Σάββατο 2 Ιουλίου 2016

Η φωτογραφία της ημέρας / The photo of the day

Από σήμερα στο ιστολόγιο καθιερώνεται η μόνιμη ανάρτηση με τον τίτλο "Η φωτογραφία της ημέρας" με φωτογραφίες που θα καλύπτουν κάποια περιοχή κάθε φορά της γενικότερης θεματικής του ιστολογίου. Γιατί μια εικόνα - χίλιες λέξεις.


Στήλη σκαλισμένη σε ασβεστόλιθο. Απεικονίζει μία γυναίκα της εποχής των Πτολεμαίων να γεννά το παιδί της. Δυο αιγυπτιακές θεότητες την βοηθούν. Η στήλη, η οποία φυλάσσεται στο Αιγυπτιακό Μουσείο στο Κάιρο, κέρδισε την πρώτη θέση σε ψηφοφορία που διεξήγαγε το μουσείο στο facebook και θα εκτίθεται τον Ιούλιο στο foyer του μουσείου.

Στο τρέχον τεύχος του AnSt / In the current issue of AnSt

Anatolian Studies 66 (2016)

  • Michael J. Taylor, "The Attalid victory at Magnesia on a lost plaque from Pergamon," 81-90 (abstract)
  • N.P. Milner, "Building Roman Lycia: new inscriptions and monuments from the baths and peristyle buildings Ml 1 and Ml 2 at Oinoanda," 91-124 (abstract)
  • Hale Güney, "New inscriptions from the Choria Considiana: Çalçak Roman necropolis," 125-139 (abstract)
  • G.H.R. Horsley and Jean M. Luxford, "Pagan angels in Roman Asia Minor: revisiting the epigraphic evidence," 141-183 (abstract)

Στο τρέχον τεύχος του BThZ / In the current issue of BThZ

Berliner Theologische Zeitschrift 33:1 (2016)
Το τρέχον τεύχος του περιοδικού είναι αφιερωμένο στην έννοια της θυσίας στην χριστιανική θεολογία αλλά και στον σύγχρονο κόσμο. Μεταξύ των μελετών δημοσιεύεται κι εκείνη του Christian Eberhard για την έννοια της θυσίας στον αρχέγονο χριστιανισμό:

Christian A. Eberhard, "Der Opferbegriff im antiken Christentum. Zur Entwicklung und christologischen Applikation einer zentralen Kultkategorie"
Early Christianity’s sacrificial concepts draw on the cult of Second Temple Judaism. They reference the temple as „place of atonement “ and sacrificial blood as its means, which happens through the purging of sin. The term „sacrifice“ evokes through the burning rite on the main altar, aspects of being pleasing and the desire for proximity to God. These ideas were applied to elucidate a referent that was hard to comprehend, namely how the mission of Jesus and his death on the cross might convey salvation.

Conference: Ethnicity/Race/Religion. Identities, Ideologies, and Intersections in Biblical Texts and Interpretation

Ένα ενδιαφέρον συνέδριο με θέμα τις ιδέες του έθνους, της φυλής και της θρησκείας θα λάβει χώρα στο Exeter της Αγγλίας στο διάστημα 9-11 Αυγούστου 2016. Οι εισηγητές θα προσπαθήσουν να απαντήσουν σε ερωτήματα όπως πώς οι ιδεολογίες για την φυλή και το έθνος έχουν επηρεάσει τη βιβλική ερμηνεία κατά το παρελθόν και πώς, στη συνέχεια, η Βίβλος επηρέασε στην ανάπτυξη ρατσιστικών ιδεολογικών και πρακτικών.  Η θρησκεία, το έθνος κι η φυλή είναι όροι αναμφίβολα ιδεολογικά φορτισμένοι και αναφέρονται σε πτυχές της ταυτότητας, συχνά τέμνοντας η μία την άλλη. Δεν είναι ταυτόσημες βέβαια ούτε όμως μπορούν να διακριθούν απόλυτα μεταξύ τους, εμπλέκονται όμως σε πολλές συγκρούσεις στον σύγχρονο κόσμο. Μία από τις προβληματικές επίσης που θα θέσει το συνέδριο είναι κατά πόσο τα ερμηνευτικά μοντέλα της βιβλικής επιστήμης παραμένουν "δυτικά" καθώς και ποιοι τρόπο θα μπορούσαν να συμβάλουν στον απεγκλωβισμό της από αυτά. 

Ethnicity/Race/Religion: Identities, Ideologies, and Intersections in Biblical Texts and Interpretation
9-11th August 2016,
Centre for Biblical Studies, University of Exeter, UK

Για να διαβάσετε το πρόγραμμα πατήστε εδώ.

Μερικές ιδιαίτερες εκδόσεις της Βίβλου και μεταφράσεις / Some unique Bible editions and translations

Στην ηλεκτρονική εφημερίδα Deseret News ο Billy Hallowell μας ξεναγεί στον ξεχωριστό κόσμο των εκδόσεων της Βίβλου και μεταφράσεών της για όλα τα αναγνωστικά κοινά και για ποικίλες ανάγκες. Να προσθέσω στον ενδιαφέροντα κατάλογο και την Πράσινη Βίβλο (Green Bible) που έχει με πράσινα γράμματα όσα βιβλικά χωρία και περικοπές παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τη συζήτηση της οικο-θεολογίας και οικο-δικαιοσύνης: 

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

Δομή μίας καινοδιαθηκικής αφήγησης / Structure of NT narrative texts

Erzählstrukturen im Neuen TestamentΑπό τη σειρά UTB κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του καθηγητή της ΚΔ στο Πανεπιστήμιο του Göttingen, Florian Wilk σχετικά με τη δομή των αφηγηματικών κειμένων της ΚΔ. Ο συγγραφέας θέτει ορισμένα κρίσιμα ερωτήματα που αναδεικνύουν την άμεση σχέση μεταξύ ερμηνείας και κατανόησης της δομής των αφηγηματικών κειμένων της ΚΔ. Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία ανάλυσης και ποια δεδομένα του κειμένου οδηγούν στην αναγνώριση της δομής αυτών των κειμένων; Ποια μέθοδος μπορεί να λάβει υπόψη της το θέμα, το ύφος, τη γλώσσα και το περιεχόμενο μιας τέτοιας αφήγησης; Μέσα από το παράδειγμα της παραβολής του Ασώτου κι άλλα παραδείγματα ο Wilk αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα. 

Florian Wilk, Erzählstrukturen in Neuen Testament. Methodik und Relevanz der Gliederung narrativer Texte (UTB  M 4559; Mohr Siebeck: 2016
VIII + 172 σελίδες
ISBN 978-3-8252-4559-7
19,99 ευρώ

Στο τρέχον τεύχος του Scriptura / In the current issue of Scriptura

Scriptura 115 (2016)

Νέα άρθρα στο τρέχον τεύχος του HTS / New articles of biblical interest in the current issue of HTS

Hervomde teologiese studies 73:3 (2016)


Hervomde teologiese studies 73:4 (2016)

Ενδιαφέρουσες ανακαλύψεις στο βυθό της Δήλου / Interesting discoveries in Delos seabed


Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο καταδυόμενοι αρχαιολόγοι και ειδικοί επιστήμονες της Ενιάλειας Εφορίας Αρχαιοτήτων εντόπισαν στην θαλάσσια περιοχή της συνοικίας Σκαρδανά τοίχους κτισμάτων και κατασκευή που μάλλον ανήκε σε λιμενική εγκατάσταση. Επιπλέον στην ίδια περιοχή και κατά μήκος της ακτογραμμής της νήσου Ρήνειας εντοπίστηκαν επτά ναυάγια, έξι της Ύστερης Ελληνιστικής περιόδου κι ένα της Ρωμαϊκής. 
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών φαίνεται ότι στον όρμο λειτουργούσε εμπορικό λιμάνι, το οποίο εξυπηρετούσε τις εμπορικές ανάγκες του νησιού μαζί με το κύριο λιμάνι της Δήλου. 

Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Το τρέχον τεύχος του PzB / The current issue of PzB

Protokolle zur Bibel 25:1 (2016)

Γλωσσάρι των χειρογράφων / Manuscript glossary

Στην ιστοσελίδα της Βρετανικής Βιβλιοθήκης υπάρχει ένα πολύ χρήσιμο γλωσσάρι με όρους που χρησιμοποιούνται για την περιγραφή των χειρογράφων. Οι επεξηγήσεις και περιγραφές συνοδεύονται από φωτογραφικό υλικό:

Στο τρέχον τεύχος του ThQ / In the current issue of ThQ

Theologische Quartalschrift 196:2 (2016)

Michael Theobald, "Weder Magd noch Hofnarr. Vom unverzichtbaren Dienst katholischer Exegese des Neuen Testaments," 107-126
What relevance do New Testament Studies have for the Catholic Church today? – This question is raised by anyone who studies the New Testament in a professional, academic way and who remembers the depressing biographies of exegetes in pre-Vatican II times. Church authorities used to try to downgrade exegesis to the level of a handmaid who had to provide the philological knowledge for a theological interpretation of the texts for which it was no longer responsible. Today many exegetes find themselves in the position of court jesters who enjoy their freedom of speech, but who have to fall silent as soon as the situation becomes tense or decisive. The lecture probes the indispensable service ecumenically inspired exegesis of the New Testament renders to the Church. With reference to the most important subject of exegesis, the Jesus research, it shows how the historical-critical analysis of the texts, in particular, has theological relevance.


Eckart David Schmidt, "„Lazarus, oder die Feyer der Auferstehung“ · Die Erzählung von der Auferstehung des Lazarus im Johannesevangelium und ihre Interpretationen durch den Dramatiker August Hermann Niemeyer und den Komponisten Franz Schubert," 

Στο τρέχον τεύχος του GRBS / In the current issue of GRBS

Greek Roman and Byzantine Studies 56:2 (2016)

Vladimir F. Stolba, "Two Hellenistic Defixiones from West Crimea," 263-292

Οι δύο αφηγήσεις της δημιουργίας στα Γεν 1 και 2 / The two creation accounts in Gen 1 and 2

Οι δύο αφηγήσεις της δημιουργίας στα Γεν 1 και 2 κι ο τρόπος που συγκεκριμένες ομάδες (π.χ.δημιουργιστές, φονταμενταλιστές κ.ά.) προσπαθούν να τις ερμηνεύσουν ώστε να τις προσαρμόσουν στο δικό τους γενικότερο ιδεολογικό πλαίσιο είναι το θέμα της μελέτης του Steven DiMattei που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation. 

Τετάρτη 29 Ιουνίου 2016

Στο τρέχον τεύχος του SemBib / In the current issue of SemBib

Sémiotique et Bible 162 (2016)

  • Jean-Yves Thériault, "A l’écoute du sermon sur la montagne (MT 5-7) - Croître en filiation (MT 6,1-18)" (abstract)
  • Gérard Degrond, "Ezékias recourt à Yhwh : La mort de sennachérib (IS 37)" (abstract)
  • Jean-Claude Giroud, "Genèse 2 à 5 – De la génération ou la question de l’engendrement (2)" (abstract)


Στο τρέχον τεύχος του RHPR / In the current issue of RHPR

Revue d'Histoire et de Philosophie Religieuses 96:2 (2016)

Christian Grappe, "Le début du quatrième évangile (Jean 2 à 5), témoin d’un dialogue avec d’autres traditions religieuses?," 113-125
It is striking to note that in John 2-5 we see Jesus performing signs which are unusual in Jewish tradition and encountering non-Jews and syncretising Jews. The postulate defended here is that the author of the Fourth Gospel suggests in this way that Jesus – having encountered them on their home ground – surpasses those in whom Samaritans or pagans placed their trust : Dionysus and his cult (John 2 :1-11), Jacob and the temple of Gerizim (John 4), and the gods or at least cults of healing (John 5 :1-9).

Ένα νέο άρθρο στο τρέχον τεύχος του In die Skriflig / A new article in the current issue of In die Skriflig

In die Skriflig / In Luce Verbi 50:2 (2016)

Francois P. Viljoen, "The superior authority of Jesus in Matthew to interpret the Torah"

J. Barr: Biblical Faith and Natural Theology

Στην ιστοσελίδα των γνωστών Gifford Lectures μπορεί ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης να βρει αναρτημένο το βιβλίο που περιέχει τις εισηγήσεις του James Barr σχετικά με τη βιβλική πίστη και την φυσική θεολογία. Σε αυτό ο Barr επηρεασμένος από τον Karl Barth διαφωνεί με όσους θεωρούν την βιβλική θεολογία ασύμβατη με τη φυσική θεολογία κι υποστηρίζει ότι η Βίβλος εξαρτάται άμεσα από τη δεύτερη.

Τρίτη 28 Ιουνίου 2016

H έκταση του κειμένου του Codex Bezae στις Πράξεις / The length of the text of Codex Bezae in Acts

Διαβάστε το σύντομο αλλά κατατοπιστικό κείμενο του Peter Gurry για την έκταση του κειμένου του Beza στην περίπτωση του κειμένου των Πράξεων:

Στο τρέχον τεύχος του ETR / In the current issue of ETR

Études théologiques et religieuses 91:2 (2016)

Colette Briffard, "À la poursuite de Šēm dans l’écrit sacerdotal," 169-182 
This article follows a first investigation on the importance and the role of the term “šēm” in Genesis 10-12. It further analyzes the function of the same term in all of the Pentateuch’s sacerdotal texts. From one book to another, one can see more precisely the function of the concept “name” in sacerdotal material. It is a term that structures the succession of generations and defines the relationships of the “sons of Israel” to their God, and of their names to His name.

Bernard Gosse, "Les chantres lévites, le Psautier et les Chroniques," 183-189
The Levite Heman is cited as the author of Psalm 88, in which the psalmist, in the face of death, questions the love and the very truth of God. Similarly, the Levite Ethan questions the disappearance of David’s dynasty in Psalm 89. But these two Levites are mentioned with Asaph in 1 Chronicles 15,17-19, in a liturgy presided by David during the transferring of the ark to Jerusalem. This liturgy uses particularly Psalm 105,1-15, that assumes the disappearance of the dynasty, in the continuity of Psalm 89. The mentions of Heman and Ethan in 1 Chronicles 15,17-19 help to justify the Davidic reinterpretation of this liturgy. And the beneficiary is Asaph whom David places as chief of the Levites in 1 Chronicles 16,7-37.

Jean Zumstein, "La grammaire de la haine dans le quatrième Évangile," 191-203
In the fourth Gospel, violence is present in three narratives contained one within the other, and which constitute the principal narrative itself : the narrative of the life of Jesus, on which is superimposed that of the post-Resurrection destiny of the disciples, these two narratives being themselves framed by a narrative of a mythological nature. But when one reads the Gospel attentively, one discovers that the narrative is inhabited by a repetition of violence that strikes one by one, Jesus, his disciples, and the “Jews”.

Ανακάλυψη ρωμαϊκής πύλης στην αρχαία πόλη Ίππος στο Ισραήλ / Discovery of a Roman gate in ancient Hippos (Israel)

Φωτο 1: Η χάλκινη μάσκα του Πάνα (copyright Παν/μιο Haifa)
Φωτο 2: H πύλη ρωμαϊκών χρόνων (copyright Παν/μιο Haifa)
H αρχαιολογική ομάδα του Πανεπιστημίου της Haifa που εργάζεται στην ανασκαφή της πόλης Ίππος έφερε στο φως τα ερείπια μίας μνημειακής πύλης ρωμαϊκών χρόνων, η οποία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους οδηγούσε σε ένα λατρευτικό κτίριο προς τιμήν του Πάνα. Ένα χρόνο νωρίτερα εκεί είχε βρεθεί μία μεγάλη, μοναδική στο είδος της, χάλκινη μάσκα του Πάνα (φως). Το ιερό βρισκόνταν έξω των τειχών της πόλης, κοντά στην είσοδο σε αυτήν. Το νέο αυτό εύρημα προσθέτει μία ακόμη μαρτυρία για τη λατρεία του συνοδού του Διονύσου Πάνα στην περιοχή του Ισραήλ κατά τα ρωμαϊκά χρόνια. Άλλωστε ο θεός είχε ένα πολύ γνωστό ιερό στην πόλη Πανειάς, Β. του Ίππου. Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι κι εδώ, όπως κι αλλού στον ελληνορωμαϊκό κόσμο, η λατρεία του θεού και των συνοδών του ενδεχομένως συμπεριλάμβανε εκστατικές τελετές, κρασί και θυσίες κι ελπίζουν νέα ευρήματα να δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματα που εγείρει αυτό το νέο εύρημα.

Για περισσότερα βλ.:

Roman Gate Discovered in Hippos 

3D προσομοιώσεις του εσωτερικού ενός ρωμαϊκού οίκου / 3D animations of the interior of a Roman Domus

3D_Animations_Layout_Roman_Domus_House_3
Εξαιρετικές αναπαραστάσεις και προσομοιώσεις του εσωτερικού ενός ρωμαϊκού σπιτιού μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα Realm of History:



Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Συνέδριο: Ταλμούδ και Χριστιανισμός / Conference: Talmud and Christianity

Ένα ενδιαφέρον συνέδριο με θέμα τη σχέση του αρχέγονου Χριστιανισμού με το Ταλμούδ ξεκίνησε σήμερα στο Πανεπιστήμιο του Cambridge:

The Talmud and Christianity: Rabbinic Judaism after Constantine
An International Conference at Murray Edwards College

June 27 - 28, 2016
The University of Cambridge

Organized by Michal Bar-Asher Siegal, Daniel Weiss, and Holger Zellentin

Για την περιγραφή του συνεδρίου, πατήστε εδώ.

Για το πρόγραμμα πατήστε εδώ.

CFP: Kings and Power: Exploring Jewish Texts in their Hellenistic Context

Kings and Power: Exploring Jewish Texts in their Hellenistic Context
A CSTT Workshop in Helsinki, December 3-4, 2016

The Academy of Finland Centre of Excellence “Changes in Sacred Texts and Traditions” aims at a more comprehensive understanding of the emergence and influence of the Hebrew Bible/Old Testament and other ancient Jewish literature within the multicultural milieu of the ancient eastern Mediterranean region. It provides an interdisciplinary approach to cultural, societal, ideological, and material changes in the period when the sacred writings of Judaism were created, transmitted, and continuously transformed. The researchers of the CSTT examine ancient Jewish texts from the point of view of archaeology, sociology, and history of religion, to mention but some of the most influential methodological frameworks.

Kings and Power: Exploring Jewish Texts in their Hellenistic Contexts is a two day workshop. The meeting days are December 3-4, 2016. The aim of this workshop is to provide the scholars of different levels (doctoral students, postdocs and senior researchers) with a forum where to interact beyond disciplinary boundaries. With this purpose in mind, we invite junior and senior researchers to submit a proposal for our meeting.

For more information: http://blogs.helsinki.fi/sacredtexts/2016/06/10/cfp-kings-and-power-exploring-jewish-texts-in-their-hellenistic-context-helsinki-3-4-dec-2016/#.V2pPyEbl-0U

Στο τρέχον τεύχος του JJS / In the current issue of JJS

Journal of Jewish Studies 67:1 (2016)

Andrew Monson, "The Jewish high priesthood for sale: farming out temples in the Hellenistic Near East," 15-35 
During a period of turmoil in Jerusalem, c.175–145 BCE, Antiochus IV and his successors repeatedly sold the Jewish high priesthood rather than observing the customary hereditary succession. According to 2 Macc. 11:1–3, the Seleucid governor intended to institute an annual sale, so that the temple would generate revenue ‘like the sacred enclosures of the other peoples’. In Egypt and Babylonia it was common since the sixth century BCE to farm out to wealthy notables the financial management of large temples, whose administrative structure was not unlike that of the Jerusalem temple. The Ptolemies inherited the Egyptian practice, modifying the annual appointment of high priests with Greek tax-farming procedures, while the Seleucids probably adopted tax farming on Babylonian temple estates as well. This article suggests that Antiochus IV attempted similar reforms of the Jerusalem temple in response to fiscal pressure, exploiting intra-elite competition for the high priesthood. 

Joseph R. Dodson, "Death and idols in the Wisdom of Solomon," 36-45 
This note considers the implications of the textual variant ‘θάνατος’ in Wisd. 14:13–14. Whether ‘death’ serves as the explicit subject of v. 14 or as a given idea associated with ‘idols’, it makes the parallels between 14:10–14 and chs 1–2 even more conspicuous and thereby underlines a pattern of thinking about creation and corruption that continues throughout Wisdom. Whereas in chs 1–2 death entered by the hands of humanity and through the envy of the devil, in 14:10–14 death entered by handmade idols and through the conceit of evil people. The inclusion of the textual variant shows not only solidarity of thought but also clarity and expansion. 

Albert I. Baumgarten, "Sacred scriptures defile the hands," 46-67 
This article takes up the paradoxical crux of sacred scriptures defiling hands and offers a solution based on tKelim, BM 5:8, which discusses the protection offered by the Temple courtyard against certain texts defiling hands. While just which texts enjoyed this protection depends on the interpretation of this source, that the Temple courtyard offered some sort of protection against sacred scriptures defiling hands is beyond doubt. I propose that sacred scriptures defiled hands when they were in the profane world, but in the sacred context of the Temple courtyard they did not defile: the interplay of sacred and profane, as elaborated in particular by Mary Douglas in Purity and Danger, was responsible for sacred scriptures defiling the hands. Finally, since sacred scriptures defiling hands was apparently an exclusively Pharisaic practice, I discuss its place and purpose by applying Cultural Theory to understanding the dynamics of the Pharisees and their practices.

Sacha Stern, "A primitive rabbinic calendar text from the Cairo Genizah," 68-90
A hitherto unnoticed fragment from the Cairo Genizah, T-S K2.27, describes two methods for calculating the calendar that ignore the molad and differ in further ways from the later, fixed rabbinic calendar. These ‘primitive’ rabbinic calendars, which I would date to the eighth century at the latest, are based on calendar rules attested in the Palestinian Talmud but also attempt, not very accurately, to turn the Jewish calendar into a fixed cycle. These calendars represent an early attempt to fix the Jewish calendar. They may be seen as a missing link between the empirical, new moon-based calendar of Mishnaic and Talmudic sources and the molad calendar that became standard in the later medieval period. They also suggest that the fixed rabbinic calendar was originally formed in the early Middle Ages by emulation of the Christian Easter cycles. 

Karin Hedner Zetterholm, "Isaac and Jesus: a Rabbinic reappropriation of a ‘Christian’ motif?," 102-120
If, as recent scholarly insights suggest, adherence to Jesus was a largely intra-Jewish affair during the first few centuries CE, it increases the likelihood of interaction and exchange of ideas between such Jesus-oriented Jews and Jews of other inclinations. This article argues that the motif of the atoning power of the death of the beloved son – developed within first-century Judaism, as evidenced by Paul and the Gospels, and embraced by Jesus-oriented groups – was later reappropriated by Rabbinic Judaism through interaction with Jesus-oriented groups with a Jewish self-identity, and applied by Rabbinic Jews to Isaac. The presence of the aqedah motif in synagogues from the third to six centuries may testify to the reappropriation by non-Jesus-oriented Jews of the motif of the atoning power of the death of the beloved son, and possibly also to the presence and impact of Jesus-oriented groups or individuals in the synagogue of late antiquity.  


Michael Rosenberg, "Penetrating words: a Babylonian Rabbinic response to Syriac Mariology,"121-134
Recent research has emphasized the extent of a shared cultural context for Rabbinic Judaism and early Christianity, especially in the Roman East and the western portions of the Sasanian Empire. This article argues that a challenging passage in Tractate Ketubot of the Babylonian Talmud is best explained in light of tropes about the Virgin Mary and the Annunciation that were particularly common and beloved in Syriac Christian texts. This finding not only supplements the growing body of evidence for cultural ties between these two communities, but also suggests that the character Mary and questions around virginity were particularly appealing and/or contested topics for the rabbis and/or their audience.

Στο τρέχον τεύχος του SJTh / In the current issue of SJTh

Scottish Journal of Theology 69:2 (2016)

  • Derek W. Taylor, "Crux probat omnia: Rowan Williams’ scriptural hermeneutic," 140-154 (abstract)
  • Jeremy J. Wynne, "‘Realities side by side’: God's patience and Abraham's humanity in Genesis 18:16–33," 171-188 (abstract)

Στο τρέχον τεύχος του PRSt / In the current issue of PRSt

Perspectives in Religious Studies 43:2 (2016)

Samuel E. Balentine, "The Future Beyond the End: Lessons from History by Herodotus and Daniel," 145–159 
This article examines the role of time in the “histories” of Herodotus and Daniel. Both use historiography as a way of understanding the roles of human agency, divine agency, and chance, but whereas Herodotus demythologizes history, Daniel theologizes it. Daniel’s teleological closure, particularly the varying calculations of the “time of end,” presuppose and require the very moralizing of history that Herodotus resists. When Daniel reasons about End-time, we may imagine him doing so with what Wallace Stevens calls the “later reason” that has been brutalized by reality. 

Mark E. Biddle, "Sinners Only? Amos 9:8–10 and the Problem of Targeted Justice in Amos,"161–175
Rudolf Smend has depicted Amos’s message as a categorical rejection of Israel. Amos 9:8–10, with its notion of discriminating judgment, stands out against the backdrop of the apparent pessimism of the overall book. This article assesses whether it represents a foreign insertion into the Amos tradition or, in contrast, whether it develops possibilities latent in earlier Amos materials. Close readings of several passages reveal that all specify decimation and exile for the ruling elite, its city, and its official sanctuary, but do not foresee the absolute end of the North.  Themes throughout the book more than hint that Amos’s objective was regime change.

Mark J. Boda, "Priestly Expansions within Haggai–Malachi and the Twelve," 177–185 
Focusing on distinctions between the presentation of priestly figures in Haggai, Zechariah, and Malachi, this article identifies a redactional agenda that champions a shift from the particular and singular focus on the high priest within the Zadokite tradition to a more general and plural focus on priests related to the Levi tradition. Parallel to this priestly shift is a royal shift that eventually leads to the disappearance of Davidic royal leadership. The move from the singular to the plural reflects increasing concern over priestly leadership by the prophetic group responsible for Haggai–Malachi, especially with the lack of Davidic royal leadership. 

Trent C. Butler, "God and Dysfunctional Families: A Social and Theological Study of the Book of Hosea," 187–202
Combining Paul Redditt’s love for the Book of the Twelve and his concern for social conditions in the ancient world, this article takes clinical observations about the elements characterizing a dysfunctional family and compares the portrait that the biblical record paints of the prophet Hosea and his family. When the prophet’s family proves to embody dysfunctional relationships, the article probes further to explore the role played by religion, particularly worship of Yahweh, in molding Hosea’s family into such a troubled social group.

Deirdre Dempsey and Sharon Pace, "A Comparison of Darius, Pharaoh, and Associates," 203–214
Scholars frequently remark on the similarities between Joseph and Daniel. Few, however, compare Pharaoh to Darius. Comparison shows that Darius (Dan 6) is portrayed in a particularly derisive way in order to provide a lesson in what can go wrong when a foreign power is in control of Jewish destiny. The message for a post-exilic Jewish community is clear: a foreign power could produce a leader like Joseph’s Pharaoh, capable of controlling the malevolent impulses of his subjects. Just as likely, however, external authority can be weak and ineffective, leaving those reliant on a sovereign’s authority at the mercy of ill-intentioned, jealous officials.

James D. Nogalski, "Changing Perspectives in Isaiah 40–55," 215–225
Isaiah 40–55 consists of two main parts (chs. 40–48 and 49–55). Scholars have long noted formal differences between the two, but seldom explore the literary ramifications. These chapters differ in their primary addressees, the perspective from which they envision the impending journey, and the ways in which they reflect different geographical contexts. Cumulatively, these shifting perspectives force the careful reader to assume changes in both space and time when reading these chapters. The rhetoric of chs. 40–48 largely seeks to persuade those living in Babylon to see YHWH at work in liberating the community to return to the land. By contrast, the rhetorical persuasion in chs. 49–55 purposefully encourages the personified city of Jerusalem to recognize and accept those returning as her own children.

Kandy Queen-Sutherland, "Ruth, Qoheleth, and Esther: Counter Voices from the Megilloth," 227–242
Ruth and Esther are bookends for the Megilloth, the five festival scrolls in the Writings of the Hebrew Bible. Qoheleth stands in the middle of the collection with Song of Songs and Lamentations on either side. Perspectives on human action, chance, and providence fall along gendered lines. Qoheleth is a male voice frustrated by the lack of control and futility of human action. Chance events are negative, and God is incomprehensible. Ruth and Esther speak from the underside of life where God is distant (Ruth) or absent (Esther). There are no expectations of female control, but chance is positive and female action is effective. Qoheleth counters traditional wisdom. Ruth and Esther counter Qoheleth.

Aaron Schart, "The Concluding Sections of the Writings of the Book of the Twelve Prophets: A Form- and Redaction-Critical Study," 243–256
The first part of this article tries to differentiate between six types of closures of the individual writings contained in the Book of the Twelve. On the level of the final text different types of closure follow after one another within the same writing. This is so because the ending sections were reworked by different redactors. In the second part, the article asks whether it is possible to use the form-critical findings as additional evidence for the redaction-critical hypotheses of a two-prophets scroll (comprising former versions of Hosea and Amos) and of a so-called “D-corpus” (Hosea, Amos, Micah, Zephaniah).

Κυριακή 26 Ιουνίου 2016

Philo Colloquium (21.7.2016)

Date:   21 July 2016
Time: 10-5 pm
Location:  The University of Glasgow,
      Theology and Religious Studies Building,
      No. 4 The Square, G12 8QQ

The event is free to attend, though please email Sean Adams to register (mailto:adams.sean@gmail.com)

For more information, visit: https://philocolloquium.wordpress.com/
       
Programme:
10:00 – Welcome and Introductions
10:20 – Joan Taylor (KCL) – ‘The Therapeutae, Gender and the Synagogue’
10:55 – Erlend MacGillivray (Aberdeen) – ‘Primitivism in Philo of Alexandia’s Thought and his Perception of Non-Jews’
11:30 – Coffee/tea
11:50 – Mina Monier (KCL) – ‘The Reception of Philo in Barnabas’
12:25 – Ekaterina Matusova (Tübingen) – ‘Cognizing God in Philo: between Hellenistic Platonism and Parabiblical Texts’

1:00 – Lunch

2:00 – Sean Adams (Glasgow) – ‘Philo’s Literary Forms and Genre Adaptations’
2:30 – Joshua Carroll (Aberdeen) – ‘Philo’s Education’
3:00 – Elisa Uusimäki (Helsinki) – ‘Jacob’s Spiritual Exercises in the Context of Philo’s Pedagogical Programme’
3:30 – Coffee/tea
3:50 – James R. Royse (Claremont) – ‘Philo’s Biblical Quotations according to the Coptos Papyrus (Cohn-Wendland’s “Pap”) with Some Newly Discovered Readings’
4:20 – Hindy Najman (Oxford) – ‘Transcendence, Immanence, and Revelation in Philo of Alexandria’

4:50 – Future Planning

5:00 – Close of event

Ένα ενδιαφέρον εύρημα στην Modi'in / An interesting find in Modi'in

The cache of silver coins found at the estate house.
Πριν λίγες μέρες αρχαιολόγοι που εργάζονται στην ανασκαφή κοντά στη Modi'in έφεραν στο φως ένα θησαυρό ασημένιων τετράδραχμων και δίδραχμων της εποχής των Ασμοναίων καθώς και χάλκινων της ίδιας περιόδου. Τα νομίσματα βρέθηκαν κρυμμένα στα ερείπια αγροικίας κάποιας ιουδαϊκής οικογένειας της εποχής των Ασμοναίων. Φαίνεται ότι ο ιδιοκτήτης του τα έκρυψε, αλλά δεν γύρισε ποτέ πίσω για να τα πάρει. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους και με βάση νομίσματα που βρέθηκαν στην αγροικία αυτή συνέχισε να κατοικείται κατά τα χρόνια του Ιουδαϊκού Πολέμου (66 μ.Χ.) κι είναι πιθανό οι κάτοικοί της να συμμετείχαν σε αυτόν. 


(Φωτο: Copyright: Assaf Peretz, courtesy of the Israel Antiquities Authority)

Rare cache of Hasmonean Period coins discovered in Modi‘in

Kαι πάλι το Ευαγγέλιο της Συζύγου του Ιησού / GJW again

Ο David Meadows κάνει μία εξαιρετική ανασκόπηση με πολλά links και ένα χρονολόγιο σχετικά με την "ανακάλυψη" και δημοσίευση του σπαράγματος που θεωρήθηκε ότι προέρχεται από κάποιο αρχαίο χριστιανικό κείμενο κι όπου ο Ιησούς έκανε λόγο για τη γυναίκα του.


Διαβάστε επίσης το άρθρο της Schroeder, το οποίο κυκλοφόρησε πριν το άρθρο των προηγούμενων ημερών στην ηλεκτρονική έκδοση του The Atlantic και το οποίο υπήρξε καταλυτικό στην απόρριψη του συγκεκριμένου σπαράγματος ως πλαστού.