Στην ηλεκτρονική έκδοση του SPIEGEL Online δημοσιεύεται σήμερα ένα άρθρο της Angelika Franz για τη λεγόμενη βιβλική αρχαιολογία. Πρόκειται για ένα κλάδο της αρχαιολογίας, που προκαλεί πολλές συζητήσεις και έχει δεχθεί συχνά όχι άδικα αυστηρή κριτική.
Δίνουμε εδώ τα κεντρικά σημεία του γερμανικού άρθρου.
Η πρώτη αρχαιολόγος που συνδέεται με τη χριστιανική αρχαιολογία είναι η Flavia Iulia Helena Augusta, η γνωστή μας αγία Ελένη. Σύμφωνα με την παράδοση σε μεγάλη ηλικία (στα 76 χρόνιά της) οργάνωσε την ανασκαφή στο Γολγοθά κι έφερε στο φως το σταυρό του Ιησού.
Στα χρόνια που ακολούθησαν μέχρι σήμερα οι αρχαιολόγοι έφεραν στο φως ευρήματα που συνδέονται με διάφορα πρόσωπα που συναντούμε στην Καινή Διαθήκη. Για παράδειγμα τον Απρίλιο 2007 ο αρχαιολόγος Ehud Netzer, καθηγητής στο Παν/μιο της Ιερουσαλήμ, έφερε στο φως μία σαρκοφάγο, η οποία εικάζεται ότι ήταν του Ηρώδη του Μεγάλου.
Συχνά τα ευρήματα των αρχαιολόγων δεν μπορούν να ταυτοποιηθούν με μεγάλη βεβαιότητα. Για παράδειγμα ο αρχαιολόγος του Βατικανού Giorgio Filippi υποστήριξε ότι εντόπισε κάτω από τα θεμέλια της βασιλικής San Paolo fuori le Mura τη σαρκοφάγο του αποστόλου Παύλου, μια υπόθεση που αντιμετωπίστηκε με μεγάλο σκεπτικισμό από την επιστημονική κοινότητα. Επιπλέον το Βατικανό απαγόρευσε τις περαιτέρω έρευνες.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα αμφιλεγόμενου ευρήματος είναι το περίφημο οστεοφυλάκιο του Ιακώβου, αδελφού του Ιησού. Σύμφωνα με τον ειδικό επιγραφολόγο André Lemaire η επιγραφή που έφερε το οστεοφυλάκιο και ανέφερε τον Ιάκωβο, τον αδελφό του Ιησού, μπορούσε να χρονολογηθεί το 63 μ.Χ. καθιστώντας έτσι την ταύτιση του Ιακώβου της επιγραφής με τον αδελφόθεο Ιάκωβο σχεδόν βέβαιη. Γρήγορα οι ειδικοί έδειξαν ότι η επιγραφή ήταν πλαστή. (Α.Τ.: Η υπόθεση είναι σήμερα στα δικαστήρια και η σύζητηση στους αρχαιολογικούς κύκλους συνεχίζεται με την ίδια ένταση).
Το 2004 ο αρχαιολόγος Shimon Gibson υποστήριξε ότι εντόπισε τη σπηλιά, όπου βάπτιζε ο Ιωάννης Βαπτιστής, μια θέση που γρήγορα απορρίφθηκε από τους επιστήμονες. Σύμφωνα με την Κ.Δ. ο Ιωάννης βάπτιζε στον Ιορδάνη και πουθενά δε γίνεται λόγος για σπηλιά. Επιπλέον κανένα εύρημα από τη σπηλιά δε βεβαιώνει την ανθρώπινη παρουσία σε αυτό μέχρι το 150 μ.Χ.
Ένα εύρημα που προκάλεσε μεγάλη αίσθηση και πολλές συζητήσεις είναι ο λεγόμενος τάφος της οικογένειας του Ιησού, τον οποίο παρουσίασε πριν δύο χρόνια σε ένα ντοκυμαντέρ ο γνωστό σκηνοθέτης James Cameron. Η επιστημονικότητα της προσέγγισης του Cameron και των συνεργατών του γρήγορα αμφισβητήθηκε. Επιπλέον τονίσθηκε ότι τα ονόματα, τα οποία βρέθηκαν χαραγμένα στα οστεοφυλάκια του συγκεκριμένου τάφου, Ιησούς, Μαρία, Ιούδας κτλ., ήταν ιδιαίτερα συνηθισμένα στην Ιερουσαλήμ του 1ου αι. μ.Χ.
Τέλος ένα άλυτο μέχρι σήμερα αίνιγμα παραμένει η σινδόνη του Τορίνου. Οι τελευταίες μετρήσεις την τοποθετούν στον 14ο αι., εποχή κατά την οποία για πρώτη φορά η σινδόνη αναφέρεται στις γραπτές πηγές. Ωστόσο επάνω της απεικονίζονται λεπτομέρειες, οι οποίες ήταν δύσκολο να ήταν γνωστές σε έναν καλλιτέχνη του 14ου αι. Η συζήτηση για τη σινδόνη εξακολουθεί χωρίς η επιστήμη να έχει ακόμη καταλήξει σε ένα οριστικό συμπέρασμα.
Για να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο, πατήστε
εδώ.