Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2010

To νέο τεύχος του περιοδικού Bibel u. Kirche / The new issue of Bibel u. Kirche

Το τρέχον τεύχος του περιοδικού Bibel u. Kirche 65:4 (2010) είναι αφιερωμένο στην παρουσία και τη δράση των γυναικών στην αρχαία Εκκλησία:

  • Sabine Bieberstein, "Die Frau rede in der Gemeinde! Frauen in der Jesusbewegung und in den frühen Gemeinden", 198-204
  • Ute E. Eisen, "Frauen in leitenden Positionen. Im Neuen Testament und in der frühen Kirche", 205- 213
  • Livia Neureiter, "Jenseits von definierter Weiblichkeit. Frauenleben in der christlichen Antike", 214-217
  • Angela Standhartinger, "Verlorene Frauenämter. Witwen im frühen Christentum", 218-222
  • Ulrike Wagener, "(Un-)Ordung im Haushalt Gottes? Wie Schüler des Paulus die Freiheit ihrer Glaubensschwestern bekämpfen", 223-227
  • Annette Merz, "Phöbe von Kenchreä. Kollegin und Patronin des Paulus", 228-232
  • Eva Ebel, "Lydia und Berenike treffen Paulus. Begegnugen mit und ohne Erfolg", 233-237
  • Andrea Taschl-Erber, "Maria von Magdala. Galionsfigur in frühchristlichen Auseinandersetzungen im Leitungsfunktionen von Frauen", 238-242
  • Peter Arzt-Grabner, "Junia, die rehabilitierte Apostelin. Aus der Werkstatt der Exegeten: Ein textkritischer Beitrag", 243-245
  • Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz, "Frauen im frühen Christentum. Horizonte heute", 246-249

Ένα νέο άρθρο στο τρέχον τεύχος του JGRChrJ / Α new article in the current issue of JGRChrJ

Στην ιστοσελίδα του τρέχοντος τεύχος του περιοδικού Journal of Greco-Roman Christianity and Judaism 7 (2010) έχει αναρτηθεί ένα νέο άρθρο που αφορά στο κείμενο των Πράξεων των Αποστόλων στο Σιναϊτικό κώδικα:

Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2010

Ένα νέο βιβλίο για τα ψευδοκλημέντια / A new book on Ps-Clementines


Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Peeters ένας νέος τόμος με μελέτες σχετικά με τα λεγόμενα Ψευδοκλημέντια έργα:

J.N. Bremmer, The Pseudo-Clementines, (Studies on Early Christian Apocrypha 10), Peeters 2010
align="justify">ISBN: 978-90-429-2269-3
XVI-342 σελ.
48 ευρώ

Περιγραφή εκδοτικού οίκου
Το παρόν βιβλίο είναι μία από τις πρώτες σύγχρονες μελέτες σχετικά με τα Ψευδοκλημέντια έργα, τα οποία καταλαμβάνουν σημαντική θέση ανάμεσα στα πρώιμα χριστιανικά κείμενα εξαιτίας των σχετικών με την προέλευσή τους ζητημάτων και της σχέσης τους με τον Ιουδαιοχριστιανισμό. Στα δύο πρώτα κεφάλαια ο συγγραφέας συζητά ζητήματα χρονολόγησης, προέλευσης, κειμένου και φιλολογικού είδους. Τα περισσότερα από τα υπόλοιπα κεφάλαια έχουν ως θέμα τους διάφορα χωρία των Ομιλιών και των Αναγνωρίσεων. Στις Ομιλίες μπορεί κανείς να δει το ζήτημα της φιλανθρωπίας, τη σχέση μεταξύ Ιουδαϊσμού και Ελληνισμού, τις ενωχικές παραδόσεις, τις ορφικές κοσμογονίες, φιλοσοφικές πηγές και τη θεωρία των δύο οδών καθώς και το ζήτημα της μεταστροφής ολόκληρων οικογενειών. Στις Αναγνωρίσεις εντοπίζονται το θέμα της αναγνώρισης, η διδασκαλία για την ελεύθερη θέληση, το ζήτημα των Σαδδουκαίων κτλ. Τέλος, ο συγγραφέας εξετάζει το ρόλο που διαδραμάτισαν τα συγκεκριμένα κείμενα καθώς και την παρουσίασή τους μέσα στην Legenda Aurea.

Περιεχόμενα τόμου

Ένα άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος στην ThLZ / An article of biblical interest in the current issue of ThLZ

Στο τρέχον τεύχος της Theologische Literaturzeitung 135:10 (2010) το κύριο άρθρο είναι αφιερωμένο στη βιβλική γραμματεία της περσικής περιόδου:

Thomas Willi, "Das Weltkönigtum - seine Residenz und seine Regeln : ein kritischer Blick auf die Diskussion zur biblischen Literatur der persischen Epoche", 1055-1070

Το νέο τεύχος του Foi et vie / In the current issue of Foi et vie

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Foi et vie 109:4 (2010) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

  • Philippe Abadie, "Écrire l'histoire à l'ombre du Temple", 6-21
  • André Wénin, "Les débuts du royaume de Juda en 2 Ch 10-20 : narration et idéologie", 22-34
  • Innocent Himbaza, "Une femme étrangère a-t-elle assité au sacrifice du roi? : un autre regard sur la visite de la reine de Saba dans le livre des Chroniques", 35-48
  • Emmanuel Correia, "La place et le sens des livres des Chroniques dans les canons bibliques", 49-59
  • Philippe Abadie, "Bibliographie des Chroniques", 60-66

Mία χρήσιμη ιστοσελίδα / Α useful website

Για όσους ασχολούνται με την κριτική του κειμένου υπάρχει μία πολύ ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα του Michael D. Marlowe. Για να την επισκεφτείτε, πατήστε εδώ.

Τρίτη 16 Νοεμβρίου 2010

Η ΘΗΕ στο Διαδίκτυο / Τhe Religious and Ethical Encyclopedia online

Την είδηση την αντλούμε από το ιστολόγιο e-homo religiosus. Οι τόμοι της γνωστής Θρησκευτικής και Ηθικής Εγκυκλοπαιδείας διατίθενται σε ηλεκτρονική μορφή στο διαδίκτυο για κάθε ενδιαφερόμενο αναγνώστη. Για να πληροφορηθείτε τα σχετικά, πατήστε εδώ.

Συνέδριο για τη μεσσιανική ιδέα και τις μεταμορφώσεις της / Conference on the messianic idea and its transformations

Το ίδρυμα "ΑΡΤΟΣ ΖΩΗΣ" διοργανώνει στις 26 και 27 Νοεμβρίου 2010 συνέδριο με τον τίτλο:
"Η μεσσιανική ιδέα και οι μεταμορφώσεις της. Από την Παλαιά Διαθήκη ως τους πολιτικούς μεσσιανισμούς του 20ου αιώνα".

Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στο αμφιθέατρο "Μεγάρου Διοικητού Θεοδώρου Β. Καρατζά".


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010

Α΄ συνεδρία (Πρόεδρος: Κων/νος Ζάρρας)

  • 5.30 μ.μ. : Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ.
    "Η διαμόρφωση της μεσσιανικής ιδέας στην Παλαιά Διαθήκη και η επανερμηνεία της στην Καινή Διαθήκη"
  • 5.50 μ.μ. : Πέτρος Βασιλειάδης, καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ.
    "Από τον ιουδαϊκό μεσσιανισμό στην πρωτοχριστιανική χριστολογία"

  • 6.10 μ.μ.: Χρήστος Καρακόλης, επίκ. καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας του Παν. Αθηνών
    "Το καινοφανές του πρωτοχριστιανικού μεσσιανισμού. Ενότητα και εκδοχές του χριστολογικού κηρύγματος της πρώτης Εκκλησίας"

  • 6.30 μ.μ.: Αικατερίνη Τσαλαμπούνη, λέκτορας στο Τμήμα Ποιμ. & Κοιν. Θεολογίας του Α.Π.Θ.
    "Το κήρυγμα του αποστόλου Παύλου για τον Μεσσία-Χριστό: Η θέση του μέσα στην παύλεια θεολογία και ο ρόλος του στη διαμόρφωση της ταυτότητας των παύλειων κοινοτήτων"

Β΄ συνεδρία (Πρόεδρος Ανδρέας Πανταζόπουλος)

  • 7.30 μ.μ.: π. Αντώνιος Πινακούλας, εφημέριος του Ι.Ν. Αγ. Παντελεήμονος Χαλανδρίου
    "Ο βυζαντινός μεσσιανισμός. Η περίοδος της ουτοπίας"
  • 7.50 μ.μ.: Ν. E. Καραπιδάκης, καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου
    "Από ένα βιβλικό θέμα σε μια πολύμορφη ιδεολογία. Η εικόνα του Μεσσία στη βασιλική ιδεολογία και στα κοινωνικά κινήματα κατά τον δυτικό Μεσαίωνα"

Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2010

Γ΄ Συνεδρία (Πρόεδρος: Αικατερίνη Τσαλαμπούνη)

  • 10.00 π.μ.: Κωνσταντίνος Θ. Ζάρρας, λέκτορας στο Τμήμα Θεολογίας του Παν. Αθηνών
    "Μεσσιανικές αντιλήψεις στον ραββινικό και μεσαιωνικό ιουδαϊσμό"
  • 10.20 π.μ.: Αγγελική Ζιάκα, λέκτορας στο Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ.
    "Μεσσιανικές προσδοκίες στο σιιτικό Ισλάμ"
  • 10.40 π.μ.: Σάββας Μιχαήλ, γιατρός, συγγραφέας
    "Γκόλεμ και Μεσσίας"

Δ΄ Συνεδρία (Πρόεδρος: Ν.Ε. Καραπιδάκης)

  • 11.40 π.μ.: Χρήστος Μαρσέλλος, μεταφραστής, συγγραφέας
    "Η εποχή του Πνεύματος και οι μεσσιανισμοί της, μετά τον Ιωακείμ τον εκ Φλωρίδος"
  • 12.00: Μιχάλης Πάγκαλος, δρ. φιλοσοφίας, συγγραφέας, μεταφραστής
    "Ουτοπία και μεσσιανισμός"
  • 12.20 μ.μ.: Νικόλας Πίσσης, ιστορικός
    "Αποκαλυπτικός λόγος και μεσσιανική προσδοκία: Χρήσεις και λειτουργίες από τη βυζαντινή στην οθωμανική περίοδο"

Ε΄ Συνεδρία (Πρόεδρος: Χρήστος Καρακόλης)

  • 5.00 μ.μ.: Γιώργος Σαγκριώτης, δρ. φιλοσοφίας, συγγραφέας, μεταφραστής
    "Ο πολιτικός μεσσιανισμός του Βάλτερ Μπένγιαμιν"
  • 5.20 μ.μ.: Γιώργος Παπαφράγκου, υποψήφιος διδάκτωρ πολιτικής φιλοσοφίας
    "Ubi Lenin, ibi Jerusalem: Η αναζήτηση της ουτοπίας και οι πολιτικές συνέπειές της στο έργο του Ερνστ Μπλοχ"
  • 5.40 μ.μ.: Σταύρος Ζουμπουλάκης, πρόεδρος Δ.Σ. «Άρτου Ζωής», διευθ. περ. Νέα Εστία
    "Ποιος είναι τελικά Μεσσίας: Η μεσσιανική ιδέα στο έργο του Εμμανουήλ Λεβινάς"

Στ' Συνεδρία (Πρόεδρος: Σταύρος Ζουμπουλάκης)

  • 6.40 μ.μ.: Ανδρέας Πανταζόπουλος, επίκ. καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Α.Π.Θ.
    "Αυτός που ήρθε απ’ έξω: Η σωτηριολογική διάσταση του λαϊκιστή ηγέτη"
  • 7.00 μ.μ.: Θάνος Λίποβατς, καθηγητής πολιτικής ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο
    "Ο εθνικοσοσιαλισμός ως πολιτικός μεσσιανισμός"
  • 7.20 μ.μ.: Γεράσιμος Βώκος, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Α.Π.Θ.
    "Οι πολιτικοί μεσσιανισμοί του εικοστού αιώνα"

Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2010

Το τρέχον τεύχος του Horizons in Biblical Theology / The current issue of Horizons in Biblical Theology

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Horizons in Biblical Theology 32:2 (2010) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:
M. David Litwa, "Behold Adam: A Reading of John 19:5", 129-143Στο παρόν άρθρο δίνεται μία θεολογική ερμηνεία της περίφημης φράσης του Πιλάτου "ἰδοὺ ὁ ἄνθρωπος" (Ιω 19, 5) με τη βοήθεια δύο διακειμενικών έμμεσων αναφορών: Γεν 3, 22 και Βίος Αδάμ 13, 3. Και τα δύο κείμενα περιέχουν την φράση "ἰδοὺ ὁ ἄνθρωπος / ὁ Ἀδάμ". Σε κάθε περίπτωση η φράση prima facie τονίζει την θεϊκότητα του Αδάμ, αλλά με ένα ειρωνικό τρόπο υπογραμμίζει το εύθραυστο της ανθρώπινης φύσης. Στο Ιω 19, 5, ωστόσο, η φράση λειτουργεί με τον αντίθετο τρόπο. Μολονότι στην επιφάνεια τονίζει την δυστυχία και τον εξευτελισμό του Ιησού, με ειρωνικό τρόπο προβάλλει τη θεϊκή του υπεροχή. Ο συγγραφέας καταλήγει υποστηρίζοντας ότι ο τέταρτος ευαγγελιστής παραπέμπει έμμεσα στην αρχαιότερη φράση "ἰδοὺ ὁ ἄνθρωπος / ὁ Ἀδὰμ" για να δημιουργήσει μία αντίθεση μεταξύ του Αδάμ και του Χριστού.
Jason A. Whitlark, "Ἔµφυτος Λόγος: A New Covenant Motif in the Letter of James", 144-165
Η κατανόηση της σημασίας του έμφυτου λόγου στο Ιακ 1, 21 χώρισε τους ερμηνευτές σε δύο ομάδες: (1) σε εκείνους που του αποδίδουν κοσμολογική σημασία και τον κατανοούν ως κάτι συγγενικό προς την ανθρώπινη λογική ή (2) σε εκείνους που του αποδίδουν σωτηριολογική σημασία και τον συνδέουν με την μεταστροφή στο χριστιανισμό. Ο συγγραφέας δέχεται τη σωτηριολογική ερμηνεία και προσπαθεί να καταστήσει σαφές μέσα από ειδωλολατρικές, ιουδαϊκές και χριστιανικές πηγές ότι ο έμφυτος λόγος για τον Ιάκωβο έχει τη σημασία της θεϊκής ικανότητας, μία ιδέα η οποία είναι απόλυτα κατάλληλη για να εκφράσει την ελπίδα για την ικανότητα που έχει ο Θεός να είναι πιστός στην νέα διαθήκη που υποσχέθηκε στο βιβλίο του Ιερεμία.
Oh-Young Kwon, "Discovering the Characteristics of Collegia—Collegia Sodalicia and Collegia Tenuiorum in 1 Corinthians 8, 10 and 15", 166-182
Στα 1 Κορ 8, 10 και 15 ο Παύλος εμφανίζεται να επιχειρηματολογεί εναντίον κάποιων χριστιανών της Κορίνθου που φαίνεται να αντιμετώπιζαν τη χριστιανική τους κοινότητα σε αναλογία προς κάποιο είδος θιάσου του 1ου αι. π.Χ. Σε αυτά τα κεφάλαια της επιστολής παρουσιάζονται κάποια χαρακτηριστικά αυτών των θιάσων. Ιδιαίτερα τα 8, 1-13 και 10, 1-22 περιέχουν τα χαρακτηριστικά των collegia sodalicia, ενώ το 15, 29 περιγράφει εκείνα των collegia tenuiorum. Αυτό το εύρημα παρέχει μία εναλλακτική στην τρέχουσα ερμηνεία της παύλειας περιγραφής της κατανάλωσης ειδωλοθύτων από τους Κορίνθιους (1 Κορ 8, 1-13 και 10, 1-22) και το βάπτισμα για τους νεκρούς ή για λογαριασμό των νεκρών (1 Κορ 15, 29).
Joshua W. Jipp, "Douglas Campbells Apocalyptic, Rhetorical Paul: Review Article", 183-197
John E. Alsup, "The Odyssey of Textual Criticism: A Dialogue-Review", 198-217

Το τρέχον τεύχος του JSJ / The current issue of JSJ

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal for the Study of Judaism 41: 4-5 (2010) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Larry Perkins, "What's in a Name—Proper Names in Greek Exodus", 447-471
Τα εβραϊκά κύρια ονόματα φαίνεται ότι αποτέλεσαν σημαντική πρόκληση στο μεταφραστή του ελληνικού βιβλίου της Εξόδου. Χρησιμοποίησε διαφορετικές στρατηγικές όπως τη μεταγραφή ή τη μετάφραση. Στις περισσότερες περιπτώσεις δημιούργησε νέες μεταγραφές ή αξιοποίησε εκείνες που υπήρχαν στην εβραϊκή Γένεση. Σε ορισμένες περιπτώσεις απαντούν και εξελληνισμένα κύρια ονόματα, αλλά αυτό μάλλον είναι η εξαίρεση. Οι αιτιολογικές ετυμολογίες αντιμετωπίζονται διαφορετικά. Σπάνια ονόματα φαίνεται να προστίθενται στο ελληνικό κείμενο. Στην παρούσα μελέτη ο συγγραφέας αξιοποιεί προηγούμενες αναλύσεις σχετικά με τις πρακτικές του μεταφραστή όσον αφορά στα εβραϊκά κύρια ονόματα και παρέχει διαφορετικές εξηγήσεις για διάφορα φαινόμενα που παρατηρούνται στο κείμενο.

Nadav Sharon, "The Title Ethnarch in Second Temple Period Judea", 472-493
Ο τίτλος "εθνάρχης" εμφανίζεται στις πηγές της εποχής του Δεύτερου Ναού αναφορικά με τέσσερις ηγεμόνες της Ιουδαίας: τον Σίμωνα τον Ασμοναίο, τον Ιωάννη Υρκανό, τον Υρκανό Β΄ και τον Αρχέλαο, τον υιό του Ηρώδη. Αυτές οι μαρτυρίες θεωρούνται δεδομένες. Ωστόσο μία εξαντλητική ανάλυση των πηγών καθιστά σαφές ότι δεν θα έπρεπε να στηριχθούμε στις πληροφορίες που συνδέονται με τους πρώιμους Ασμοναίους (Σίμωνα και Ιωάννη Υρκανό), αλλά ότι μάλλον ο τίτλος υιοθετήθηκε για πρώτη φορά από τους Ρωμαίους (πιθανόν από τον Ιούλιο Καίσαρα) για τον Υρκανό Β΄. Στο άρθρο επιβεβαιώνεται ότι αυτός ο τίλος αποτελεί ένα παράδειγμα της μοναδικής αντίληψης που είχαν οι Ρωμαίοι για τον ιουδαϊκό λαό. Επιπλέον στο άρθρο σημειώνονται ορισμένες συνέπειες, που έχει αυτή η κατανόηση του τίτλου του εθνάρχη και η άποψη την οποία αυτή καθιστά σαφή, σε συγκεκριμένα ζητήματα της περιόδου του Δεύτερου Ναού.

Richard Last, "Onias IV and the ἀδέσποτος ἱερός: Placing Antiquities 13.62-73 into the Context of Ptolemaic Land Tenure", 494-516
Η αφήγηση του Ιωσήπου για τον Ονία Δ΄ στην Αρχ. 13, 62-73 είναι μια διήγηση για έναν Ιουδαίο που βρίσκει καταφύγιο στην Αίγυπτο και κατορθώνει να αποκτήσει γη τόσο στην Αλεξάνδρεια όσο και στην Ηλιούπολη. Του δίνεται επίσης η άδεια να κατασκευάσει ένα ναό στην γη που κατείχε στην Ηλιούπολη, για την οποία ο Ιώσηπος λέει ότι πιο πριν ήταν "ἀδέσποτος". Αυτός είναι τεχνικός όρος που χρησιμοποιείται στους παπύρους και στους κλασικούς συγγραφείς για να χαρακτηρίσουν γη, η οποία δεν έχει ιδιοκτήτη και την οποία μπορούσε κανείς να αποκτήσει νόμιμα μόνο μέσω μίας δημοπρασίας και κατά την ρωμαϊκή περίοδος επίσης απευθείας από τον ίδιο λόγο. Οι μελετητές προσπάθησαν εδώ και πολλά χρόνια να αποκαταστήσουν τα ιστορικά δεδομένα που κρύβονται πίσω από τη διήγηση του Ιωσήπου για το ναό του Ονία, αλλά θα πρέπει επίσης να διερευνήσουν τη λειτουργία αυτού του τεχνικού όρου μέσα στο πλαίσιο της μεγαλύτερης αφήγησης του Αρχ. 13. 62-73. Δεν έχουν ακόμη επίσης εξετάσει τα συμπεράσματα στα οποία οδηγούμαστε όσον αφορά στην ιστορικότητα της διήγησης. Στο παρόν άρθρο παρουσιάζονται στοιχεία σχετικά με την κατοχή της γης κατά την Πτολεμαϊκή περίοδο με σκοπό να τοποθετήσει την ιστορία του Ιωσήπου για την απόκτηση ενός αδέσποτου ιερού από τον Ονία μέσα στο ιστορικό της πλαίσιο. Καθίσταται σαφές ότι η ιστορία του Ιωσήπου για τον ναό του Ονία έχει βαθύτερη σημασία από αυτή που μέχρι σήμερα της αποδιδόταν.

David M. Grossberg, "Orthopraxy in Tannaitic Literature", 517-561
Το M. Sanhedrin 10:1 είναι πολύ γνωστό ως μία έμμεση δήλωση της ραββινικής διδασκαλίας. Ωστόσο ως δήλωση διδασκαλίας, αυτή η μισναϊκή γλώσσα είναι εξαιρετικά πραγματιστική: απαγορεύει το να πει κανείς συγκεκριμένα πράγματα, δεν απαγορεύει όμως σαφώς το να τα πιστέψει κανείς. Ο συγγραφέας προτείνει ότι αυτή η χρήση της πρακτικής παρά δογματικής φρασεολογίας ήταν μία συνειδητή στάση των συντακτών της Μισνά. Μία προσεκτική φιλολογική εξήγηση των παράλληλων κειμένων στην Τοσεφτά και στην Seder Olam αποκαλύπτει ότι οι αρχαιότερες γενιές της κειμενικής παράδοσης, που βρίσκεται πίσω από αυτήν τη μισνά, διατύπωσαν τις ίδιες απαγορεύσεις χρησιμοποιώντας δογματικούς όρους όπως "άρνηση" και "μη αναγνώριση". Επιπλέον, αυτή η επιλογή της πραγματιστικής γλώσσας είναι σαφής μέσα στη Μισνά, ακόμη κι όταν το θέμα είναι θεμελιώδη θέματα της ιουδαϊκής πίσης, όπως η πίστη σε ένα Θεό και στην προφορική Τορά. Οι συντάκτες της Τορά, ίσως απαντώντας σε τάσεις όπως τον χριστιανικό αντινομισμό και την αιρεσιολογία, επέλεξαν να συντάξουν ένα έργο αφιερωμένο στην ορθοπραξία παρά στην ορθοδοξία.

Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2010

Σεμινάριο για το συνοπτικό πρόβλημα / Seminar on the Synoptic problem

Από το ιστολόγιο του Mark Goodacre πληροφορούμαστε τη διοργάνωση σεμιναρίου προς τιμήν του γνωστού καινοδιαθηκολόγου Christopher Tuckett, το οποίο θα έχει ως θέμα του το συνοπτικό πρόβλημα. Στο πλαίσιο της επιστημονικής αυτής συνάντησης θα επιδοθεί στον καθ. Chr. Tuckett τιμητικός τόμος (New Studies in the Synoptic Problem (BETL 239; Leuven: Peeters Press, 2011). Το σεμινάριο θα λάβει χώρα στο Roy Griffiths Room, ARCO Building, Keble College (Οξφόρδη).

Πρόγραμμα σεμιναρίου
2.15-6.00 μμ.

John Kloppenborg, "Memory, performance and the sayings of Jesus"

Joseph Verheyden, "A road to nowhere? A critical look at the ‘Matthean Posteriority’ hypothesis and what it means for Q"

Paul Foster, "The extent of the recoverable Q material"

Robert Derrenbacker, "What’s the problem and why does it matter? The challenges and rewards of teaching the Synoptic Problem"

Andrew Gregory, "Studying and teaching the Synoptic Problem in Oxford, 1911-2011: some observations"

Στις εισηγήσεις θα απαντήσουν οι Robert Morgan και Christopher Rowland
Το πρόγραμμα επίσης και σε μορφή pdf.

Στο τρέχον τεύχος του VigChr / In the current issue of VigChr

Στο τρέχον τεύχος του Vigiliae Christianae 64:5 (2010) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για όσους ασχολούνται με τον αρχέγονο χριστιανισμό και τα κείμενά του:

Andrew Dinan, "Another Citation of Philo in Clement of Alexandria's Protrepticus (10,93,1-2)", 435-444
Το Προτρ. 10, 93, 1-2 θα έπρεπε να προστεθεί στη μακρά λίστα των κειμένων στα οποία ο Κλήμης Αλεξανδρεύς κάνει χρήση των κειμένων του Φίλωνα. Ο Κλήμης ελκύεται και γενικά προσαρμόζει την περιγραφή του Φίλωνα για τη μετάνοια στο Περί Αρετών 181, ωστόσο αλλάζει το κείμενο του Φίλωνα με πολλούς τρόπους και κυρίως καθιστώντας σαφή μία παράθεση, η οποία απαντά εν μέρει στο Φαίδ 114D του Πλάτωνα και σε μεγαλύτερη έκταση στο Οράτιου, C. 3, 25.

Christopher Tuckett, , "Lightfoot's Text of 2 Clement: A Response to W.L. Petersen", 501-519
Η παρούσα μελέτη είναι η απάντηση στο άρθρο του William Petersen το οποίο δημοσιεύθηκε το 2006 στο περιοδικό και στο οποίο παρουσιάζονταν διάφορες πλευρές του κειμένου της Β΄ Κλήμ στην ιδιαίτερα σημαντική έκδοσή του από τον J.B. Lightfoot. O Petersen συζήτησε τέσσερις γραφές στην έκδοση του Lightfoot, για τις οποίες πρότεινε ότι έπρεπε να διορθωθούν. Επίσης συζήτησε ό,τι θεωρούσε σημαντικά μειονεκτήματα στο έργο του Lightfoot, τα οποία έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη μελέτη των κειμένων των Πατέρων και της Κ.Δ. Στο άρθρο εξετάζονται οι τέσσερις αυτές αναγνώσεις στο 2 Κλήμ που παρουσίασε ο Petersen. Εξετάζονται επίσης τα γενικότερα μεθοδολογικά ζητήματα που έθεσε εκείνο το άρθρο. Υποστηρίζεται ότι η γενική μεθοδολογία του Lightfoot δεν είναι τόσο ύποπτη όσο υποστήριξε ο Petersen κι ότι μολονότι όλες οι εκδόσεις του κειμένου είναι ανοικτές σε συζήτηση σε επιμέρους σημεία, η γενική προσέγγιση που υιοθετείται από τον Lightfoot κι άλλους δεν αξίζει αυτήν την σκληρή κριτική που της ασκεί ο Petersen.

Ένα άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον τεύχος του EvTh / An article of biblical interest in the current issue of EvTh

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Evangelische Theologie 70:5 (2010) δημοσιεύεται μεταξύ των άλλων κι ένα άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος:

Johan S. Vos, "Zur Auslegung von 1 Kor 2,15 in der Reformationszeit", 358-368
To 1 Kορ 2, 15 διαδραμάτισε στις θεολογικές συζητήσεις της περιόδου της Μεταρρύθμισης ένα σημαντικό ρόλο. Απέναντι στους ρωμαιοκαθολικούς ερμηνευτές, οι οποίοι συνέδεαν το κείμενο με το ύψιστο εκκλησιαστικό αξίωμα, οι μεταρρυθμιστές υποστήριξαν επικαλούμενοι το συγκεκριμένο βιβλικό κείμενο το δικαίωμα και την ικανότητα κάθε πιστού να διατυπώνει την κρίση του σε ζητήματα πίστης. Το μέτρο κρίσης ήταν η Αγία Γραφή. Καθώς όμως η επίκληση της Γραφής καθώς κι εκείνη του Αγίου Πνεύματος οδηγούσε σε αντιφατικά μεταξύ τους αποτελέσματα, δημιουργήθηκε η ανάγκη κατά την ερμηνεία να εισαχθούν περισσότερες κατηγορίες. Η νομιμοποίηση αυτών των κατηγοριών αμφισβητήθηκε ωστόσο και πάλι από τους αντιπάλους. Στην παρούσα μελέτη ο συγγραφέας πώς οι συμμετέχοντες σε αυτήν τη συζήτηση προσπάθησαν να ερμηνεύσουν ο καθένας το 1 Κορ 2, 15. .