Στην τρέχουσα ηλεκτρονική έκδοση του Hervormde teologiese studies 66:1 (2010) έχουν αναρτηθεί τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:
Friedrich W. (Fritz) de Wet, "Speaking the language of the kingdom of God in the context of a society in transition"
Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς με τη βιβλική γλώσα της Βασιλείας του Θεού μέσα στη συνάφεια της νοτιοαφρικανικής κοινωνίας, η οποία βρίσκεται σε μια φάση μετάβασης από τη φάση των πατριαρχικών δομών εξουσίας στις φιλελεύθερες δημοκρατικές δομές. Πώς μπορεί να υιοθετηθεί η γλώσσα της βασιλείας του Θεού μέσα σε μια κοινωία που απαιτεί έναν "διακριτικό" και "πολιτικά ορθό" λόγο χωρίς να μετατρέψει μέσα σε αυτήν την πορεία την έντονη σκοπιμότητα των απαρχών της στη διαθήκη σε ένα χλιαρό λόγο; Η αντιμετώπιση της πρόκλησης "απόδοσης" της γλώσσας της Βασιλείας σε ένα τύπο γλώσσας που να αρμόζει στη σημερινή εποχή χωρίς όμως να θυσιάζει ή να μειώνει τη δυνατή της σκοπιμότητα απαιτεί την ανάπτυξη μίας νέας ευαισθησίας. Μία τέτοια ευαισθησία απαιτείται να μεταφερούν όλες οι διαστάσεις μίας αληθινής, με αυθεντία και αυθεντικότητα επικοινωνίας στην καθομιλούμενη γλώσσα. Στο παρόν άρθρο αξιοποιούνται τα πορίσματα της θεωρίας του επιτελεστικού λόγου (speech act theory) των J.L. Austin και J. Searle προκειμένου να αποκτηθεί μία πιο συγκροτημένη και πλούσια σε προοπτικές κατανόηση της γλώσσας της Βασιλείας του Θεού και αξιοποίησής της με ένα τέτοιο τρόπο που να ταιριάζει στη σημερινή νοτιοαφρικανική πραγματικότητα.
Jacobus (Kobus) Kok, "Die Irrglaube in Kolosse: Aanbidding van of met engele in Kolossense 2:18?"
Θέμα του παρόντος άρθρου είναι η αίρεση των Κολοσσών. Η προς Κολοσσαείς επιστολή είναι πραγματικά μία προβληματική επιστολή εξαιτίας της αβεβαιότητας όσον αφορά στο συγγραφέα της καθώς και του ασαφούς χαρακτήρα της αίρεσης που αντιμετωπίζεται εδώ. Η πλειοψηφία των ερευνητών είναι της γνώμης ότι οι ψευδοδιδάσκαλοι στη σύναξη ενθάρρυναν τη λατρεία των αγγέλων (πρβλ. Κολ 2, 18) . Όπως προκύπτει από τη συζήτηση στο άρθρο, αυτό ισχύει, εάν ο στίχος κατανοηθεί ως γενική αντικειμενική. Η ανάλυση στο άρθρο δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τι ρόλο διαδραμάτιζαν οι άγγελοι σε συγκεκριμένους θρησκευτικούς κύκλους της αρχαίας Εκκλησίας (για παράδειγμα ως διάμεσοι στην αποκάλυψη). Ο σύνδεσμος μεταξύ των ἀγγέλων στο Κολ 2, 18 και τῶν στοιχείων τοῦ κόσμου στο Κολ 2, 20 διερευνάται επίσης στο άρθρο. Ο συγγραφέας παρουσιάζει στους αναγνώστες της επιστολής τον Ιησού ως τον σταυρωμένο Χριστό όλου του κόσμου (βλ. Κολ 1, 15-20), κάτι που βοηθά στην κατανόηση του πώς αντιδρούσαν οι αρχαίες χριστιανικές κοινότητες σε αιρέσεις, όπως αυτή στις Κολοσσές και στη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ αγγελολογίας και χριστολογίας.
Sergio Rosell, "Loving God… unto death: The witness of the early Christians"
Θέμα του άρθρου είναι οι κοινωνικές και θολογικές δυναμικές που οδήγησαν τους πρώτους πιστούς στο να κατανοήσουν το μαρτύριο ως ένα νόμιμο και αξιοπρεπή τρόπο με τον οποίο εξέφρασαν στον ύψιστο βαθμό την αγάπη τους για το Θεό. Το μαρτύριο έχει τις ρίζες του στην ιουδαϊκή παράδοση, αν και δέχθηκε μία νέα ώθηση από το 2ο αι. κι εξής. Στην παρούσα μελέτη ο συγγραφέας αναζητά μέσα στην Κ.Δ. την αιτία αυτής της νέας εξέλιξης, τόσο μέσα στα λόγια του Ιησού όσο και στις επιστολές του Παύλου. Υποστηρίζεται ότι η θεολογία του μαρτυρίου στον απόστολο Παύλο παρείχε αρκετό έδαφος για μια τέτοια κατανόηση, όπως αυτή που απαντούμε στον Ιγνάτιο Αντιοχείας, έναν από τους κύριους εκπροσώπους αυτής της στάσης. Τέλος, ο συγγραφέας αναζητά μία σύγχρονη κατανόηση και εφαρμογή της ιδέας ενός αναίμακτου μαρτυρίου που να έχει αξία για τους σημερινούς πιστούς.
Andries G. van Aarde, Yolanda Dreyer, "Matthew studies today – a willingness to suspect and a willingness to listen"
Σκοπός αυτού του άρθρου είναι η περιγραφή της κατάστασης στην οποία βρίσκονται σήμερα οι σπουδές στο κατά Ματθαίον με τη βοήθεια της ιδέας του Paul Ricoeur για την "ερμηνευτική γέφυρα". Οι συγγραφείς του άρθρου επικεντρώνονται στη σχέση των γυναικών στο κατά Ματθαίον με τους άνδρες μαθητές. Σημείο αφετηρίας του άρθρου είναι ότι η ερμηνεία του κατά Ματθαίον βρίσκεται σε ένα σημαντικό σημείο. Σημαντικό στοιχείο για να προχωρήσουμε πέρα από αυτό το σημείο καμπής είναι η ετοιμότητα να διατυπώσουμε υποψίες και η προθυμία να ακούσουμε. Η υποψία αφορά στις παρωχημένες ιδέες που υποστηρίζονται μέσα σε αυτό και η προθυμία στο να αφουγκραστούμε τις φωνές που παραμένουν κρυμμένες εξαιτίας εκείνων των ιδεολογιών μέσα στο κείμενο που τις αφαίρεσαν το λόγο. Σε μία πορεία κατανόησης η έμφαση πρέπει να βρίσκεται στην ηθική διάσταση κι όχι στην απλή συγκέντρωση γνώσεων. Μέσα από αυτήν την προοπτική στο άρθρο παρέχεται μία πρόγευση των οπτικών της μελέτης του κατά Ματθαίον οι οποίες θα μπορούσαν να κυριαρχήσουν στο μέλλον.
Friedrich W. (Fritz) de Wet, "Speaking the language of the kingdom of God in the context of a society in transition"
Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς με τη βιβλική γλώσα της Βασιλείας του Θεού μέσα στη συνάφεια της νοτιοαφρικανικής κοινωνίας, η οποία βρίσκεται σε μια φάση μετάβασης από τη φάση των πατριαρχικών δομών εξουσίας στις φιλελεύθερες δημοκρατικές δομές. Πώς μπορεί να υιοθετηθεί η γλώσσα της βασιλείας του Θεού μέσα σε μια κοινωία που απαιτεί έναν "διακριτικό" και "πολιτικά ορθό" λόγο χωρίς να μετατρέψει μέσα σε αυτήν την πορεία την έντονη σκοπιμότητα των απαρχών της στη διαθήκη σε ένα χλιαρό λόγο; Η αντιμετώπιση της πρόκλησης "απόδοσης" της γλώσσας της Βασιλείας σε ένα τύπο γλώσσας που να αρμόζει στη σημερινή εποχή χωρίς όμως να θυσιάζει ή να μειώνει τη δυνατή της σκοπιμότητα απαιτεί την ανάπτυξη μίας νέας ευαισθησίας. Μία τέτοια ευαισθησία απαιτείται να μεταφερούν όλες οι διαστάσεις μίας αληθινής, με αυθεντία και αυθεντικότητα επικοινωνίας στην καθομιλούμενη γλώσσα. Στο παρόν άρθρο αξιοποιούνται τα πορίσματα της θεωρίας του επιτελεστικού λόγου (speech act theory) των J.L. Austin και J. Searle προκειμένου να αποκτηθεί μία πιο συγκροτημένη και πλούσια σε προοπτικές κατανόηση της γλώσσας της Βασιλείας του Θεού και αξιοποίησής της με ένα τέτοιο τρόπο που να ταιριάζει στη σημερινή νοτιοαφρικανική πραγματικότητα.
Jacobus (Kobus) Kok, "Die Irrglaube in Kolosse: Aanbidding van of met engele in Kolossense 2:18?"
Θέμα του παρόντος άρθρου είναι η αίρεση των Κολοσσών. Η προς Κολοσσαείς επιστολή είναι πραγματικά μία προβληματική επιστολή εξαιτίας της αβεβαιότητας όσον αφορά στο συγγραφέα της καθώς και του ασαφούς χαρακτήρα της αίρεσης που αντιμετωπίζεται εδώ. Η πλειοψηφία των ερευνητών είναι της γνώμης ότι οι ψευδοδιδάσκαλοι στη σύναξη ενθάρρυναν τη λατρεία των αγγέλων (πρβλ. Κολ 2, 18) . Όπως προκύπτει από τη συζήτηση στο άρθρο, αυτό ισχύει, εάν ο στίχος κατανοηθεί ως γενική αντικειμενική. Η ανάλυση στο άρθρο δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τι ρόλο διαδραμάτιζαν οι άγγελοι σε συγκεκριμένους θρησκευτικούς κύκλους της αρχαίας Εκκλησίας (για παράδειγμα ως διάμεσοι στην αποκάλυψη). Ο σύνδεσμος μεταξύ των ἀγγέλων στο Κολ 2, 18 και τῶν στοιχείων τοῦ κόσμου στο Κολ 2, 20 διερευνάται επίσης στο άρθρο. Ο συγγραφέας παρουσιάζει στους αναγνώστες της επιστολής τον Ιησού ως τον σταυρωμένο Χριστό όλου του κόσμου (βλ. Κολ 1, 15-20), κάτι που βοηθά στην κατανόηση του πώς αντιδρούσαν οι αρχαίες χριστιανικές κοινότητες σε αιρέσεις, όπως αυτή στις Κολοσσές και στη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ αγγελολογίας και χριστολογίας.
Sergio Rosell, "Loving God… unto death: The witness of the early Christians"
Θέμα του άρθρου είναι οι κοινωνικές και θολογικές δυναμικές που οδήγησαν τους πρώτους πιστούς στο να κατανοήσουν το μαρτύριο ως ένα νόμιμο και αξιοπρεπή τρόπο με τον οποίο εξέφρασαν στον ύψιστο βαθμό την αγάπη τους για το Θεό. Το μαρτύριο έχει τις ρίζες του στην ιουδαϊκή παράδοση, αν και δέχθηκε μία νέα ώθηση από το 2ο αι. κι εξής. Στην παρούσα μελέτη ο συγγραφέας αναζητά μέσα στην Κ.Δ. την αιτία αυτής της νέας εξέλιξης, τόσο μέσα στα λόγια του Ιησού όσο και στις επιστολές του Παύλου. Υποστηρίζεται ότι η θεολογία του μαρτυρίου στον απόστολο Παύλο παρείχε αρκετό έδαφος για μια τέτοια κατανόηση, όπως αυτή που απαντούμε στον Ιγνάτιο Αντιοχείας, έναν από τους κύριους εκπροσώπους αυτής της στάσης. Τέλος, ο συγγραφέας αναζητά μία σύγχρονη κατανόηση και εφαρμογή της ιδέας ενός αναίμακτου μαρτυρίου που να έχει αξία για τους σημερινούς πιστούς.
Andries G. van Aarde, Yolanda Dreyer, "Matthew studies today – a willingness to suspect and a willingness to listen"
Σκοπός αυτού του άρθρου είναι η περιγραφή της κατάστασης στην οποία βρίσκονται σήμερα οι σπουδές στο κατά Ματθαίον με τη βοήθεια της ιδέας του Paul Ricoeur για την "ερμηνευτική γέφυρα". Οι συγγραφείς του άρθρου επικεντρώνονται στη σχέση των γυναικών στο κατά Ματθαίον με τους άνδρες μαθητές. Σημείο αφετηρίας του άρθρου είναι ότι η ερμηνεία του κατά Ματθαίον βρίσκεται σε ένα σημαντικό σημείο. Σημαντικό στοιχείο για να προχωρήσουμε πέρα από αυτό το σημείο καμπής είναι η ετοιμότητα να διατυπώσουμε υποψίες και η προθυμία να ακούσουμε. Η υποψία αφορά στις παρωχημένες ιδέες που υποστηρίζονται μέσα σε αυτό και η προθυμία στο να αφουγκραστούμε τις φωνές που παραμένουν κρυμμένες εξαιτίας εκείνων των ιδεολογιών μέσα στο κείμενο που τις αφαίρεσαν το λόγο. Σε μία πορεία κατανόησης η έμφαση πρέπει να βρίσκεται στην ηθική διάσταση κι όχι στην απλή συγκέντρωση γνώσεων. Μέσα από αυτήν την προοπτική στο άρθρο παρέχεται μία πρόγευση των οπτικών της μελέτης του κατά Ματθαίον οι οποίες θα μπορούσαν να κυριαρχήσουν στο μέλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου