Το θέμα της προφορικότητας της παράδοσης είναι ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα και δύσκολα προβλήματα της σύγχρονης έρευνας για τον ιστορικό Ιησού και την σύνταξη των κειμένων της Κ.Δ. Προσωπικά θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο κανείς για όλους τους παραπάνω λόγους -και κυρίως εξαιτίας της αδυναμίας να επαναλάβει τις συνθήκες του παρελθόντος-να κατανοήσει πλήρως τον τρόπο που λειτούργησε η προφορικότητα στις αρχαίες χριστιανικές ομάδες. Το πρόβλημά μου είναι ότι προσπαθούμε να πάμε πίσω χρονικά από το κείμενο, αυτό όμως που έχουμε στη διάθεσή μας είναι το γραπτό κείμενο κι όχι ένα προφορικό και σίγουρα η φύση ενός προφορικού κειμένου είναι διαφορετική από εκείνη του γραπτού. Επίσης τα κείμενα που έχουμε (λόγια, θαύματα κτλ. του Ιησού) σήμερα βρίσκονται μέσα σε μια συγκεκριμένη κειμενική συνάφεια, μέσα στην οποία είναι οργανικά ενταγμένα. Είναι αδύνατο σήμερα να αναπαραστήσουμε την αρχική συνάφειά τους στην προφορική μορφή της παράδοσης (αν και δε μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι πρόκειται για μία και την ίδια κάθε φορά συνάφεια). Επομένως μολονότι αυτές οι αναλογίες με σημερινές συνθήκες είναι χρήσιμες έχουν όρια και παραμένουν πάντα αναλογίες.
Τακτική επισκόπηση ειδήσεων σχετικών με τις βιβλικές σπουδές και τον αρχέγονο Χριστιανισμό
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2008
Μνήμη, προφορικότητα και παράδοση
Το θέμα της προφορικότητας της παράδοσης είναι ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα και δύσκολα προβλήματα της σύγχρονης έρευνας για τον ιστορικό Ιησού και την σύνταξη των κειμένων της Κ.Δ. Προσωπικά θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο κανείς για όλους τους παραπάνω λόγους -και κυρίως εξαιτίας της αδυναμίας να επαναλάβει τις συνθήκες του παρελθόντος-να κατανοήσει πλήρως τον τρόπο που λειτούργησε η προφορικότητα στις αρχαίες χριστιανικές ομάδες. Το πρόβλημά μου είναι ότι προσπαθούμε να πάμε πίσω χρονικά από το κείμενο, αυτό όμως που έχουμε στη διάθεσή μας είναι το γραπτό κείμενο κι όχι ένα προφορικό και σίγουρα η φύση ενός προφορικού κειμένου είναι διαφορετική από εκείνη του γραπτού. Επίσης τα κείμενα που έχουμε (λόγια, θαύματα κτλ. του Ιησού) σήμερα βρίσκονται μέσα σε μια συγκεκριμένη κειμενική συνάφεια, μέσα στην οποία είναι οργανικά ενταγμένα. Είναι αδύνατο σήμερα να αναπαραστήσουμε την αρχική συνάφειά τους στην προφορική μορφή της παράδοσης (αν και δε μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι πρόκειται για μία και την ίδια κάθε φορά συνάφεια). Επομένως μολονότι αυτές οι αναλογίες με σημερινές συνθήκες είναι χρήσιμες έχουν όρια και παραμένουν πάντα αναλογίες.
Ένα νέο βιβλίο για την Α΄ Πέτρου
Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2008
Ένα σπάνιο μισό shekel βρέθηκε στην Παλαιστίνη
Ένα νέο βιβλίο για την Β΄ Αποκάλυψη Βαρούχ
Άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο Scriptura (Stellenbosch)
- Alec Basson, "Metaphorical explorations of the heart (lev/levav) in the Old Testament : a few remarks", 310-315
- Hendrik L. Bosman, "Remembering Moses as a model of Israelite and early Jewish identity", 326-333
- Markus Cromhout, "Covenantal nomism as a 'symbolic universe'", 348-371
- Jacobus W. Gericke, "Yahwism and projection : an a/theological perspective on polymorphism in the Old Testament", 407-424
- Douglas G. Lawrie, "Figuring it and figuring it out : the historical imagination at work in and on Judges 19-21", 425-440
- Jeremy Punt, "Subverting Sarah in the New Testament : Galatians 4 and 1 Peter 3", 453-468
- Cornelia Roux, "Hermeneutics and religion teaching and learning in the context of social constructivism", 469-485
- Eben Scheffler, "Oorlog in die wêreld van die Ou Testament : verskeie perspektiewe", 486-500
Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2008
Πρόσφατα άρθρα στο Journal of Hebrew Scriptures
Shaaraim Nadav Na'aman, "The Gateway To The Kingdom Of Judah"
Andrew E. Steinmann, "Letters of Kings about Votive Offerings, The God of Israel and the Aramaic Document in Ezra 4:8–6:18"
Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2008
Περιλήψεις εισηγήσεων από την τελευταία συνάντηση της SBL
Αφιέρωμα στην επί του όρους ομιλία στο περιοδικό Studies in Christian Ethics
- Susan Frank Parsons, "Usus Gratiae: How Am I to Hear the Sermon on the Mount?", 7-20
- Oliver O'Donovan, "Prayer and Morality in the Sermon on the Mount", 21-33
- Jennifer A. Herdt, "Rain on the Just and the Unjust: the Challenge of Indiscriminate Divine Love", 34-47
- John Battle, "The Sermon on the Mount and Political Ethics", 48-56
- Glen H. Stassen, "The Sermon on the Mount as Realistic Disclosure of Solid Ground", 57-75
- Richard Bauckham, "Reading the Sermon on the Mount in an Age of Ecological Catastrophe", 76-88
Ένα νέο περιοδικό: Sacra Scripta
Παραθέτουμε την ανακοίνωση, όπως την έστειλε ο Ulrich Luz:
Sacra Scripta
Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2008
Τρίτη συνάντηση του Σεμιναρίου Ορθοδόξου Ερμηνευτικής
Ομιλητής θα είναι ο καθηγητής της Καινής Διαθήκης της Ευαγγελικής Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μονάχου Jörg Frey, o οποίος χαίρει διεθνούς αναγνώρισης για τις μελέτες του στην ιωάννεια γραμματεία.
Ανεύρεση μίας ιουδαϊκής πόλης της εποχής του Δεύτερου Ναού
SBL: συνεδρία για τα graffiti
Η εβραϊκή γλώσσα και το βιβλίο του Κουμράν Pesher Habakkuk
Ian Young, "Late Biblical Hebrew and the Qumran Pesher Habakkuk", άρθρο 25
(πατήστε επάνω στον τίτλο για να βρεθείτε στο άρθρο).
BMCR: ένα νέο βιβλίο για τη νεότητα στη ρωμαϊκή κοινωνία
EUR 24.95
Για να διαβάσετε τη βιβλιοκρισία, πατήστε εδώ.
Μια παρουσίαση του έργου και της επιστημονικής προσφοράς του W.M.Ramsay
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2008
Ένα νέο βιβλίο για την εβραϊκή γλώσσα
Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου το έργο είναι δομημένο σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, που επιγράφεται "Στοιχεία Βιβλικής Εβραϊκής Γλώσσας", επιχειρείται η με συστηματικό τρόπο βαθμιαία εισαγωγή του αναγνώστη σε θεμελιώδη για την κατανόηση της γλώσσας θέματα, ώστε να μπορεί να προσεγγίσει, με τη βοήθεια λεξικού, ένα απλό αφηγηματικό κείμενο.
Το δεύτερο μέρος, που επιγράφεται "Γλωσσική Ανάλυση της Πεντατεύχου", περιλαμβάνει τρία τμήματα. Στο πρώτο παρατίθενται πέντε κείμενα (ένα από κάθε βιβλίο της Πεντατεύχου) με πλήρη γραμματική ανάλυση των λέξεων τους, που θα δώσουν στον αναγνώστη την ευκαιρία για πρακτική εφαρμογή των όσων διδάχτηκε από το πρώτο μέρος του έργου. Ακολουθούν το δεύτερο τμήμα με ένα πλήρες εβραιο-ελ-ληνικό λεξικό της Πεντατεύχου και το τρίτο τμήμα με τρία ευρετήρια που θα διευκολύνουν τον μελετητή να αναζητήσει αντίστροφα, με βάση την ελληνική μετάφραση τους, τις εβραϊκές λέξεις του πρωτοτύπου.
Η γλώσσα της Βίβλου - πρακτικά γλωσσολογικού συνεδρίου
Για να τα διαβάσετε, πατήστε εδώ.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το LIABG πατήστε εδώ για να βρεθείτε στη σχετική ιστοσελίδα.
Το νέο τεύχος του Currents in Biblical Research
Brad E. Kelle, "Hosea 1—3 in Twentieth-Century Scholarship", 179-216
Bradley L. Crowell, "Postcolonial Studies and the Hebrew Bible", 217-244
Dan Batovici , "The Oxford Conference on the Synoptic Problem", 245-271
Carol Bakhos, "Recent Trends in the Study of Midrash and Rabbinic Narrative", 272-293
Οι μαρτυρίες για την Asherah μέσα στη Βίβλο
Η γνωστική αντίληψη για τον κόσμο
Rezeptionsgeschichte: η Αγία Γραφή κατά τον πρώιμο Μεσαίωνα
- Stephan C. Kessler, "Präsenz und Verwendung der Heiligen Schrift bei Gregor dem Großen : Exegese in der Spannung zwischen Antike und Mittelalter und zwischen Mönchtum und Mystik", 17-31
- Μartin Heinzelmann, "Die Psalmen bei Gregor von Tours", 33-57
- Silvia Cantelli Berarducci, "L'esegesi ai Salmi nel sec. IX : il caso delle edizioni commentate del Salterio", 59-115
- Klaus Zechiel-Eckes, "Politische Exegese und falsches Recht : zu Rezeption und persuasiver Verwendung des Bibeltextes in den pseudoisidorischen Dekretalen", 117-137
- Hedwig Röckelein, "Die Heilige Schrift im Frauenhand", 139-209
- Arnold Angenendt, "Liturgie im Mittelalter", 211-238
- Jean P. Bouhot, "Le choix des lectures liturgiques dans l'église romaine : quelques exemples", 239-249
- Patrizia Carmassi, "Das Lektionar Cod. Guelf. 76 Weiss. : Beispiele liturgischer Verwendung der Heiligen Schrift im frühmittelalterlichen Gallien", 251-298
- Angelus A. Häussling, "Die Bibel in der Liturgie der Tagzeiten", 299-322
- Franz K. Prassl, "Gregorianische Gesänge als klingende Exegese im Kontext der Liturgie", 323-357
- Éric Palazzo, "Exégèse et liturgie dans le haut Moyen ˆAge : l'exemple des autels portatifs", 359-371
- Christoph Winterer, "Das Wolfenbütteler Evangeliar mit den Federzeichnungen (Cod. Guelf. 16.1 Aug. 2°) : ikonographische Vielfalt und Dialogdarstellungen im ottonischen Corvey", 373-404