Σάββατο, 5 Μαρτίου 2011

Ένα νέο άρθρο στο JHS / A new article in the current e-issue of JHS

Στην ιστοσελίδα του τρέχοντος τεύχους του περιοδικού Journal of Hebrew Scriptures 11 (2011) αναρτήθηκε ένα νέο άρθρο, το οποίο οι ενδιαφερόμενοι αναγνώστες του ιστολογίου μπορούν να διαβάσουν ή να καταφορτώσουν (pdf):

Ένα νέο άρθρο στο JGRChrJ / A new article in JGRChrJ

Στην ηλεκτρονική σελίδα του τρέχοντος τεύχους του περιοδικού Journal of the Greco-Roman Christianity and Judaism 7 (2010) αναρτήθηκε ένα νέο άρθρο, το οποίο οι ενδιαφερόμενοι αναγνώστες του ευαγγελίου μπορούν να το καταφορτώσουν (pdf):

Στο τρέχον τεύχος του JSNT/ In the current issue of JSNT

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal for the Study of the New Testament 33:3 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

James Carleton Paget, "Schweitzer and Paul", 223-256
Στο άρθρο εξετάζεται η ιστορία της σπουδής του αποστόλου Παύλο από τον Albert Schweizer, η οποία βρήκε την κορύφωσή της στη δημοσίευσης της σημαντικής του μελέτης The Mysticism of Paul the Apostle. Το άρθρο είναι μία προσπάθεια να απαντηθεί το ερώτημα της προέλευσης της μοναδικής θεωρίας του Schweitzer, όσον αφορά στη θεολογία του αποστόλου και τις επιρροές που κρύβονται πίσω από αυτήΥποστηρίζεται ότι ο Schweitzer έφτασε σε αυτήν την θεωρία σχετικά νωρίς, ίσως ήδη στα 1902. Στο άρθρο επίσης εξετάζεται γιατί ο Schweitzer αποφάσισε τελικά να δημοσιεύσει το έργο του Mysticism τόσο αργά, στα 1930, όταν είχε πάψει πια να είναι καθηγητής της Κ.Δ. και είχε ένα πολύ διαφορετικό έργο.  

Susannah Heschel, "Historiography of Antisemitism versus Anti-Judaism: A Response to Robert Morgan", 257-279
Απαντώντας στην θέση του Robert Morgan για τον Χριστιανισμό, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να γίνει μία διάκριση μεταξύ του θεολογικού αντι-Ιουδαϊσμού και του σύγχρονου φυλετικού αντισημιτισμού, στο άρθρο υποστηρίζεται ότι τα κείμενα των φιλικών προς το ναζιστικό καθεστώς προτεσταντών θεολόγων συνδυάζουν ζητήματα φυλής και αντισημιτισμού με έναν τέτοιο τρόπο που δεν επιτρέπεται η σαφής διάκριση μεταξύ τους. Η αντισημιτική προπαγάνδα, την οποία εισηγήθηκαν χριστιανοί θεολόγοι κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο εξαιτίας της χρήσης της ναζιστικής γλώσσας και ιδεολογίας απομακρύνεται από τον αυστηρά θεολογικά χώρο και απαιτεί μία διαφορετική προσέγγιση από τους ιστορικούς. Οι αιτίες που οδήγησαν μία ομάδα θεολόγων - καθηγητών, δασκάλων, μαθητών, παστόρων και επισκόπων - στον απο-ϊουδαϊσμό του Χριστιανισμού κατά την περίοδο του Τρίτου Ράιχ απαιτεί την προσοχή των ιστορικών και τη διερεύνηση εκ μέρους των τών ομοιοτήτων που αυτοί οι θεολόγοι νόμιζαν ότι εντόπιζαν μεταξύ του Χριστιανισμού και των θέσεων των σύγχρονων θεωρητικών της φυλής.  Ιστορικοί που ασχολούνται με την κοινωνική ιστορία της ναζιστικής περιόδου θα επωφεληθούν από τη συνειδητοποίση του τονισμού των φυλετικών διακρίσεων σε συγκεκριμένα τμήματα της χριστιανικής κοινότητας στη Γερμανίας και όσοι μελετούν τη μεταπολεμική θεολογία της Γερμανίας θα επωφεληθούν, αν λάβουν υπόψη την κληρονομιά που άφησαν συγκεκριμένες θεολογικές σχολές που υιοθέτησαν τις θεωρίες του ναζισμού αλλά και τις φυλετικές τάσεις της ναζιστικής περιόδου σε ορισμένους τομείς της θεολογικής έρευνας.

T.J. Lang, "'You will desire to see and you will not see [it]’: Reading Luke 17.22 as Antanaclasis", 281-302
Στο άρθρο υποστηρίζεται ότι το Λκ 17, 22 θα πρέπει να διαβαστεί ως αντανάκλασις, η οποία είναι ένα είδος ρητορικού λογοπαιγνίου στο οποίο ο ίδιος (ή ένας παρόμοιος) όρος επαναλαμβάνεται αλλά με δύο διαφορετικές σημασίες. Σύμφωνα με αυτήν την ανάγνωση ο Ιησούς εισάγει το θέμα του λόγου του στους μαθητές του (στ. 22-37) με την πρόρρηση ότι στις ερχόμενες μέρες θα υπάρξει η επιθυμία "να δει" κανείς (ως μάρτυρας) μίας από τις μέρες του Υιού του Ανθρώπου, αλλά δεν θα "δει" (με την έννοια του κατανοώ) αυτές τις μέρες του Υιού του Ανθρώπου, εφόσον δε μπορεί να καταλάβει ότι το πάθος είναι κύριο στοιχείο της ταυτότητας του Υιού του Ανθρώπου. Μία τέτοια ανάγνωση συμφωνεί με το θέμα που υπάρχει στον Λουκά ότι οι μαθητές ήταν τυφλοί απέναντι στην αναγκαιότητα του πάθους του Ιησού. Μία τέτοια ανάγνωση επίσης απαιτεί μία επανεξέταση της υπόθεσης ότι το θέμα του λόγου του Ιησού σταο 17, 22-37 είναι η παρουσία.

Dustin W. Ellington, "Imitating Paul’s Relationship to the Gospel: 1 Corinthians 8.1-11.1", 303-315
Προκειμένου να υπερκερασθούν οι δυσκολίες στην ερμηνεία της προτροπής του Παύλου στο 1 Κορ 11, 1: "μιμηταί μου γίνεσθε καθὼς κἀγὼ Χριστοῦ" θα πρέπει να μελετήσει κανείς το ρόλο του εγώ του Παύλου και του Χριστού στα 1 Κορ 8, 1 - 11, 1. Ο Χριστός απέθανε για τους αδυνάτους (8, 11) και η αποκήρυξη εκ μέρους του Παύλου των αποστολικών του δικαιωμάτων ακολουθούν αυτό το μοτίβο. Η αυτοπαρουσίαση του Παύλου κορύφώνεται, όταν λέει ότι όλα όσα κάνει τα κάνει για χάρη του ευαγγελίου, ώστε να καταστεί "συγκοινωνὸς αὐτοῦ" (9, 23). Στο άρθρο υποστηρίζεται ότι η φράση "συγκοινωνὸς αὐτοῦ" περιέχει περισσότερα νοήματα από αυτά που εντοπίσθηκαν ως τώρα από τους ερευνητές. Παρουσιάζεται συνοπτικά ο σκοπός του Παύλου να καταστεί συνεργάτης του ευαγγελίου στην σωτηρία των άλλων και να συμμετέχει στη δύναμη του ευαγγελίου. Το κάλεσμα του Παύλου για μίμηση προτρέπει τους πιστούς της Κορίνθου να μοιραστούν μαζί του την κοινωνία του ευαγγελίου εργαζόμενοι με αυτό για τη σωτηρία των υπολοίπων και αφήνοντάς το να διαμορφώσει τη ζωή τους.

Στο δεύτερο μέρος του τεύχους φιλοξενούνται μία σειρά άρθρων που συζητούν κριτικά το νέο βιβλίο του C. Kavin Rowe, Wordl Upside Down :

  • Steve Walton, "World Upside Down? A Conversation with C. Kavin Rowe", 317-319

  • John M.G. Barclay, "Pushing Back: Some Questions for Discussion", 321-326


  • Matthew Sleeman, "The Vision of Acts: World Right Way Up", 327-333


  • C. Kavin Rowe, "Reading World Upside Down: A Response to Matthew Sleeman and John Barclay", 335-346

  • Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Sacra Scripta / In the current issue of Sacra Scripta

    Eυχαριστώ τον αγαπητό συνάδελφο από το Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου Predrag Dragutinovic για την είδηση που ακολουθεί (vielen Dank, Predrag!). Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Sacra Scripta 2 (VIII) (2010) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος. Να σημειώσουμε ότι το περιοδικό Scripta Sacra είναι το επιστημονικό όργανο του Κέντρου Βιβλικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Babes-Bolyai (Ρουμανία):

    • Martin Meiser, "Institution und charismatische Gemeindeleitung im frühen Christentum", 157-174
    • Hans Klein, "Die Selbstverteidigung des Gottesgesandten bei Paulus und Johannes", 175-184
    • Predrag Dragutinovic, "The First Miracle of the Son of God in the Gospel of Mark (Mark 1, 21-28). A Contribution to Mark's Christology", 185-201
    • Stelian Tofana, "'Οι Πρεσβύτεροι' and 'οι επίσκοποι' in Paul's Discourse in Miletus (Acts 20, 17-35)", 202-217
    • Georgel Rednic, "The Charismatic Character of Priesthood in the Pastoral Epistles", 218-236

    Παρασκευή, 4 Μαρτίου 2011

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Religion and Theology / In the current issue of Religion and Theology

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Religion and Theology 17:1/2 (2011) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:


    • Gaétane D. Forget, "Navigating 'Deuteronomistic history' as cultural memory", 1-12
    • Paul B. Decock, "Origen's Christian approach to the 'Song of Songs'", 13-25
    • Randall J. Hedlun, "A new reading of Acts 18:24-19:7 : understanding the Ephesian disciples encounter as social conflict", 40-60
    • Christoph W. Stenschke, "Strong cases for the unity of New Testament theology : a survey of four recent English New Testament theologies", 133-161

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Evangelical Quarterly / In the current issue of Evangelical Quarterly

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Evangelical Quarterly 83:1 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:

    • Dean Flemming, "Exploring a missional reading of Scripture : Philippians as a case study", 3-18
    • Mariam J. Kamell, "Incarnating Jeremiah's promised new covenant in the "law" of James", 19-28
    • Torsten Löfstedt, "In defence of the Scripture principles : an evangelical reply to A.S. Khomiakov", 49-72
    • Youngmo Cho, "A rejoinder to Carsten Timothy Lotz", 73-83

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Bibliotheca Sacra / In the current issue of Bibliotheca Sacra

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Bibliotheca sacra 168/669 (2011) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:
     
    • Klyne Snodgrass, "Introduction to a hermeneutics of identity", 3-19
    • Daniel I. Block, "Bearing the name of the Lord with honor", 20-31
    • Stephen S. Kim, "The significance of Jesus' raising Lazarus from the dead in John 11", 53-62
    • John C. Hutchison, "The vine in John 15 and Old Testament imagery in the 'I am' statements", 63-80
    • René A. López, "Views on Paul's vice lists and inheriting the kingdom", 81-97

    RBL 4/3/2011

    Cornelis Bennema, Encountering Jesus: Character Studies in the Gospel of John
    Reviewed by Francis J. Moloney, S.D.B.

    John Day, ed., Prophecy and the Prophets in Ancient Israel: Proceedings of the Oxford Old Testament Seminar
    Reviewed by Hallvard Hagelia

    Steven Fine, Art and Judaism in the Greco-Roman World: Toward a New Jewish Archaeology
    Reviewed by Joshua Schwartz

    Ernst Käsemann, On Being a Disciple of the Crucified Nazarene: Unpublished Lectures and Sermons
    Reviewed by Wayne Coppins

    Andreas J. Köstenberger, A Theology of John's Gospel and Letters: The Word, the Christ, the Son of God
    Reviewed by Craig R. Koester

    Luis Sanchez Navarro, ed., Pablo y Cristo.: La centralidad de Cristo en el Pensamiento de san Pablo
    Reviewed by Rodrigo Morales

    Mark Allan Powell, Introducing the New Testament: A Historical, Literary, and Theological Survey
    Reviewed by Peter J. Judge

    Eric A. Seibert, Disturbing Divine Behavior: Troubling Old Testament Images of God
    Reviewed by John E. Anderson

    Francesca Stavrakopoulou and John Barton, eds., Religious Diversity in Ancient Israel and Judah
    Reviewed by Katharine Dell

    Carl N. Toney, Paul's Inclusive Ethic: Resolving Community Conflicts and Promoting Mission in Romans 14-15
    Reviewed by James R. Harrison

    Πέμπτη, 3 Μαρτίου 2011

    Στο τρέχον τεύχος του Perspectives in religious studies / In the current issue of Perspectives in religious studies

    Το θέμα του τρέχοντος τεύχους του περιοδικού Perspectives in Religious Studies 37:4 (2010) είναι "Η Καινή Διαθήκη και τα κείμενα της Νεκράς Θαλάσσης":

    • Lidija Novakovic, "The Dead Sea Scrolls and the New Testament : editorial introduction", 365-370
    • Casey D. Elledge, "'From the beginning it was not so ...' : Jesus, divorce, and remarriage in light of the Dead Sea Scrolls", 371-389
    • Henry W. Rietz, "Interpreting traditions : the Qumran community and the Gospels", 391-406
    • Nicholas J. Zola, "'The one who eats my bread has lifted his heel against me' : Psalm 41:10 in 1 QHa 13.25-26 and John 13:18", 407-419
    • Claußen, Carsten, "John, Qumran, and the question of sectarianism", 421-440
    • John B. Miller, "Exploring the function of symbolic dream-visions in the literature of Antiquity, with another look at 1QapGen 19 and Acts 10", 441-455
    • Eric F. Mason, "Hebrews and the Dead Sea Scrolls : some points of comparison", 457-479

    Τρίτη, 1 Μαρτίου 2011

    Στο τρέχον τεύχος του JSPs/ In the current issue of JSPs

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού The Journal for the Study of Pseudepigrapha 20:3 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

    Ephraim Nissan, "On Joshua in Pseudo-Sirach", 163-218
    O Ψ-Σειράχ είναι ένα πρώιμο μεσαιωνικό εβραϊκό κείμενο το οποίο περιέχει πολύ υλικό ομιλητικής φύσης, αλλά του οποίου ο σκοπός είναι είναι λιγότερο εξηγητικός. Ο Eli Yassif υποστήριξε ότι αυτό το έργο προέρχεται από το Χαλιφάτο της Μεσοποταμίας. Ο Ψ-Σειράχ είναι δομημένος ως μία σειρά ανταλλαγών μεταξύ του παιδιού Ben Sira (υιού του Ιερεμία) και του βασιλιά Ναβουσοδονόσσορα. Το επιχείρημα του Yassif ότι οι ιστορίες για τον Σολομώντα και την βασίλισσα της Σεβά που βρίσκονται πίσω από αρκετό υλικό του Ψ-Σειράχ πιθανόν στηρίζονται σε μία μη-ιουδαϊκή πηγή είναι χρήσιμο καθώς προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε μία προβληματική αιτιολογική ιστορία σε αυτό το έργο. Σε αυτό το άρθρο υποστηρίζεται ότι στη σημερινή του μορφή μέσα στο έργο του Ψ-Σειράχ η ιστορία της ίππευσης ενός ταύρου κατά τη διάρκεια της κατάληψης της Ιεριχούς δέχεται μία νέα αιτιολογία: ενώ η ισλαμική παράδοση  εξηγεί τη σχέση του Ευφραιμίτη Ιησού με τον ταύρο με διαφορετικό τρόπο, η ιουδαϊκή εξήγηση γι' αυτό το μοτίβο στηρίζεται στο συμβολισμό των φυλών, σύμφωνα με τον οποίο ο Ιησούς του Ναυί συνδέεται με τον ταύρο. Δεύτερον, προτείνεται ότι αυτό το μοτίβο ενός ήρωα που ιππεύει έναν ταύρο προήλθε πιθανόν από έναν ιρανικό μύθο σύμφωνα με τον οποίο ο βασιλιάς Ferêdûn συνδέεται με τα κοπάδια βοοειδών και την ίππευση ταύρου. Αντικατοπτρίζει επίσης τις ισλαμικές πηγές, όπου συνδέεται με διάφορους βιβλικούς χαρακτήρες. Τρίτον, υποστηρίζεται ότι ο ήρωας που ιππεύει τον ταύρο μπροστά από τα τείχη της πόλης είναι ένα ανάγλυφο από τα μουσεία του Καπιτωλείου στη Ρώμη, το οποίο όμως δε σχετίζεται πιθανόν με τον Ψ-Σειράχ. Από την άλλη αποτελεί μαρτυρία της παρουσίας της αντιπαράθεσης των μοτίβων στη διεθνή λαϊκή παράδοση. Τέλος, η παράδοση ότι η γειτονιά Abū Thōr στην Ιερουσαλήμ πήρε το όνομά της από έναν ιππέα ταύρου (ένα στρατηγό του Saladin) συζητείται επίσης. Το τοπωνύμιο Abū Thōr συνδέεται πιθανόν με τον Ιησού ως ιππέα του ταύρου. Η ιστορία που κρύβεται πίσω από το όνομα της γειτονιάς πιθανόν θυμίζει έναν από τους συγκερασμούς μεταξύ του Ιρανού  Ferêdûn και των ισλαμικών παραδόσεων με διάφορους βιβλικούς χαρακτήρες. 

    Rafael Rodríguez, "Re-framing End-Time Wonders: A Response to Hans Kvalbein", 219-240
    Στα 1998 δημοσιεύθηκε στο περιοδικό JSP η ανάλυση της θεραπευτικής γλώσσας του 4Q521 από τον Hans Kvalbein, στο οποίο ο Kvalbein συζήτησε ειδικότερα (1) το ερώτημα εάν μια τέτοια γλώσσα έχει κυριολεκτικό ή μεταφορικό περιεχόμενο και (2) τα παράλληλα μεταξύ της γλώσσας του  4Q521 και των Μτ 11, 5 και Λκ 7, 22. Η μελέτη του Kvalbein προσφέρει μία προσεκτική ανάλυση της σχέσης μεταξύ της παράδοσης και της γλώσσας που χρησιμοποιείται για να εκφραστεί αυτή η παράδοση. Δυστυχώς στη μελέτη του υιοθετεί μία πολύ αυστηρή διάκριση μεταξύ της κυριολεκτικής και της μεταφορικής σημασίας και δε λαμβάνει υπόψη τις σύνθετες σχέσεις που υφίστανται μεταξύ γλώσσας και παράδοσης, παρόντος και μέλλοντος. Στην παρούσα μελέτη ο συγγραφέας ασχολείται με αυτήν την παράλειψη και στρέφεται προς την πρόσφατη κοινωνιολογική έρευνα για τη μνήμη προκειμένου να αποκαλύψει τη χρήση από το 4Q521 και το ευαγγελικό κείμενο των θεραπευτικών παραδόσεων στον Ησαΐα (κι αλλού) για να κατανοηθεί και να ερμηνεθεί η τωρινή κατάσταση.

    Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου 2011

    Ρωμ 7, 7β στο τρέχον τεύχος του ZThK / Rom 7,7b in the current issue of ZThk

    Stefan Krauter, "Röm 7,7b und antike Äußerungen zu paradoxen Wirkungen von Gesetzen", 1-15
    Στο Ρωμ 7, 7β ο Παύλος υποστηρίζει ότι ο Νόμος δίνει στην αμαρτία την ευκαιρία να οδηγήσει τους ανθρώπους στην θλιβερή κατάσταση της ακρασίας (της αδυναμίας της θέλησης). Χρησιμοποιεί ένα επιχείρημα από την αρχαία ηθική φιλοσοφία. Οι απαγορεύσεις μπορούν να έχουν παράδοξες επιπτώσεις. Κάνουν τους ανθρώπους να σκεφτούν το απαγορευμένο έγκλημα και έτσι υπάρχει η πιθανότητα τελικά να πραγματοποιήσουν αυτό το έγκλημα.

    Στο τρέχον τεύχος του VigChr / In the current issue of VigChr

    Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Vigiliae Christianae 65:1 (2011) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων ορισμένα άρθρα που αφορούν στον αρχέγονο χριστιανισμό και στην πρόσληψη των βιβλικών κειμένων στην εκκλησιαστική γραμματεία:

    Huub van de Sandt, "Why does the Didache Conceive of the Eucharist as a Holy Meal?", 1-20
    Στις αφηγήσεις της Κ.Δ. σχετικά με την Ευχαριστία ο Ιησούς χαρακτηρίζει τον άρτο ως το σώμα του και τον οίνο ως το αίμα του. Στις περικοπές της Διδαχής που αναφέρονται στην Ευχαριστία (Διδ 9-10 και 14) απουσιάζουν τα ιδρυτικά λόγια. Ο οίνος δε συνδέεται με το αίμα του Ιησού και ο άρτος δε συνδέεται σε καμιά περίπτωση με το φυσικό του σώμα. Αν η Διδαχή δεν αφήνει να εννοηθεί ότι η τελετή της ευχαριστίας συνδέεται κατά κάποιον τρόπο με την παράδοση του Μυστικού Δείπνου, γιατί τότε θεωρείται το κοινό δείπνο στη Διδαχή ως άγιο;  Στο παρόν άρθρο υποστηρίζεται ότι το δείπνο κατανοούνταν ως άγιο προκειμένου να καταδειχθεί ότι συνδεόταν τόσο με το θείο όσο και με τη λατρεία στο ναό. Αφού το σκηνικό του ναού γενικά θεωρούνταν ως το φυσικό περιβάλλον για τις θρησκευτικές τελετές, ιδέες του ναού και το σκεπτικό του ναού χρησιμοποιήθηκαν για να περιγράψουν και να ορίσουν το λατρευτικό σκηνικό εκτός ναού.

    Albert-Kees Geljon, "Didymus the Blind: Commentary on Psalm 24 (23 LXX): Introduction, Translation and Commentary", 50-73
    Σε αυτό το άρθρο δίνεται η μετάφραση και κάποια σχόλια στο υπόμνημα στον Ψα 24 (23 κατά τους Ο΄) του Δίδυμου του Τυφλού. Ο Δίδυμος θεωρεί ότι ο Ψαλμός δηλώνει την ηθική πρόοδο της ψυχής προς την τελειότητα. Ερμηνεύει το δεύτερο μέρος του Ψαλμού ως μία αναφορά στην παραμονή του Χριστού στη γη και στην ανάληψή του. Στην εξήγησή του ο Δίδυμος στηρίζεται κυρίως στους προηγούμενούς του, όπως για παράδειγμα στον Κλήμεντα τον Αλεξανδρέα και τον Ωριγένη.

    Pierre Létourneau, "The Dialogue of the Savior as a Witness to the Late Valentinian Tradition", 74-98
    Ο Διάλογος του Σωτήρα είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον κείμενο που διασώζει λόγια του Κυρίου, κοσμολογικά αποσπάσματα κι άλλο υλικό διαφορετικής προέλευσης. Μία προσεκτική ανάλυση των βασικών του ιδεών προδίδει βαλεντιανή προέλευση, όπως υποψιάσθηκε κάποτε ο M. Krause. Aναζητώντας καταρχάς έγκυρα κριτήρια για την ταυτοποίηση βαλεντινιανών κειμένων, ο συγγραφέας του παρόντος άρθρου αποπειράται να εξακριβώσει τον βαλεντινιανό χαρακτήρα του Διαλόγου του Σωτήρα συγκρίνοντάς τον με πατερικές πηγές και κείμενα του Nag Hammadi Κάποιες ασυμφωνίες μεταξύ αυτής της εκδοχής του βαλεντινιασμού και των πατερικών περιγραφών μπορούν να εξηγηθούν με τον καλύτερο τρόπο ως δογματικές προσαρμογές στο πλαίσιο της αναδυόμενης ορθοδοξίας.

    Liddell-Scott-Jones Online

    Στη σελίδα του προγράμματος Thesaurus Linguae Antiquae δίνεται η δυνατότητα χρήσης του γνωστού λεξικού Liddell-Scott. Για να βρεθείτε στη σχετική σελίδα, πατήστε εδώ.

    Οι προφήτες και τα έσχατα / The prophers and the end of time

    Από τον εκδοτικό οίκο Cerf  κυκλοφόρησαν τα πρακτικά του 23ου συνεδρίου που διοργάνωσε η Γαλλική Καθολική Εταιρία για τη μελέτη της Βίβλου στις 24-27 Αυγούστου 2009 στην Lille κι είχε ως θέμα το εσχατολογικό μήνυμα των προφητών:

     
    Les prophètes de la Bible et la fin des temps : XXIII Congrès de l'Association Catholique Française pour l'Étude de la Bible (Lille, 24-27 août 2009), Paris : Éditions du Cerf 2010
    416 σελίδες
    32 ευρώ

     
    Περιεχόμενα τόμου
    • Jacques Vermeylen, "Isaïe le visionnaire : la montée vers l'accomplissement de l'ordre du monde dans le livre d'Isaïe", 17-71
    • Pierre M. Bogaert, "La fin des jours, catastrophe, retour d'exil ou nouveauté dans les éditions conservées du livre de Jérémie", 73-98
    • Christophe Nihan, "De la fin du jugement sur Jérusalem au jugement final des nations en Ézéchiel : Ézéchiel 33-39 et l'eschatologie du recueil", 99-146
    • Jean D. Macchi, "Le thème du "jour de Yhwh" dans les XII petits prophètes", 147-181
    • Philippe Abadie, "Du temps prophétique au temps apocalyptique dans le livre de Daniel", 183-207
    • Claude Coulot, "A la fin des temps, quels prophètes? : recherches dans les manuscrits de la mer Morte", 209-228
    • Jacques Bernard, "Marc 12,18-27 et la portée eschatologique de la prophétie", 229-256
    • Élian Cuvillier, "Jean de Patmos, prophète de la fin d'un monde", 257-272
    • Daniel Marguerat, "Jésus le prophète", 273-297
    • Bernard van Meenen, "L'histoire n'est pas terminée : prophétie, accomplissement, nouveauté", 299-313
    • Elena  DiPede - Claude Lichtert, "Figures de la fin des temps chez Ézéchiel : nouvelle création ou recherche du paradis perdu?", 317-329
    • Dany Nocquet, "Ez 47,1-12 et le jaillissement de l'eau à la fin des temps : vers une nouvelle Égypte?", 331-343
    • Jean M. Carrière, "La menace de la fin, point de départ de l'oracle chez Amos?", 345-351
    • Jesús M. Asurmendi Ruiz, "De l'impossibilité pour un prophète d'être apocalypticien", 353-358
    • Innocent Himbaza, "L'eschatologie de Malachie 3", 359-366
    • Thomas P. Osborne, "Luc 21 entre prophétie eschatologique et programme narratif", 367-376
    • Catherine Vialle, "L'Écriture s'accomplit, le Royaume de Dieu est proche : une lecture d'Actes 8", 377-389