Τετάρτη, 8 Αυγούστου 2012

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού TC / In the current issue of TC

Στην ηλεκτρονική σελίδα του τρέχοντος τεύχους του περιοδικού Textual Criticism 17 (2012) έχουν αναρτηθεί τα εξής άρθρα και βιβλιοκρισίες:

Juan Hernández Jr, Peter M. Head, Dirk Jongkind, and James R. Royse, Scribal Habits in Early Greek New Testament Papyri: Papers from the 2008 SBL Panel Review Session

Reviews
G. Aragione and E. Norelli (eds.), Des évêques, des écoles et les hérétiques. Actes du colloque international sur la “Réfutation de toutes les hérésies,” Genève, 13- 14 juin 2008 (J. Keith Elliott, reviewer)
S. Heid (ed.), Petrus und Paulus in Rom: Eine interdisziplinäre Debatte (Markus Bockmuehl, reviewer)
R. F. Hull Jr, The Story of the New Testament Text: Movers, Materials, Motives, Methods, and Models (David A. Kaden, reviewer)
Daniel M. O’Hare, “Have You Seen, Son of Man?” A Study in the Translation and Vorlage of LXX Ezekiel 40-48 (Jennifer Dines, reviewer)

Υπόμνημα στην επιστολή Ιακώβου / Commentary on the epistle of James

Από τις εκδόσεις ΑΡΤΟΣ ΖΩΗΣ κυκλοφόρησε το υπόμνημα του αείμνηστου καθηγητή της Καινής Διαθήκης, Σάββα Αγουρίδη, στην επιστολή του Ιακώβου: 

Σάββας Αγουρίδης, Υπόμνημα στην επιστολή του Ιακώβου, ΑΡΤΟΣ ΖΩΗΣ, Αθήνα 2012
152 σελίδες
ISBN: 9789608053366
10 ευρώ

Περιγραφή εκδοτικού οίκου
Η επιστολή του αγίου Ιακώβου ορθά χαρακτηρίστηκε ως σοβαρή αφυπνιστική κραυγή που απευθύνεται προς τους χριστιανούς όλων των εποχών. Δεν αποτελεί απλή παράθεση χρήσιμων ηθικοπρακτικών συμβουλών ούτε έχει τον πεζό χαρακτήρα της χρηστομάθειας, αλλά είναι μάλλον μια ζωντανή, από πηγαία πίστη και ελπίδα στον Ιησού Χριστό, αντιμετώπιση επειγόντων ηθικών και κοινωνικών προβλημάτων των πρώτων χριστιανικών κοινοτήτων. Οι περιστάσεις που έδωσαν αφορμή στον άγιο Ιάκωβο να αντιμετωπίσει, από την άποψη της χριστιανικής πίστης, προβλήματα που προέκυψαν στη σχέση της χριστιανικής κοινότητας με το κοινωνικό της περιβάλλον καθιστούν την βαθύτερη μελέτη της επιστολής επίκαιρη και ενδιαφέρουσα. Η ακριβής ανάλυση του περιεχομένου της και η ορθή ερμηνεία των επιμέρους θεμάτων της θα μπορούσε να πλουτίσει τις γνώσεις μας για τον πρώτο χριστιανισμό.
Εξάλλου, η πραγμάτευση στην επιστολή θεμάτων όπως η πίστη και το Ευχέλαιο αυξάνει ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον που παρουσιάζει για τον μελετητή. Πέρα απ' όλα αυτά, μέσα από κάθε στίχο της επιστολής, ο λόγος του Θεού μιλά προς τον μεν αμαρτωλό άνθρωπο θέτοντάς τον υπό την κρίση του Θεού, προς τον δε μετανοούντα ενσταλάζοντάς του την παράκληση και την ελπίδα της λύτρωσης.
 

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Scriptura / In the current issue of Scriptura

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Scriptura (Stellenbosch) 108 (2011) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:

  • Eben Scheffler, "Reflecting on Paul's (non-)use of the Old Testament in the letter to the Romans", 269-281 
  • Jan W. van Henten, "Anti-Judaïsme in 'n Joodse Teks? : die geval van Openbaring", 282-293 
  • Johannes N. Vorster, "Aspects of a rhetoric of the body and the letter to the Romans", 294-313 
  • David T. Williams, "'Unveiling' the understanding of the imago Dei : 'He is the image and glory of God, but woman ...' (1 Cor 11:7)", 314-325 
  • Funlola Olojede, "The exodus and identity formation in view of the Yoruba origin and migration narratives", 342-356 
  • Jonathan T. Weor, "The theological interpretation of the book of Exodus as narratives concerning origin and migration as an ongoing negotiation of identity by the Tiv people of Nigeria", 357-364 
  • Edwin Zulu, "Interpreting the Exodus among the Ngoni people", 365-380

Τρίτη, 7 Αυγούστου 2012

Άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον MThZ / Articles of biblical interest in the current issue MThZ

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Münchener Theologische Zeitschrift 63:2 (2012) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:


  • Manfred Görg, "Beobachtungen zu den biblischen Bildern vom 'Garten (in) Eden'", 98-108 
  • Irmgard Rüsenberg, "Verbotene Lust : Grenzziehung und Selbstermächtigung im zweiten Schöpfungsbericht", 109-121 
  • Hans G. Gradl, "Echos aus Eden : die Vorstellung und Botschaft vom Paradies im Neuen Testament", 122-133

Η λατρεία του Κλαυδίου / Claudius' cult

Στην ιστοσελίδα History of the Ancient World έχει αναρτηθεί μεταξύ πολλών άλλων και ένα άρθρο για τη λατρεία του αυτοκράτορα Κλαυδίου:

Christopher Lougheed, "The Cult of Divus Claudius: Scope and Survival"

Δευτέρα, 6 Αυγούστου 2012

Συνέδριο βιβλικής (εβραϊκής και ελληνικής) λεξικογραφίας / Colloquium on the biblical (Hebrew and Greek) lexicography

Στο διάστημα 9-12 Σεπτεμβρίου 2012 θα πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου (Τμήματα Ευαγγελικής και Ρωμαιοκαθολικής Θεολογίας) συνέδριο με τον τίτλο: "La lexicographie biblique - hébreu & grec: sémantique - exégèse - traduction". Παραθέτουμε την περιγραφή των διοργανωτών και το πρόγραμμα του συνεδρίου:

"Lexicography, together with grammatical studies and textual criticism, forms the basis of biblical exegesis. Recent decades have seen much progress in this field, yet increasing specialization also tends to have the paradoxical effect of turning exegesis into an independent discipline, while leaving lexicography to the experts. The Strasbourg colloquium will seek to renew and intensify the exchange
between the study of words and the study of texts. This will be done in reference to both the Hebrew source text and the earliest Greek translation, the Septuagint. Hebrew and Septuagint lexicography have always been intertwined to a certain extent and the explicit dialogue between disciplines is hoped to prove beneficial for both. The colloquium will be a forum where new methods and results can be exposed and discussed. Questions to be addressed are how linguistic meaning is effected, how it relates to words, and how words may be translated into another language, in Antiquity and today. Etymology, semantic fields, syntagmatic relations, word history, neologisms—all are relevant. At the same time, the colloquium is open to wider issues of interpretation. The meaning of texts interacts with the meaning of words, yet cannot be reduced to it." 

Πρόγραμμα
10.9.2012

09h00–09h40 Leonid Kogan, Moscow
"The Use and Abuse of Etymology in Lexical Investigations.

09h45–10h25 Kyriakoula Papademetriou,Thessaloniki
"The Role of Etymology in the Meaning of Greek Biblical Words. Some Points for its Dynamic Semantic Character"

Pause

11h00–11h40 David Clines,Sheffield
"The Recovery of the Ancient Hebrew Language"

11h45–12h25 Abraham Tal, Tel5Aviv
"The Historical Dictionary of the Hebrew Language — a Project of the Academy of the Hebrew Language in the Making"

14h00–14h40 Eberhard Bons, Strasbourg
"The 'Historical and Theological Lexicon of the Septuagint' (HTLS)"

14h45–15h25 Avi Hurvitz, Jerusalem
"A Precise Lexicon of LBH: 50 Linguistic Innovations in the Writings of the Second Temple Period"


Pause

16h00–16h40 Ingo Kottsieper, Göttingen
"„Was Du von den Alten gelernt …“ — Anmerkungen zu einem Problem der hebraistischen Tradition"

16h45–17h25 Stefan Schorch, Halle/Wittenberg
"Lexicon of Samaritan Hebrew According to the Samaritan Pentateuch Tradition"

18h00–18h30 (opt.) Regine Hunziker-Rodewald & Walter Dietrich
"Kurze Ausgabe des Hebräischen und Aramäischen Lexikons (KAHAL)"

11.9.2012

09h00–09h40 Walter Dietrich, Bern
"Hebräische Hapaxlegomena in den Samuelbüchern"

09h45–10h25 Cécile Dogniez, Paris
"Quelques remarques sur le vocabulaire du travail dans la Bible à l’épreuve de la traduction des Septante"

Pause

11h00–11h40 Bernd Janowski, Tübingen
"„Traurig und niedergebeugt“. Zur Semantik der Depression im Alten Testament"

11h45–12h25 Regine Hunziker-Rodewald & Nicolas Brulin, Strasbourg
"La fonction de la phraséologie spécifique en vue de l’argumentation historique dans Juges 2,11–3,6"


Visites cathédrale BNU
16h30–17h10 Eran Shuali, Strasbourg
"Comment le verbe Kilkel a-t-il pris le sens de supporter ? La lexicalisation du sens métaphorique en hébreu biblique"

17h15–17h55 Mark Peglau, Dresden
"Rausch — die andere Seite des Glaubens. Eine Untersuchung zu Trunkenheit, Ekstase und ähnlichem in den biblischen Schriften"

18h00–18h40 Romina Vergari, Haifa
"Aspects of Polysemy in Biblical Greek. The Semantic Micro-Structure of Κρίσις"


09h00–09h40 Jan Joosten, Strasbourg
"The Interplay Between Hebrew and Greek in Biblical Lexicography: Language, Text, and Interpretation"

09h45–10h25 Hugh Williamson, Oxford
"Semantics and Lexicography: A Methodological Conundrum"

Pause
11h00–11h40 Mark Smith, New York

"Words and their Worlds"

11h40–12h25 Panel final





Στο τρέχον τεύχος του JSPs / In the current issue of JSPs

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal for the Study of the Pseudepigrapha 21:4 (2012) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Grigorij Lur'e, "An unknown Danielic pseudepigraphon from an Armenian fragment of Papias", 323-339
Σε αυτό το άρθρο ο συγγραφέας αποδεικνύει ότι ένα χωρίο του Παπία που διασώζεται στην αρμενική εκδοχή του υπομνήματος στην Αποκάλυψη του Ανδρέα Καισαρείας πρέπει να αποδοθεί σε ένα κατά τα άλλα άγνωστο δανιηλικό ψευδεπίγραφο, το οποίο είναι ο αρχαιότερος μάρτυρας μίας παράξενης παράδοσης. Σύμφωνα με αυτήν οι Φύλακες ήταν καλά αγγελικά όντα που μαζί με τον Μιχαήλ απεκάλυψαν στον Μωυσή το Νόμο. 

David N. DeJong, "The decline of human longevity in the book of 'Jubilees'", 340-365
O συγγραφέας εξετάζει το φαινόμενο μείωσης του ανθρώπινου προσδόκιμου στο βιβλίο των Ιωβηλαίων και υποστηρίζει ότι δεν έχει δοθεί η απαραίτητη προσοχή στη σπουδαιότητα αυτού του μοτίβου. Εξετάζει τρία διαφορετικά φιλολογικά είδη στα Ιωβηλαία - τις πληροφορίες θανάτου, μία αποκάλυψη και μία εκτενή αφήγηση - και καταδεικνύει ότι η έμφαση στο μειούμενο ανθρώπινο προσδόκιμο ενοποιεί θεματικά αυτές τις διαφορετικές προσθήκες στις ιστορίες της Γενέσεως στις οποίες αυτά στηρίζονται. Η μείωση της διάρκειας της ανθρώπινης ζωής συνδέεται τόσο με το χρονολογικό σύστημα του βιβλίου και με το ενδιαφέρον του για την υπακοή στη διαθήκη και ιδιαίτερα όσον αφορά στην εντολή απόδοσης τιμής και σεβασμού στους γονείς. 

Jason Zurawski, "Separating the Devil from the "diabolos" : a fresh reading of wisdom of Solomon 2.24", 366-399
H χαρακτηριστική αγγλική μετάφραση του Σοφία 2, 24 αποδίδει το κείμενο ως εξής: 'But through the devil's envy death entered the world, and those who belong to his company experience it' (NRSV).  Οι περισσότεροι ερευνητές που ασχολήθηκαν με αυτό το κείμενο θεωρούν δεδομένη την παρουσία του διαβόλου μέσα σε αυτό το κείμενο και κατανοούν τον στίχο ως μία από τις πρώτες αναφορές στο διάβολο ως το φίδι του Γεν 3. Δυστυχώς, δόθηκε στον διάβολο μία θέση μέσα στο κείμενο, η οποία δεν του ανήκει. Μέσα από τη φιλολογική και κειμενική ανάλυση ο συγγραφέας αποπειράται να διαβάζει εκ νέου το Σοφία 2, 24 με έναν τρόπο που θα είναι περισσότερο συνεπής στο ελληνικό κείμενο και στη γενικότερη κοσμοθεωρία του συγγραφέα. Αυτή η ανάγνωση οδηγεί σε μία καλύτερη κατανόηση βασικών θεολογικών ζητημάτων του κειμένου όπως είναι η θεοδικία, η σωτηριολογία και οι γενικότερες αντιλήψεις για τη ζωή και το θάνατο. 

Ιουδαίες γυναίκες αντιγραφείς χειρογράφων / Jewish female copyists of manuscripts

Στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδα The Jerusalem Post δημοσιεύεται ένα άρθρο της καθηγήτριας Ιουδαϊκής Ιστορίας του Schechter Institute, Rennée Levine Melammed, σχετικά με τις Ιουδαίες γυναίκες αντιγραφείς χειρογράφων κατά τον Μεσαίωνα:

Κυριακή, 5 Αυγούστου 2012

Στο τρέχον τεύχος του Lectio difficilior / In the current issue of Lectio difficilior

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Lectio difficilior 1 (2012) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος (μπορείτε να τα διαβάσετε ή να τα καταφορτώσετε "κτυπώντας" με το ποντίκι στους παρακάτω τίτλους):