Πέμπτη, 20 Απριλίου 2017

Ένας νέος τόμος για τις αντιλήψεις σχετικά με τον θάνατο και την ανάσταση στην αρχαιότητα online / Α new volume on death and resurrection ideas in antiquity online

http://comingbacktolife.mcgill.ca/issue/view/2017/showTocΗ βιβλιοθήκη του McGill University σε συνεργασία με το School of Religious Studies του ίδιου Πανεπιστημίου εξέδωσε ηλεκτρονικά έναν τιμητικό τόμο για την πρόσφατα εκλιπούσα καθηγήτρια των Σπουδών στη Θρησκεία, Ellen Bradshaw Aitken. Ο τόμος αυτός, πρώτος σε μία σειρά που εγκαινιάζει η συγκεκριμένη βιβλιοθήκη, είναι προσβάσιμος σε κάθε ενδιαφερόμενο ηλεκτρονικά. Επιπλέον, διαθέτει το πλεονέκτημα ότι πρόκειται για υπερκείμενο (hypertext) με την έννοια ότι υπάρχουν σύνδεσμοι ηλεκτρονικοί μέσα σε αυτό που οδηγούν τον αναγνώστη σε αρχαίες πηγές και κείμενα ελεύθερα στο διαδίκτυο.

Coming Back to Life: The Permeability of Past and Present, Mortality and Immortality, Death and Life in the Ancient Mediterranean. Edited by Frederick S. Tappenden and Carly DanielHughes, with the assistance of Bradley N. Rice. Montreal, QC: McGill University Library, 2017

H oικογένεια Π των βυζαντινών χειρογράφων της ΚΔ / Family Π of the byzantine NT manuscripts

Στο ιστολόγιό του The Textual Mechanic ο Timothy N. Mitchell έχει αναρτήσει ένα σύντομο αλλά ενδιαφέρον σχόλιο για την αρχαιότητα της οικογένειας Π των βυζαντινών χειρογράφων και την πιθανή σχέση τους με τον Αλεξανδρινό Κώδικα και τη Μονή Στουδίου στην Κων/πολη.

Παραβολές και οικονομία / Parables and economy

Στη σελίδα Ancient Jew Review η Michelle Christian εξετάζει κατά πόσο οι παραβολές απηχούν την πραγματική οικονομική κατάσταση της εποχής του Ιησού και καταλήγει ότι τα ποσά που αναφέρονται σε αυτές (αφορμή παίρνει από την παραβολή των ταλάντων) δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα της εποχής:


[Α.Τ.: Ας σημειωθεί όμως ότι αυτό το στοιχείο του εξωπραγματικού ή της υπερβολής απαντά συχνά στις παραβολές κι όχι μόνο σε σχέση με τα οικονομικά στοιχεία που αυτές χρησιμοποιούν. Για παράδειγμα, ποιος καρπός σινάπεως μπορεί να αναπτυχθεί σε δένδρο όπου θα βρίσκουν καταφύγιο τα πουλιά ή ποιος λογικός τσομπάνης εγκαταλείπει τα 99 πρόβατα για να βρει το ένα; Αυτό, ωστόσο, το στοιχείο της υπερβολής, το οποίο σαφώς προκαλεί και προβληματίζει τον πρώτο ακροατή της ιστορίας, συνδέεται ενδεχομένως άμεσα με την ίδια την φύση της Βασιλείας του Θεού, η οποία δεν μπορεί να ορισθεί από καμιά ανθρώπινη κατηγορία και ξεπερνά κάθε προσδοκία.] 

H σημασία της αρχαιολογίας για την κατανόηση της Βίβλου / The importance of archaeology in understanding the Bible

Ο David A. Fiensy στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation συζητά με αφορμή την έκδοση του νέου του βιβλίου Insights from Archaeology (Reading the Bible in the Twenty-First Century: Insights) (Fortress Press, 2017) το ρόλο της αρχαιολογίας στην κατανόηση του ιστορικού περιβάλλοντος των ανθρώπων της Βίβλου:


Τετάρτη, 19 Απριλίου 2017

Το τρέχον τεύχος του SemBib / The current issue of SemBib

Revue Sémiotique et Bible 165 (2017)

  • Jean-Yves Thériault, "Actualiser le discours sur la montagne (7,13-27)" (abstract)
  • Jean-Claude Giroud, "De la « géographie » ou le rapport au monde – Gn 6 à 11 (1)" (abstract)
  • Théodore Kalenda Yahanu Mwana, "Maladie et guérison d’Ezékias - Is 38,9–22 (1)" (abstract)

Στο τρέχον τεύχος του G & R / In the current issue of G & R

Greece & Rome 64:1 (2017)

  • Joseph Groves, "Polybius' Vocabulary of World Domination: τῶν ὅλων and ἡ oἰκουμένη," 1-13 (abstract)
  • W. V. Harris, "Rome at Sea: the Beginnings of Roman Naval Power," 14-26 (abstract)
  • Jónatan Ortiz-García, "A Journey to the Afterlife Under the Protection of the Mistress of Navigation: a 'New' Funerary Belief from Roman Memphis," 27-38 (abstract

Tα νομίσματα του πρώτου Ιουδαϊκού Πολέμου / The coins of the first Jewish War

Jewish War (66 - 70 AD). AR shekel (24mm, 13.34 gm, 10h)
Αργυρό shekel (66-70 μ.Χ.) - www.coinweek.com
Στην ιστοσελίδα CoinWeek έχει αναρτηθεί το σύντομο άρθρο του Mike Markowitz σχετικά με τα νομίσματα που κυκλοφορούσαν κατά την εποχή πριν και κατά τη διάρκεια του Α΄ Ιουδαϊκού πολέμου. Μία άλλωστε από τις πρώτες ενέργειες των επαναστατών ήταν να κόψουν δικό τους νόμισμα (αργυρά shekel, βλ. φωτογραφία). Στην μπροστινή πλευρά των νομισμάτων εικονίζεται σκεύος που χρησιμοποιούνταν μάλλον για την προσφορά σιτηρών, ενώ στην πίσω κλαδί με τρία ρόδια, το οποίο κατά την εκτίμηση των ειδικών στόλιζε το ραβδί του αρχιερέα. Η επιγραφή στην μπροστινή πλευρά είναι "Shekel του Ισραήλ" και στην πίσω "Ιερουσαλήμ η Αγία". Κατά τη διάρκεια του πολέμου κόπηκαν επίσης χάλκινα νομίσματα μικρότερης αξίας που έφεραν παραστάσεις φυτών που συνδέονται με την εορτή της Sukkot. Mετά την καταστολή της επανάστασης οι Ρωμαίοι έκοψαν κι αυτοί νομίσματα, στα οποία απαθανάτιζαν τη νίκη του και τα οποία έφεραν την επιγραφή "Iudaea capta". 

Δύο άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον τεύχος του Scriptura / Two articles of biblical interest in the current issue of Scriptura

Scriptura 116:1 (2017)

Τρίτη, 18 Απριλίου 2017

Το τρέχον τεύχος του Hiphil Novum / The current issue of Hiphil Novum

Hiphil Novum 3:1 (2016)

Στο τρέχον τεύχος του Klio / In the current issue of Klio

Klio 98:2 (2016)

  • Felix K. Maier, "Chronotopos. Erzählung, Zeit und Raum im Hellenismus," 465-494 (abstract)
  • Maxim M. Kholod, "The Cults of Alexander the Great in the Greek Cities of Asia Minor," 495-525 (abstract)

To τρέχον τεύχος του The Bible Translator / The current issue of The Bible Translator

The Bible Translator 68:1 (2017)

  • Robert A. Bascom, "Bases and Models Revisited: The Importance of Using Different Types of Reference Translations," 3-10 (abstract)
  • Simon Wong, "Digitization of Old Chinese Bibles (pre-1950s)," 11-19 (abstract)
  • Daniel King, "The Textual History of the New Testament and the Bible Translator," 20-37 (abstract)
  • Hans Förster, "John 8.17-An Invitation to Perjury?," 38-50 (abstract)
  • Alexey Somov, "Metaphorical Representations of the Biblical Concepts of Death and Resurrection When Translating in a Buddhist Context," 51-63 (abstract)
  • John Hans de Jong, "An Analysis of Adoniram Judson’s Translation of Zephaniah," 64-87 (abstract)
  • David Lees, "Hapax Legomena in Esther 1.6: Translation Difficulties and Comedy in the Book of Esther," 88-108 (abstract)
  • Aron Pinker, "Metaphors of Human Longevity in Psalm 90.5: A Case of זמר/זרם Metathesis and ם = נו Ligature," 109-125 (abstract)

H αραμαϊκή εκδοχή του Τωβίτ στο Κουμράν / Aramaic Tobit in Qumran

Στην ιστοσελίδα Ancient Jew Review έχει αναρτηθεί το άρθρο της Devorah Dimant σχετικά με την αραμαϊκή εκδοχή του Τωβίτ που βρέθηκε στο Κουμράν. Η συγγραφέας συζητά το θέμα της ενδογαμίας, της δαιμονολογίας και των πρακτικών ταφής και συγκρίνει τις ιδέες σε αυτό το βιβλίο με εκείνες σε άλλα αραμαϊκά κείμενα που βρέθηκαν στο Κουμράν:

Δευτέρα, 17 Απριλίου 2017

Αναζητώντας το χαμένο πλοίο αναψυχής του Καλιγούλα / Searching for Caligula's lost pleasure ship

Αποτέλεσμα εικόνας για nemi ships
Ένα από τα δύο πλοία του Καλιγούλα που ήρθε στο φως μετά την
αποστράγγιση της λίμνης Nemi το 1927. Φωτο: wikipedia
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Washington Post αρχαιολόγοι και δύτες αναζητούν το χαμένο τρίτο πλοίο αναψυχής, το οποίο εικάζεται ότι είναι βυθισμένο στη λίμνη Nemi. Πρόκειται για πλοία τα οποία είχαν σύμφωνα μεγάλη πολυτέλεια κι ήταν κατασκευασμένα ως πλωτές βίλλες αναψυχής. Δύο από αυτά ήρθαν στο φως το 1927, όταν με εντολή του Benito Musolini αποστραγγίσθηκε μέρος της λίμνης (βλ. φωτογραφία). Τα πλοία, ωστόσο, καταστράφηκαν το 1944, όταν το μουσείο δίπλα στη λίμνη, στο οποίο φυλάσσονταν έπιασε φωτιά. Με βάση τυχαία ευρήματα που εντοπίζουν οι ψαράδες της λίμνης οι αρχαιολόγοι εικάζουν ότι ένα τρίτο πλοίο των ίδιων διαστάσεων και της ίδιας πολυτέλειας κρύβεται κάπου στο βαθύτερο σημείο της λίμνης, το οποίο δεν είχε αποστραγγισθεί. Αν οι προσπάθειές τους στεφθούν με επιτυχία, τότε θα έρθει στο φως ένα σημαντικό εύρημα της αρχαιότητας κι ίσως το πρώτο κρουαζιερόπλοιο του κόσμου.





Ένα άρθρο βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον τεύχος του Pacifica / An article of biblical interest in the current issue of Pacifica

Pacifica 29:1 (2016)

Jillian E. Cox, "Martin Luther on the living word: Rethinking the principle of sola scriptura," 3-21 (abstract)

Στο τρέχον τεύχος του Interpretation / In the current issue of Interpretation

Interpretation 71:2 (2017)

  • Anathea Portier-Young, "Three Books of Daniel: Plurality and Fluidity among the Ancient Versions," 143-153 (abstract)
  • Jack R. Lundbom, "Builders of Ancient Babylon: Nabopolassar and Nebuchadnezzar II," 154-166 (abstract)
  • Carol A. Newsom, "'Resistance is Futile!': The Ironies of Danielic Resistance to Empire," 167-177 (abstract)
  • Brennan W. Breed, "Daniel’s Four Kingdoms Schema: A History of Re-writing World History," 178-189 (abstract)
  • Greg Carey, "Daniel as an Americanized Apocalypse," 190-203 (abstract)

To τρέχον τεύχος του JTI / The current issue of JTI

Journal of Theological Interpretation 11:1 (2017)

A Dialogue: Richard Hays’s Echoes of Scripture in the Gospels - Edited by C. Kavin Rowe

  • C. Kavin Rowe, "Learning from Echoes II: Richard B. Hays on Scripture in the Gospels," 1-4
  • R. W. L. Moberly, "Scriptural Echoes and Gospel Interpretation: Some Questions," 5-20
  • Richard Bauckham, "Markan Christology according to Richard Hays: Some Addenda," 21-36
  • Marianne Meye Thompson, "Hearing Voices: Reading the Gospels in the Echo Chamber of Scripture," 37-48
  • N. T. Wright, "Pictures, Stories, and the Cross: Where Do the Echoes Lead?," 49-68
  • David F. Ford, "Reading Backwards, Reading Forwards, and Abiding: Reading John in the Spirit Now," 69-84
  • Richard B. Hays, "Continuing to Read Scripture with the Evangelists: A Response," 85-100

Michael Rhodes, "'Forward unto Virtue': Formative Practices and 1 Corinthians 11:17–34," 119-138

Amos Yong, "Unveiling Interpretation after Pentecost:Revelation, Pentecostal Reading, and Christian Hermeneutics of Scripture," 139-

Κυριακή, 16 Απριλίου 2017

Γυναίκες μονομάχοι / Women gladiators

Μνημείο για δύο γυναίκες μονομάχους, την Αμαζόνα και την Αχιλλεία.
Αλικαρνασσός, πρώιμη ρωμαϊκή περίοδος (σήμερα στο Βρετανικό
Μουσείο). Φωτό: Sarah Bond
Στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Forbes η Sarah Bond δημοσιεύει ένα ενδιαφέρον σύντομο άρθρο για τις γυναίκες μονομάχους του ρωμαϊκού κόσμου. Επιγραφικές και γραμματειακές πηγές βεβαιώνουν την ύπαρξή τους. Κάποιες μάλιστα από αυτές φαίνεται ότι προέρχονταν από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα. Η Bond σχολιάζει το ενδιαφέρον ανάγλυφο δύο τέτοιων γυναικών μονομάχων που προέρχεται από την Αλικαρνασσό (βλ. φωτό) και δίνει μία ενδεικτική βιβλιογραφία σχετικά με το θέμα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η σημείωσή της ότι υπάρχει μία αμφισημία όσον αφορά στον όρο που πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να τις χαρακτηρίσει, μία αμφισημία που γενικά παρατηρείται, όταν γυναίκες υπερβαίνουν τους καθιερωμένους κοινωνικούς τους ρόλους (βλ. κάτι αντίστοιχο στην περίπτωση του όρου "(ἡ) διάκονος" / "(ἡ) διακόνισσα").


Η λογοτεχνική σημασία των κειμένων της Νεκράς Θαλάσσης / The literary significance of DSS

Στη σελίδα του McMaster University έχει αναρτηθεί η βιντεοσκοπημένη διάλεξη του Daniel Machiela με τον τίτλο “The Aramaic Dead Sea Scrolls as Evidence of a Second-Temple Period Literary Movement”. Η διάλεξη δόθηκε στη διάρκεια της 2ης Συνάντησης του Minerva Center for the Relations between Israel and Aram in Biblical Times των Bar-Ilan University και Hebrew University, σε συνεργασία με το Jeselsohn Epigraphic Center for Jewish History:

Τα παιδιά στις πρώιμες χριστιανικές αφηγήσεις / Children in early Christian narratives

Στην ιστοσελίδα Marginalia δημοσιεύεται η βιβλιοκρισία του Chris Frilingos στο νέο βιβλίο της Sharon Betsworth,  Children in Early Christian Narratives, London: Bloomsbury, T & T Clark, 2015. 

Ο Codex Sinopensis στο διαδίκτυο / Codex Sinopensis online

Ο Peter Gurry στο ιστολόγιο Evangelical Textual Criticism μας πληροφορεί ότι ο γνωστός πορφυρός κώδικας Sinopensis (O / 023) είναι στο μεγαλύτερο μέρος του αναρτημένος  στην ψηφιακή βιβλιοθήκη της Bibliothèque nationale de France. Πρόκειται για χειρόγραφο του κατά Ματθαίον του 6ου αι., το οποίο διασώζει έναν πρώιμο τύπο του Βυζαντινού κειμένου και παρουσιάζει ομοιότητες με δυο άλλους πορφυρούς κώδικες, τους N και Σ (ίσως όλοι αντιγράφουν από το ίδιο πρωτότυπο). 
Για να διαβάστε το σχετικό κείμενο του Peter Gurry, πατήστε στον παρακάτω τίτλο:


Τα ψηφιοποιημένα φύλλα του κώδικα θα τα βρείτε εδώ.