Σάββατο, 18 Σεπτεμβρίου 2010

Νέος συλλογικός τόμος για τα αξιώματα στην Κ.Δ. / A new book on the offices in the NT

Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Herder ένας συλλογικός τόμος σχετικά με τα αξιώματα στην Κ.Δ.:

Th. Schnmeller / M. Ebner / R. Hoppe (εκδ.), Neutestamentliche Ämtermodelle im Kontext, Herder, Freiburg / Basel / Wien 2010
ISBN: 978-3-451-02239-5
30 ευρώ

Περιεχόμενα του τόμου
  • Werner Eck, "Ämter und Verwaltungsstrukturen in Selbstverwaltungseinheiten der frühen römischen Kaiserzeit", 9-33
  • Konrad Huber, "Zu Amt und Ämtern im Matthäusevangelium", 34-71
  • Ansgar Wucherpfennig, "Das Petrusamt im Johannesevangelium", 72-100
  • Markus Tiwald, "Die vielfältigen Entwicklungslinien kirchlichen Amtes im Corpus Paulinum und ihre Relevanz für heutige Theologie", 101-128
  • Marlis Gielen, "Die Wahrnehmung gemeindlicher Leitungsfunktionen durch Frauen im Spiegel der Paulusbriefe", 129-165
  • Markus Tiwald, "Die vielfältigen Entwicklungslinien kirchlichen Amtes im Corpus Paulinum und ihre Relevanz für heutige Theologie", 101-128
  • Dietrich A. Koch, "Die Entwicklung der Ämter in frühchristlichen Gemeinden Kleinasiens", 166-206
  • Ferdinand R. Prostmeier, "Konflikte um das Amt in frühchristlicher Zeit : Intervention und Prävention", 207-235
  • Hubert Wolf, "'Wahr ist, was gelehrt wird' statt 'Gelehrt wird, was wahr ist'? : zur 'Erfindung' des 'ordentlichen' Lehramts", 236-259
  • Knut Wenzel, "Apostolische Identität : der Dienst des Amts in der Gemeinde", 260-287

Πέμπτη, 16 Σεπτεμβρίου 2010

Ένα νέο βιβλίο για την προφητεία στον Ιουδαϊσμό και τον αρχέγονο Χριστιανισμό / A new book on prophecy in ancient Judaism and early Christianity



Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Mohr Siebeck ένα νέο βιβλίο με θέμα την προφητεία και τους προφήτες στον αρχαίο Ιουδαϊσμό και στον αρχέγονο Χριστιανισμό. Πρόκειται για ένα συλλογικό τόμο που περιέχει τις εισηγήσεις που διαβάστηκαν στο διεθνές συνέδριο για την προφητεία και την προφητική γραμματεία στην Ιουδαϊκή και αρχαία Χριστιανική παράδοση στο Κέντρο Βιβλικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Babes-Bolyai (Cluj-Napoca, Ρουμανία) τον Οκτώβριο 2006:

J. Verheyden / K. Zampfir / T. Nicklas (εκδ.), Prophets and Prophecy in Jewish and Early Christian Literature, (WUNT II, 286), Mohr Siebeck, Tübingen 2010
ISBN 978-3-16-150338-2
356 σελίδες
74 ευρώ

Περιεχόμενα τόμου

  • Walter Dietrich, "Samuel - ein Prophet?", 1-17
  • Johannes Klein, "Samuel, Gad und Natan : ein Vergleich", 19-29
  • Brian Doyle, "The prophet Isaiah and his relational metaphors", 31-40
  • Rieuwerd Buitenwerf, "The identity of the prophetess Sibyl in "Sibylline oracles" III", 41-55
  • Ulrich Luz, "Stages of early Christian prophetism", 57-75
  • Tobias Nicklas, "Paulus - der Apostel als Prophet", 77-104
  • Hans Klein, "Auf dem Grund der Apostel und Propheten : Bemerkungen zu Epheserbrief 2,20", 105-116
  • Paul Foster, "Prophets and prophetism in Matthew", 117-138
  • Korinna Zamfir, "Jeremian motifs in the synoptics' understanding of Jesus",139-176
  • Joseph Verheyden, "Calling Jesus a prophet, as seen by Luke", 177-210
  • Urban C. VonWahlde, "The role of the prophetic spirit in John : a struggle for balance", 211-242
  • Sorin Martian, "Prophétisme et symbolisme dans l'Apocalypse", 243-251
  • Beate Kowalski, "Prophetie und die Offenbarung des Johannes? : Offb 22,6-21 als Testfall", 253-293
  • Clayton N. Jefford, "Prophecy and prophetism in the Apostolic Fathers", 295-316

Τετάρτη, 15 Σεπτεμβρίου 2010

Στο νέο τεύχος του ΔΒΜ / In the current issue of Deltion Biblikon Meleton

Το τρέχον τεύχος του Δελτίου Βιβλικών Μελετών 26/Ιαν-Δεκ 2008 είναι αφιερωμένο στην Αγία Γραφή και στο σύγχρονο ευρωπαϊκό πολιτισμό:

  • Ευάγ. Βενιζέλος, "Ο ενιαίος ευρωπαϊκός συνταγματικός χώρος και το θρησκευτικό φαινόμενο", 11-20
  • Στ. Παπαθεμελής, "Ο Ευρωπαίος πολίτης ως πολίτης του κόσμου και η βιβλική παράδοση για τον άνθρωπο και την οικουμένη", 21-28
  • Ι. Καραβιδόπουλος, "Πολιτισμική ανθρωπολογία και Αγία Γραφή", 29-40
  • U. Luz, "Interpretation of the Bible in 'postmodern Europe'", 41-54
  • Ι. Πέτρου, "Άνθρωπος, θρησκεία, πολιτισμός στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης", 55-66
  • E. Lohse, "Humanitarian Ethics and Biblical Tradition in modern Europe", 67-74
  • Π. Βασιλειάδης, "Από την πρωτοχριστιανική κοινωνία στην πολυπολιτισμική και παγκοσμιοποιημένη ατομικότητα", 75-94
  • O. Hofius, "Η βιβλική μαρτυρία περί Ιησού Χριστού και ο θρησκευτικός πλουραλισμός", 95-100
  • G. Chiurazzi, "Kenosis, Mimesis and Emancipation. On Vattimo's Interpretation of Christianity", 101-110
  • B. Πούχνερ, "Το φιλί του Ιούδα και οι μεταμορφώσεις του Χριστού", 111-118
  • Μ. Begzos, "The Biblical Identity of Europe", 119-124
  • Ch. Tsakalidis, "The Bible for the Atheists", 125-128

Δύο νέα άρθρα στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation / Two new articles on the website The Bible and Interpretation

Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation έχουν αναρτηθεί δύο νέα άρθρα, τα οποία σχετίζονται με την ιστορία και την αρχαιολογία της Παλαιστίνης στην εποχή του αρχαίου Ισραήλ:

Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2010

12o Συνέδριο Ελληνικής Εταιρείας Βιβλικών Σπουδών / 12th Meeting of the Greek Society of Biblical Studies

Στο διάστημα 17-19 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στις Σέρρες η 12η συνάντηση της Ελληνικής Εταιρείας Βιβλικών Σπουδών. Θέμα του συνεδρίου θα είναι "Ο Θεολόγος και Ευαγγελιστής Ιωάννης. Θέματα εισαγωγικά, φιλολογικά, ερμηνευτικά και θεολογικά του Ευαγγελίου του". Το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα της Ι.Μ. Σερρών και Νιγρίτης.

Πρόγραμμα συνεδρίου

Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου
9.00-10.30 Αγιασμός και χαιρετισμοί
10.30 -12.00 Α΄ Συνεδρία (πρόεδρος Ε. Χριστινάκη)
  • 10.30-10.50 Ι. Καραβιδόπουλος, "Από τον ιστορικό Ιησού στον Ιησού Χριστό του κατά Ιωάννην ευαγγελίου"
  • 11.00-11.20 Χ. Ατματζίδης, "Η θεολογία του κατά Ιωάννην ευαγγελίου στο πλαίσιο της θεολογίας της Κ.Δ."
  • 11.30-11.50 Αικ. Τσαλαμπούνη, "Το κοινό υλικό του Λουκά και του Ιωάννη. Σύντομη συμβολή στο πρόβλημα των πηγών του τετάρτου ευαγγελίου"

12.15-14.00 Β΄ Συνεδρία (πρόεδρος Δ. Καϊμάκης)
  • 12.15 -12.35 Χ. Οικονόμου, "Η πνευματολογία του κατά Ιωάννην ευαγγελίου"
  • 12.45-13.05 Π. Βασιλειάδης, "Το σοφιολογικό υπόβαθρο της θεολογίας του τετάρτου ευαγγελίου"
  • 13.15-13.35 Δ. Πασσάκος, "Η κοινότητα του Ιωάννη και η στάση της προς τον κόσμο"
  • 13.45-14.05 Στ. Σάκκος, "Η μητέρα του Κυρίου στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο"

18.00-19.20 Γ΄ Συνεδρία (πρόεδρος Χ. Οικονόμου)
  • 18.00-18.20 Αθ. Δεσπότης, "Αναγέννηση στον Ιωάννη και στον Παύλο. Ένα καίριο σημείο τομής της θεολογίας των δύο ιερών συγγραφέων"
  • 18.30-18.50 Κ. Μπελέζος, "Οι γυναίκες στο Δ΄ ευαγγέλιο"
  • 19.00-19.20 Κ. Νικολακόπουλος, "Η μαρτυρία του Παπία Ιεραπόλεως περί του "πρεσβυτέρου Ιωάννη" και το τέταρτο ευαγγέλιο"

19.45-21.05 Δ΄ Συνεδρία (πρόεδρος Γ. Πατρώνος)
  • 19.45-20.05 Ι. Βελιτσιάνος, "Οι όροι "φως" και "σκότος" στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο"
  • 20.15-20.35 Ευαγ. Δάφνη, "Η λέξη σαρξ στον Ωσηέ (Ο') και τον Ιωάννη"
  • 20.45-21.05 Μ. Γκουτζιούδης, "Το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο και οι σχετικές αρχαιολογικές ανακαλύψεις"

Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου

9.00-10.05 Α΄ Συνεδρία (Πρόεδρος Ι. Καραβιδόπουλος)
  • 9.00-9.15 Ι. Στεφούλης, "Σινδών ή οθόνια; Το εντάφιο ένδυμα του Ιησού στο κατά Ιωάννην και στη συνοπτική παράδοση"
  • 9.25-9.40 π. Κων/νος Παπαθανασίου, "Γνωρίσματα της εν Χριστώ αποκαλύψεως. Ξαναδιαβάζοντας το Ιωάννου 3, 31-36"
  • 9.50-10.05 π. Ιωάννης Σκιαδαρέσης, "Η εν πνεύματι και αληθεία προσκύνηση του Πατρός"

10.30-11.35 Β΄ Συνεδρία (Πρόεδρος Στ. Σάκκος)
  • 10.30-10.45 Ευάγ. Δάκας, "Ιω 5, 3β-4. Κριτικές επισημάνσεις"
  • 10.55-11.10 Α. Κόλτσιου, "Προβληματισμοί κριτικής κειμένου με αφορμή το Ιωάννου 7, 53-8, 11"
  • 11.20-11.35 Αλ. Παλάντζα, "Ἄρτον ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἔδωκεν αὐτοῖς φαγεῖν. Το Έξ 16, 4-15 στη θεολογία του κατά Ιωάννην ευαγγελίου"

12.00-13.05 Γ΄ Συνεδρία (Πρόεδρος π. Constantin Coman)
  • 12.00- 12.15 Ζ. Τερλιμπάκου, "Η ιωάννεια διήγηση του χορτασμού του πλήθους με άρτους και ιχθείς. Κοινωνιολογική - ευχαριστιολογική προσέγγιση της διήγησης"
  • 12.25-12.40 Α. Τιρικανίδου, "Από τη γυμνότητα στην ενδυμασία στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο"
  • 12.50-13.05 Κ. Παπαδημητρίου, "Σχέσεις αλήθειας στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο. Ο σημασιολογικός ιστός της λέξης"

13.30-14.15 Δ΄ Συνεδρία (Πρόεδρος Κ. Νικολακόπουλος)
  • 13.30-13.45 π. J. Khalil, "H έννοια της αλήθειας στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο"
  • 13.55-14.15 π. C. Coman, "Το πνεύμα το άγιον ... υπομνήσει υμάς πάντα όσα είπον υμίν (Ιω 14, 26). Στοιχεία ερμηνευτικής στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο"

Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου

11.30-13.15 Α' Συνεδρία - καταληκτική (Πρόεδρος I. Zhelev)
  • 11.30-11.50 Π. Σκαλτσής, "Τα εκ του κατά Ιωάννην ευαγγελίου αναγνώσματα στη θεία λατρεία"
  • 12.00-12.15 Ι. Γαλάνης, "Οι Έλληνες στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο"
  • 12.25-12.45 Σ. Δεσπότης, "Το γαμήλιο μοτίβο στην ενότητα των κεφαλαίων Ιω 2-4"
  • 12.55-13.15 Θ. Ιωαννίδης, "Μη μου άπτου, ούπω γαρ αναβέβηκα προς τον πατέρα μου (Ιω 20,17). Η ερμηνεία του χωρίου στην αρχαία εκκλησιαστική παράδοση"
  • 13.15-13.25 Πορίσματα συνεδρίου

Νέα άρθρα στο τρέχον τεύχος του HTS / New articles in the current issue of HTS

Στο τρέχον τεύχος του Hervormde teologiese studies 66:1 (2010) προστέθηκαν μεταξύ άλλων και μία σειρά άρθρων βιβλικού ενδιαφέροντος:

Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2010

Το νέο τεύχος του NTS / The current issue of NTS

Στο τρέχον τεύχος του New Testament Studies 56:4 (2010) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Michael Peppard, "The Eagle and the Dove: Roman Imperial Sonship and the Baptism of Jesus (Mark 1.9-11)", 431-451
Στο άρθρο υποστηρίζεται ότι η κοινή αντίληψη για την ιδιότητα των αυτοκρατόρων ως υιών του θεού θα πρέπει να επαναπροσαρμοσθεί δίνοντας τώρα έμφαση στη σημασία που έχει η υιοθεσία στη ρωμαϊκή κοινωνία και στην αυτοκρατορική ιδεολογία. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η παρουσίαση της βάπτισης του Ιησού στο κατά Μάρκον ευαγγέλιο, όπου αποδεικνύεται η αξία της ανάγνωσης της Κ.Δ. μέσα στη νέα αυτή συνάφεια της θείας υιοθεσίας. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι μέσω της χρήσης διαφόρων πηγών από την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή το περιστέρι μπορεί να ερμηνευθεί ως ένας οιωνός κι ένα αντισύμβολο του ρωμαϊκού αετού, ο οποίος με τη σειρά του ήταν το σύμβολο της θεϊκής εύνοιας, της εκλογής και της ανόδου στην εξουσία.

Eve-Marie Becker, "Die markinischen Summarien—ein literarischer und theologischer Schlüssel zu Mark 1–6", 452-474
Με βάση ένα συγκεκριμένο ορισμό της λογοτεχνικής μορφής της περίληψης / summary / summarium / sommaire, η οποία θα πρέπει να διακριθεί από την επιτομή (π.χ. Μκ 1, 14-15. 8, 31) ή τη "σκιαγράφηση μίας ιστορίας" (π.χ. Πράξεις των Αποστόλων) η συγγραφέας αναλύει τη λογοτεχνική και θεολογική λειτουργία των τριών summaria τα οποία απαντούν στα Μκ 1-6 (1, 32-34. 3, 7-12. 6 54-56). Σε αυτά ο συγγραφέας του κατά Μάρκον όχι μόνο παρέχει μία μακροκειμενική δομή της αφήγησής του, αλλά δίνει επίσης μία θεολογική ερμηνεία και εντάσσει μέσα στην αφήγηση τη δράση του Ιησού στη Γαλιλαία κι έτσι αναπτύσσει κάποια βασικά σημεία της ιστορίας του ευαγγελίου.

Lee A. Johnson & Robert C. Tannehill, "Lilies Do Not Spin: A Challenge to Female Social Norms", 475-490
Το λόγιο για τα πουλιά και τα κρίνα παρουσιάζει μία πρόκληση σε σχέση με τους οικιακούς ρόλους των ανδρών, που παρέχουν την τροφή και των γυναικών που παρέχουν το ρουχισμό κι ανοίγει έτσι τη δυνατότητα στο να μπορούν αυτές οι αρμοδιότητες να παραμεληθούν εξαιτίας μίας υψηλότερης προτεραιότητας. Αυτή η πρόκληση σχετίζεται με καταστάσεις που εννοούνται στα κείμενα της Q. Η πρόκληση είναι μία απειλή τόσο για την επιβίωση της οικογένειας όσο και για την θέση τιμή. Οι συγγραφείς παρέχουν μαρτυρίες με τις οποίες καθίσταται σαφές ότι το κλώσιμο και η ύφανση έχουν ιδιαίτερη σημασία στα πολισμικά μοντέλα της ιδανικής γυναίκας και συμβάλλουν στην τιμή της γυναίκας. Αυτές οι μαρτυρίες συμβάλλουν στη συνειδητοποίηση της πιθανής σύγκρουσης με τις κοινωνικές επιταγές η οποία υπάρχει εν δυνάμει στην περικοπή για τα πουλιά και τα κρίνα.

Friedrich Gustav Lang, "Abraham geschworen – uns gegeben. Syntax und Sinn im Benediktus (Lukas 1.68–79)", 491-512
Ο ύμνος του Ζαχαρία (Benedictus) είναι έργο του ίδιου του Λουκά. Η σύνταξή του είναι είναι σαφής εφόσον το 1, 71 κατανοηθεί ως ζεύγμα και το 1, 73 ως υπερβατόν. Διακρίνεται σε τρία μέρη στα 3 +5+7 με διπλούς στίχους. Το θέμα τους είναι εσχατολογικό (1, 68-70: οι μεσσιανικές ελπίδες), εκκλησιολογικό (1, 71-75: η διαθήκη του Θεού) και σωτηριολογικό (1, 76-79: η συγχώρηση των αμαρτιών). Ο όρκος που δόθηκε στον Αβραάμ και χαρίσθηκε σε "εμάς" (1, 73) συνιστά το κέντρο του ύμνου. Ο ύμνος πηγάζει από την θεολογική σκέψη του Λουκά, τη γνώση του της μετάφρασης των Ο΄ και τη λογοτεχνική του ικανότητα που επιβεβαιώνεται από τις στιχομετρικές αναλογίες του ύμνου.

Jane Heath, "‘Some were saying, “He is good”’ (John 7.12b): ‘Good’ Christology in John's Gospel?", 513-535
Μακριά από τις κοινότοπες ερμηνείες που δίνονται σε διάφορα υπομνήματα, η χρήση από τον Ιωάννη του λεξιλογίου της "αγαθότητας" σε σχέση με τον Ιησού (ἀγαθός καί καλός) έχει χριστολογική σημασία. Υποδηλώνει την ενότητα του Ιησού με τον Θεό. Η ιωάννεια παρουσίαση της "αγαθότητας" του Ιησού και η ερμηνεία της Shema έρχεται σε αντίθεση με και συμπληρώνει τη συνοπτική ανάπτυξη αυτών των θεμάτων στην περικοπή για τον πλούσιο άνδρα (Μκ 10, 17-22 παραλ.).

David Briones, "Mutual Brokers of Grace: A Study in 2 Corinthians 1.3-11", 536-556
Η σχέση μεσιτείας χρησιμοποιήθηκε ως μοντέλο σε διάφορες περικοπές της Κ.Δ. Κατά ένα εκπληκτικό τρόπο μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις εφαρμόσθηκε στα παύλεια κείμενα. Ανάμεσα σε αυτούς που έκαναν χρήση αυτού του μοντέλου στη μελέτη του Παύλου είναι ο Stephan Joubert, ο οποίος χρησιμοποιεί το μοντέλο για να καταλήξει σε ένα πολύ ιεραρχικό συμπέρασμα σχετικά με το αποστολικό αξίωμα του Παύλου μέσα στην αλληλογραφία με τους Κορινθίους. Αντίθετα προς τον Joubert στο άρθρο υποστηρίζεται ότι, όταν το μοντέλο της μεσιτείας εφαρμοσθεί στο 2 Κορ 1, 3-11, προκύπτει ένα χαρακτηριστικό μοτίβο σχέσεων μέσα στην οικονομία της χάριτος, το οποίο χαρακτηρίζεται από μία διαπροσωπική αλληλεγγύη και μία αμοιβαία σχέση χάριτος. Αυτή η ανακάλυψη, ωστόσο προκύπτει μόνο εάν αναγνωρισθεί η "ακαταληλότητα" αυτού του μοντέλου.

Joshua W. Jipp, The Son's Entrance into the Heavenly World: The Soteriological Necessity of the Scriptural Catena in Hebrews 1.5-14", 557-575
Το Εβρ 1, 5-14 έχει αποδειχθεί δύσκολο να ενταχθεί μέσα στο γενικότερο πρόγραμμα του συγγραφέα της επιστολής. Η σύγχρονη έρευνα έχει τονίσει ορθά ότι η catena επικεντρώνεται στη βασιλική ενθρόνιση του Υιού του Θεού, το ερώτημα όμως όσον αφορά στο γιατί ο συγγραφέας θα έπρεπε να αρχίσει το επιχείρημά του με αυτόν τον τρόπο θα πρέπει να απαντηθεί. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι το γεγονός, το οποίο περιγράφει η catena, δηλ. η ενθρόνιση του Υιού στον ουράνιο κόσμο, είναι κριτικής σημασίας για σύνολη τη λογική του επιχειρήματος του συγγραφέα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνεται η σωτηρία της ανθρωπότητας. Η πιθανότητα αυτού του συμπεράσματος επιβεβαιώνεται από την inclusio στα 1, 5-14 και 12, 18-29. Τέλος ο συγγραφέας εξετάζει εν συντομία τέσσερα κείμενα τα οποία δηλώνουν ότι ο συγγραφέας της επιστολής βλέπει την αφήγηση για τον Υιό και κυρίως την είσοδό του στο ουράνιο βασίλειο του Θεού, όπως αυτή περιγράφεται στα 1, 5-14, ως μία σωτηριολογική αναγκαιότητα, και ως σωτηριολογικό μοτίβο, για την ανθρωπότητα.

Alexander Weiss, "Keine Quästoren in Korinth: Zu Goodrichs (und Theißens) These über das Amt des Erastos (Röm 16.23)", 576-581
Σε ένα πρόσφατο άρθρο ο Goodrich επανέφερε τη θέση του Theissen ότι ο Έραστος, ο οἰκονόμος της πόλεως (Ρωμ 16, 23) έφερε το αξίωμα του quaestor, όταν ο Παύλος τον συνάντησε στην Κόρινθο. Στο άρθρο ωστόσο υποστηρίζεται ότι το δημοτικό αξίωμα του quaestor δεν υπήρχε στην Κόρινθο.

Άρθρα σχετικά με την αρχαιολογία στο Ισραήλ στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation / Articles on archaeology in Israel

Κατά τις τελευταίες μέρες αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation μια σειρά άρθρων που σχετίζονται με την αρχαιολογία και τα αρχαιολογικά ευρήματα στο Ισραήλ:
Επίσης έχουν αναρτηθεί πρόσφατα και τα εξής άρθρα: