Τετάρτη, 5 Ιουνίου 2013

Επιστημονική συνάντηση για τη μετάφραση των Ο΄ στο Bühl / Septuagint Colloquium in Bühl

Eυχαριστώ τον καθηγητή της ΠΔ στο Πανεπιστήμιο του Στρασβούργου Eberhard Bons για την παρακάτω είδηση.

Στο διάστημα 19-21.6.2013 το πανεπιστήμιο του Στρασβούργου σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο του Saarland διοργανώνει τη δεύτερη επιστημονική συνάντηση με θέμα τη γλώσσα των Ο΄ στο Bühl της Γερμανίας.

Για να διαβάσετε το πρόγραμμα, στο οποίο υπάρχει κι ελληνική συμμετοχή (η αναπληρώτρια καθηγ. ΚΔ του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ, Κυριακούλα Παπαδημητρίου), πατήστε στις παρακάτω εικόνες.

Δευτέρα, 3 Ιουνίου 2013

Ένα άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος στο ThR / A new article of biblical interest in ThR

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Theologische Rundschau 78:1 (2013) δημοσιεύεται το εξής άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος:

Dierk Starnitzke, "Neuere Literatur zum Römerbrief. Teil 1: Kommentare und Gesamtuntersuchungen", 40-72

Στο τρέχον τεύχος του JSPs / In the current issue of JSPs

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal for the Study of Pseudepigrapha 22:4 (2013) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:


Naomi Henare Hilton, "Traversing the Heavens: The State of Scholarship on 3 Baruch", 247-268
H γενική εντύπωση είναι ότι το 3 Βαρούχ έχει παραμεληθεί στην έρευνα. Στο άρθρο εξετάζονται οι λόγοι για αυτό και ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες. Εξετάζοντας την έρευνα για το 3 Βαρούχ ο συγγραφέας εντοπίζει διάφορους παράγοντες. Πρώτον, η ίδια η φύση του κειμένου: προκαλεί συχνά σύγχυση, προϋποθέτει απαραίτητες γνώσεις από το ακροατήριό του και διασώζεται σε εκδοχές στα ελληνικά και στα εκκλησιαστικά σλαβονικά, που είναι διαφορετικές ως προς το περιεχόμενο. Δεύτερον, και σπουδαιότερα, η αρχική αρνητική στάση απέναντι στο κείμενο επηρέασε την μετέπειτα έρευνα. Τρίτον, αυτή η ιδιοτροπία των ακαδημαϊκών απέναντι στο 3 Βαρούχ το έθεσε πολλές φορές στο περιθώριο. Έτσι συχνά δημοσιεύονται εισαγωγικές μελέτες για αυτό αλλά ελάχιστες εξηγητικές μελέτες. Αυτοί οι παράγοντες μέχρι πρόσφατα οδήγησαν τους ερευνητές στην υποτίμηση της εξηγητικής αξίας της σλαβονικής εκδοχής και στην υποτίμηση γενικότερα του 3 Βαρούχ ως πηγής για τον πρώιμο Ιουδαϊσμό και Χριστιανισμό. Η συγγραφέας προτείνει μία ευνοϊκότερη στάση απέναντι στο 3 Βαρούχ και μία περισσότερο κριτική έρευνα απέναντι στην ακαδημαϊκή έρευνα. 

Simon J. Joseph, "Was Daniel 7.13's ‘Son of Man’ Modeled after the ‘New Adam’ of the Animal Apocalypse (1 Enoch 90)? A Comparative Study", 269-294
To 1 Eνώχ έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον στην πρόσφατη βιβλική έρευνα. Η χρήση του Κουμράν, η παράθεσή του στην Ιούδα κι η αναγνώρισή του ως κανονικού βιβλίου στην Αιθιοπική Εκκλησία καθιστούν σαφή τη σημασία του για τον Ιουδαϊσμό του Δεύτερου Ναού παρά το ότι θεωρείται μη κανονικό από τον ραββινικό Ιουδαϊσμό και τον ορθόδοξο Χριστιανισμό. Σε αυτό το άρθρο συγκρίνεται ο "υιός του Ανθρώπου" στο Δαν 7 και ο εσχατολογικός Αδάμ ή "λευκός ταύρος" από την αποκάλυψη των ζώων (1 Ενώχ 90) σε μία προσπάθεια να διευκρινισθεί εάν υπάρχει κάποια εξάρτηση των δύο αυτών σύγχρονων μεταξύ τους κειμένων. 


Johan Weststeijn, "Zenobia of Palmyra and the Book of Judith: Common Motifs in Greek, Jewish, and Arabic Historiography", 295-320
Ο συγγραφέας εξετάζει τα πολλά παράλληλα μεταξύ του βιβλίου της Ιουδείθ και της αραβικής εκδοχής της ζωής και του θανάτου της Ζηνοβίας της Παλμύρας. Συγκρίνει αυτές τις δύο αυτές ιστορίες με το επεισόδιο για τον Ζώπυρο στις Ιστορίες του Ηροδότου και το επεισόδιο με τον Σίνωνα στις ιστορίες για τις πτώσεις της Τροίας κι υποστηρίζει ότι αυτές οι ομοιότητες μπορούν να εξηγηθούν μόνο εάν υποθέσουμε ότι το βιβλίο της Ιουδείθ και του αραβικού μύθου της Ζηνοβίας είναι παραλλαγές του ίδιου μοτίβου, μίας παλαιότερης ιστορίας που περιείχε το μοτίβο του Ολοφέρνη (η ηρωίδα σκοτώνει τον εχθρό) κι ένα μοτίβο του Σίνωνα (ο εχθρός εξαπατά την ηρωίδα). Όταν αυτή η ιστορία δέχθηκε επεξεργασία για να δημιουργήσει το βιβλίο της Ιουδείθ, η ιστορία του Σίνωνα δέχθηκε επεξεργασία για να δημιουργήσει το ρόλο του ειλικρινούς Αχιώρ, κι έτσι έχασε τη σημασία του ως μοτίβου της ιστορίας. 

Κυριακή, 2 Ιουνίου 2013

To αρχαιότερο πλήρες χειρόγραφο της Τορά / World's oldest Torah scroll

Η είδηση του εντοπισμού του αρχαιότερου πιθανόν πλήρους χειρόγραφου της Τορά στην Ιταλία έχει κυριαρχήσει τις τελευταίες μέρες στα βιβλικά ιστολόγια. Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον εύρημα που εντοπίστηκε στη βιβλιοθήκη της Bologna και το οποίο χρονολογείται κατά τις εκτιμήσεις των ειδικών μεταξύ του 1155 και του 1225. Σύμφωνα με τον καθηγητή Mauro Perani, ο οποίος εντόπισε το αρχαίο χειρόγραφο, το κείμενο συνδέεται με την βαβυλωνιακή παράδοση. Φαίνεται να είναι ένα από τα λίγα ιουδαϊκά χειρόγραφα που γλύτωσαν την καταστροφή από τους Ναζί και τους Ιταλούς φασίστες, ίσως γιατί μάλλον φυλασσόταν σε βιβλιοθήκη μοναστηριού Δομινικανών. Για να διαβάσετε το σχετικό δημοσίευμα της Telegraph, πατήστε εδώ.
Το εύρημα φαίνεται σημαντικό δεν απουσιάζουν όμως κι οι περισσότεροι επιφυλακτικοί, που επισημαίνουν την ανάγκη να χρονολογηθεί το κείμενο με βάση παλαιογραφικά κριτήρια και παραπέμπουν επίσης και σε άλλα χειρόγραφα, τα οποία θα μπορούσαν να θεωρηθούν αρχαιότερα του νέου ευρήματος. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια σημαντική είδηση κι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον εύρημα. 
Δέστε την ανάρτηση επίσης στο ιστολόγιο του Bart Ehrman και του Jim Davila.

Τιμητικός τόμος για τον Martinus C. de Boer / Festischrift for Martinus C. de Boer

Από τον εκδοτικό οίκο Brill κυκλοφόρησε συλλογικός τόμος προς τιμήν του καθηγητή Martinus C. de Boer. O τόμος χωρίζεται σε τέσσερα μέρη που καλύπτουν τα πεδία έρευνας του τιμώμενου καθηγητή: επιστολής του Παύλου, ιωάννειες σπουδές, πρώιμη χριστιανική αποκαλυπτική και κριτική του κειμένου της Καινής Διαθήκης. 

Jan Krans; L.J. Lietaert Peerbolte; Peter-Ben Smit; Arie W. Zwiep (επιμ.), Paul, John, and Apocalyptic Eschatology: Studies in Honour of Martinus C. de Boer (NTSup 149), Leiden: Brill 
E - ISBN : 9789004250369
112 euros

Περιεχόμενα τόμου

  • Armand Puig i Tàrrech, "The use of the story and the words of Jesus in the Letters of Paul", 1-14
  • Bernard C. Lategan, "Some remarks on the origin and function of Galatians 3:28", 15-29
  • Henk J. de Jonge, "The community supper according to Paul and the Didache : their affinity and historical development", 30-47
  • James D. Dunn, "'Under the law'", 48-60
  • Beverly R. Gaventa, "The rhetoric of violence and the God of peace in Paul's letter to the Romans", 61-75
  • Daniel Marguerat, "Paul the mystic", 76-93
  • Andreas Lindemann, "Auferstehung und Endgericht : Überlegungen zu den Paulusbriefen und zum Johannesevangelium", 94-122
  • Adele Reinhartz, "Forging a new identity : Johannine rhetoric and the audience of the Fourth Gospel", 123-134
  • Jan G. van der Watt, "'Working the works of God' : identity and behaviour in the Gospel of John", 135-150
  • Peter B. Smit, "Alternative patronage in John 2:1-11?", 151-168
  • Christopher M. Tuckett, "Seeing and believing in John 20", 169-185
  • Maarten J. Menken, "What authority does the Fourth Evangelist claim for his book", 186-202
  • Adela Y. Collins, "Paul's contribution to the hope of the early Church", 203-217
  • Arie W. Zwiep, "Eight kings on an apocalyptic animal farm : reflections on Revelation 17:9-11", 218-237
  • Bert J. Lietaert Peerbolte, "How antichrist defeated death : the development of Christian apocalyptic eschatology in the early Church", 238-255
  • Tjitze Baarda, "John 3:13: 'The Son of Man who is in heaven' : a plea for the longer text", 256-273
  • Jan Krans, "Who coined the name 'Ambrosiaster'"?, 274-281

Στο τρέχον τεύχος του Perspectives in Religious Studies / In the current issue of Perspectives in Religious Studies

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Perspectives in Religious Studies 40:1 (2013) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:


  • Thomas B. Slater, "Apocalypticism and eschatology : a study of Mark 13:3-37", 7-18
  • Greg Carey, "Apocalyptic discourse as constructive theology", 19-34
  • Jerry L. Sumney, "In Christ there is a new creation : apocalypticism in Paul", 35-48
  • David L. Barr, "John is not Daniel : the ahistorical apocalypticism of the apocalypse", 49-63
  • Mitchell G. Reddish, "Followers of the lamb : role models in the book of Revelation", 67-79