Περιγραφή του συνεδρίου
Οι οπαδοί των αβρααμικών θρησκευτικών παραδόσεων υποστηρίζουν ότι ο άνθρωπος πλάσθηκε κατ' εικόνα Θεού και ότι η μίμηση του Θεού σε αυτήν τη ζωή αντιπροσωπεύει το αποκορύφωμα της ανθρώπινης αύξησης και ηθικής τελείωσης. Οι υποστηρικτές αυτής της παράδοσης συχνά παραπέμπουν σε περικοπές των κανονικών κειμένων της ιουδαϊκής και χριστιανικής πίστης, τα οποία απεικονίζουν τον Θεό ως Θεό αγάπης, ελέους, μακροθυμίας κτλ. και τα οποία στηρίζουν αυτήν την παράδοση. Από τον 17ο αι. κι εξής ωστόσο πολλοί επικριτές των αβρααμικών παραδόσεων υποστήριξαν ότι ο Θεός και ειδικότερα στην εβραϊκή Βιβίλο, συχνά απεικονίζεται ως ο,τιδήποτε άλλο παρά ως πρότυπο ηθικής μίμησης. Από την μία οι ιστορικές αφηγήσεις σε αυτά τα κείμενα παρουσιάζουν τον Θεό να εκτελεί ο ίδιος, να εντέλεται ή να εγκρίνει τη γενοκτονία, τη δουλεία και το βιασμό ανάμεσα σε άλλα. Από την άλλη μία σειρά από εντολές, οι οποίες υπαγορεύθηκαν από τον Θεό φαίνεται να επιδοκιμάζει τη μισαλλοδοξία, το μισογυνισμό και την ομοφοβία. Πρόσφατα διάφοροι φιλόσοι (Daniel Dennett), επιστήμονες (Richard Dawkins και Sam Harris) και κοινωνικοί σχολιαστές (Christopher Hitchens), κ. ά. έχουν διατυπώσει παρόμοιες κριτικές.
Μπορούν αυτές οι φαινομενικές επιδοκιμασίες και εντολές που υπάρχουν μέσα στην εβαρϊκή Βίβλο να είναι σύμφωνες με τη θέση ότι ο Θεός του Αβραάμ είναι απόλυτα καλός και αγάπη; Όσοι υποστηρίζουν αυτήν την παράδοση επιλέγουν δύο δρόμους επιχειρηματολογίας. Η πρώτη απάντηση υποστηρίζει ότι οι σχετικές προβληματικές περικοπές ή εντολές θα πρέπει απλά να απορριφθούν. Εκείνοι που επιλέγουν αυτήν την προσέγγιση του προβλήματος θα πρέπει να εξηγήσουν, πώς εννούν ότι θα πρέπει να απορριφθούν αυτές οι περικοπές χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο τις αβρααμικές παραδόσεις, οι οποίες παραδοσιακά υποστήριξαν ότι η εβραϊκή Βίβλος είναι, εκπροσωπεί και περιέχει τον εμπνευσμένο λόγο του Θεού. Η δεύτερη απάντηση θα μπορούσε να προσφέρει εξηγήσεις που σκοπό έχουν να δείξουν ότι οι φαινομενικά δυσάρεστες επιπτώσεις μπορούν να αποφευχθούν χωρίς να απορριφθούν οι αφηγήσεις ή οι εντολές. Αυτοί που επιλέγουν αυτήν την προσέγγιση πρέπει να εξηγήσουν γιατί είτε γιατί οι ανεπιθύμητες επιπτώσεις δεν προκύπτουν από τα συγκεκριμένα κείμενα είτε γιατί τελικά δεν είναι ανεπιθύμητες.
Ωστόσο, ενώ οι υποστηρικτές αυτής της παράδοσης έχουν και τις δύο δυνατότητες στη διάθεσή τους, πολλοί λίγοι φαίνεται να ανταποκρίνονται στην πρόκληση. Παρά αυτές τις πρόσφατες, ευθείες κριτικές ελάχιστοι μόνο θεολόγοι ή φιλόσοφοι σε αυτές τις παραδόσεις προσπάθησαν να απαντήσουν σε αυτές.
Το παρόν συνέδριο ως σκοπό έχει να καλύψει αυτό το έλειμμα επικεντρώνοντας την προσοχή του στη θέση ότι οι αβρααμικές παραδόσεις θα πρέπει να απορριφθούν, επειδή στηρίζονται στην εβραϊκή Βίβλο, η οποία παρουσιάζει τον Θεό ως κακό και ανήθικο. Στους ομιλητές και σχολιαστές συμπεριλαμβάνονται φιλόσοφοι καθώς και βιβλικοί επιστήμονες. Οι εισηγήσεις, τα σχόλια και οι απαντήσεις θα συγκεντρωθούν σε έναν τόμο με τον προσωρινό τίτλο Divine Evil? The Moral Character of the God of Abraham, ο οποίος θα εκδοθεί από την Oxford University Press κατά πάσα πιθανότητα το 2010.
Για να διαβάσετε το πρόγραμμα αυτού του ενδιαφέροντος συνεδρίου, πατήστε εδώ. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συνέδριο, πατήστε εδώ.
Μπορούν αυτές οι φαινομενικές επιδοκιμασίες και εντολές που υπάρχουν μέσα στην εβαρϊκή Βίβλο να είναι σύμφωνες με τη θέση ότι ο Θεός του Αβραάμ είναι απόλυτα καλός και αγάπη; Όσοι υποστηρίζουν αυτήν την παράδοση επιλέγουν δύο δρόμους επιχειρηματολογίας. Η πρώτη απάντηση υποστηρίζει ότι οι σχετικές προβληματικές περικοπές ή εντολές θα πρέπει απλά να απορριφθούν. Εκείνοι που επιλέγουν αυτήν την προσέγγιση του προβλήματος θα πρέπει να εξηγήσουν, πώς εννούν ότι θα πρέπει να απορριφθούν αυτές οι περικοπές χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο τις αβρααμικές παραδόσεις, οι οποίες παραδοσιακά υποστήριξαν ότι η εβραϊκή Βίβλος είναι, εκπροσωπεί και περιέχει τον εμπνευσμένο λόγο του Θεού. Η δεύτερη απάντηση θα μπορούσε να προσφέρει εξηγήσεις που σκοπό έχουν να δείξουν ότι οι φαινομενικά δυσάρεστες επιπτώσεις μπορούν να αποφευχθούν χωρίς να απορριφθούν οι αφηγήσεις ή οι εντολές. Αυτοί που επιλέγουν αυτήν την προσέγγιση πρέπει να εξηγήσουν γιατί είτε γιατί οι ανεπιθύμητες επιπτώσεις δεν προκύπτουν από τα συγκεκριμένα κείμενα είτε γιατί τελικά δεν είναι ανεπιθύμητες.
Ωστόσο, ενώ οι υποστηρικτές αυτής της παράδοσης έχουν και τις δύο δυνατότητες στη διάθεσή τους, πολλοί λίγοι φαίνεται να ανταποκρίνονται στην πρόκληση. Παρά αυτές τις πρόσφατες, ευθείες κριτικές ελάχιστοι μόνο θεολόγοι ή φιλόσοφοι σε αυτές τις παραδόσεις προσπάθησαν να απαντήσουν σε αυτές.
Το παρόν συνέδριο ως σκοπό έχει να καλύψει αυτό το έλειμμα επικεντρώνοντας την προσοχή του στη θέση ότι οι αβρααμικές παραδόσεις θα πρέπει να απορριφθούν, επειδή στηρίζονται στην εβραϊκή Βίβλο, η οποία παρουσιάζει τον Θεό ως κακό και ανήθικο. Στους ομιλητές και σχολιαστές συμπεριλαμβάνονται φιλόσοφοι καθώς και βιβλικοί επιστήμονες. Οι εισηγήσεις, τα σχόλια και οι απαντήσεις θα συγκεντρωθούν σε έναν τόμο με τον προσωρινό τίτλο Divine Evil? The Moral Character of the God of Abraham, ο οποίος θα εκδοθεί από την Oxford University Press κατά πάσα πιθανότητα το 2010.
Για να διαβάσετε το πρόγραμμα αυτού του ενδιαφέροντος συνεδρίου, πατήστε εδώ. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συνέδριο, πατήστε εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου