις θέσεις της λεγόμενης "Σχολής της Κοπεγχάγης" όσον αφορά τη χρονολόγηση των ιστορικών βιβλίων της εβραϊκής Παλαιάς Διαθήκης (Γένεση έως 2 Βασιλειών). Οι εκπρόσωποι αυτής της Σχολής προτείνουν χρονολόγηση αυτών των βιβλίων μετά το 300 π.Χ. και διακρίνουν άμεση επίδραση κειμένων της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στο περιεχόμενο και τη δομή των συγκεκριμένων βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης:

Ένα νέο άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος στο HTS / A new article of biblical interest in HTS

Hervormde teologiese studies 76:3 (2020)

Canisius Mwandayi, Sophia Chirongoma, "‘Suspected killer’: Tamar’s plight (Gn 38) as a lens for illuminating women’s vulnerability in the legal codes of Shona and Israelite societies"