Σάββατο 27 Σεπτεμβρίου 2008

Η χρήση των μορίων στην Καινή Διαθήκη

Στην ιστοσελίδα Internet Archive μπορεί ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης να βρει σαρωμένο το βιβλίο της Margaret E. Thrall, Greek particles in the New Testament; Linguistic and Exegetical Studies, (NT Tools and Studies 3), Brill 1962.
Η συγγραφέας στον πρόλογό της εξηγεί ότι θα εξετάσει τη γλωσσολογική σημασία που έχουν στην Κ.Δ. διάφορες λέξεις, τις οποίες χαρακτηρίζει γενικότερα ως μόρια. Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου της ασχολείται με διάφορα ερμηνευτικά προβλήματα, τα οποία συνδέονται με τον τρόπο που χρησιμοποιούνται αυτές οι λέξεις μέσα στο κείμενο της Καινής Διαθήκης.
Για να διαβάσετε και να "κατεβάσετε" το βιβλίο, πατήστε εδώ (αριστερά στην οθόνη σας επιλέγετε σε ποια μορφή θέλετε να αποθηκεύσετε το βιβλίο).

Ψευδεπίγραφα: Η Αποκάλυψη του Ηλία

Στη σελίδα ABZU έχει αναρτηθεί σκαναρισμένη η πρώτη έκδοση της λεγόμενης 1 Αποκάλυψης Ηλία, την οποία είχε κάνει ο Georg Steindorff το 1899. Σήμερα είναι γνωστά δύο ψευδεπίγραφα κείμενα με τον τίτλο αυτό. Οι επιστήμονες τα διακρίνουν ως 1η και 2η Αποκάλυψη Ηλία. Η πρώτη είναι γραμμένη στα κοπτικά και στη σημερινή της μορφή ανάγεται στον 3ο αι. μ.Χ., έχει επομένως έντονο χριστιανικό χαρακτήρα. Οι ειδικοί εκτιμούν ωστόσο ότι το αρχικό κείμενο ήταν ιουδαϊκό και συντάχθηκε στην Αίγυπτο κατά τον 1ο αι. π.Χ. Διακρίνεται σε τρία μέρη: α) παραίνεση (1,1-26), β) αποκαλυπτικά γεγονότα που θα λάβουν χώρα κατά τα έσχατα (2,1-44) και γ) διάφορες ιστορίες για τον Αντίχριστο (3,1-99).
Για να διαβάσετε την αρχική γερμανική έκδοση, πατήστε εδώ.

Βιβλιοπαρουσιάσεις στο Review of Biblical Literature, 26/9/2008

Στη νέα ηλεκτρονική έκδοση του Review of Biblical Literature (26/9/2008) δημοσιεύονται οι εξής βιβλιοκρισίες βιβλικού ενδιαφέροντος:

Ένα νέο βιβλίο για την αρχαία επιστολογραφία

Στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού BMCR αναρτήθηκε σήμερα η βιβλιοκρισία ενός νέου βιβλίου για την αρχαία βιβλιοκρισία:

Ruth Morello, A.D. Morrison (ed.), Ancient Letters. Classical and Late Antique Epistolography.

Oxford: Oxford University Press, 2007. Pp.
xvii, 373. ISBN 978-0-19-920395-6.

$115.00.

Οι διάφορες μελέτες, που απαρτίζουν αυτόν το συλλογικό τόμο και είναι ουσιαστικά οι εισηγήσεις ενός συνεδρίου που έγινε τον Ιούλιο 2004, απαντούν στο διττό ερώτημα: γιατί οι συγγραφείς στην αρχαιότητα έγραφαν επιστολές και τι έκανε αυτό το φιλολογικό είδος ελκυστικό τόσο στους συγγραφείς όσο και στους αναγνώστες των αρχαίων επιστολών; Εξετάζονται οι επιστολές στην αρχαία ελληνική γραμματεία και στη λατινική αλλά και παραδείγματα επιστολών σε παπύρους καθώς και σε επιστημονικές πραγματείες.

Για να διαβάσετε τη σχετική βιβλιοκρισία, πατήστε εδώ.

Διάφορες εκδόσεις και μεταφράσεις της Αγίας Γραφής στο Διαδίκτυο

Από το ιστολόγιο του Jim West πληροφορούμαστε ότι η Bible.Logos.com έχει δημιουργήσει μία ιδιαίτερα χρήσιμη σελίδα όπου ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης έχει τη δυνατότητα δίνοντας τον τίτλο του βιβλίου της Αγίας Γραφής στα αγγλικά, το κεφάλαιο και τον στίχο, που επιθυμεί, να επιλέξει ανάμεσα σε διάφορες εκδόσεις και μεταφράσεις του βιβλικού κειμένου και να το διαβάσει. Ανάμεσα στις εκδόσεις περιλαμβάνονται και αρκετές ελληνικές (του βυζαντινού κειμένου, της έκδοσης του Nestle κτλ.).
Για να βρεθείτε στη σχετική σελίδα, πατήστε εδώ.

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2008

Ποιος έγραψε τα κείμενα της Νεκράς Θαλάσσης;

"Ποιος έγραψε τα κείμενα της Νεκράς Θαλάσσης;". Αυτός είναι ο τίτλος άρθρου της Jordana Horn, το οποίο παρουσιάζει τις δύο επικρατούσες στη σύγχρονη έρευνα θεωρίες (τα κείμενα προέρχονται από μία συγκεκριμένη θρησκευτική ομάδα, ίσως τους Εσσαίους ή είναι μια τυχαία συλλογή κειμένων διαφόρων θρησκευτικών ομάδων, που τα αποθήκευσαν στα σπήλαια του Κουμράν) και παραθέτει την άποψη τριών ειδικών: της Susan Braunstein διευθύντριας του Ιουδαϊκού Μουσείου, του Norman Golb, καθηγητή της Ιουδαϊκής Ιστορίας στο Παν/μιο του Chicago και του Philip Davies, καθηγητή της Κ.Δ. στο Παν/μιο του Sheffield.

Για να διαβάσετε το σχετικό άρθρο, πατήστε εδώ.

Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Για 10η συνεχή χρονιά η Ελλάδα συμμετέχει στους εορτασμούς για τις "Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς" και το Υπουργείο Πολιτισμού διοργανώνει σε διάφορα Μουσεία της χώρας από σήμερα έως και την Κυριακή εκδηλώσεις με το γενικό τίτλο "Οικείες ιστορίες". Φέτος η θεματική των εκδηλώσεων είναι η ανθρώπινη κατοικία (αρχιτεκτονική, καθημερινή ζωή, εορτές κτλ). Για να διαβάσετε το αναλυτικό πρόγραμμα των εκδηλώσεων, πατήστε εδώ (σελίδα ΥΠΠΟ).
(Ανάμεσα στις διάφορες εκδηλώσεις βιβλικό - θεολογικό ενδιαφέρον φαίνεται να παρουσιάζει η εκδήλωση στο Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος (Αθήνα) "Φως στην ψυχή, κι ένα χαμόγελο σ’ όλων τα χείλη: οι γιορτές στο εβραϊκό σπίτι").

Το νέο τεύχος του Bibliotheca sacra

Στο νέο τεύχος του περιοδικού Bibliotheca sacra 165 [no. 659] (2008), δημοσιεύονται τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:
  • Bruce K. Waltke, "Fundamentals for Preaching the Book of Proverbs, Part 3", 259-267
  • G. can Pelt Campbell, "Refusing God's Blessing: An Exposition of Genesis 11:27-32", 268-282
  • J. Murphy, "Is the Psalter a Book with a Single Message?", 283-293
  • R.D. Patterson, "Portraits from a Prophet's Portfolio: Hosea 4", 294-308
  • W.C. Varner, "The Didache 'Apocalypse' and Matthew 24", 309-322
  • S.S. Kim, "The Relationship of John 1:19-51 to the Book of Signs in John 2-12", 323-337
  • G.S. MaGee, "Paul's Response to the Shame and Pain of Imprisonment in 2 Timothy", 338-353

Οι Papyri Graecae Magicae

Στη σελίδα ABZU διατίθενται σκαναρισμένοι σε μορφή PDF οι δύο κλασικοί τόμοι του Karl Preisendanz:
Για να βρεθείτε στους δύο τόμους πατήστε επάνω στους τίτλους των βιβλίων.

Η συλλογή χειρογράφων Goodspeed

Η συλλογή Edgar J. Goodspeed περιλαμβάνει 68 χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης (ελληνικά, συριακά, αιθιοπικά, αρμενικά και αραβικά) που χρονολογούνται από τον 7ο έως το 19ο αι. Η συγκέντρωση αυτών των χειρογράφων ξεκίνησε από τον Edgar J. Goodhead κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Με τη βοήθεια του Institute of Museum and Library Services η βιβλιοθήκη του Chicago έχει αναλάβει το έργο ψηφιοποίησης αυτών των κειμένων. Όταν θα ολοκληρωθεί το έργο θα περιλαμβάνει ψηφιοποιημένα 64 χειρόγραφα της Κ.Δ. και 114 σπαράγματα παπύρων. Ήδη ένα μέρος των χειρογράφων έχουν ήδη δημοσιευθεί στο διαδίκτυο. Ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης μπορεί να δει φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης των σελίδων του. Για να βρεθείτε στην αρχική σελίδα της συλλογής, πατήστε εδώ.

Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2008

Η πατερική ερμηνεία του όρου "ελευθερία" στην προς Ρωμαίους

Στο νέο τεύχος του Ostkirchliche Studien 57:1 (2008) δημοσιεύεται ένα ενδιαφέρον άρθρο για τον τρόπο που κατανοούν οι Πατέρες της Εκκλησίας τον όρο "ελευθερία", όπως αυτός χρησιμοποιείται στα κεφάλαια 6-8 της προς Ρωμαίους επιστολής:

Despotis, Athanasios, "Die Interpretation des Begriffes "eleutheria" in Röm 6-8 im Rahmen des theologischen und asketischen Konzeptes der griechischen Kirchenväter", 91-110

Τα κεφ. 6-8 της προς Ρωμαίους επιστολής αποτελούν από απόψεως περιεχομένου και δομής το κέντρο της παύλειας επιστολής. Ο συγγραφέας του άρθρου εξετάζει το πώς ερμηνεύθηκε η έννοια της ελευθερίας, η οποία κατέχει κεντρική θέση σε αυτά τα κεφάλαια, από τους Πατέρες της Εκκλησίας και μάλιστα στο πλαίσιο της αντίληψής τους περί θεολογίας και ασκήσεως. Μετά από παράθεση των σχετικών πατερικών κειμένων και το σχολιασμό τους καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η πατερική ερμηνευτική παράδοση παρουσιάζει ουσιαστικά μία ενότητα στον τρόπο που ερμηνεύει την έννοια της ελευθερίας και συνεχίζει τον τρόπο σκέψης του Παύλου. Ενώ στα κεφάλαια 6-7 η έννοια αυτή φαίνεται να έχει για τον Παύλο ουδέτερο περιεχόμενο, στα 8,15 εξ. αποκτά μία θεολογική και εσχατολογική ποιότητα. Και οι Πατέρες στο κεφ. 8 συνδέουν την ελευθερία με τη δόξα και το Άγιο Πνεύμα, το οποίο υπόσχεται στους βαπτισμένους ανάσταση και αιώνια ζωή. Το ιδιαίτερο στην πατερική ερμηνευτική προσέγγιση είναι η έμφαση στην ασκητική διάσταση της αντίληψης περί ελευθερίας στον Παύλο. Η ερμηνεία που προσφέρουν είναι μία θεολογική και ασκητική εμβάθυνση στον παύλειο λόγο περί ελευθερίας απάντηση στις ανάγκες των ασκητικών κοινοτήτων και των χριστιανών της πόλης της Ανατολής.

Ο Γαμαλιήλ στο ερμηνευτικό έργο του Ι. Χρυσοστόμου

Ένα ακόμη άρθρο του W.J. Lyons έχει αναρτηθεί στην προσωπική του σελίδα (βλ. προηγούμενη ανάρτησή μας). Αυτή τη φορά πρόκειται για την ερμηνευτική προσέγγιση του Γαμαλιήλ από τον Ι. Χρυσόστομο και την ερμηνεία του Πρξ 5,17-41. Τα βιβλιογραφικά στοιχεία είναι τα εξής:

J.W. Lyons, "When is a Jew Not a Jew? Adventures of a 1st Century Pharisee in 4th Century Antioch and Constantinople" στο έργο: Proceedings of the Bath Royal Literary & Scientific Institution, Vol. 10 (September 2005-August 2006), Bath: Bath Royal Literary & Scientific Institution, 2007

Πατώντας στον τίτλο του άρθρου μπορείτε να το διαβάσετε σε pdf.

Ανακάλυψη αγάλματος του Ραμσή Β΄

Σε δημοσίευμα της Telegraph.co.uk διαβάζουμε για την ανεύρεση της κεφαλής ενός μεγάλου αγάλματος του Ραμσή Β΄ στην περιοχή Tell Basta, 50 χλμ. βόρεια του Καΐρου, όπου τοποθετείται η πρωτεύουσα του αρχαίου κράτους. Ο υπεύθυνος των ανασκαφών στην περιοχή αρχαιολόγος Zahi Hawass θεωρεί το εύρημα σημαντικό, αφού μπορεί να αποτελεί την ένδειξη για την ύπαρξη ναού του μεγάλου Φαραώ στην περιοχή. Ο Ραμσής Β΄ βασίλευσε στην περίοδο του λεγομένου Νέου Βασιλείου 1279-1213 π.Χ. Σύζυγος της Νεφερτίτη και ίσως ο Φαραώ του βιβλίου της Εξόδου ο Ραμσής Β΄ είναι ένας από τους γνωστότερους και πιο ισχυρούς ηγεμόνες της αρχαίας Αιγύπτου. Ο τάφος του στην Κοιλάδα των Βασιλέων ανακαλύφθηκε τον προηγούμενο αιώνα και μούμιά του εκτίθεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Καΐρου. Από το δημοσίευμα δεν καθίσταται σαφές, αν η νέα ανακάλυψη συνδέεται με την ανακάλυψη αγάλματος του φαραώ που ήρθε στη δημοσιότητα την προηγούμενη εβδομάδα.

Ένα νέο βιβλίο για τα θαύματα και τις εικόνες στο κατά Λουκάν και στο κατά Ιωάννην

Από τις εκδόσεις Peeters κυκλοφόρησε ο τιμητικός τόμος για τον καθ. Ulrich Busse:

J. Verheyden - G. Van Belle - J.G. van der Watt (εκδ.), Miracles and Imagery in Luke and John. Festschrift Ulrich Busse, (Βibliotheca Ephemeridum Theologicarum Lovaniensum 218), Peeters 2008
ISBN: 978-90-429-2115-3
78 ευρώ

Τα δύο αυτά ευαγγέλια (κατά Λουκάν και κατά Ιωάννην) και ειδικότερα τα θαύματα στο κατά Λουκάν και οι μεταφορές και εικόνες στο κατά Ιωάννην ήταν το αντικείμενο της έρευνας του καθηγητή U. Busse. Ο συλλογικός τόμος προς τιμήν του περιέχει λοιπόν μελέτες που ασχολούνται με αυτούς τους δύο άξονες του επιστημονικού έργου του Busse: θαύματα και εικόνες στα δύο αυτά ευαγγέλια.

Στη σχετική σελίδα του εκδοτικού οίκου διαβάζουμε ειδικότερα ότι στον τόπο υπάρχουν μελέτες από τους:
  • P. Hoffmann (Q 6,39.40 and Luke)
  • R. Hoppe (Lk 5,1-11)
  • B.J. Koet - W.E.S. North (Lk 10,38-42 and Jn 11,1-12,8)
  • A. Denaux (Lk 24,29)
  • T. Nicklas (Jn 4,43-54)
  • F. Tolmie (Jn 13,21-30)
  • J.A. Du Rand (Jn 13,31-14,31)
  • G.J. Steyn (Jesus as Lord in Jn)
  • M. Theobald (Augustine on Lk 5,1-11 and Jn 21,1-14)
  • M.J.J. Menken (1 Jn 3,12)
  • J.-M. Van Cangh (Miracle stories in the Jewish and Graeco-Roman world)
  • J.G. van der Watt (Reading the Bible in an African context).

Το Νέο τεύχος του Biblical Research

Στο νέο τεύχος του Biblical Research (Chicago Ill.: Chicago Society of Biblical Research) 50 (2005) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:
  • James A. Kehlhoffer, "Early Christian studies among the academic disciplines : reflections on John the Baptist's "Locusts and wild honey", 5-17
  • Laurie J. Braaten, "The groaning creation : the biblical background for Romans 8:22", 19-39
  • Eric F. Mason, "Hebrews 7:3 and the relationship between Melchizedek and Jesus", 41-62

Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου 2008

Η ερμηνεία της Ραχάβ στη χριστιανική παράδοση

Στο Forum της SBL έχει αναρτηθεί εδώ και λίγο καιρό μία ενδιαφέρουσα μελέτη για την ερμηνεία της Ραχάβ μέσα στη χριστιανική παράδοση. Ο συγγραφέας της William L. Lyons παρουσιάζει συστηματικά τις ερμηνευτικές προσεγγίσεις της πατερικής ερμηνευτικής παράδοσης σε τρεις ενότητες: α) αλληγορική ερμηνεία, β) τροπολογική ερμηνεία και γ) αναγωγική. Όσον αφορά στο τέταρτο επίπεδο ερμηνείας (με βάση το σχήμα του Ι. Κασσιανού, conlat. 14,8), τηn ιστορική / κατά γράμμα ερμηνεία, ο Lyons θεωρεί ότι αυτή ουσιαστικά υπήρξε μόνο κατά τα νεότερα χρόνια και παρουσιάζει κάποια παραδείγματα ερμηνείας από τον 20ο και τον 21ο αι.
Εάν ενδιαφέρεστε να διαβάσετε το άρθρο του Lyons, πατήστε στον παρακάτω τίτλο του άρθρο:
"Rahab through the Ages: A Study of Christian Interpretation of Rahab"

Διεθνές συνέδριο αφιερωμένο στον απόστολο Παύλο

Ο ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Ι. Καραβιδόπουλος, τον οποίο θερμά ευχαριστούμε για την είδηση, μας πληροφόρησε ότι με αφορμή το αφιερωμένο στον απόστολο Παύλο τρέχον έτος το Οικουμενικό Πατριαρχείο διοργανώνει διεθνές συνέδριο από τις 10/10 έως 17/10/2008, στο οποίο ειδικοί από διάφορες χώρες θα παρουσιάσουν πτυχές της μορφής του αποστόλου των εθνών. Το συνέδριο θα αρχίσει στην Κων/πολη και θα συνεχισθεί σε διάφορες πόλεις της Μ.Ασίας, οι οποίες συνδέονται με τον απ. Παύλο, για να καταλήξει στην Κρήτη. Ομιλητές θα είναι οι εξής:
  • η Α.Θ.Π. ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος
  • η αυτού Μακαριότητης Πατριάρχης Ρουμανίας Daniel
  • ο Σεβ. Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ. Δημήτριος Τρακατέλης
  • ο επίσκοπος του Durham Tom Wright
  • ο καρδινάλιος Vanhoye
  • ο αρχιμ. Jannuary Ivlief
  • ο αιδεσ. Jacques Khalil
  • ο καθηγ. T.K. Seim
  • ο καθηγ. H. Koester
  • ο καθηγ. K. Donfried
  • ο καθηγ. Π. Βασιλειάδης
  • ο καθηγ. Ι. Καραβιδόπουλος
  • ο καθηγ. Ι. Γαλάνης
  • ο καθηγ. Γ. Γαλίτης
  • ο καθηγ. Χ. Βούλγαρης και
  • ο καθηγ. Γ. Πατρώνος

Τιμητικός τόμος για τον αρχιεπίσκοπο Αμερικής Δημήτριο

Στην ιστοσελίδα του ομότιμου καθηγητή της πολιτικής δικονομίας του Παν/μίου Αθηνών, Κ. Μπέη έχουν αναρτηθεί σε ηλεκτρονική μορφή τα άρθρα του τιμητικού τόμου για τον αρχιεπίσκοπο Αμερικής Δημήτριο (2002), του οποίου εκδότης υπήρξε ο καθηγητής. Ανάμεσα στα πολύ ενδιαφέροντα άρθρα του τόμου διακρίνουμε και ορισμένα με βιβλικό ενδιαφέρον:
  • Ι.Λ. Γαλάνης, "Το θαύμα του πολλαπλασιασμού των άρτων και των ιχθύων στην ερμηνευτική παράδοση της Εκκλησίας"
  • Απ. Γεωργιάδης, "Ο Απόστολος Παύλος και το Δίκαιο"
  • Ι. Καραβιδόπουλος, "Πολιτισμική ανθρωπολογία και ερμηνεία του κατά Λουκάν Ευαγγελίου"
  • Χ. Οικονόμου, "Η συμβολή των ελληνιστών χριστιανώνστη διάδοση του ευαγγελίου στα έθνη"
  • Γ. Πατρώνου, " "Πώς έσται τούτο" "γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου" (Λουκ. 1,38) [υπέρβαση της λογικής της ερμηνείας]"
  • Λ. Φίλης, "Οι μακαρισμοί του Κυρίου"
  • Ν. Χατζηνικολάου, "Η Αποκατάσταση του Πέτρου Ερμηνευτική μελέτη του Ιω. κα' 15- 19"

Για να βρεθείτε στη σχετική σελίδα του καθηγητή κι από εκεί στα επιμέρους κείμενα, πατήστε εδώ.

Διάλεξη για την Αλεξάνδρεια της εποχής του Αυγούστου

Η Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών Αθηνών διοργανώνει στις 18 Νοεμβρίου 2008 και ώρα 19:00 στο πλαίσιο των Director's Lectures Series διάλεξη με θέμα:
"Alexandria in the Age of Augustus: The View from Cleopatra’s Palace (via Green Mummifiers)" και ομιλητή τον καθηγητή του Παν/μίου του Cincinnati, Peter van Minnen.
H διάλεξη θα λάβει χώρα στην αίθουσα Cotsen Hall, στις εγκαταστάσεις της Σχολής, Οδός Αναπήρων Πολέμου 9.

Έκθεση για την Αρχαία Βαβυλώνα στο Pergamonmuseum, Βερολίνο

Σε παλαιότερη ανάρτηση αναφερθήκαμε στην έκθεση για τη Βαβυλώνα στο Βρετανικό Μουσείο το Νοέμβριο 2008. H ίδια αυτή έκθεση βρίσκεται από τον Ιούνιο στο Pergamonmuseum στο Βερολίνο και θα παραμείνει εκεί μέχρι τις 5.10.2008. Από τη σχετική σελίδα του Μουσείου και συνεντεύξεις στο γερμανικό ραδιόφωνο πληροφορούμαστε ότι θα παραμείνει εκεί μέχρι τις 5.10.2008. Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το άλλα μουσεία (Louvre, Réunion des musées nationaux-Paris, British Museum, Vorderasiatisches Museum-Berlin, Kunstbibliothek von Staatlichen Museen-Berlin). Στην ίδια σελίδα διαβάζουμε ότι η έκθεση χωρίζεται σε δύο μέρη: α) "ΑΛΗΘΕΙΑ". Εκτίθενται 800 αντικείμενα με σκοπό να αποκτήσει ο επισκέπτης μία ιστορική αντίληψη για την πόλη αυτή και β) "ΜΥΘΟΣ". Σε αυτό το τμήμα παρουσιάζεται η Βαβυλών ως σκοτεινό σύμβολο της καταπίεσης, της ύβρεως, της βίας και της αφροσύνης, ως ο τόπος σύγχυσης των γλωσσών και της τελικής αποκάλυψης. Η έκθεση όμως παρουσιάζει κι ένα ιδιαίτερα βιβλικό ενδιαφέρον, αφού ανάμεσα στα εκθέματα παρουσιάζονται αρκετά, τα οποία επιβεβαιώνουν την παρουσία των εξόριστων Ιουδαίων εκεί.
Στα πλαίσια μάλιστα της εκθέσεως στις 2.10.2008, ώρα 18:00 o καθηγητής του Institut für Judaistik, Freie Universität Berlin, Klaus Herrmann, θα κάνει μία διάλεξη με θέμα τον Ψαλμό 137 και με τον τίτλο:

"An den Wassern Babels saßen wir und weinten" - Psalm 137 in der jüdischen Tradition"

Ανασκαφές στη Ναζαρέτ: 1997-2002

Από το ιστολόγιο και πάλι του Antonio Lombatti πληροφορούμαστε για τη δημοσίευση της τελικής έκθεσης για την αρχαιολογική ανασκαφή σε αγρόκτημα του λεγόμενου "χωριού της Ναζαρέτ". Η σχετική έκθεση δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Bulletin of the Anglo-Israel Archaeological Society 25 (2007), 19-79. Τα ευρήματα από τον αρχαιολογικό αυτό χώρο αποκτούν μία ιδιαίτερη σημασία, αν λάβει κανείς υπόψη τις αντικρουόμενες απόψεις μεταξύ των ειδικών σχετικά με την ύπαρξη ή όχι αρχαιολογικών ενδείξεων από την περιοχή της σημερινής Ναζαρέτ, οι οποίες να χρονολογούνται στην εποχή του Ιησού.
Εάν επιθυμείτε να διαβάσετε το ενδιαφέρον αυτό άρθρο, πατήστε εδώ.

Άρθρα του John Lyons

Από το ιστολόγιο του Antonio Lombatti πληροφορούμαστε για την ανάρτηση στην προσωπική ιστοσελίδα του William John Lyons του Παν/μιου Bristol (Η.Β.) διαφόρων άρθρων του σε μορφή pdf. Πατώντας επάνω στον τίτλο τους, μπορείτε να βρεθείτε στο σχετικό αρχείο:

Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2008

Νέο τεύχος του BTB

Κυκλοφορεί το νέο τεύχος του Biblical Theology Bulletin με τα εξής άρθρα:

Talbott, Rick F., "Nazareth's rebellious son : deviance and downward mobility in the Galilean Jesus movement", 99-113

Στηριζόμενος στην ιστορικοκοινωνική κριτική ο συγγραφέας ξεκινά με την υπόθεση ότι το περιβάλλον του Ιησού τον χαρακτήριζε "επαναστάτη", γιατί η διδασκαλία του περί βασιλείας του Θεού απειλούσε τη δική του κοινωνική τάξη πραγμάτων. Με τη διδασκαλία του ωστόσο δημιούργησε στη Γαλιλαία ένα πλέγμα κοινωνικών σχέσεων με τη δική του οικονομία στη βάση των σχέσεων ευεργέτη-ευεργετούμενου. Σε αυτό μπορούσαν να βρουν θέση και τιμή ομάδες που βρισκόταν στα χαμηλότερα στρώματα της κοινωνίας. Αυτή η ομάδα σύμφωνα με τον Talbot αποτελεί ένα από τα κοινωνικά υποσυστήματα της Γαλιλαίας του 1ου αι. μ.Χ. και με κάποιες αποκλίσεις ομοιάζει με τις μεταγενέστερες κατ΄ οίκον εκκλησίες όπως αυτές που αναφέρονται στα παύλεια κείμενα και σε εκείνα του Λουκά.

Rooney, Ronan - Oakman, Douglas E., "The social origins of Q : two theses in a field of conflicting hypotheses", 114-121

Στο άρθρο εξετάζονται οι διάφορες σύγχρονες απόψεις για την Q και υποστηρίζονται οι εξής δύο θέσεις: 1) η Q ήταν κατά πάσα πιθανότητα ένα γραπτό ελληνικό κείμενο κι όχι μια προφορική πηγή και 2) υπάρχουν ενδείξεις ότι η Q προέκυψε από τα προφορικά λόγια του Ιησού, τα οποία ήταν στην αραμαϊκή και τα οποία καταγράφηκαν ως αξιώματα ή σύντομες "χρείαι". Αυτά όμως τα συμπεράσματα θέτουν ορισμένα σημαντικά κατά τους συγγραφείς κοινωνικοπολιτιστικά ζητήματα: τη μετάβαση α) από τα προφορικά λόγια του Ιησού στα αραμαϊκά στη γραπτή ελληνική μορφή, β) από ένα κείμενο για περισσότερο λαϊκά στρώματα σε εκείνο των γραφέων στην υπηρεσία μίας ελίτ, γ) από το αρχικό υλικό με τον ιδιαίτερα πολεμικό πολιτικό χαρακτήρα σε ένα γραπτό κείμενο με έντονα πολεμικό θεολογικό χαρακτήρα.

Lamoreaux, Jason T., "Social identity, boundary breaking, and ritual : Saul's recruitment on the road to Damascus", 122-134

Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί την ανθρωπολογία της τελετουργικής και κοινωνικής ταυτότητας και προσπαθεί να κατασκευάσει ένα μοντέλο κοινωνικής ταυτότητας και υπέρβασης των τελετουργικών ορίων έτσι ώστε ο σύγχρονος αναγνώστης να κατανοήσει καλύτερα τι συνέβη στο Σαύλο κατά την πορεία του στη Δαμασκό. Ο συγγραφέας συγκρίνει τη σχετική περικοπή των Πρξ με ανάλογα κείμενα του ελληνορωμαϊκού κόσμου και με το μοντέλο που προτείνει επιθυμεί να αποτρέψει τους σύγχρονους ερμηνευτές από αναχρονιστικές αναγνώσεις του κειμένου.

Ρωμαϊκός ναός στην Σέπφωριν της Γαλιλαίας 2

Σε συνέχεια της αναρτήσεώς μας τη Δευτέρα 22/9/2008 δίνουμε την διεύθυνση της σελίδας του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου του Hebrew University (Ιερουσαλήμ), όπου ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης μπορεί να βρει τη σχετική αρχαιολογική αναφορά για το ρωμαϊκό ναό (του 2ου αι. μ.Χ., όπως λέγεται στο δημοσίευμα), που βρέθηκε στην πόλη Σέπφωριν. Για να βρεθείτε στο δημοσίευμα, πατήστε εδώ.
Φωτογραφία: νόμισμα της εποχής του Αντωνίνου Πίου με παράσταση του Ναού του Διός και της Τύχης, και την επιγραφή "Διοκαισάρεια", φωτογρ. Gabi Laron)

Σημιτική επιγραφή της εποχής του Σιδήρου 2

Σε παλαιότερη ανάρτησή μας (13/9/2008) αναφέραμε την είδηση εύρεσης στον αρχαιολογικό χώρο του Khirbet Qeiyafa στην κοιλάδα Elah μιας πολύ ενδιαφέρουσας κατά τους ειδικούς επιγραφής της εποχής του Σιδήρου. Στο ιστολόγιο Balshanut δημοσιεύεται σήμερα μία ανεπίσημη αποκατάσταση και ανάγνωση του κειμένου της. Για όσους επιθυμούν να την δούν, πρέπει να πατήσουν εδώ.

Διδακτορικές διατριβές από τη Β. Αμερική

Από το ιστολόγιο Ancient World Bloggers Group πληροφορούμαστε για μια σειρά από νέες διδακτορικές διατριβές, οι οποίες πωλούνται από την UMI ProQuest. Επιλέγουμε αυτές, οι οποίες είναι βιβλικού ενδιαφέροντος:
  • Barrier, Jeremy W., A critical introduction and commentary on the "Acts of Paul and Thecla", Texas Christian University, 2008, 341 pages; AAT 3297946
  • Kang, Seung Il, Creation, Eden, temple and mountain: Textual presentations of sacred space in the Hebrew Bible, The Johns Hopkins University, 2008, 251 pages; AAT 3309693
  • Dubin, Andrew Ross, D.H.L., Ehud and Eglon in Moab: Judges 3:12--30 in the Bible, the Old Versions and Ancient Jewish Literature, The Jewish Theological Seminary of America, 2008, 148 pages; AAT 3302403
  • Brown, Sherri, Gift upon gift: Covenant through word in the Gospel of John, The Catholic University of America, 2008, 389 pages; AAT 3294693
  • Munoz, Kevin A., How not to go out of the world: First Corinthians 14:13--25 and the social foundations of early Christian expansion, Emory University, 2008, 278 pages; AAT 3310278
  • Juliussen-Stevenson, Heather, Performing Christian female identity in Roman Alexandria (M.A.), University of Maryland, College Park, 2008, 122 pages; AAT 1453741
  • Pat-El, Na'ama, Studies in the historical syntax of Aramaic, Harvard University, 2008, 428 pages; AAT 3312613
  • Lee, DongGyw, The "`am ha'ares[dotbelow]" and King Josiah---a socio-political understanding, The Johns Hopkins University, 2008, 242 pages; AAT 3309701
  • Yun, Il-Sung Andrew, The Aramaic and Akkadian bilingual inscription from Tell Fekheriyeh and the dialects of Old Aramaic., The Johns Hopkins University, 2008, 497 pages; AAT 3309786
  • Heintz, Michael, The pedagogy of the soul: Origen's "Homilies on the Psalms", University of Notre Dame, 2008, 328 pages; AAT 3309539
  • Leavins, Daniel C., Verbs of leading in the Hebrew Bible, The Catholic University of America, 2008, 301 pages; AAT 3294700
  • Whisenant, Jessica N., Writing, literacy, and textual transmission: The production of literary documents in Iron Age Judah and the composition of the Hebrew Bible, University of Michigan, 2008, 387 pages; AAT 3305104

Νέα ευρήματα στην πόλη Μαρί

Από το ιστολόγιο του Antonio Lombatti πληροφορούμαστε ότι οι αρχαιολογική ομάδα, που εργάζεται στην αρχαία τοποθεσία της πόλης Μαρί, έφερε στο φως ευρήματα, τα οποία συνδέονται στο ανάκτορο του Zimri Lim (βασίλεψε περίπου από 1779 έως 1757 π.Χ.). Τα ευρήματα, από ό,τι διαβάζουμε και στο σχετικό δημοσίευμα του Syrian Arab News Agency, είναι αρχαιότερα και ανάγονται στην 3η χιλιετία π.Χ. Η χρονολόγηση έγινε με τη βοήθεια μίας πινακίδας σε σφηνοειδή γραφή. Για να διαβάσετε το σχετικό σύντομο δημοσίευμα στο Συριακό πρακτορείο ειδήσεων, πατήστε εδώ.

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2008

Δύο άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο νέο VigChr

Στο νέο τεύχος του Vigiliae Christianae 62:4 (2008) δημοσιεύονται δυο άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:

Reinhart Staats, "Kaiser Konstantin der Große und der Apostel Paulus", 334-370

Το άρθρο εντοπίζει τις θεολογικές ιδέες που κρύβονται πίσω από διάφορες νομοθετικές και άλλες πράξεις του Κωνσταντίνου. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι 7 νομοθετικές ρυθμίσεις του αυτοκράτορα συνδέονται άμεσα με τις επιστολές του αποστόλου Παύλου. Από αυτές σε τρεις περιπτώσεις η σύνδεση είναι εμφανής: 1) η αργία της Κυριακής (βλ. 1 Τιμ 2,2), 2) η νομοθεσία για τη δουλεία (πρβλ. Φιλήμ, 1 Κορ 7,21) και 3) το επισκοπικό δικαστήριο (1 Κορ 6,1-8).

Frank Williams, "The Gospel of Judas: Its Polemic, its Exegesis, and its Place in Church History", 371-403

Το ευαγγέλιο του Ιούδα προέρχεται από κύκλους Σηθιανών γνωστικών και χαρακτηρίζεται από ένα ιδιαίτερα πολεμικό ύφος, παρόμοιο με αυτό που απαντά κανείς και σε άλλα γνωστικά κείμενα και σε εκείνα των αντιπάλων τους. Στρέφεται εναντίον της ευχαριστίας και του κλήρου, που την τελεί, προσπαθεί να παρουσιάσει μία άλλη εκδοχή για το πώς έγιναν όσα αφηγούνται τα τέσσερα κανονικά ευαγγέλια και αντιπαραθέτει τους γνωστικούς με τα μέλη της Εκκλησίας. Ο συγγραφέας παρουσιάζει αυτήν την πολεμική και στη συνέχεια συγκρίνει το κείμενο του ευαγγελίου του Ιούδα με άλλα γνωστικά κείμενα, όπως τη Μαρτυρία της Αληθείας, την Αποκάλυψη του Πέτρου, τη Δεύτερη Πραγματεία του Μεγάλου Σήθ κτλ. Στη συνέχεια διατυπώνει κάποιες σκέψεις για την ιστορικοκοινωνική κατάσταση, η οποία αντικατοπτρίζεται στο νέο αυτό γνωστικό κείμενο.

Χειρόγραφα της Αγίας Γραφής στο Διαδίκτυο 2

Σε συνέχεια της χθεσινής μας ανάρτησης για τη διάθεση στο διαδίκτυο δύο ψηφιοποιημένων κωδίκων της Αγίας Γραφής (Codex Gigas, Codex Sinaiticus), δίνουμε σήμερα μία ακόμη ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα σελίδα. Πρόκειται για τη σελίδα του Κέντρου για τη Μελέτη των Χειρογράφων της Κ.Δ. (The Center for the Study of New Testament Manuscripts) Το κέντρο έχει αναλάβει την ψηφιοποίηση όλων των χειρογράφων της Κ.Δ. έτσι ώστε αυτά να είναι εύκολα προσβάσιμα στο μελετητή. Ήδη διατίθενται φωτογραφίες από πολλά μεγαλογράμματα και μικρογράμματα χειρόγραφα (κάτω απο την κατηγορία Manuscripts). Στις πιο πρόσφατες προσθήκες ανήκουν οι φωτογραφίες από χειρόγραφα της Αλβανίας.

Ρωμαϊκός ναός στην Σέπφωριν της Γαλιλαίας

Η πόλις Σέπφωρις είναι γνωστή από τα κείμενα κυρίως του Ιωσήπου. Υπήρξε πρωτεύουσα της Γαλιλαίας στα χρόνια του Ηρώδη του Mεγάλου, καταστράφηκε από τους Ρωμαίους μετά από μία αποτυχημένη επανάσταση των κατοίκων της και ξαναχτίσθηκε αργότερα. Οι κάτοικοί της αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στην ιουδαϊκή επανάσταση του 66-70 και συντάχθηκαν με τους Ρωμαίους. Αυτός είναι και ο λόγος που η πόλη τελικά δεν καταστράφηκε εκ νέου, αλλά στα χρόνια που ακολούθησαν την καταστολή της επανάστασης αναπτύχθηκε σε μία πλούσια επαρχιακή ρωμαϊκή πόλη. Η πόλη όμως είχε μία ιδιαίτερη σημασία και για τους Ιουδαίους, αφού εδώ έζησε κατά το 2ο αι. μ.Χ. ο Rabbi Judah Hanasi, στον οποίο αποδίδεται η έκδοση της Μισνά. Τα μέχρι σήμερα αρχαιολογικά ευρήματα από την πόλη τονίζουν τον πολυπολιτισμικό της. Από τον Expositor 22/09/2008 του David Meadows πληροφορούμαστε για την τελευταία αρχαιολογική ανακάλυψη από την Σέπφωριν, η οποία επιβεβαιώνει τη μέχρι τώρα εικόνα. Πρόκειται για την ανακάλυψη ενός ρωμαϊκού ναού στο κέντρο της πόλης, διαστάσεων 12 x 24 μέτρα, με διακοσμημένη είσοδο από την πλευρά του decumanus. O ναός, ο οποίος βρίσκεται κάτω από μια βυζαντινή εκκλησία του 5ου αι., βρισκόταν αρχικά μέσα σε ένα ευρύτερο πλακοστρωμένο χώρο ιερού, ο οποίος περιβαλλόταν από τοίχο. Απέναντι από αυτόν το χώρο ανακαλύφθηκε ένα μεγάλο κτίριο, του οποίου η λειτουργία είναι ακόμη άγνωστη. Είναι άγνωστο σε ποιαν θεότητα ήταν αφιερωμένος ο ναός, πάντως από την πόλη έχουμε δική της κοπή νομισμάτων με την παράσταση ενός ναού του Διός και της Τύχης και το ρωμαϊκό της όνομα ήταν Διοκαισάρεια. Η εύρεση ενός τέτοιου ναού βεβαιώνει την παρουσία έντονου ειδωλολατρικού στοιχείου στην πόλη κατά την ελληνορωμαϊκή εποχή.

Εάν επιθυμείτε να διαβάσετε το σχετικό αναλυτικό δημοσίευμα της Haaretz.com (18.09.2008), πατήστε εδώ.

Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2008

Έκθεση για τα χειρόγραφα του Κουμράν στη Ν. Υόρκη

Από το ιστολόγιο Paleojudaica πληροφορούμαστε ότι σήμερα ανοίγει η έκθεση με τον τίτλο "The Dead Sea Scrolls: Mysteries of the Ancient World" στο Ιουδαϊκό Μουσείο της Ν. Υόρκης. Στην έκθεση ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να δει έξι από τα χειρόγραφα της Ν. Θαλάσσης: τμήματα από το ββλίο του Ιερεμία, ένα από τα αρχαιότερα αντίγραφα του βιβλίου, απόσπασμα από το βιβλίο των Λόγων των πεφωτισμένων, το βιβλίο του Τωβίτ, το αραμαϊκό Απόκρυφο του Δανιήλ, τον Κανόνα της Κοινότητας και τον Κανόνα του Πολέμου. Επίσης εκτίθενται μια σειρά από αντικείμενα που βρέθηκαν στο Κουμράν.
H έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Ιανουαρίου 2009.

Όσοι ενδιαφέρονται για περισσότερες λεπτομέρειες, μπορούν να ανατρέξουν στη σχετική σελίδα του Μουσείου και στο σχετικό σημερινό δημοσίευμα της artdaily.org.

Χειρόγραφα Αγίας Γραφής στο Διαδίκτυο

Από το ιστολόγιο Archaic Christianity πληροφορούμαστε για την ύπαρξη στο διαδίκτυο του γνωστού λατινικού κώδικα Codex Gigas. Ο κώδικας εκτός από ολόκληρη την Αγία Γραφή περιέχει δύο από τα έργα του Ιωσήπου (Ιουδαϊκή Αρχαιολογία και Ιουδαϊκός Πόλεμος) καθώς και διάφορα άλλα μικρότερα κείμενα όπως η εγκυκλοπαίδεια του Ισιδώρου, το Χρονικό της Βοημίας του Κοσμά της Πράγας κ.ά. Είναι επίσης γνωστός και για τη μεγάλη απεικόνιση του Διαβόλου σε μία από τις σελίδες του. Η πρώτη ημερομηνία που βρίσκουμε σε αυτόν είναι το 1295, όταν ο κώδικας πέρασε στην κατοχή των μοναχών του Podlažice. Σήμερα φυλάσσεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Σουηδίας στη Στοκχόλμη.
Για να τον ξεφυλίσσεται και να τον διαβάσετε, πατήστε εδώ.

Στο Διαδίκτυο όμως εδώ και λίγο καιρό βρίσκεται και ο Codex Sinaiticus. Πρόκειται για ένα διεθνές επιστημονικό έργο, που ως σκοπό έχει να παρουσιάσει σε ψηφιακή μορφή ολόκληρο τον κώδικα. (Στους χορηγούς του έργου συγκαταλέγονται και αρκετά ελληνικά ιδρύματα). Το έργο υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί τον Ιούλιο 2009. Ήδη έχουν αναρτηθεί κάποια από τα βιβλία της Π.Δ. και το κατά Μάρκον από την Κ.Δ. Όσοι θέλουν να βρεθούν στη σελίδα του έργου και να δουν τα χειρόγραφα, πρέπει να πατήσουν εδώ.

Εισηγήσεις στο πλαίσιο του Σεμιναρίου Ορθόδοξης Ερμηνευτικής 2006-2007

Στην ιστοσελίδα του Σεμιναρίου Ορθοδόξου Ερμηνευτικής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ., στο οποίο έχουμε αναφερθεί σε παλαιότερη ανάρτηση και το οποίο υπάρχει και ως μόνιμη διεύθυνση στο ιστολόγιό μας, είναι αναρτημένες αρκετές από τις εισηγήσεις και βιβλιοπαρουσιάσεις-παρεμβάσεις, που έγιναν κατά το ακαδημαϊκό έτος 2006-2007.
Ειδικότερα αναρτημένα μπορείτε να βρείτε τα ακόλουθα κείμενα:
  • Α. Παπαρνάκης, "Οι παλαιοδιαθηκικές σπουδές στην Ελλάδα από την Απελευθέρωση έως σήμερα. Η ακαδημαϊκή θεολογία"
  • Κ. Παπαδημητρίου, "Οι καινοδιαθηκικές σπουδές στην Ελλάδα από την Απελευθέρωση έως σήμερα"
Βιβλιοπαρουσιάσεις
  • Στ. Καλαντζάκη, Εισαγωγή στην Π.Δ. (επιμ. Αθ. Παπαρνάκης), εκδ. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 2006 (βιβλιοπαρουσίαση Ελ. Ουζουνίδου)
  • Πρακτικά Συνεδρίου - Φαινόμενα νεοειδωλολατρείας (βιβλιοπαρουσίαση Α. Καραμανίδου)
  • Γ. Ράτσινγκερ (πάπας Βενέδικτος ΙΣτ΄), Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ (μετάφρ. Σ. Δεσπότης), εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα 2007 (βιβλιοπαρουσίαση Ξ. Καραβίδα)

Παρέμβαση
Αλ. Ξηρός, "Το απόκρυφο ευαγγέλιο του Ιούδα υπό το φως των κανονικών βιβλίων της Καινής Διαθήκης¨

Για να βρεθείτε στη σχετική σελίδα, από όπου θα οδηγηθείτε στα κείμενα των παραπάνω εισηγήσεων, πατήστε εδώ.

Άρθρο για την αλληλογραφία του Άβγαρου με τον Ιησού

Η American Society of Papyrologists, διαθέτει ελεύθερα στο διαδίκτυο εδώ και λίγο καιρό τα τεύχη του περιοδικού της Bulletin of the American Society of Papyrologists (BASP) μέχρι δύο χρόνια πριν από το τρέχον τεύχος. Στο πιο πρόσφατα αναρτημένο τεύχος λοιπόν,αυτό του 2005, υπάρχει το εξής ενδιαφέρον άρθρο για το απόκρυφο χριστιανικό κείμενο της αλληλογραφίας Αβγάρου-Ιησού (για να βρεθείτε στο κείμενο πατήστε επάνω στον τίτλο του άρθρου):

K.P. Sullivan - Terry G. Wilfong, "The Reply of Jesus to King Abgar: A Coptic New Testament Apocryphon Reconsidered (P.Mich. Inv. 6213)", BASP 42 (2005) 107-124

Εάν θέλετε να δείτε τον κατάλογο των παλαιότερων τόμων του περιοδικού, πατήστε εδώ.

Εισηγήσεις από την ετήσια συνάντηση της SBL 2007

Σε παλαιότερη ανάρτηση του ιστολογίου Paul and Scripture εντοπίσαμε μία σειρά από εισηγήσεις που διαβάστηκαν κατά την ετήσια συνάντηση της SBL το 2007, οι οποίες σχετίζονται με τα παύλεια κείμενα. Πατώντας επάνω στον τίτλο της κάθε εισήγησης μπορείτε να βρεθείτε στο κείμενό της:
Supplementary Readings
- Douglas Campbell, "The Meaning of δικαιοσύνη θεού in Paul - an Intertextual Suggestion"
- Douglas Campbell, "Re-reading the Frame"
- Douglas Campbell, "The Faithfulness of Jesus Christ in Romans and Galatians (with special reference to Romans 1:17 & 3:22)"

Να σημειώσουμε ότι στις περισσότερες εισηγήσεις οι συντάκτες τους παρακαλούν να μην γίνει παραπομπή σε αυτές. Σε περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να αναφερθεί σε κάποια από αυτές, θα πρέπει να απευθυνθεί στο συγγραφέα και να ζητήσει την άδεια.