Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010

Το νέο τεύχος του JSHJ / The new issue of the JSHJ

Στο νέο τεύχος του Journal for the Study of the Historical Jesus 8:1 (2010) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:


James H. Charlesworth, "The Historical Jesus in the Fourth Gospel: A Paradigm Shift?", 3-46
Το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο έχει αγνοηθεί ή χρησιμοποιείται μόνο στο περιθώριο της μελέτης του ιστορικού Ιησού. Μία προσεκτική μελέτη των πραγματολογικών στοιχείων που μνημονεύονται σε αυτό και η διερεύνηση της τοπογραφίας και των αρχιτεκτονικών οικοδομημάτων που αναφέρονται στο ευαγγέλιο οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το τέταρτο ευαγγέλιο δεν θα πρέπει να αγνοείται ή να χρησιμοποιείται σποραδικά στην έρευνα για τον Ιησού. Τα αρχαιολογικά ευρήματα αποδεικνύον ότι μερικές φορές ο τέταρτος ευαγγελιστής γνώριζε περισσότερα για τα ιουδαϊκά έθιμα και τις συζητήσεις της εποχής του Ιησού από ό,τι οι συνοπτικοί και περισσότερα για το αρχιτεκτονικό τοπίο της Ιερουσαλήμ από ό,τι οι συγγραφές των κειμένων του Κουμράν ή ο Ιώσηπος.

Michael R. Licona, "Did Jesus Predict his Death and Vindication/Resurrection?", 47-66
Οι ερμηνευτές συνεχίζουν να συζητούν την ιστορικότητα των προρρήσεων του Ιησού για το βίαιο θάνατό του και την δικαίωση του από το Θεό στη συνέχεια μέσα από την ανάσταση. Μέχρι σήμερα δεν έχει προκύψει συμφωνία σε αυτό το θέμα. Στο παρόν άρθρο ο συγγραφέας συνεχίζει τη συζήτηση παρουσιάζοντας έξι επιχειρήματα, τα οποία συνιστούν μία μάλλον ισχυρή θέση υπέρ της ιστορικότητας του προρρήσεων του Ιησού: είναι αρχαία λόγια, μαρτυρούνται πολλαπλώς, ανταποκρίνονται στα κριτήρια της αμηχανίας, της ανομοιότητας και της πιθανότητας και δεν θεολογίζουν. Στη συνέχεια ο συγγραφέας εξετάζει τρία γενικά επιχειρήματα εναντίον της ιστορικότητας αυτών των λογίων η υπερφυσική γνώση είναι πέρα από το ερευνητικό πεδίο των ιστορικών, οι προρρήσεις κατασκευάστηκαν από την πρώτη Εκκλησίας και οι μαθητές του Ιησούς ενεργούν ως να μην είχε κάνει ποτέ αυτές τις προβλέψεις. Εξετάζοντας τα τρία αυτά επιχειρήματα ο συγγραφέας καταλήγει ότι μόνο το τρίτο έχει κάποια βαρύτητα. Παρουσιάζει στη συνέχεια έξι πιθανές εξηγήσεις για την παράξενη συμπεριφορά των μαθητών του Ιησού και καταλήγει ότι η θέση ότι ο Ιησούς προφήτευσε τον θάνατο και την ανάστασή του ισχύει, καθώς το μόνο ισχυρό επιχείρημα εναντίον αυτής της θέσης μπορεί να απαντηθεί με ευκολία.

Stephen J. Patterson, "An Unanswered Question: Apocalyptic Expectation and Jesus' Basileia Proclamation", 67-79
Τα διάφορα λόγια στην παράδοση για τον Ιησού, τα οποία σαφώς δεν επιτρέπουν μία αποκαλυπτική ερμηνεία του μηνύματός του εξετάζονται στο παρόν άρθρο. Ο συγγραφέας οδηγείται στο συμπέρασμα ότι αυτή η στάση απαντά σε όλα τα στρώματα της παράδοσης, ακόμη και στα αρχαιότερα. Την ίδια στιγμή είναι βέβαιο ότι αποκαλυπτικό υλικό απαντά σε όλη την παράδοση. Ο συγγραφέας διατυπώνει στο τέλος μία υπόθεση: ίσως η παράδοση είναι αυθεντικά αμφίσημη σχετικά με αυτό το ζήτημα, επειδή ο ίδιος ο Ιησούς δεν είχε πάρει σαδή θέση απέναντι σε αυτήν τη στάση, την οποία είχε κληρονομήσεις από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: