Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Currents in Biblical Research 9:2 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:
John W. Olley, "Trajectories of Ezekiel: Part 1", 137-170
H ιστορία του βιβλίου του Ιεζεκιήλ δεν τελειώνει με την μορφή που προσλαμβάνει κάποια στιγμή στην εποχή της Αιχμαλωσίας. Η πρόσβασή μας στο βιβλίο προκύπτει μέσω μεταγενέστερων χειρογράφων τόσο στα εβραϊκά όσο και σε μεταφράσεις. Οι διαφορές μεταξύ τους μπορεί να διαφωτίσουν το ταξίδι του κειμένου, όπως αυτό χρησιμοποιούνταν από διάφορες κοινότητες. Στο παρόν άρθρο εξετάζεται η ποικιλία των κειμενικών πηγών και μελετών, τόσο στα εβραϊκά όσο και στα ελληνικά και τη σημασία αυτών των διαφορών. Σε ένα δεύτερο άρθρο θα εξεταστεί το πώς αυτό το βιβλίο και οι εικόνες του επηρέασαν άλλα έργα.
Judith A. Diehl, "What is a ‘Gospel’? Recent Studies in the Gospel Genre", 171-199
Το παρόν άρθρο είναι μία σύντομη επισκόπηση δύο βασικών γραμμών στη βιβλική έρευνα όσον αφορά στο φιλολογικό είδος του "ευαγγελίου". Τα ευαγγέλια της Κ.Δ. παρουσιάζουν ομοιότητες με άλλα είδη της αρχαίας γραμματείας, αν και είναι πολύ διαφορετικά στο περιεχόμενο, στη μορφή, στη θεολογία και στο σκοπό τους. Η αναλογική προσέγγιση καταδεικνύει πώς τα ευαγγέλια γράφηκαν σε μία μορφή παρόμοια με άλλα κείμενα εκείνης της εποχής και εκείνης της κουλτούρας. Αντίθετα η αναζήτηση της καταγωγής του ευαγγελίου ως σκοπό έχει να καταδείξει ότι τα ευαγγέλια είναι μοναδικά στο είδος τους. Ενώ η αναζήτηση για τον "ιστορικό Ιησού" δεν έχει τελειώσει, η λογοτεχνική κριτική έχει τώρα τοποθετήσει τα ευαγγέλια μέσα στο γενικότερο πλαίσιο της αφήγησης (story). Οι ειδικοί υποστήριξαν ότι το ευαγγέλιο του Μάρκου είναι το πρώτο στο είδος του κι αποτέλεσε το παράδειγμα για τα υπόλοιπα ευαγγέλια. Επιπλέον η ανακάλυψη των "απόκρυφων ευαγγελίων" ενθάρρυνε τους ειδικούς να συγκρίνουν τα κανονικά ευαγγέλια με τα μη κανονικά. Η συζήτηση για το ζήτημα του φιλολογικού είδους του "ευαγγελίου" συνεχίζει καθώς οι ειδικοί προσπαθούν να κατανοήσουν την φύση τόσο των κανονικών όσο και των μη κανονικών ιστοριών για τον Ιησού.
Derek R. Brown, "The Devil in the Details: A Survey of Research on Satan in Biblical Studies", 220-227
Στο παρόν άρθρο εξετάζεται η έρευνα για τη μορφή του Σατανά όπως αυτός εμφανίζεται στην ιουδαϊκή και χριστιανική γραμματεία από την Παλαιά Διαθήκη, τα ψευδεπίγραφα, τη γραμματεία του Κουμράν, μέχρι την Καινή Διαθήκη. Μετά από μία εισαγωγή, στην οποία σημειώνεται η παλαιότερη άγνοια των ειδικών για τον Σατανά ως θέμα, ο συγγραφέας συνεχίζει εξετάζοντας τα επιμέρους κείμενα κάθε κατηγορίας. Από τη συζήτηση προκύπτει ότι κάποιες αναφορές στον Σατανά συζητήθηκαν στην έρευνα περισσότερο εξαιτίας κυρίως του αντιφατικού τους χαρακτήρα (π.χ. 1 Χρον 21,1. Λκ 10,19), ενώ κάποια άλλα χωρία χρήζουν μεγαλύτερης εξέτασης.
Coleman A. Baker, "Early Christian Identity Formation: From Ethnicity and Theology to Socio-Narrative Criticism", 228-237
Σε αυτό το άρθρο ο συγγραφέας εντοπίζει τέσσερις τάσεις στη μελέτη της αρχαίας χριστιανικής ταυτότητας κατά τον 19ο και τον 20ο αι.: την εθνικότητα, την θεολογία, την κοινωνιολογική προέγγιση και τη λογοτεχνική προσέγγιση. Ο συγγραφέας καταλήγει προτείνοντας τη διεπιστημονική ανάλυση, η οποία συνδυάζει τα συμπεράσματα των τεσσάρων αυτών τάσεων.
Liv Ingeborg Lied, "Recent Scholarship on 2 Baruch: 2000-2009", 238-276
Στην παρούσα μελέτη εξετάζεται η έρευνα για το 2 Βαρούχ στο διάστημα 2000 με 2009 και παρουσιάζονται τα κύρια ζητήματα και προβλήματα που συζητήθηκαν σε αυτήν την περίοδο. Στο πρώτο μέρος της μελέτης γίνεται μια γενική εισαγωγή στο 2 Βαρούχ, παρουσιάζονται σύντομα το περιεχόμενο και η ιστορική συνάφεια του κειμένου καθώς και μια σύντομη περίληψη των κύριων ζητημάτων στην έρευνα κατά το διάστημα 1866-1999. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζονται τέσσερα ζητήματα: (1) σύγχρονες εκδόσεις του κειμένου, μεταφράσεις και κριτικές εκδόσεις, (2) μελέτες που πραγματεύονται το ζήτημα της σύνταξης του 2 Βαρούχ, (3) σημαντικές θεματικές μελέτες και (4) μελέτες που πραγματεύονται την προέλευση, την κοινωνική συνάφεια και την πρόσληψη του 2 Βαρούχ. Αυτά τα ζητήματα εξετάζονται έχοντας υπόψη δύο βασικά προβλήματα στη σύγχρονη έρευνα των ψευδεπιγράφων: πρώτον, το πρόβλημα της προέλευσης των ψευδεπιγράφων και, δεύτερον, τη μεθοδολογική συζήτηση για τη σχέση μεταξύ της αφήγησης και του ιστορικού περιβάλλοντος των αρχαίων κειμένων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου