Τετάρτη 29 Ιουλίου 2009

EABS Conference 2009 (3)

Την Τρίτη το πρωί μία από τις συνεδρίες ήταν εκείνη του New Testament Open Forum. To κύριο μέρος ήταν αφιερωμένο στην Αποκάλυψη, διαβάστηκαν όμως επίσης δύο εισηγήσεις σχετικά με κείμενα άλλων βιβλίων της Κ.Δ.

Η πρώτη εισήγηση ήταν της Gillian Poucher (Παν/μιο του Sheffield) και είχε ως θέμα της την παραβολή των ζιζανίων (“The Parable of the Weeds among the Wheat as Narrative Framework for the Mustard Seed and Leaven”). Η ομιλήτρια παρουσίασε τις παράλληλες διηγήσεις με το Λκ και το Ευαγγέλιο του Θωμά, σε συγχρονικό επίπεδο εξέτασε τις ομοιότητες μεταξύ της παραβολής των ζιζανίων και της ζύμης και συζήτησε το ρόλο της παραβολής μέσα στο γενικότερο πλαίσιο του Μτ. Υποστήριξε ότι η παραβολή λειτουργεί ως το αφηγηματικό πλαίσιο των δύο παραβολών, του κόκκου σινάπεως και της ζύμης και ότι ως σκοπό της δεν έχει να καθησυχάσει τους αναγνώστες ότι η βασιλεία του Θεού θα επικρατήσει, αλλά να περιγράψει την πραγματικότητα τώρα μέσα στη βασιλεία, όπου το καλό και το κακό υπάρχουν μαζί μέχρι να έρθουν τα έσχατα.

Η δεύτερη εισήγηση ήταν εκείνη της Rebecca Skaggs, Παν/μιο του Patten, USA, (“Hearing/Seeing in the Apocalypse of John”). Η ομιλήτρια παρουσίασε τις περιπτώσεις, όπου απαντά το ζεύγος ακοή / όρασης στην Αποκ. Η εισήγηση ήταν ουσιαστικά το πρώτο βήμα ομαδοποίησης των περιπτώσεων που αυτό το μοτίβο εμφανίζεται στην Αποκ. Η όραση συνδέεται άμεσα με την προφητική αποκάλυψη ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που η όραση προηγείται της ακοής. Στη συζήτηση που ακολούθησε επισημάνθηκε η ανάγκη να αναζητηθεί η σχέση με ανάλογα μοτίβα στην Π.Δ. και να ερευνηθεί, εάν πραγματικά έχει κάποια σημασία, εάν η ακοή προηγείται της οράσεως ή το αντίστροφο.

Ο Joseph Poon (Παν/μιο του Sheffield) παρουσίασε την εργασία του με τον τίτλο “What Do We Learn from the Hierarchical Relationships Between the Dragon, the Beast from the Sea, and the Beast from the Land in Revelation 12-13?” Η εργασία ήταν η μεταπτυχιακή εργασία που βραβεύτηκε στο φετινό διαγωνισμό για την Κ.Δ. (η EABS δίνει δύο τέτοια βραβεία, ένα για την Π.Δ. κι ένα για την Κ.Δ., σε μεταπτυχιακούς ή επί διδακτορικώ φοιτητές). Ο ομιλητής υποστήριξε ουσιαστικά ότι στο σχήμα δράκων – θηρίο από τη θάλασσα – θηρίο από την ξηρά απαντούμε ένα ιεραρχικό σχήμα με τον δράκοντα, στην κορυφή της κλίμακας, το οποίο απαντά στο τριαδικό σχήμα οργάνωση του κόσμου το οποίο κατά τη γνώμη του κυριαρχεί στους Ινδοευρωπαίους. Συνειδητά ή ασυνείδητα ο συγγρ. της Αποκ υιοθέτησε αυτό το σχήμα παρέχοντας μία νέα ιεραρχία.

Ο Michael Labahn (Wuppertal – Wittenberg) παρουσίασε ένα τμήμα του ερευνητικού προγράμματος, στο οποίο είναι υπεύθυνος, δημιουργίας μίας βάσης δεδομένων για τις αναφορές έμμεσες και άμεσες χωρίων της Π.Δ. την Αποκ. Παρουσίασε δύο περιπτώσεις Αποκ 3,1 και 1,4 και συζήτησε το ζήτημα, εάν ο Ιωάννης παραθέτει από τη μετάφραση των Ο΄ ή το εβραϊκό κείμενο. Κατέληξε στο συμπέρασμα ότι είναι δύσκολο να οδηγηθεί κανείς σε κάποιο συμπέρασμα σχετικά με αυτό το ζήτημα. Αυτό που μπορεί με ασφάλεια να σημειωθεί είναι ότι έχουμε παράθεση ενός ελληνικού κειμένου, το οποίο ο συγγραφέας παραθέτει από μνήμης επηρεασμένος από την εβραϊκή σκέψη.

H επόμενη εισήγηση του L.-A. Hubbes (Παν/μιο της Transylvania) είχε ως θέμα της τις παραστάσεις δαιμονικών όντων, του Αντίχριστου κτλ. στην πρώιμη χριστιανική τέχνη και στην χριστιανική αποκαλυπτική. Στην αρχή έκανε μία σύντομη εισαγωγή σχετικά με την αποκαλυπτική και τα χαρακτηριστικά της χριστιανικής αποκαλυπτικής και στη συνέχεια παρουσίασε κάποια μοτίβα, τα οποία απαντούν τόσο στην Αποκ όσο και στη μετέπειτα χριστιανική αποκαλυπτική.

Η τελευταία εισήγηση ήταν του A.L.A. Hogeterp (“The Greek of the Lucan Hymns between Semitisms and Septuagintalisms”), του Παν/μίου της Utrecht. Ο ομιλητής παρουσίασε τους τρεις βασικούς ύμνους του Λκ (1,45-55. 1,68-79. 2,29-32) και τους σύγκρινε με κείμενα της μετάφρασης των Ο΄, της εβραϊκής Βίβλου και του Κουμράν. Διαπίστωσε ομοιότητες με κείμενα του Κουμράν και υποστήριξε ότι πιθανόν ο Λουκάς να βρίσκεται στην πορεία πρόσληψης της εβραϊκής ψαλμογραφίας κατά την εποχή του Δεύτερου Ναού κατά έναν ανάλογο τρόπο όπως τα κείμενα του Κουμράν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: