Τρίτη 11 Αυγούστου 2009

Ένα νέο βιβλίο για τον Ησαύ

Κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Vandenhoeck & Ruprecht ένα νέο βιβλίο για τον Ησαύ και τη θέση του μέσα στην Π.Δ. αλλά και την ιουδαϊκή και χριστιανική πρόσληψή του.

Gerhard Langer (εκδ.), Esau – Bruder und Feind, Vandenhoech & Ruprecht, 2009
ISBN 978-3-525-50113-9
34,90 €

Περίληψη εκδοτικού οίκου
Ο δίδυμος αδελφός του Ιακώβ χρησιμοποιείται στην ιουδαϊκή και χριστιανική παράδοση για να ενισχύσει την πολιτισμική ταυτότητα της κάθε ομάδας. Ο Ησαύ ταυτίζεται με τον "άλλο" , αυτόν που βρίσκεται έξω από την ομάδα, τον μη Ιουδαίο ή μη χριστιανό αλλά και με το alter ego. Στον Ιουδαϊσμό απαντά η ταύτιση του Ησαύ με τη Ρώμη και συνδέεται και με τον χριστιανισμό. Ο ορισμός του άλλου δίνεται μαζί με την περιγραφή της σωστής και εσφαλμένης συμπεριφοράς. Ο Ησαύ μπορεί επομένως να κατανοηθεί ως εικόνα ενός προσώπου, το οποίο συμπεριφέρεται εσφαλμένα, και παρουσιάζεται ως το παράδειγμα συμπεριφοράς που δεν αρμόζει σε ένα Ιουδαίο.
Τα κείμενα παρουσιάζουν επίσης ενδιαφέρον, διότι ο Ησαύ παρουσιάζεται τόσο ως insider όσο και ως outsider, κινείται μεταξύ του αδελφού και του εχθρού, είναι Ιουδαίο που κινείται στα όρια και το ρωμαϊκό κράτος. Ο Ησαύ είναι εκείνη η μορφή, η οποία συνδέει τη Ρώμη -και τον Χριστιανισμό - με τον Ισραήλ, συνυφαίνει τις μοίρες τους και επομένως παραπέμπει στο κοινό παρελθόν.
Κατά το Μεσαίωνα και την πρώιμη σύγχρονη εποχή τονίζονται και εισάγονται επιπλέον μοτίβα. Ο Ησαύ / Εδώμ ερμηνεύεται ως ένας άνθρωπος, που ενδίδει στον πειρασμό της προσαρμογής στη γενική πολιτισμική κατάσταση ή θέλγεται από την εξουσία.
Στη χριστιανική γραμματεία ο Ιακώβ συνδέεται με τον "αληθινό Ισραήλ", την Εκκλησία και ο Ησαύ με τον Ιουδαίο, ο οποίος πρέπει να υπηρετήσει το νεότερο Χριστιανισμό.


Περιεχόμενα βιβλίου
  • Gerhard Langer, "Esau in der hebräischen Bibel", 17-30
  • Kritzer, Ruth E., "Esau in der paganen antiken Literatur", 31-37
  • Ruth E. Kritzer, "Esau bei Philon und Josephus", 41-54
  • Gerhard Langer, "Esau im Buch der Jubiläen", 55-61
  • Beate Ego, "Esau in der Überlieferung der antiken Ester-Targume", 63-72
  • Gerhard Langer, "Esau in den Midraschim", 73-93
  • Gerhard Langer, "Esau, Rom und die Geschichte der Welt", 95-101
  • Carol Bakhos, "Esau in der apokalyptischen Literatur", 103-113
  • Johanna Erzberger, "Brüderpaare", 115-121
  • Gerhard Langer, "Esau im Talmud", 123-133
  • Asaf Turgeman, "Mein Bruder ist ein Einzelkind : die Esau-Darstellung in jüdischen Schriften des Mittelalters", 135-153
  • Susanne Galley, "Esau in der Interpretation bedeutender chassidischer Meister", 155-180
  • Klaus S. Davidowicz, "Jakob Frank und der "große Bruder" - Esau in den frankistischen Lehrworten", 181-193
  • Armin Eidherr, "Ejssev - das Gegenüber im Goleß : Esau in der jiddischen Literatur", 195-215
  • Alfred Bodenheimer, "Alter Ego Edom : der Umgang mit der Esau-Figur in der modernen jüdischen Literatur und Exegese", 217-227
  • Rainer Kampling, "Wieder kein Segen - Esau im Neuen Testament", 231-241
  • Rainer Kampling, "'... fast niemand von den Unsrigen versteht das anders' (De civitate Dei 16,35): Esau bei den lateinischen Kirchenschriftstellern", 243-251
  • Aho Shemunkasho, "Der Verlust des Erstgeburtsrechts und des Segens Esaus nach Ephrem dem Syrer", 253-271
  • Andreas Freinschlag - Amandine Schneebichler, "Esau in der deutschsprachigen Literatur", 273-291

Δεν υπάρχουν σχόλια: