Σάββατο 2 Απριλίου 2016

Στο τρέχον τεύχος του ThR / In the current issue of ThR

Theologische Rundschau 80:4 (2015)

  • Andreas Lindemann, "Neuere Literatur zur Logienquelle Q," 377-424
  • Peter Müller, "Der 1. Petrusbrief (Teil 2)," 424-465
  • Eduard Lohse, "Das Johannesevangelium als Sprachkunstwerk (zu J. Ringleben, Das philosophische Evangelium)," 495-509

Το τρέχον τεύχος του ZAW / The current issue of ZAW

Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft 128:1 (2016)

  • Graham Davies, "The Revd Professor John Adney Emerton, DD, FBA, in memoriam (5th June 1928 – 12th September 2015)," v-viii
  • Steven E. Fassberg, "What is Late Biblical Hebrew?," 1-15 (abstract)
  • Jan Joosten, "Pseudo-Classicisms in Late Biblical Hebrew," 16-29 (abstract)
  • Bradford A. Anderson, "The Intersection of the Human and the Divine in Genesis 32–33," 30-41 (abstract)
  • Philip Y. Yoo, "Armed for Battle? On the Meaning of חמשים in Exodus 13,18," 42-48 (abstract)
  • Pieter van der Lugt, "The Wave-like Motion of the »Song of the Sea« (Ex 15,1–18) and the People of Israel as a Worshipping Community," 49-63 (abstract)
  • Csaba Balogh, "Inverted Fates and Inverted Texts. Rationales of Reinterpretation in the Compositional History of the Isaianic Prophecies, with Special Emphasis on Isaiah 10,16–19 and Its Context," 64-82 (abstract)
  • Guy Darshan, "The Meaning of ברא (Ez 21,24) and the Prophecy Concerning Nebuchadnezzar at the Crossroads (Ez 21,23–29 [18–24])," 83-95 (abstract)
  • Jacqueline Vayntrub, "The Book of Proverbs and the Idea of Ancient Israelite Education," 96-114 (abstract)
  • Katharine Dell / Tova Forti, "Janus Sayings: A Linking Device in Qoheleth’s Discourse," 115-128 (abstract)
  • Manuel Ceccarelli, "Sumerische Titanen? Nein, danke!," 129-131 (abstract)
  • Michael Avioz, "The Missing Oath: I Samuel 30,15 Reexamined," 132-135 (abstract)

Ένα νέο άρθρο για τον Ιορδάνη ποταμό / A new article on Jordan River

Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation έχει αναρτηθεί το ενδιαφέρον άρθρο της Barbara Kreiger για τον Ιορδάνη ποταμό στην αρχαιότητα και τη σημασία του για τον Χριστιανισμό και Ιουδαϊσμό:



Εκδόσεις του Oriental Institute Museum στο διαδίκτυο / Publications of Oriental Institute Museum online

Το Oriental Institute Museum παρέχει ελεύθερες στο διαδίκτυο μονογραφίες σχετικά με την αρχαία Εγγύς Ανατολή:




Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016

Το τρέχον τεύχος του EC / The current issue of EC

Early Christianity 7:1 (2016)

  • Tobias Nicklas, "New Testament Canon and Ancient Christian 'Landscapes of Memory'," 5-23 (abstract)
  • Jens Schröter, "Apocryphal and Canonical Gospels within the Development of the New Testament Canon," 24-46 (abstract)
  • Armand Puig i Tàrrech, "The Sayings of Jesus at the Beginning of the Canon," 47-70 (abstract)
  • Wolfgang Grünstäudl, " Was lange währt ...: Die Katholischen Briefe und die Formung des neutestamentlichen Kanons,"  71-94 (abstract)
  • Francis Watson, "Towards a Redaction-Critical Reading of the Diatessaron Gospel," 95-112 (abstract)
  • Juan Chapa, "Textual Transmission of "Canonical" and "Apocryphal" Writings within the Development of the New Testament Canon: Limits and Possibilities," 113-133 (abstract)
  • Thomas J. Kraus, "Miniature Codices in Late Antiquity: Preliminary Remarks and Tendencies about a Specific Book Format," 134-152 (abstract)


Κυριακή 27 Μαρτίου 2016

Τα δύο τελευταία τεύχη του Graphé / The two last issues of Graphé

Graphé 24 (2015)

  • Régis Burnet, "Sur quels éléments textuels l’histoire de la réception des Noces de Cana s’appuie-t-elle ?" 13-29
  • Élodie Verdun, "Le premier signe de l’abondance (Jn 2, 1-11)," 31-44
  • Marie-Laure Chaieb, "Les Noces de Cana, une réfutation de la gnose selon Irénée de Lyon," 45-47
  • Yves Meessen, "L’eau changée en vin : une herméneutique savoureuse de saint Augustin," 59-69
  • Christophe Cusset, "Les Noces de Cana dans la Paraphrase de Nonnos de Panopolis : entre mystère dionysiaque et miracle chrétien," 71-86
  • Jean-Paul Deremble, "Les Noces de Cana, théorie visuelle de la transformation," 87-102
  • Marie-Anne Vannier, "L’originalité de l’interprétation eckhartienne des Noces de Cana," 103-113
  • Marie-Madeleine Castellani, "Les Noces de Cana dans les Passions d’Arnould Gréban et de Jean Michel," 115-131
  • Étienne Leteprier, "« Assister aux Noces de Cana » : discours charlatanesque et critique des miracles au XVIIIe  siècle," 133-145
  • Anne Pinot, "Le Christ aux chemins de Russie – L’Évangile de Cana dans Les Frères Karamazov," 147-163
  • Évelyne Frank, "Jean Grosjean : Cana, dans L’Ironie christique," 165-172
  • Benedetta Carnali, "L'âme du vin et les banquets mystiques : réflexions sur le sacré et le profane dans l'œuvre de Michel Tournier," 173-183


Graphé 25 (2015)

  • Régine Hunziker - Rodewald, "Sodome. Sur les traces de Loth dans la Bible hébraïque," 15-38
  • Frédéric Chapot, "La destruction de Sodome dans la littérature latine chrétienne: de l’exégèse à la poésie," 39-52
  • Géraldine Roux, "La destruction de Sodome ou l’impossible négociation. Lectures talmudiques," 53-62
  • Mireille Demaules, "La destruction de Sodome : usage et interprétation d’un épisode biblique dans la littérature médiévale," 63-78
  • Annie Noblesse-Rocher, "La destruction de Sodome dans Les Funérailles de Sodome et de ses filles (1600)," 79-92
  • Pierre-François Gorse, "Révolutions impies : récit biblique et forces historiques dans The Destruction of Sodom de J.M.W. Turner (1805)," 93-112
  • Frédéric Slaby, "La destruction de Savannah-la-Mar ou l’ombre de Sodome dans la pensée de Thomas De Quincey," 113-128
  • Julie Müller, "Sodome retrouvée : chute et décadence du patriarche dans La Faute de l’abbé Mouret d’Émile Zola," 129-146
  • Édouard Rolland, "La Destruction de Sodome et ses traductions picturales: de la chute physique de la ville à la Chute morale de Loth," 147-168
  • Luc Fraisse, "Un roman moderne à la rencontre du récit biblique: Proust et la destruction de Sodome," 169-184
  • Danièle Henky, "«Taor de Mangalore, prince du sucre et saint du sel» ou la récriture d’un mythe selon Tournier," 185-198
  • Beat Föllmi, "«C’est une des fins du monde ! La plus déplorable ! ». La Gesangsszene de Karl Amadeus Hartmann (1961-1963)," 199-212
  • Florence Bernard, "Laurent Gaudé, du côté de Sodome," 213-228

Το τρέχον τεύχος του VT / The current issue of VT

Vetus Testamentum 66:2 (2016)
  • Michaela Bauks, "'Soul-Concepts' in Ancient Near Eastern Mythical Texts and Their Implications for the Primeval History," 181-193 (abstract)
  • Troy D. Cudworth, "Yahweh’s Promise to David in the Books of Kings," 194-216 (abstract)
  • Neriah Klein, "Between Genealogy and Historiography," 217–244 (abstract)
  • Heinz-Dieter Neef, "Der unvergleichliche Gott—Psalm 113 im Spiegel von 1 Sam 2:1-10," 245–260 (abstract)
  • Daniel Pioske, "Prose Writing in an Age of Orality: A Study of 2 Sam 5:6-9," 261–279 (abstract)
  • Gary A. Rendsburg, "Marking Closure," 280–303 (abstract)
  • Benjamin Edidin Scolnic, "The Sons of Seleucus II and the Historicity of Dan 11:10," 304–315 (abstract)
  • Gary A. Rendsburg, "Notes on 2 Kings 9:36-37," 317–323 (abstract)