Παρασκευή, 18 Φεβρουαρίου 2011

Έκθεση για τον Tischendorf και τα αρχαία χριστιανικά χειρόγραφα / Exhibition for Tischendorf and the ancient Christian manuscripts

Η Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη της Λειψίας (Bibliotheca Albertina) διοργανώνει έκθεση με θέμα τον Konstantin Tischendorf και την αναζήτηση αρχαίων χριστιανικών χειρογράφων στο διάστημα 18/2 έως 29/5:

"Tischendorf und die Suche nach der ältesten Bibel der Welt"

Η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με την καθηγήτρια Φωτεινή Κολοβού και τους συνεργάτες του Ινστιτούτου Βυζαντινής και Ελληνικής Φιλολογίας.
Ο Konstantin von Tischendorf είναι γνωστός για τη συμβολή του στο έργο της κριτικής έκδοσης του κειμένου της Καινής Διαθήκης. Εντόπισε και εξέδωσε μία σειρά από τους σημαντικότερους μάρτυρες της χειρόγραφης παράδοσης του βιβλικού κειμένου. Σύνδεσε το όνομά του με την ανακάλυψη του Σιναϊτικού Κώδικα και την ανάγνωση του παλίμψηστου του Εφραίμ και του Βατικανού Κώδικα.
Στην έκθεση θα εκτεθούν τα 43 φύλλα του Σιναϊτικού Κώδικα, τα οποία μετέφερε στην Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη στα 1844, καθώς και ένας μεγάλος αριθμός άλλων αρχαίων χριστιανικών χειρογράφων.
Για περισσότερες πληροφορίες, πατήστε εδώ.

Review of Biblical Literature 17/ 2/2011

John J. Collins, Beyond the Qumran Community: The Sectarian Movement of the Dead Sea Scrolls
Reviewed by Philip R. Davies

David Lyle Jeffrey and C. Stephen Evans, eds., The Bible and the University
Reviewed by Jeffrey L. Morrow

Timothy Jay Johnson, Now My Eye Sees You: Unveiling an Apocalyptic Job
Reviewed by Scott C. Jones

Jason Kalman and Jaqueline S. du Toit, Canada's Big Biblical Bargain: How McGill University Bought the Dead Sea Scrolls
Reviewed by Matthew A. Collins

Edward W. Klink III, The Audience of the Gospels: The Origin and Function of the Gospels in Early Christianity
Reviewed by Theodore J. Weeden Sr.

Daniel A. Machiela, The Dead Sea Genesis Apocryphon: A New Text and Translation with Introduction and Special Treatment of Columns 13-17
Reviewed by Benjamin Ziemer

Laura Salah Nasrallah, Christian Responses to Roman Art and Architecture: The Second-Century Church amid the Spaces of Empire
Reviewed by Rosemary Canavan
Reviewed by Lee M. Jefferson

Lawrence H. Schiffman, Qumran and Jerusalem: Studies in the Dead Sea Scrolls and the History of Judaism
Reviewed by Sidnie White Crawford

Michael E. Stone, Aryeh Amihay, and Vered Hillel, eds., Noah and His Book(s)
Reviewed by Emma England
Reviewed by Anthony Swindell

Τετάρτη, 16 Φεβρουαρίου 2011

Το τέλος του κατά Μάρκον / Mark's ending

Στην ιστοσελίδα Τhe Bible and Interpretation έχει αναρτηθεί ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του James F. McGrath (Butler University, Indianapolis) σχετικά με το (χαμένο;) τέλος του κατά Μάρκον ευαγγελίου. Ο συγγραφέας συζητά το προβληματικό τέλος με τη βοήθεια επίσης της μαρτυρίας του κατά Ιωάννην αλλά και του απόκρυφου ευαγγελίου του Πέτρου. Βρήκα ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την τελευταία παράγραφο του άρθρου του McGrath:

The hypothetical continuation of the story we are proposing, but also the ending in 16:8, reflects a certain ambiguity about the importance of the disappearance of Jesus’ body from the tomb to the rise of resurrection faith. If we are correct, then the story may suggest that religious experiences that the inner circle of Jesus’ followers had in Galilee may have been sufficient to give rise to Christian faith in the resurrection, apart from the finding of an empty tomb as a contributing factor. The precise nature of those experiences and the time frame during which they occurred we might never be able to pin down, even if we had a full account of the continuing story Mark knew. It is worth observing in conclusion, however, that the role of religious experience as a crucial component of early Christianity, and the context not only for the rise of key beliefs but also the ongoing telling of this story and others, deserves further scholarly attention.

[ A.T.: Προσωπικά πιστεύω ότι το ευαγγέλιο του Μάρκου τελείωνε εσκεμμένα τόσο απότομα κι ότι πολύ πιθανόν δεν έχει εδώ χαθεί το τέλος του, όπως έχει κατά καιρούς υποστηριχθεί. Η εμπειρία της ανάστασης του Ιησού ήταν για τα μέλη της πρωτοχριστιανικής κοινότητας τόσο δυνατή, που, όπως σημειώνει και ο McGrath, δε στεκόταν απλά στην εμπειρία του άδειου τάφου. Ταυτόχρονα το απότομο αυτό τέλος, που όμως, όπως σημειώνει η Morna D. Hooker, στο βιβλίο της Endings. Invitations to Discipleship 11-30, δεν είναι τελικά τόσο απότομο, όσο μπορεί να δίνει αρχικά την εντύπωση, αλλά συνδέεται με πολλά σημεία της ιστορίας που προηγήθηκε, αποτελεί μια πρόκληση και πρόσκληση για πίστη, η οποία όμως δεν "κρατιέται" από ασφαλείς αποδείξεις. Γυναίκες είναι οι πρώτοι μάρτυρες της ανάστασης, αλλά πόσο αξιόπιστοι μάρτυρες ήταν άραγε οι γυναίκες κατά την αρχαιότητα; Ο Ιησούς δεν βρίσκεται στον τάφο, αλλά δε δίνεται επίσης καμιά πληροφορία για το πού είναι και οι μαθητές τότε και τώρα καλούνται να τον αναζητήσουν μόνοι τους χωρίς να στηρίζονται στη μαρτυρία άλλων. Το κατά Μάρκον τελειώνει επομένως έτσι αφήνοντας τον αναγνώστη με μία προσδοκία και την ελπίδα να δει τον Αναστημένο Ιησού].

Τρίτη, 15 Φεβρουαρίου 2011

Τέταρτη συνάντηση του Σεμιναρίου Ορθοδόξου Ερμηνευτικής / Fourth meeting of the Seminar of Orthodox Exegetical Theology



Η τέταρτη συνάντηση του Σεμιναρίου Ορθοδόξου Ερμηνευτικής Θεολογίας του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ θα λάβει χώρα την Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011 στην αίθουσα συνεδριάσεων της Σχολής.

Ομιλητής θα είναι ο καθηγητής της Κ.Δ. του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. κ. Πέτρος Βασιλειάδης.

Τίτλος της εισήγησής του:

"Η πορεία ενός Ορθόδοξου ερμηνευτή"

Τον εισηγητή και το έργο του θα παρουσιάσει ο καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ κ. Χρήστος Οικονόμου.

Το τρέχον τεύχος του περιοδικού Biblica / The current issue of Biblica

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Βiblica 91:4 (2010) το οποίο διατίθεται ελεύθερο ηλεκτρονικά στο διαδίκτυο (πατήστε εδώ) δημοσιεύονται οι εξής μελέτες:

  • Volker Wagner, "Das Pesach ist "zwischeneingekommen" (Dtn 16,1-8)", 481-498
  • Matthew J. Lynch, "Neglected physical dimensions of shame terminology in the Hebrew Bible", 499-517
  • Alessandro Cavicchia, "Malky-sedeq, "unto", profeta-araldo, sacerdote e re nel giubileo escatologico (11QMelch II,2-14)", 518-533
  • Martijn Steegen, "To worship the Johannine "Son of Man" : John 9,38 as refocusing on the Father", 534-554
  • Garry W. Trompf, "The Epistle of Jude, Irenaeus, and the Gospel of Judas", 555-582
  • Dominik Opatrny, "The figure of a blind man in the light of the papyrological evidence", 583-594

Το τρέχον τεύχος του περιοδικού Bibel u. Kirche / The current issue of Bibel und Kirche

To τρέχον τεύχος του περιοδικού Bibel und Kirche 66:1 (2011) είναι αφιερωμένο στις παλαιοδιαθηκικές μορφές που απαντούν στην Καινή Διαθήκη. To άρθρο του Wengst για τη μορφή του Μωυσή στο ραββινικό Ιουδαϊσμό υπάρχει επίσης online (πατήστε τον τίτλο του άρθρου παρακάτω κι εδώ για τη συνοδευτική σε αυτό βιβλιογραφία):

  • Thomas Hieke, "Frauen und Männer in Jesu Ahnengalerie : zur Genealogie Jesu bei Matthäus und Lukas", 4-8
  • Ulrike Bechmann, "Rhetorische Figuren der Entgrenzung : Abraham, Sara und Hagar bei Paulus", 9-14
  • Ulrike Sals, "Mütterüberraschung : Rebekka und Rahel als unscheinbare Verkörperungen biblischer Themen", 15-18
  • Klaus Wengst, "Der jüdische Mose : die Gestalt des Mose im rabbinischen Judentum", 19-24
  • Walter Dietrich, "Prophet und Gesalbter : König David im Neuen Testament", 25-29
  • Frank Crüsemann, "Elija und das Neue Testament : zu einem angemessenen christlichen Umgang mit einem alttestamentlichen Propheten", 30-35
  • Christoph Dohmen, "Wofür steht Jona als Zeichen? : Jona als Verstehenshilfe für die Botschaft Jesu", 36-39
  • Gabriella Gelardini, "Melchisedeks (Opfer-)Gabe : der Priesterkönig im Alten Testament, Frühjudentum und im Neuen Testament", 40-44

Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου 2011

Alan F. Segal (1945 - 13.2.2011)

Aπό διάφορα ιστολόγιο πληροφορούμαστε την είδηση ότι απεβίωσε ο καθηγητής της Θρησκείας και των Ιουδαϊκών Σπουδών Αlan F. Segal. Εκτός από τις μελέτες του στον αρχαίο Ιουδαϊσμό ο Segal είναι γνωστός και για διάφορες δημοσιεύσεις σχετικά με τον Παύλο.
Μεταξύ των σημαντικών μελετών του συγκαταλέγονται:
  • Powers in Heaven. Early Rabbinic Reports About Christianity and Gnosticism, SJLA, no. 25 (Leiden: E. J. Brill, 1977)
  • Rebecca’s Children: Judaism and Christianity in the Roman World (Cambridge, MA: Harvard Univesity Press, 1986)
  • Paul the Convert: The Apostasy and Apostolate of Saul of Tarsus (Yale University Press, 1990)
  • Life After Death: A History of the Afterlife in Western Religion (Doubleday, 2004)

Κυριακή, 13 Φεβρουαρίου 2011

EABS Colloquium: Isaiah and the Empire

Μπορεί βέβαια η Νέα Ζηλανδία να είναι αρκετά μακριά για να παρακολουθήσουμε το σεμινάριο σχετικά με το βιβλίο του Ησαΐα, αναφέρουμε όμως την είδηση για ενημέρωση των αναγνωστών του ιστολογίου όσον αφορά στις ακαδημαϊκές συναντήσεις ανά τον κόσμο με βιβλικό περιεχόμενο. Η συνάντηση θα λάβει χώρα στο διάστημα 14-15 Φεβρουαρίου στο Auckland (Laidlaw-Carey Graduate School) και το θέμα της θα είναι:

"Isaiah and Empire"

Στη συνέχεια παραθέτουμε την ανακοίνωση, όπως έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της European Association of Biblical Studies η οποία διοργανώνει την συνάντηση:


This colloquium (sponsored by Laidlaw-Carey Graduate School in Auckland, New Zealand) will explore cultural and theological implications of aspects of the book of Isaiah in the context of empire. Potential papers might include, but are by no means limited to:

readings of particular texts in the light of ancient imperial contexts

•studies of the redaction history of Isaiah
•Isaiah (or a particular text) in contemporary “imperial” or post-colonial contexts
•theological reflections
•cross cultural perspectives on Isaiah in imperial contexts
•contemporary political reflections


The colloquium will take place in Auckland, NZ, on 14th-15th February 2011 (this is summertime in NZ but after schools have begun for the year). Since we intend to publish a book with the same title in 2011, draft papers will be circulated among participants in 2010 and final form submitted by April 15th 2011.

Στο τρέχον τεύχος του Adamantius / In the current issue of Adamantius

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Adamantius 16 (2010) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων ορισμένες μελέτες που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για όσους μελετούν την Αγία Γραφή και την ερμηνεία της στην αρχαία Εκκλησία καθώς και τη θρησκευτική ζωή της ίδιας περιόδου:
  • Francesca Calabi, "La "missione" di storico per Flavio Giuseppe", 12-21
  • Monica Casadei, "Un passo della diciannovesima "Ode di Salomone" come "testimonium" cristologico nelle "Divine istituzioni" di Lattanzio (IV,12,3) ", 206-229
  • Lorenzo Perrone, "La morte in croce di Gesù, epifania divina del mistero del Logos fatto carne : (Origene, "Commentariorum series in Matthaeum", 138-140)", 286-307
  • Jesús M. Nieto Ibáñez, "Pagan divination in the Greek patristic : the terms used in criticizing oracles", 308-319
  • Matteo Grosso, "'I misteri ai degni' : un possibile 'testimonium' del 'Vangelo secondo Tommaso' in Origene, CMt XIV,14 ", 389-398
  • Karin Metzler, "Origenes über die Arche Noah : zur Bestimmung griechischer Fragmente der Genesishomilien (CPG 1411)", 399-412

Διαλέξεις του R. Bauckham / R. Bauckham's lectures


Aπό την ιστοσελίδα PaleoJudaica πληροφορούμαστε ότι έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο τα ακουστικά αρχεία και το handout των δύο διαλέξεων που έδωσε ο γνωστός καινοδιαθηκολόγος Richard Bauckham στο Heritage Christian University:

Lecture 1: The "Individualism" of the Gospel of John: Audio, Handout

Lecture 2: Divine and Human community in the Gospel of John: Audio, Handout