Τακτική επισκόπηση ειδήσεων σχετικών με τις βιβλικές σπουδές και τον αρχέγονο Χριστιανισμό
Σάββατο 12 Ιουνίου 2010
Νέα χειρόγραφα της Κ.Δ. από την Ελλάδα και Ρουμανία / New NT manuscripts from Greece and Romania
Ένα ενδιαφέρον θεολογικό ιστολόγιο / An interesting theoblog
Παρασκευή 11 Ιουνίου 2010
O τιμητικός τόμος για τον Klemens Stock / Festschrift for Klemens Stock
L. De Santos / S. Grasso, "Perché stessero con Lui" : scritti in onore di Klemens Stock nel suo 75. compleanno, (Analecta Biblica), Pontificio Istituto Biblico, Roma : Gregorian and Biblical Press 2010
ISBN: 9788876531804
35 ευρώ
Περιεχόμενα
• Prosper Grech, "Reading through the P.B.C. document", 17-25
• Donald Senior, "'Nostra aetate' and the Catholic biblical renewal : a new understanding of Judaism and the Jewish roots of early Christianity", 27-41
• Santi Grasso, "L'uso della parola : test sulla giudaicità nella comunità del primo vangelo canonico", 45-70
• Luis A. Sánchez Navarro, "The revealer of the Son : narrative function of the Father of Jesus in the Gospel of Saint Matthew", 71-83
• Artur Malina, " Image of God the Father in Matthew 1-4", 85-95
• Salvador Villota Herrero, "'La perfección del Padre' en los hijos : estudio contextual de Mt 5,48", 97-121
• Petr Marecek, "Libertà di Dio: giusto e buono : spiegazione della parabola degli operai nella vigna (Mt 20,1-16)", 123-150
• Joy Palachuvattil, "The story of discipleship in the Gospel of Mark", 151-185
• Georg Fischer, "Motivparallelen zwischen dem Jeremiabuch und dem Markusevangelium", 187-198
• Jorge H. Morales Ríos, "La respuesta a la pregunta de los discípulos en Mc 4,41 : todo un itinerario narrativo", 199-218
• Lorenzo de Santos, "La mano de Jesús : signo de su identidad y manifestación de la presencia del Reino (Mc 7,31-37)", 219-240
• Denis Farkasfalvy, "The meaning of the word euangelion in the story of the anointment in Bethany : the anointing at Bethany, Mar 14:3-9 - Mt 26:6-13 - Jn 12:1-8", 241-249
• Gastone Boscolo, "Le donne al sepolcro (Mc 16,1-8)", 251-268
• Jaroslav Rindoš, "The place of John the Baptist within Luke's sacred history", 269-286
• Maksimilijan Matjaz, "The significance of the Logos in the relational aspect of John's theology", 289-305
• Marc Girard, "Le paradigme de la naissance dans Jn 3,1-21 : critique structurelle et interprétation symbolique", 307-326
• Johannes Beutler, "Lasst uns mit ihm gehen, um mit ihm zu sterben (Joh 11,16)", 327-343
• Martin Hasitschka, "Dem 'Bild' des Sohnes Gottes 'gleichgestaltet' werden (Röm 8,29) : die neue Existenzweise in Christus", 347-356
• Giuseppe Ghiberti, "'Un corpo mi hai preparato' (Eb 10,5) : il corpo di Cristo e dell'uomo", 357-368
• Konrad Huber, "Fundament und kostbarer Schmuck : die zwölf Apostel in der Offenbarung des Johannes", 369-385
• Bibliografia, 387-411
Άρθρα βιβλικού περιεχομένου στο νέο τεύχος του ΘΕΟΛΟΓΙΑ / Articles of biblical interest in the new issue of THEOLOGIA
Στο νέο τεύχος του ΘΕΟΛΟΓΙΑ 81:1 (2010), το οποίο είναι ποικίλης ύλης, δημοσιεύονται μεταξύ των άλλων και δύο άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:
- Χρήστος Οικονόμου, "Ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης ως ερμηνευτής του Αποστόλου Παύλου", 123-176
- Βασίλειος Τζέρπος, "Ο Πάπυρος Egerton 2 (+ Πάπυρος Köln 255) και η σχέση του με τα Ευαγγέλια του Κανόνος της Κ.Δ.", 177-242
Πέμπτη 10 Ιουνίου 2010
RBL 9/6/ 2010
Reviewed by Francis Dalrymple-Hamilton
Amy-Jill Levine, ed., A Feminist Companion to Patristic Literature
Reviewed by Judith Lie
Joel Marcus, Mark 8-16: A New Translation with Introduction and Commentary
Reviewed by William Telford
Giulio Maspero, Trinity and Man: Gregory of Nyssa's Ad Ablabium
Reviewed by Mark DelCogliano
Denis Minns and Paul Parvis, eds., Justin, Philosopher and Martyr: Apologies
Reviewed by Paul Foster
Benjamin E. Reynolds, The Apocalyptic Son of Man in the Gospel of John
Reviewed by William O. Walker Jr.
Elisabeth Schüssler Fiorenza, Democratizing Biblical Studies: Toward an Emancipatory Educational Space
Reviewed by Daniel Smith-Christopher
Andrew Steinmann, Daniel
Reviewed by Ian Young
John Fleter Tipei, The Laying on of Hands in the New Testament: Its Significance, Techniques, and Effects
Reviewed by Panayotis Coutsoumpos
Martin Vahrenhorst, Kultische Sprache in den Paulusbriefen
Reviewed by Christoph Stenschke
Στο τρέχον τεύχος του Kirche u. Israel / In the current issue of Kirche u. Israel
- Carsten Jochum-Bortfeld, "'So schwer liegt die Macht der Finsterniß auf dem Judenthum' : zum Bild des Judentums in der Kommentierung des Johannesevangeliums von Ferdinand Christian Baur", 34-46
- Wolfgang Stegemann, "Religion als Teil von ethnischer Identität : zur aktuellen Debatte um die Kategorisierung des antiken Judentums", 47-59
- Heinz Tenhafen, "Jesus von Nazareth: Weder "Jude" noch "Christ"? : John H. Elliotts Thesen zur kollektiven Identität Jesu und des Judentums seiner Zeit ; Darstellung und Kritik", 60-70
Θρησκευτικά σκεύη και αγαλματίδια της αρχαίας Χαναάν / Religious utensils and statuettes of ancient Canaan
Τρίτη 8 Ιουνίου 2010
Οι πάπυροι της Οξυρύγχου τόμ. 1-14 στο διαδίκτυο / P.Oxy 1-14 online
Τα δύο τελευταία τεύχη του JSOT / The two last issues of JSOT
JSOT 34:4 (2010)
Max Rogland, "Interpreting אד in Genesis 2.5-6: Neglected Rabbinic and Intertextual Evidence", 379-393
Ο συγγραφέας αποπειράται να εξηγήσει τη σημασία της εβραϊκής λέξης אד επισημαίνοντας δύο παράγοντες: ειδικότερα, τη χρήση της λέξης στα ραββινικά εβραϊκά και το φαινόμενο της βιβλικής διακειμενικότητας. Εξετάζονται μια σειρά από ραββινικά κείμενα τα οποία δηλώνουν ότι η λέξη κατανοούνταν ως ένα σύννεφο κάποιου είδους. Αυτός ο τρόπος κατανόησης της λέξης אד παρατηρείται και σε διακειμενικές αναφορές του Γεν 2,5-6 στο Ψα 135,6 και στο Ιερ 10,13. Τέτοιες μαρτυρίες επιβεβαιώνουν την ταργκουμική παράδοση, η οποία αποδίδει την εβραϊκή αυτή λέξη ως "σύννεφο". Στο τελευταίο μέρος του άρθρου ο συγγραφέας κάνει κάποιες εξηγητικές και γραμματικές παρατηρήσεις στο Γεν 2,5-6 λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία της λέξης אד.
Adriane Leveen, "Inside Out: Jethro, the Midianites and a Biblical Construction of the Outsider", 395-417
Διάφορες στάσεις απέναντι σε αυτόν που βρίσκεται έξω από την κοινότητα απαντούν συνεχώς μέσα στην εβραϊκή Βίβλο. Ο ξένος γίνεται αντικείμενο επίθεσης, κριτικής, κακοποίησης ή επαίνου και σεβασμού και κάποιες φορές συνειδητά συμπεριλαμβάνεται στην κοινότητα. Ο τρόπος που αντιμετωπίζονται οι Μαδιανίτες είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση γιατί περιλαμβάνει και τα δύο άκρα αυτού του συνεχούς. Ο Μαδιανίτης ιερέας Ιοθόρ εκπροσωπεί αυτόν που βρίσκεται έξω από την κοινότητα και ο οποίος γίνεται δεκτός σε αυτήν ως ο έμπιστος σύμβουλος και ο πολύτιμος σύμμαχος. Οι Μαδιανίτες ως ομάδα αντιπροσωπεύουν μία σεξουαλική και ειδωλολατρική απειλή και δέχονται την αμείλικτη επίθεση των Ισραηλιτών. Στο άρθρο εξετάζεται πώς αυτές οι εκ διαμέτρου αντίθετες στάσεις απέναντι στον Ιοθόρ και στους Μαδιανίτες παρουσιάζονται μέσα στο κείμενο και διατηρούνται. Η βία δεν χρειάζεται να είναι πάντα το αναπόφευκτο αποτέλεσμα της διαφοράς.
Hava Shalom-Guy, "Three-Way Intertextuality: Some Reflections of Abimelech’s Death at Thebez in Biblical Narrative", 419-432
Στο άρθρο εξετάζεται με τη βοήθεια της διακειμενικότητας της βιβλικής αφήγησης το πώς οι ιστορίες για την εκστρατεία στη Rabbah (2 Σαμ 11,20-21) και της κατάληψης της Abel Bethmaacah (2 Σαμ 20,14-22) αντικατοπτρίζουν την ιστορία του θανάτου του Αβιμέλεχ στην Thebez ( Κρ 9,52-53). Στην αρχή παρουσιάζονται τα κοινά χαρακτηριστικά αυτών των ιστοριών: καθεμιά αφηγείται μία πολιορκία, στην οποία μια γυναίκα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Η εξέταση όμως των διαφορών μεταξύ αυτών των ιστοριών και ο τρόπος με τον οποίο οι συγγραφείς τους προσάρμοσαν τις λεπτομέρειες της ιστορίας του Αβιμέλεχ στις ανάγκες των νέων συγκειμένων είναι που καθιστούν δυνατό τον εντοπισμό της ιστορίας που λειτούργησε ως πηγή και εξηγεί το γιατί χρησιμοποιήθηκε η αφήγηση για την Thebez.
C.L. Seow, "Poetic Closure in Job: The First Cycle", 433-466
Αξιοποιώντας τη μελέτη της Barbara Herrnstein Smith για τις ποιητικές κατακλείδες, ο συγγραφέας εξετάζει την τέχνη της κατακλείδας στην βιβλική εβραϊκή ποίηση επικεντρώνοντας την προσοχή του σε ένα μικρό δείγμα - τα επτά ποιήματα που συναπαρτίζουν τον πρώτο διαλογικό κύκλο στον Ιώβ (3, 4-5. 6-7. 8. 9-10. 12-14). Καταδεικνύεται ότι αυτά τα ποιήματα αξιοποιούν ένα ευρύ φάσμα γλωσσικών, θεματικών και δομικών τεχνασμάτων κατακλείδας , τα οποία μαζί με άλλα ποιητικά στοιχεία πλουτίζουν την κομψότητα της ποίησης του Ιώβ.
Alan Lenzi, "The Metonic Cycle, Number Symbolism, and the Placement of Psalms 19 and 119 in the MT Psalter", 447-473
Σε αυτή τη μελέτη εξετάζεται η πιθανότητα ο γραφέας που είναι υπεύθυνος για την τελική αναθεώρηση του Μασωριτικού βιβλίου των Ψαλμών να γνώριζε τον Μετονικό Κύκλο, ένα ημερολογιακό σύστημα 19 ετών που συγχρόνιζε τα σεληνειακά και ηλιακά έτη, απέδιδε συμβολική σημασία στον αριθμό 19, η οποία σχετιζόταν και το ρόλο του αριθμού στη δημιουργία της κοσμολογικής αρμονίας σε αυτό το σύστημα και στη συνέχεια χρησιμοποίησε το 19 ως ένα συμβολικό αριθμό για να καθορίσει τη θέση των Ψα 19 και 119 στην τελική αναθεώρηση του μασωριτικού Ψαλτήρα. Μία συζήτησης του αντιθετικού περιεχομένου του Ψα 19 οδηγεί στην αναζήτηση του αριθμητικού συμβολισμού που προκύπτει από τον μετονικό κύκλο. Τόσο αυτός ο κύκλος όσο και ο Ψα 19 είναι θεματικά παρόμοια, διότι εναρμονίζουν δύο φαινομενικά διαφορετικές αλλά προφανώς κοσμολογικά σημαντικές ενότητες (ήλιος και φεγγάρι / δημιουργία και Τορά). Η πρόταση του παρόντος άρθρου παρέχει μία θεολογική αιτιολόγηση για την ακριβή θέση των Ψα 19 και 119 στο μασωριτικό Ψαλτήρα και προσφέρει μία εξήγηση για το πώς αυτή η θέση μπορεί κατά κάποιον τρόπο να συνέβαλε στην κοσμολογική ανύψωση της Τορά μέσα στο βιβλίο των Ψαλμών.
John T. Strong, "Egypt’s Shameful Death and the House of Israel’s Exodus from Sheol (Ezekiel 32.17-32 and 37.1-14)", 475-504
Σε αυτό το άρθρο υποστηρίζεται ότι το Ιεζ 32,17-32, το οποίο παρουσιάζει τη νεκρική πορεία της Αιγύπτου προς την Σεόλ και στο 37,1-14, το όραμα των ξηρών οστών του λαού, θα πρέπει να αναγνωσθούν το ένα μαζί με το άλλο. Το Ιεζ 32,17-32 κατανοείται όχι ως ένας θρήνος αλλά μάλλον ως μία τελετή συνοδείας της Αιγύπτου στην τελευταία της κατοικία στη Σεόλ και χρησιμοποιεί το KTu 1.161 ως ένα χρήσιμο οδηγό. Ο προφήτης, είναι σαφές, προφητεύει έναν επαίσχυντο θάνατο για την Αίγυπτο, ενώ αντίθετα υπόσχεται μία νέα ζωή γεμάτη τιμή για το δικό του λαό. Στην καρδιά του ζητήματος βρίσκεται η τιμή του Γιαχβέ, την οποία υπογραμμίζει ο Ιεζεκιήλ ενσωματώνοντας διάφορα μοτίβα από την ιστορία της Εξόδου.
JSOT 34:5 (2010)
Παρουσίαση βιβλιογραφίας σε επιμέρους τομείς των παλαιοδιαθηκικών σπουδών.
Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010
Ένα άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος στο νέο RHPR / An article of biblical interest in the new issue of RHPR
Emmanuel Friedheim, "Quelques remarques sur l' évocation de Jérusalem dans la littérature gréco-latine non chrétienne", 161-178
Σε αυτήν την ιστορική μελέτη ο συγγραφέας αναλύει τις αναφορές στην Ιερουσαλήμ και την εμφάνιση της εικόνας της σε μη χριστιανικές ελληνικές και λατινικές πηγές. Καταδεικνύει την άγνοια των εθνικών συγγραφέων της ιστορίας της ιουδαϊκής πόλης κατά την εποχή του Δεύτερου Ναού. Επιπλέον εξετάζει τις υποκείμενες ιστορικές και γεωπολιτικές προθέσεις που προκαλούν αυτήν την μάλλον εχθρική στάση των Ελλήνων και Λατίνων συγγραφέων απέναντι στην Ιερουσαλήμ.
Συνέδριο: ΘΕΟΣ - ΚΤΙΣΗ - ΑΝΘΡΩΠΟΣ / Conference: God - Creation - Man
Πέμπτη 17 Ιουνίου 2010
- 9.00-9.20: π. Ιωάννης Σκιαδαρέσης (επίκ. καθ. Κ.Δ. Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ), "Καινή εν Χριστώ κτίση μείζων του παραδείσου της Γενέσεως: Σχόλιο στα κεφ. 21 και 22 της Αποκάλυψης του Ιωάννη"
- 9.20-9.40: αρχιμ. Δημήτριος Μπακλαγής (μεταπτυχ. φοιτητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ), "Ο άνθρωπος, το περιβάλλον και η σχέση τους, κατά το Ρωμ 8, 18-30"
- 9.40-10.00: Πορφύριος Νταλιάνης (υποψ. διδάκτωρ Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ), "Οικολογική θεώρηση στα αναγνώσματα της αρχής της Ινδίκτου"
- 17.00-17.20: Δημήτριος Καϊμάκης (καθ. της Π.Δ. Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ), "Οι Ψαλμοί και η Φύση"
Κυριακή 6 Ιουνίου 2010
Η συνεδρία της ομάδας Graeco-Roman World στο συνέδριο της SBL-EABS/ The session of Graeco-Roman World at the SBL-EABS Conference
28/7/2010
13:30-15:00
Family and Friendship as Reality and Metaphor in the Graeco-Roman World and in the New Testament
- Karin Neutel (Rijksuniversiteit Groningen), "Married to an Unbeliever: Religious Choice and Family Ties According to Paul" (22 min)
- Ekaterini G. Tsalampouni (Aristotle University of Thessaloniki), "The Greco-Roman Topos of Friendship in the Gospel of Luke" (22 min)
- Nelson Makanda (Nairobi Evangelical Graduate School of Theology), "Client Loyalty: the Defining Theme in Galatians" (22 min)
- Valeriy Alikin (St. Petersburg Christian University), "The Morning Gathering of Christians in the Context of the Graeco-Roman World" (22 min)
Break (30 min)
General Papers on the Greco-Roman and New Testament World
- Dennis R. MacDonald (Claremont School of Theology), "Luke-Acts and Vergil's Aeneid: Parallel Homeric Imitations" (22 min)
- Daniel Johansson (University of Edinburgh), "The Greco-Roman Significance of Walking on the Water" (22 min)
- Phyllis Bird (Garrett-Evangelical Theological Seminary), "Lucian's Last Laugh: The Origins of "Sacred Prostitution" at Byblos" (22 min)