Σάββατο, 29 Οκτωβρίου 2011

Το τρέχον τεύχος του περιοδικού Biblica (έντυπη έκδοση ) / In the current issue of Biblica (printed edition)

Κυκλοφόρησε η έντυπη έκδοση του περιοδικού Biblica 92:2 (2011) όπου δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

  • Maurice Gilbert, "Où en sont les études sur le ", 161-181

  • Jean N. Aletti, "L'argumentation de Ga 3,10-14, une fois encore : difficultés et propositions", 182-203

  • Étienne Nodet, "On Jesus' last week(s)", 204-230

  • Gregory K. Beale, "The Old Testament background of the "last hour" in 1 John 2,18", 231-254

  • Edward J. Bridge, "Self-abasement as an expression of thanks in the Hebrew Bible", 255-273

  • Mariam J. Kamell, "The implications of grace for the ethics of James", 274-287
  • Το τρέχον τεύχος του CBQ / in the current issue of CBQ

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Catholic Biblical Quarterly 73:4 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

  • David A. Bosworth, "Faith and resilience : King David's reaction to the death of Bathsheba's firstborn", 691-707

  • Tzvi Novick, "Wages from God : the dynamics of a biblical metaphor", 708-722
    Teresa A. Ellis, "Is Eve the "woman" in Sirach 25:24?", 723-742

  • John Byron, "Abel's blood and the ongoing cry for vengenance", 743-756
    Candida R. Moss, "Blurred vision and ethical confusion : the rhetorical function of Matthew 6:22-23", 757-776

  • Susan Hylen, "Metaphor matters : violence and ethics in Revelation", 777-796

  • James N. Rhodes, "The two ways tradition in the "Epistle of Barnabas" : revisiting an old question", 797-816
  • Οι αναστάσιμες αφηγήσεις / The resurrection narratives

    Στην ιστοσελίδα έχει αναρτηθεί ένα κείμενο του Daniel A. Smith (Huron University College) σχετικά με τις αναστάσιμες αφηγήσεις των ευαγγελίων. Τοποθετώντας τες σε μία χρονολογική σειρά (Μκ, Μτ, Λκ, Ιω) παρατηρεί μία νοηματική/θεολογική εξέλιξη. Στην πορεία αυτής της εξέλιξης Η παρουσία του αναστημένου Χριστού γίνεται όλο και εντονότερη είτε για να δοθεί η εντολή στους μαθητές να κηρύξουν το ευαγγέλιο είτε για να αποδειχθεί η σωματική του ανάσταση. Για να διαβάσετε το σχετικό κείμενο, πατήστε στDον παρακάτω τίτλο:

    The Evolution of the Easter Story

    RBL 28/10/2011

    Darrell L. Bock and Robert L. Webb, (eds.), Key Events in the Life of the Historical Jesus: A Collaborative Exploration of Context and Coherence
    Reviewed by Richard Horsley

    William P. Brown, Psalms
    Reviewed by Harry P. Nasuti

    Christopher Bryan, The Resurrection of the Messiah
    Reviewed by Peter Smit

    A. R. Pete Diamond and Louis Stulman, eds. Jeremiah (Dis)Placed: New Directions in Writing/Reading Jeremiah
    Reviewed by Michael Avioz

    Frances Flannery, Colleen Shantz, and Rodney A. Werline, eds., Experientia, Volume 1: Inquiry into Religious Experience in Early Judaism and Christianity
    Reviewed by Lena-Sofia Tiemeyer

    Scott W. Hahn, Kinship by Covenant: A Canonical Approach to the Fulfillment of God's Saving Promises
    Reviewed by Pablo T. Gadenz

    Rolf A. Jacobson, ed., Soundings in the Theology of Psalms: Perspectives and Methods in Contemporary Scholarship
    Reviewed by Jeffery M. Leonard

    Peter Landesmann, Die Darstellung "Der Zoelfjaehrige Jesus unter den Schriftgelehrten" im Wandel der Zeiten
    Reviewed by James R. McConnell

    Riemer Roukema,Jesus, Gnosis and Dogma
    Reviewed by James F. McGrath

    J. Randall Short, The Surprising Election and Confirmation of King David
    Reviewed by David G. Firth

    Πέμπτη, 27 Οκτωβρίου 2011

    EABS Call for Papers

    Η ετήσια συνάντηση της European Association of Biblical Studies θα λάβει χώρα σε συνεργασία με τη Society of Biblical Society στο Άμστερνταμ το καλοκαίρι του 2012 (22-26 Ιουλίου).
    Φέτος η ομάδα Graeco-Roman World and the New Testament, στην οποία έχω την χαρά να είμαι υπεύθυνη, οργανώνει δύο συνεδρίες: α) μία με εισηγήσεις που κινούνται στο γενικότερο χώρο της ιστορίας χρόνων της Κ.Δ. και β) μία με εισηγήσεις των οποίων η θεματική θα είναι η αξιοποίηση των επιγραφών στην ερμηνεία της Κ.Δ. Όσοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν θα πρέπει να αποστείλουν περίληψη της εισήγησής τους μέσω της σελίδας της SBL (εάν είναι μέλη της SBL) ή απευθείας σε μένα με σχετικό ηλεκτρονικό μήνυμα, εάν είναι μέλη της EABS ή επιθυμούν να εγγραφούν σε αυτήν. Παραθέτω στη συνέχεια την πρόσκληση συμμετοχής στο πρόγραμμα και την περιγραφή των δύο ενοτήτων:

    Papers that present interdisciplinary approaches to the topics under discussion and offer new insights and interpretations of New Testament texts placing them within their socio-historical context are welcome.

    Agenda for 2012

    Two sessions are scheduled for the meeting of 2012 in Amsterdam:

    a) an open session where papers on any topic within the range of the interests of the research group as described above are welcome,


    b) a session focused on “Inscriptions and the New Testament”. Inscriptions have always provided useful evidence not only for understanding the New Testament vocabulary but also for illuminating events and situations described or implied in the New Testament texts. The ever growing epigraphic data provides the biblical scholarly research with a valuable pool of information that can be used through interdisciplinary readings in reconstructing the socio-historical context of the NT texts and of the early Christian communities. Therefore, papers that deal a) with methodological issues regarding the constructive use of the epigraphic data in the NT exegesis, b) with the evaluation of the work done in this field by previous scholars (e.g. A. Deissmann, R. Horsley etc), c) with particular cases of utilization of the epigraphic data in the lexicographical research of the NT, and d) with the use of the inscriptions in illuminating the social, political or religious background of the NT, are welcome. Paper proposals and abstracts can be submitted to the chair of the research group (etsala@past.auth.gr) either through the EABS site or through the SBL site (the Call for Papers will open on 1st October 2011), since in 2012 EABS and SBL are holding a joint meeting in Amsterdam. When submitting a paper, please, note which of the two sessions you would like it to be included in.

    Στο τρέχον τεύχος του BBR / In the current issue of BBR

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Bulletin of Biblical Research 21:3 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:

    • Andrew S. Malone, "Distinguishing the angel of the Lord", 297-314
    • Richard S. Hess, "The seventy sevens of Daniel 9 : a timetable for the future?", 315-330
    • Craig S. Keener, "'Otho' : a targeted comparison of Suetonius's biography and Tacitus's 'History', with implications for the Gospels' historical reliability", 331-355
    • Jason B. Hood, "The temple and the thorn : 2 Corinthians 12 and Paul's heavenly ecclesiology", 357-370
    • Everett Ferguson, "Angels of the Churches in Revelation 1-3 : 'status quaestionis' and another proposal", 371-386

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Bibliotheca sacra / In the current issue of Bibliotheca sacra

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Bibliotheca sacra 168/672 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:

    • Klyne Snodgrass, "Pauline perspectives on the identity of a pastor", 387-401
    • Kenneth R. Cooper, "The tabernacle of David in biblical prophesy",402-412
    • George C. Gianoulis, "Did Jesus' disciples fast?", 413-425
    • Mavis M. Leung, "The Roman Empire and John's passion narrative in light of Jewish royal messianism", 426-442
    • René A. López, "A study of Pauline passages on inheriting the kingdom", 443-459
    • John A. MacLean, "The chronology of the two witnesses in Revelation 11", 460-471

    Τετάρτη, 26 Οκτωβρίου 2011

    Το τρέχον τεύχος του περιοδικού Biblica / The current issue of Biblica

    Αναρτήθηκε και είναι ελεύθερο σε πρόσβαση το τρέχον τεύχος του περιοδικού Biblical 92:1 (2011):

    G. Biguzzi, "Witnessing Two by Two in the Acts of the Apostles"

    L. Tichy, "Was hat Zachäus geantwortet? (Lk 19,8)"

    Maarten J.J. Menken, "Striking the Shepherd. Early Christian Versions and Interpretations of Zechariah 13,7"

    Jeremy Schipper, "What Was Samson Thinking in Judges 16,17 and 16,20?"

    Robert B. Jr. Chisholm, "Israel’s Retreat and the Failure of Prophecy in 2 Kings 3"

    Juan Manuel Granados Rojas, "Ephesians 4,12. A Revised Reading"

    Samuel Bénétreau, "L’espérance chrétienne selon l’épître aux Hébreux: une spécificité?"

    Ένα άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον τεύχος του ThBeitr / An article of biblical interest in the current issue of ThBeitr

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Theologische Beitraege 42:5 (2011) δημοσιεύεται μεταξύ άλλων και το εξής άρθρο που παρουσιάζει βιβλικό ενδιαφέρον:

    Peter Wick, "Die Kindertaufe fordert uns heraus : am Neuen Testament stoßen alle Tauftheorien an ihre Grenzen", 264-282

    Άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον τεύχος του RThR / Articles of biblical interest in RThR

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Reformed Theological Review 70:2 (2011) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:

  • Paul R. Williamson, "Historical roots of the Gospel : the promise behind the promise", 73-106

  • Allan L. Chapple, "'Except the Apostles' (Acts 8:1b)", 107-134

  • Philip H. Kern, "The cultural context of Paul's Gospel : the cross and suffering in Galatians",135-154
  • Το τρέχον τεύχος του περιοδικού ABR / In the current issue of ABR

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Αustralian Biblical Review δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

  • Merrill Kitchen, "Another exile : "Jesus and his brothers" in the Gospel of Matthew", 1-12

  • Aron Pinker, "Qohelet's nuanced view on matrimony : a new interpretation of Qohelet 11:9-12:1a within its pedagogical milieu", 13-30

  • Dinh A. Nguyen, "An evolution of wisdom teaching at home? : comparing the parental discourses in Prov 23:15-28 and 2:1-22", 31-52

  • Anne E. Gardner, "The eating of "seeds" and drinking of water by Daniel and friends : an intimation of holiness", 53-63

  • Donald A. Hagner, "The resurrection of the body in the New Testament", 64-80
  • Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2011

    Στο τρέχον τεύχος του JSHJ / In the current issue of JSHJ

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal for the Study of the Historical Jesus 9:1 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

    Darrell L. Bock, "Faith and the Historical Jesus: Does A Confessional Position and Respect for the Jesus Tradition Preclude Serious Historical Engagement?", 3-25
    Σε αυτήν τη μελέτη το θέμα είναι η ευαγγελικαλική προσέγγιση των μελετών για τον ιστορικό Ιησού. Συνοψίζει τις τρεις φάσεις της έρευνας και τονίζει ότι η δύναμη της τρίτης φάσης προέρχεται από προσεγγίσεις που έχουν τις ρίζες τους βαθειά στις μελέτες για το μεσοδιαθηκικό Ιουδαϊσμό. Ο συγγραφέας συζητά τους κανόνες που χρησιμοποιούνται σε κάθε μελέτη αυτής της φάσης και τονίζει τα υπέρ και τα όρια της μεθόδου. Επίσης συζητά τη θέση ότι οι ευαγγελικαλικοί εκφράζουν έναν ιστορικό θετικισμό, όταν πρόκειται για την έρευνα για τον ιστορικό Ιησού. Τέλος, η μελέτη καταλήγει με την συζήτηση της αυθεντικότητας της σκηνής της ομολογίας του Πέτρου στην Καισάρεια Φιλίππου και με το θέμα του μυστικού του Μεσσία.

    Craig S. Keener, "Assumptions in Historical-Jesus Research: Using Ancient Biographies and Disciples' Traditioning as a Control", 26-58
    Oι προσωπικές προϋποθέσεις είναι αναπόφευκτες αλλά σύμφωνα με τον συγγραφέα ένας τρόπος για να τις  ελέγξουμε  προς χάριν ενός κοινού διαλόγου είναι να σκεφτούμε πώς θα μπορούσαμε να διαβάσουμε τα ευαγγέλια ως να μην ήταν κείμενα που χρησιμοποιούνται από μία σύγχρονη παγκόσμια θρησκεία.  Η πλειοψηφία των ειδικών θεωρούν τα ευαγγέλια αρχαίες βιογραφίες. Μολονότι οι αρχαίες βιογραφίες διαφέρουν στις ιστοριογραφικές τους πρακτικές, οι ιστοριογραφίες της πρώιμης αυτοκρατορίας για πρόσωπα που έζησαν μία ή δύο γενιές πριν παό τον βιογράφο περιείχαν ιστορικές πληροφορίες για αυτήν τη μορφή.  Αυτή η παρατήρηση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις βιογραφίες των σοφών. Οι διάφορες σχολές διατηρούσαν σημαντικές πληροφορίες για τη διδασκαλία των ιδρυτών τους, οι αρχαίες πρακτικές μνήμης ήταν πολύ πιο αναπτυγμένες από ό,τι συνήθως σήμερα και οι μαθητές διατηρούσαν και μετέδιδαν σημαντικές πληροφορίες για τους δασκάλους τους. Οι ερευνητές δε θα έπρεπε επομένως να είναι επιφυλακτικοί ή να απαιτούν μεγαλύτερη ιστορική ακρίβεια από ό,τι τους σύγχρονους με τα ευαγγέλια συγγραφείς.

    Robert L. Webb, "The Rules of the Game: History and Historical Method in the Context of Faith: The Via Media of Methodological Naturalism", 59-84
    To θέμα της μελέτης είναι το ερώτημα πώς είναι δυνατό για ερμηνευτές που ξεκινούν με την προοπτική της πίστης μπορούν να συμμετέχουν ακόμη στην έρευνα για τον ιστορικό Ιησού με έναν τέτοιο κριτικό τρόπο που να είναι αποδεκτός από την ακαδημαϊκή κοινότητα. Ο συγγραφέας εστιάζει το ενδιαφέρον του στις εντάσεις που δημιουργούνται για τον ερευνητή όταν οι πηγές επικαλούνται τη θεϊκή παρέμβαση για να εξηγήσουν ένα γεγονός. Το πρώτο μέρος αυτής της μελέτης αφορά στον όρο "ιστορία" και στο πώς ένας ιστορικός ασχολείται καταγράφει την ιστορία (π.χ. "τους κανόνες του παιχνιδιού"). Το δεύτερο μέρος αφορά σε διαφορεικές προσεγγίσεις που χρησιμοποιούνται στις βιβλικές σπουδές για να εξηγηθούν οι περιγραφές και εξηγήσεις που δίνονται στα κείμενα και οι οποίες έχουν να κάνουν με την αναφορά στη θεϊκή παρέμβαση.  Η οντολογική-φυσιοκρατική προσέγγιση απορρίπτει κάθε εξήγηση ενώ η κριτική-θεϊστική είναι ανοικτή σε τέτοιες ερμηνείες. Με βάση την κατανόηση της ιστορίας, όπως αυτή αναπτύχθηκε στο πρώτο μέρος της μελέτης ο συγγραφέας προτείνει μια μέση οδό μεταξύ αυτών των προσεγγίσεων, η οποία αίρει το οντολογικό αδιέξοδο. Η μεθοδολογική φυσιοκρατία αντιμετωπίζει την ιστορία και την ιστορική μέθοδο να περιορίζεται στην ανθρώπινη αιτιότητα. Αυτός είναι αποδεκτός μεθοδολογικός περιορισμός κι όχι ένας οντολογικός.  Τα θέματα της θεϊκής παρέμβασης παραμένουν αντικείμενο συζήτησης της θεολογίας.

    Robert J. Miller, "When It's Futile to Argue about the Historical Jesus: A Response to Bock, Keener, and Webb ", 85-95
    Η μελέτη αποτελεί απάντηση στις τρεις προηγούμενες μελέτες και αναπτύσσεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι τα επιχειρήματα για τον ιστορικό Ιησού μπορούν να είναι παραγωγικά μόνο για εκείνους οι οποίοι συμφωνούν ήδη σε αρκετά αμφιλεγόμενα ζητήματα σχετικά με την ιστοριογραφική μέθοδο και τη φύση των ευαγγελίων. Επομένως οι συζητήσεις για τον ιστορικό Ιησού που λαμβάνουν χώρα μεταξύ του "ευαγγελικαλικού" στρατοπέδου (το οποίο θεωρεί τα κανονικά ευαγγέλια απόλυτα ιστορικά αξιόπιστα) και του "παραδοσιακού" στρατοπέδου (το οποίο θεωρεί τα ευαγγέλια ως ένα κράμα μυθιστορίας και γεγονότων) είναι άγονες. Δεύτερον, ο συγγραφέας προτείνει ένα πείραμα προκειμένου να δοκιμάσουμε τον τρόπο με τον οποίο αξιολογούμε ιστορικά τις αρχαίες βιογραφίες οι οποίες παρουσιάζουν τους ήρωές του με παρόμοιο τρόπο με αυτόν που παρουσιάζουν τα ευαγγέλια τον Ιησού. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι τα συμπεράσματα αυτού του πειράματος υποσκελίζουν τη θέση του Keener ότι η ιστορική αξιοπιστία των ευαγγελίων θα πρέπει να θεωρηθεί ισάξια εκείνης των αρχαίων βιογραφιών για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες. Τέλος, ο συγγραφέας θέτει το ερώτημα εάν η μεθοδολογική φυσιοκρατία που προτείνει ο Webb μας επιτρέπει να καταλήξουμε στο συμπέρασμ,α ότι τα γεγονότα που εξιστορούνται στα ευαγγέλια είναι ανιστορικά. Υποστηρίζει ότι και οι δύο απαντήσεις που δίνονται σε αυτό το ερώτημα περιορίζουν το ενδεχόμενο να μπορεί η μεθοδολογική φυσιοκρατία να εφαρμοσθεί στην έρευνα για τον ιστορικό Ιησού.

    Amy-Jill Levine, "Christian Faith and the Study of the Historical Jesus: A Response to Bock, Keener, and Webb", 96-106
    Κι αυτή η μελέτη απαντά στις τρεις πρώτες μελέτες του τεύχους, οι οποίες υποστηρίζουν ότι μία σαφώς ομολογιακή χριστιανική προοπτική δεν θέτει σε κίνδυνο την ιστορική έρευνα. Απαντώντας στον Darrell Bock  η συγγραφέας σημειώνει ότι οι ευαγγελικαλικοί υιοθετούν τώρα τις μεθόδους που συνδέονται με αυτήν την έρευνα, αλλά αμφισβητεί το κατά πόσο μία τέτοια στάση συμβάλλει στην πρόοδο της συζήτησης. Απαντώντας στον Craig Keener η συγγραφέας αμφισβητεί τόσο το κατά πόσο συμβάλλει στη συζήτηση η εξέταση των βιογραφιών Ρωμαίων αξιωματούχων όσο και το κατά πόσο είναι θεμιτό να χρησιμοποιείται υλικό από τις μεταγενέστερες ραββινικές πηγές για να καθορισθούν οι πρακτικές στην εποχή του Δεύτερου Ναού. Απαντώντας στον Robert Webb ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η "μεθοδολογική φυσιοκρατία" του θα μπορούσε να είναι περισσότερο παραγωγική σε συντηρητικά περιβάλλοντα όπου δεν τίθεται εκ προοιμίου το ερώτημα εάν τα γεγονότα που περιγράφονται στα ευαγγέλια έλαβαν χώρα πραγματικά.

    Darrell L. Bock, "A Brief Reply to Robert Miller and Amy-Jill Levine", 107-111

    Craig S. Keener, "A Brief Reply to Robert Miller and Amy-Jill Levine", 112-117

    Robert L. Webb, "Methodological Naturalism: Engaging the Responses of Robert J. Miller and Amy-Jill Levine", 118-123

    Mark Allan Powell, "Evangelical Christians and Historical-Jesus Studies: Final Reflections", 124-136
    Αυτή η μελέτη παρουσιάζει μία γενική απάντηση στις κριτικές μελέτες και στη συζήτηση μεταξύ των πλέον σημαντικών ερευνητών του ιστορικού Ιησού σχετικά με το κατά πόσο κι εάν οι ευαγγελικαλικοί χριστιανοί μπορούν να ασχοληθούν με μία τέτοια μελέτη του ιστορικού Ιησού με ένα τρόπο που να είναι γενικά αποδεκτός. Ο συγγραφέας ασκεί κριτική στα επιχειρήματα των ευαγγελικαλικών ερευνητών Darrell Bock και Craig Keener και τα θεωρεί ιστορικά μη πειστικά, συμφωνεί όμως ότι το έργο τους ικανοποιεί τα γενικά κριτήρια της έρευνας για την αξιοπιστία με έναν τρόπο που αξίζει να ακουστεί. Ο συγγραφέας συμφωνεί με τη θέση των Robert Miller και Amy Jill Levine ότι η ιστορική έρευνα θα πρέπει να είναι σε θέση να παράγει αρνητικά συμπεράσματα τα οποία όμως έχουν ακεραιότητα και σχολιάζει ένα σημείο που θέτει ο Robert Webb ότι τέτοια αρνητικά αποτελέσματα μπορούν να ορισθούν μεθοδολογικά ("αυτό μπορεί να επιβεβαιωθεί") παρά οντολογικά ("αυτό δεν έλαβε χώρα").