Η είδηση κυκλοφόρησε πριν λίγες εβδομάδες και προκάλεσε, όπως ήταν αναμενόμενο, ποικίλες αντιδράσεις. Στο μικρό ακατοίκητο νησάκι Sveti Ivan (Άγ. Ιωάννης) κοντά στην πόλη Σωζόπολη της Βουλγαρίας, στη Μαύρη Θάλασσα, αρχαιολόγοι εντόπισαν κάτω από τα ερείπια βασιλικής του 6ου αι. μία αρχαιότερη βασιλική, όπου εντοπίστηκε λειψανοθήκη από αλάβαστρο και ένα μικρό κιβώριο από αμμόλιθο, το οποίο έφερε την επιγραφή στα ελληνικά κατεστραμμένη και η οποία σύμφωνα με τις αγγλικές μεταφράσεις που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο έλεγε: "Ο Θεός να σε σώζει, δούλε Θωμά. Στον Άγιο Ιωάννη, 24 Ιουνίου". Ο επικεφαλής της αρχαιολογικής αποστολής Kazimir Popkonstantinov υποστηρίζει ότι πρόκειται για τη λειψανοθήκη με την οποία κάποιος Θωμάς μετέφερε από την Παλαιστίνη στο μικρό νησάκι τα οστά του Ιωάννη του Βαπτιστή. Η ταύτιση έγινε αποδεκτή με ενθουσιασμό από τη Βουλγαρική Εκκλησία και ήδη τα οστά τοποθετήθηκαν στο Ναό του Αγ. Γεωργίου Σωζόπολης.
Ο Christopher Rollston επανέρχεται σήμερα στο θέμα, παρουσιάζει τα αρχαιολογικά δεδομένα σχετικά με το εύρημα και ασκεί κριτική στις θέσεις του Popkonstantinov. Για να διαβάσετε το σχετικό κείμενο, πατήστε εδώ.
[Α.Τ. Οπωσδήποτε το εύρημα είναι ενδιαφέρον. Είναι όμως δύο διαφορετικά πράγματα το αν κάποια οστά αποδόθηκαν στο πρόσωπο του Ιωάννη Βαπτιστή ή εάν πραγματικά είναι δικά του. Όσον αφορά στο πρώτο ο Βούλγαρος αρχαιολόγος φαίνεται να έχει δίκιο. Μπορεί βέβαια ο Rollston να έχει δίκιο παρατηρώντας ότι ο άγιος Ιωάννης της επιγραφής δεν ταυτίζεται στο κείμενο με τον Βαπτιστή, η ημερομηνία όμως 24 Ιουνίου, που ίσως είναι η ημέρα μεταφοράς των οστών, όπως σημειώνει ο Rollston, παραπέμπει κατά πάσα πιθανότητα σε αυτόν, αφού σύμφωνα με την παράδοση της Ανατολικής Εκκλησίας το Γενέθλιο του Ιωάννη του Βαπτιστή εορτάζεται στις 24 Ιουνίου. Το δεύτερο ωστόσο, εάν δηλαδή τα οστά είναι πραγματικά του Ιωάννη Βαπτιστή, είναι μάλλον δύσκολο να αποδειχθεί κι εδώ δεν αρκεί σίγουρα η επιγραφή της οστεοθήκης, αλλά σίγουρα θα πρέπει να γίνουν μετρήσεις και να αναζητηθούν ισχυρότερες ενδείξεις και μαρτυρίες. Οπωσδήποτε ενδιαφέρον θα ήταν να γνωρίζαμε κάτι περισσότερο για την ιστορία του μικρού νησιού και την σύνδεσή του με τον άγιο Ιωάννη (για παράδειγμα πότε έγινε αυτή η σύνδεση, εάν ο άγιος Ιωάννης του νησιού ήταν πάντοτε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής κτλ.) αλλά και για τον Θωμά της επιγραφής.]
Ο Christopher Rollston επανέρχεται σήμερα στο θέμα, παρουσιάζει τα αρχαιολογικά δεδομένα σχετικά με το εύρημα και ασκεί κριτική στις θέσεις του Popkonstantinov. Για να διαβάσετε το σχετικό κείμενο, πατήστε εδώ.
[Α.Τ. Οπωσδήποτε το εύρημα είναι ενδιαφέρον. Είναι όμως δύο διαφορετικά πράγματα το αν κάποια οστά αποδόθηκαν στο πρόσωπο του Ιωάννη Βαπτιστή ή εάν πραγματικά είναι δικά του. Όσον αφορά στο πρώτο ο Βούλγαρος αρχαιολόγος φαίνεται να έχει δίκιο. Μπορεί βέβαια ο Rollston να έχει δίκιο παρατηρώντας ότι ο άγιος Ιωάννης της επιγραφής δεν ταυτίζεται στο κείμενο με τον Βαπτιστή, η ημερομηνία όμως 24 Ιουνίου, που ίσως είναι η ημέρα μεταφοράς των οστών, όπως σημειώνει ο Rollston, παραπέμπει κατά πάσα πιθανότητα σε αυτόν, αφού σύμφωνα με την παράδοση της Ανατολικής Εκκλησίας το Γενέθλιο του Ιωάννη του Βαπτιστή εορτάζεται στις 24 Ιουνίου. Το δεύτερο ωστόσο, εάν δηλαδή τα οστά είναι πραγματικά του Ιωάννη Βαπτιστή, είναι μάλλον δύσκολο να αποδειχθεί κι εδώ δεν αρκεί σίγουρα η επιγραφή της οστεοθήκης, αλλά σίγουρα θα πρέπει να γίνουν μετρήσεις και να αναζητηθούν ισχυρότερες ενδείξεις και μαρτυρίες. Οπωσδήποτε ενδιαφέρον θα ήταν να γνωρίζαμε κάτι περισσότερο για την ιστορία του μικρού νησιού και την σύνδεσή του με τον άγιο Ιωάννη (για παράδειγμα πότε έγινε αυτή η σύνδεση, εάν ο άγιος Ιωάννης του νησιού ήταν πάντοτε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής κτλ.) αλλά και για τον Θωμά της επιγραφής.]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου