Πέμπτη 19 Αυγούστου 2021

Το τρέχον τεύχος του SJOT / The current issue of SJOT

 Scandinavian Journal of the Old Testament 34/2 (2020)

  • Andrew W. Dyck, "“My Sad Face”: An Interpersonal Metafunction Analysis of the Dialogue Between Nehemiah, Son of Hakaliah, and Artaxerxes, King of Persia, in Nehemiah 2,2-8," 161-186 (abstract)
  • Francesco Arena, "False Prophets in the Book of Jeremiah: Did They All Prophesy and Speak Falsehood?" 187-200 (abstract)
  • Lea Jacobsen, "“And Reuben Went” (Gen 30,14-18; 35,22a) – For his Mother’s Sake or for his Own?" 201-220 (abstract)
  • Matthew Michael, "Is Saul the Second Goliath of 1 Samuel? The Rhetoric & Polemics of the David/Goliath Story in 1 Samuel," 221-244 (abstract)
  • Eric J. Tully, "A Model for Distinguishing between Textual Variants and Translation Shifts in Old Testament Textual Criticism," 245-266 (abstract)
  • Reuben E. Duniya, "The Kings and Princes in the Combat of Daniel 10," 267-282 (abstract)
  • Ayelet Seidler, "“For he had told them”– Mordecai the Jew and Jonah the Hebrew," 283-301 (abstract)
  • Michael Avioz, "The Chronicler’s Use of Sources in His Retelling of the Story of Ahaz (2 Chronicles 28)," 302-308 (abstract)

Νέα άρθρα στο τρέχον τεύχος του In die Skriflig / New articles in the current issue of In die Skriflig

 In die Skriflig 42/1 (2021)

Τετάρτη 18 Αυγούστου 2021

Θεατρικές παραστάσεις στα ελληνικά στην Πομπηία / Theatre performances in Greek in Pompeii

H ταφική επιγραφή στο μνημείο του M. Venerius Secundio             
(Φωτο Alfio Giannotti) 

 Ένα νέο αρχαιολογικό εύρημα προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για την πολιτιστική και κοινωνική ζωή της αρχαίας Πομπηίας στην εποχή λίγο πριν την καταστροφή της πόλης το 79 μ.Χ. Πρόκειται για ταφικό μνημείο ενός απελεύθερου του Marcus Venerius Secundio που βρέθηκε στη νεκρόπολη της πόλης στη Porta Sarno. Αυτό το μνημείο και οι επιγραφές που βρέθηκαν in situ παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον. 

α) Μέσα στο μνημείο βρέθηκαν ο εν μέρει μουμιοποιημένος σκελετός του νεκρού (διασώζεται μέρος των μαλλιών και το ένα αυτί του νεκρού) καθώς και δύο τεφροδόχοι εκ των οποίων η μία περιείχε την τέφρα της Novia Amabilis, ίσως συζύγου του νεκρού. O νεκρός εκτιμάται ότι ήταν 60-70 ετών κατά την ημέρα του θανάτου του. Είναι άξιο προσοχής ότι για τον επώνυμο νεκρό του μνημείου δεν προτιμήθηκε η καύση, ταφική πρακτική συνηθισμένη για τους ενήλικες στο ρωμαϊκό κόσμο.

To ταφικό μνημείο (Φωτο: Alfio Giannotti
/Pompeii Archeological Park / AP)

β) Ο νεκρός, Marcus Venerius Secundio, είναι γνωστός κι από μία κηρωμένη πινακίδα που ανήκε σε κάποιον τραπεζίτη και βρέθηκε στην πόλη. Εκεί εμφανίζεται το όνομα του νεκρού, ο οποίος εμφανίζεται ως δημόσιος δούλος και επιστάτης στο ναό της Αφροδίτης. Στην επιγραφή που βρέθηκε στο νέο μνημείο ο Marcus Venerius Secundio είναι πλέον ελεύθερος και μέλος του collegium augustalium, ενός θρησκευτικού συλλόγου που ήταν υπεύθυνος για την αυτοκρατορική λατρεία (το κτίριο αυτού του συλλόγου βρέθηκε στην πόλη της Πομπηίας). Από αυτά τα στοιχεία αλλά κι από το είδος του μνημείου είναι προφανές ότι ο Secundio κατάφερε να ανελιχθεί κοινωνικά και να αποκτήσει μία τέτοια οικονομική επιφάνεια που του έδινε πλέον τη δυνατότητα να συμμετέχει στη δημόσια ζωή της πόλης. Μία τέτοια κοινωνική κινητικότητα είναι γνωστή κι από άλλα μνημεία του ρωμαϊκού κόσμου κι αποτελεί ένα ενδιαφέρον στοιχείο της κοινωνίας των ελληνορωμαϊκών πόλεων. 

γ) Σύμφωνα με την επιγραφή του μνημείου ο Secundio, ως Augustalis, οργάνωσε επίσης "graeci et latini ludi" διάρκειας τεσσάρων ημερών. Η αναφορά σε ελληνικούς θεατρικούς αγώνες επιβεβαιώνει την πολυπολιτισμικότητα της αρχαίας Πομπηίας και την πολυγλωσσία στην πόλη, μία θεωρία που είχε διατυπωθεί παλαιότερα με βάση κάποιες ενδείξεις. Είναι προφανές από την επιγραφή ότι οι κάτοικοι της πόλης κατανοούσαν τα ελληνικά κι εκτιμούσαν το ελληνικό θέατρο, το οποίο αποτελούσε από ό,τι φαίνεται μέρος της πολιτιστικής ζωής της πόλης. 

Στο διαδίκτυο υπάρχουν αρκετά δημοσιεύματα και φωτογραφίες από τη νέα αρχαιολογική ανακάλυψη. Ενδεικτικά παραθέτω μερικά εδώ:

The tomb of Marcus Venerius Secundio discovered at Porta Sarno with mummified human remains (Pompeiisites.org)

Human remains in tomb are best-preserved ever found in Pompeii (The Guardian)

Archaeologists find skeleton, evidence of Greek in Pompeii (Phys.org)

Unusual Partially Mummified Body Found In Newly Discovered Pompeii Tomb (IFL Science)

Stunningly preserved mummy of slave found in Pompeii graveyard (LiveScience)

Αρχαιολογική ανακάλυψη: Στην Πομπηία ανέβαιναν θεατρικές παραστάσεις στα ελληνικά (KΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)

«Η Πομπηία δεν σταματά να εκπλήσσει»: Τάφος σκλάβου που είχε απελευθερωθεί αποκάλυψε εντυπωσιακά διατηρημένα λείψανα (Lifo.gr)

Open Access: Material Aspects of Reading in Ancient and Medieval Cultures



Anna Krauß, Jonas Leipziger and Friederike Schücking-Jungblut, Material Aspects of Reading in Ancient and Medieval Cultures Materiality, Presence and Performance. Materiale Textulturen 26. De Gruyter 2020


Το τρέχον τεύχος του Henoch / The current issue of Henoch

Henoch 42/2 (2020)

Scribal Activity and Textual Plurality

  • Martin Worthington, "Orthographic Abbreviation in Babylonian and Assyrian of the Second and First Millennia BC," 173-207
  • Graeme D. Bird, "Transmission of the Homeric Text. Singers, Rhapsodes, Transcribers, Scribes and Editors," 208-225
  • Corrado Martone, "Scribal Activity during the Second Temple Period," 226-239
  • Andrés Piquer Otero - Pablo Torijano Morales, "The Redaction and Transmission of 2 Kgs 23:4-6. Questions of Textual Model and Challenges for  Editors," 240-257
  • Matthieu Richelle, "Towards a Variegated Approach to Textual Fluidity. Limited Variations, Deliberate Duplication and a Creative Scribal Mistake in 2 Kings 10:15-31," 258-280 
  • Frank Ueberschaer, "Let Me Praise! – Let Us Praise! – Who Will Praise the Ancestors? In Search of Scribal Activity and Influences in the Opening Section of the Praise of the Ancestors," 281-298 
  • Jean-Sébastien Rey - J.L. Andruska, "Synonymous Variations in the Hebrew Texts of Ben Sira," 299-313 
  • John Screnock, "The Septuagint, Scribalism, and Command-Execution Pairing," 314-321
  • Jean-Marie Auwers, "La réécriture de Tobie vieux latin dans la Première Bible d’Alcalá (VL 109)," 322-343
  • Patrick Pouchelle, "Les scribes à l’œuvre dans les Psaumes de Salomon," 344-359
  • Peter Malik, "The More the Merrier? Scribal Activity and Textual Plurality in the New Testament Tradition," 360-372
  • Claire Clivaz, "Looking at Scribal Practices in the Endings of Mark 16," 373-388

Articles

  • Corrado Martone, "Separative and Conjunctive Errors. A Note on a New Reading of 4Q99 23," 391-395
  • Luciano Bossina, Once again on אפריון > φορεῖον (Cant. 3, 9). Some Historical Remarks," 396-408
  • Giulio Mariotti, "«Tὸ μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν» (Ef 5:32) alla luce dei testi del Mar Morto," 409-

Στο τρέχον τεύχος του Arethusa / In the current issue of Arethusa

 Arethusa 54/1 (2021)

  • Rabun Taylor, "Daughters of Mnemosyne: Architecture, Distributed Cognition, and the Helleno-Roman Theater," 31-72 (abstract)
  • Anne Feltovich, "Controlling Images: Enslaved Women in Greek and Roman Comedy," 73-92 (abstract)

Τρίτη 17 Αυγούστου 2021

Ο λευιρατικός νόμος / The Levirate Law

 Στην ιστοσελίδα TheTorah.com η Sara Milstein (University of British Columbia) συζητά το περιεχόμενο και τη φιλοσοφία του λευιρατικού νόμου καθώς επίσης και την εξάρτησή του από ανάλογες νομικές διευθετήσεις της αρχαίας Εγγύς Ανατολής:

The Levirate Law: A Marriage Contract Clause that became Legislation

Το τρέχον τεύχος του JSPs / The current issue of JSPs

 Journal for the Study of Pseudepigrapha 30/4 (2021)

  • Noah Hacham, "The seventy-two elders of the Letter of Aristeas: An ancient midrash on Numbers 11?"  175-185 (abstract)
  • Ariel Feldman, "Noachic traditions in the Book of Parables: Two parallels from the Dead Sea Scrolls," 186-197 (abstract)
  • Alexey Somov, "The martyrdom of Daniel and the Three Youths," 198-227 (abstract)
  • Jonathan Kaplan, "Putting “the Torah” back into “the Book of Moses” in Miqṣat Ma‘aśe ha-Torah: A new proposed reconstruction of 4Q397 14–21 6," 228-231 (abstract)

Open Access: Guide to Ancient Near Eastern Art

 

Lisa Ackerman et al., Guide to Ancient Near Eastern Art, Smarthistory 2019

Άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον τεύχος του HTS / Articles of biblical interest in the current issue of HTS

Hervormde Teologiese Studies 77/1 (2021)

Hervormde Teologiese Studies 77/4 (2021)

Δευτέρα 16 Αυγούστου 2021

Στο τρέχον τεύχος του RestQ / In the current issue of RestQ

 Restoration Quarterly 63/2 (2021)

Benjamin Lantzer, "Does Judas Play Devil's Advocate in John 18:5?: An Intertextual Investigation into a Johannine Scene," 95-102


Η σχέση του ThWNT με τον εθνικοσοσιαλισμό και τη μετάφραση της ΚΔ / The relation of ThWNT to Nazi Ideology and the NT translation

 Για τις σχέσεις των εκδοτών του ThWNT με τον εθνικοσοσιαλισμό του Χίτλερ έχουν γράψει αρκετοί ειδικοί. Στο νέο άρθρο ο Hans Förster συζητά και πάλι αυτή τη σχέση και τη συνδέει με μεταφραστικά ζητήματα της ΚΔ:

Kirche und Israel 36/1 (2021)

Hans Förster, "Der lange Schatten eines „Nazi-Professors“," 45–58 (first page)

Γεώργιος Πατρώνος (24.2.1935-15.8.2021)

Ο εκλιπών καθηγητής κατά 
την ημέρα χειροθεσίας του ως 
Άρχοντος της του Χριστού
Μεγάλης Εκκλησίας (Πηγή:
ιστολόγιο Αθ. Μουστάκη)

 Έφυγε από τη ζωή ο ομότιμος καθηγητής της Καινής Διαθήκης στη Θεολογική Σχολή του ΕΚΠΑ, Γεώργιος Πατρώνος. Ο εκλιπών γεννήθηκε στο Λέχοβο και σπούδασε στη Θεολογική Σχολή Αθηνών. Συνέχισε τις σπουδές σου σε πανεπιστήμια του εξωτερικού και το 1975 αναγορεύτηκε διδάκτορας με θέμα διατριβής «Σχέσις παρόντος και μέλλοντος εις την περί βασιλείας του Θεού διδασκαλίαν της Ορθοδόξου θεολογίας». Εργάστηκε από το 1970 ως βοηθός στη Θεολογική Σχολή Αθηνών κι από το 1976 κι εξής ως μέλος ΔΕΠ έως και το 2002, όταν αφυπηρέτησε και ανακηρύχθηκε ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 2014 χειροθετήθηκε Άρχοντας Διδάσκαλος της του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας. Υπήρξε αφοσιωμένος δάσκαλος, αγαπητός στους φοιτητές του, αλλά κι εργάτης του ευαγγελίου με δράση κυρίως στο χώρο της ιεραποστολής στην Αφρική. Άνθρωπος απλός και προσηνής, με ευγένεια και ηπιότητα. Το συγγραφικό έργο που άφησε πίσω του είναι εξαιρετικά πλούσιο. Ενδεικτικά αναφέρω εδώ τις μελέτες του Μεσσιανικαί και εσχατολογικαί προσδοκίαι της μεσοδιαθηκικής περιόδου (200 π.Χ. – 100 μ.Χ.) [1970]· Η χαρά στην Καινή Διαθήκη [1983]· Η ιστορική πορεία του Ιησού, από τη φάτνη ως τον κενό τάφο [1991]· Αγία Γραφή και ιεραποστολή [2001]·Ιστορία και εσχατολογία [2001].

Μία πρώτη νεκρολογία του εκλιπόντος καθηγητή μπορείτε να διαβάσετε στο ιστολόγιο του συναδέλφου δρ. Θεολογίας Αθανάσιου Μουστάκη

ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π. ΠΑΤΡΩΝΟΣ (24 Φεβρουαρίου 1935 – 15 Αὐγούστου 2021): Διακονώντας διά βίου τόν Λόγο

Ας είναι αιωνία η μνήμη του!