Παρασκευή 22 Ιανουαρίου 2010

Ο τάφος του Talpiot και πάλι / The Talpiot tomb again

Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation οι Kevin Kilty και Mark Elliott δημοσιεύουν ένα κείμενο, στο οποίο παρουσιάζουν τις θέσεις τους για τη στατιστική ανάλυση των ονομάτων που απαντούν στα οστεοφυλάκια που βρέθηκαν στη Talpiot και τα οποία συνδέθηκαν με την οικογένεια του Ιησού. Στο τελευταίο μέρος του κειμένου τους σχολιάζουν το γεγονός της ανάστασης με καθαρά ιστορικά κριτήρια και καταλήγουν:
"The resurrection is not a historical event. It emerges when history ends and is not an observable incident. As we’ve said earlier, scholars are well aware of these inconsistencies and many more. Our basic argument concerning the resurrection is that historians must employ criteria of what is probable or verifiable."

[A.T.: Επιτρέψτε μου λίγες μόνο βιαστικές σκέψεις. Για μια ακόμη φορά "πέφτουμε" επάνω στο ερώτημα τι είναι αυτό που θεωρούμε ιστορικό γεγονός και στο πρόβλημα γενικότερα κατανόησης της ιστορικότητας. Με την θετικιστική αντίληψη της ιστορίας η ανάσταση δεν είναι ιστορικό γεγονός, δεν υπάρχουν αντικειμενικά αδιάσειστα και πέραν κάθε υποκειμενικής κρίσης και αντίληψης γεγονότα (δεν έχουμε π.χ. οπτικοακουστικά ντοκουμέντα της στιγμής της ανάστασης αλλά μονάχα την πληροφορία των μαρτύρων των ευαγγελίων για την πληροφορία που έλαβαν κάποιοι για την ανάσταση του Ιησού και τη μαρτυρία τους ότι στη συνέχεια τον είδαν και συνομίλησαν μαζί τους). Σήμερα όμως είμαστε περισσότερο προσεκτικοί απέναντι σε αυτές τις πολύ αισιόδοξες αντιλήψεις περί ιστορικότητας. Πραγματικά όσα γνωρίζουμε για το γεγονός της ανάστασης, είναι όσα παρέδωσαν εκείνοι που αντιλήφθηκαν το γεγονός. Το ότι όσα γνωρίζουμε είναι για την ανάσταση είναι όσα μας μεταφέρουν οι μάρτυρες του γεγονότος δεν τα καθιστά λιγότερα ιστορικά. Είναι πάντα μόνο ό,τι βλέπουμε ένα ιστορικό γεγονός; Είναι δυνατό να αντιληφθούμε ένα γεγονός εντελώς αντικειμενικά και χωρίς τη συμμετοχή του υποκειμενικού στον τρόπο αντίληψής του; Και τέλος θεολογική πρόσληψη ενός γεγονότος σημαίνει ταυτόχρονα το θάνατο της ιστορικότητας του γεγονότος;]

Για να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο στο The Bible and Interpretation πατήστε εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: