Σάββατο 21 Μαρτίου 2015

University of California Press στο διαδίκτυο / University of California Press online

Στο διαδίκτυο διατίθενται αρκετές από τις μελέτες του εκδοτικού οίκου του Πανεπιστημίου της California. Σταχυολογώ ορισμένες που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τη μελέτη της εποχής της ΚΔ: 

RBL 21.03.2015

Alex Damm, Ancient Rhetoric and the Synoptic Problem: Clarifying Markan Priority
Reviewed by C. Clifton Black

Michael Fieger, Jutta Krispenz, and Jörg Lanckau, eds., Wörterbuch alttestamentlicher Motive
Reviewed by Trent Butler


John Harrison and James D. Dvorak, eds., The New Testament Church: The Challenge of Developing Ecclesiologies
Reviewed by Robert Matthew Calhoun


Knut Martin Heim, Poetic Imagination in Proverbs: Variant Repetitions and the Nature of Poetry
Reviewed by Bálint Károly Zabán


Rüdiger Jungbluth, Im Himmel und auf Erden: Dimensionen von Königsherrschaft im Alten Testament
Reviewed by Sven Petry


Ian Christopher Levy, Philip D. W. Krey, and Thomas Ryan, eds., The Letter to the Romans
Reviewed by Anders Runesson


Herbert Marks, ed., The English Bible, King James Version: The Old Testament
Reviewed by David G. Burke


Francis J. Moloney, SDB, Love in the Gospel of John: An Exegetical, Theological, and Literary Study
Reviewed by Catrin H. Williams

JoAnn Scurlock and Richard H. Beal, eds., Creation and Chaos: A Reconsideration of Hermann Gunkel’s Chaoskampf Hypothesis
Reviewed by Craig W. Tyson


Christopher R. Seitz, The Character of Christian Scripture: The Significance of a Two-Testament Bible
Reviewed by Stephen J. Andrews


Anna Rebecca Solevåg, Birthing Salvation: Gender and Class in Early Christian Childbearing Discourse
Reviewed by Sarah E. Rollens


Michael D. Swartz, The Signifying Creator: Nontextual Sources of Meaning in Ancient Judaism
Reviewed by Joshua Schwartz


Abraham Terian, trans., Magnalia Dei: Biblical History in Epic Verse by Grigor Magistros
Reviewed by Adam Carter McCollum


Benyamim Tsedaka and Sharon Sullivan, eds., The Israelite Samaritan Version of the Torah: First English Translation Compared with the Masoretic Version
Reviewed by James R. Blankenship


J. Ross Wagner, Reading the Sealed Book: Old Greek Isaiah and the Problem of Septuagint Hermeneutics

Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015

Προφορικότητα και ιστορικός Ιησούς / Orality and historical Jesus

H Judith C. S. Redman διερευνά πώς οι πρόσφατες μελέτες για την προφορικότητα και τη συλλογική μνήμη συμβάλλουν στην έρευνα για τον ιστορικό Ιησού:

Κουμράν: ποιος ήταν ο Διδάσκαλος της Δικαιοσύνης; / Qumran: who was the Teacher of Righteousness?

Η ιστοσελίδα The Bible and Interpretation φιλοξενεί το σύντομο άρθρο του Greg Doudna, ο οποίος υποστηρίζει ότι ο Διδάσκαλος της Δικαιοσύνης των κειμένων του Κουμράν είναι ο Υρκανός Β΄, ενώ ο ιερέας της αμαρτίες είναι ο Αντίγονος Ματταθίας:

Στο τρέχον τεύχος του JECH / In the current issue of JECH

Journal of Early Christian History 4:2 (2014)

  •  Nicholas P.L. Allen, "A critical re-appraisal of Thiering's 'pesher technique' thesis : research article," 4-30 (abstract)
  • Llewellyn Howes, "The householder, the robber and the Son of Man : reconsidering the redaction of Q 12:39-40 : research article," 54-75 (abstract)
  • Marius Nel, "A comparison between the worldviews of the Gospel of Mark and Q : research article," 76-94 (abstract)
  • Willem H. Oliver, "Reconsidering the skin colour (race) of Jesus and his ancestors : research article," 95-115 (abstract)
  • Marianne Meye Thompson, "The Gospel of John and early Trinitarian thought : the unity of God in John, Irenaeus and Tertullian : research article," 154-166 (abstract)
  • Maarten Wisse, "The reception of John and the modern commentary tradition John through the Centuries, Mark Edwards : review article," 181-188 (abstract)

Πέμπτη 19 Μαρτίου 2015

To τρέχον τεύχος του Neot / The current issue of Neot

Neotestamentica 48:2 (2014)

  • Maarman S. Tshehla, "Africa, where art thou? Pondering post-apartheid South African New Testament scholarship," 259-281 (abstract)
  • Dirk J. Venter, "The implicit obligations of brothers, debtors and sons (Romans 8:12-17)," 283-302 (abstract)
  • Jeremy Punt, "Writing genealogies, constructing men : masculinity and lineage in the New Testament in Roman times," 303-323 (abstract)
  • Daniel N. Gullotta, "Among Dogs and Disciples : an examination of the story of the Canaanite Woman (Matthew 15:21-28) and the question of the gentile mission within the Matthean community,"  325-340 (abstract)
  • Wally V. Cirafesi, "The 'Johannine Community' in (more) current research : a critical appraisal of recent methods and models," 341-364 (abstract)
  • Frank England, "Credo ut intelligam : irony in John 9," 365-385 (abstract)
  • Pieter F. Craffert, "Heavenly journeys as neurocultural experiences : social-scientific interpretation as a challenge for traditional scholarship?," 387-403 (abstract)
  • David M. Heath, "The problem of peak in Hebrews," 405-416 (abstract)
  • Timothy L. Decker, "'Live long in the land' : the covenantal character of the Old Testament allusions in the message to Laodicea (Revelation 3:14-22)," 417-446 (abstract)
  • Ernst R. Wendland, "The hermeneutical significance of literary structure in Revelation," 447-476 (abstract)


Τετάρτη 18 Μαρτίου 2015

Ένα νέο άρθρο στο τρέχον τεύχος του JGRChrJ / A new article in the current issue of JGRChrJ

Journal of Greco-Roman Christianity and Judaism 10 (2014)

Adam Z. Wright, "Recognizing Jesus: A Study of Recognition Scenes in the Gospel of Mark," 174-93

Το τρέχον τεύχος του περιοδικού ΘΕΟΛΟΓΙΑ / The current issue of THEOLOGIA

Σε προηγούμενη ανάρτηση δημοσιεύσαμε το Δελτίο Τύπου για το τεύχος 85:4 (2014) του περιοδικού ΘΕΟΛΟΓΙΑ, το οποίο φιλοξενεί το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στην Αγία Γραφή και την Παράδοση.
Τα περιεχόμενα του τόμου είναι τα εξής:

  • Γ. Γαλίτη, "Η χειρόγραφη παράδοση του κειμένου της ΚΔ", 5-30
  • Β. Τζέρπος, "Ο Πάπυρος της Οξυρύγχου 210 (P.Oxy.210) και η σχέση του με τον Κανόνα της Καινής Διαθήκης", 31-44
  • Μ. Κωνσταντίνου, "Άγιος, άγιος, άγιος Κύριος Σαβαώθ (Ησ. ς΄ 3). Μία απόπειρα σύνοψης της θεολογίας της Παλαιάς Διαθήκης", 45-56
  • Srboljub Ubiparipovic, "Η προς Εβραίους επιστολή στη λατρεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας," 57-74
  • Δ. Μαυρόπουλος, "Αγία Γραφή και Θεία Λειτουργία", 75-80
  • π. Αντώνιος Πινακούλας, "Η συνέχεια της Αγίας Γραφής στο κήρυγμα της Εκκλησίας", 81-104
  • π. Κων/νος Παπαθανασίου, "Βιβλική αθεολογία στο σύγχρονο κήρυγμα. Εισαγωγικές όψεις του ζητήματος", 105-149
  • Ratco Jovic, "Η 'περιορισμένη' επανάσταση του Παύλου (Α΄ Κορ 11,18-34)," 149-170
  • Αθ.Γ. Μουστάκη, "Το Γαλ 2,11-14 στο έργο του M. Victorinus και η αντιπαράθεση των Αγίων Ιερωνύμου και Αυγουστίνου", 171-196
  • Rodoljub Kubat, "Memra of Ephrem the Syrian of Jonah and the repentance of the Ninevites," 197-210
  • Σ. Γιαγκάζογλου, "Η Αγία Γραφή στην Εκπαίδευση", 211-242
  • Ν. Παπαγεωργίου, "Ευαγγέλιο και παραδοσιακοί τοπικοί πολιτισμοί: Η εμπειρία της Ορθόδοξης Ιεραποστολής", 243-262
  • Α. Αργυρίου, "Εσχατολογικοί προσανατολισμοί κι ερμηνείες στην Αποκάλυψη στις παραμονές του Κριμαϊκού πολέμου (ο κώδ. αρ. 639 της Ι.Μ. Παντελεήμονος)", 263-302
  • Αικ. Τσαλαμπούνη, "Η οικολογική ερμηνεία των βιβλικών κειμένων: το παράδειγμα των αποκαλυπτικών κειμένων", 303-328
  • Ελ.Κασελούρη-Χατζηβασιλειάδη, "Αγία Γραφή και νέες ερμηνευτικές μέθοδοι", 329-350
  • Μ. Χατζηγιάννη, "Ελληνική Βιβλική Εταιρία. Η παρουσία και το έργο της στην Ελλάδα", 351-358

Τα βιβλίο Α΄ και Β΄ Ενώχ και ο αρχαίος Ιουδαϊσμός / The books of 1 and 2 Enoch and ancient Judaism

Διαβάστε την ενδιαφέρουσα βιβλιοκρισία του νέου υπομνήματος των W. E. Nickelsburg και James C. VanderKam στα Α΄ και Β΄ Ενώχ (σειρά Hermeneia) από τον Simon J. Joseph καθώς και τα σχόλιά του για τον αρχαίο Ιουδαϊσμό του Δεύτερου Ναού και τον αρχέγονο χριστιανισμό στην ιστοσελίδα Marginalia: 

Τρίτη 17 Μαρτίου 2015

Οι Πατέρες και τα αρχαία βιβλία / Church Father and ancient books

Στο ιστολόγιό του The Textual Mechanic o Timothy Mitchell έχει αναρτήσει ένα ενδιαφέρον κείμενο για τις αναφορές εκκλησιαστικών συγγραφέων και Πατέρων σε αρχαία κείμενα. 

Συνάντηση του Biblicum κατά τον μήνα Μάρτιο / Biblicum on March

Η πέμπτη   συνάντηση του Biblicum θα γίνει την  Δευτέρα 23  Μαρτίου 2015, ώρα 19.30 στην αίθουσα συνεδριάσεων.
Εισηγήτρια η αναπλ. καθ. Κυριακούλα Παπαδημητρίου με θέμα «Η διαμόρφωση του τύπου του Αβραάμ κατά τη γλωσσολογική θεωρία του R. Jakobson.  H περίπτωση των Ρωμ – κεφ. 4, Γαλ κεφ. 3 και 4»

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

Δελτίο τύπου του περιοδικού ΘΕΟΛΟΓΙΑ 85:4 (2014) / News release of THEOLOGIA 85:4 (2014)

Το τέταρτο τεύχος του περιοδικού ΘΕΟΛΟΓΙΑ φιλοξενεί το δεύτερο μέρος του αφιερώματος στην Αγία Γραφή και στην Ορθόδοξη Παράδοση:

Δελτίο Τύπου

Κυκλοφόρησε τὸ νέο τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ Θεολογία (τόμος 85, τεῦχος 4, Ὀκτώβριος-Δεκέμβριος 2014), τὸ ὁποῖο περιλαμβάνει τὰ ἄρθρα τοῦ B’ μέρους τοῦ ἀφιερώματος μὲ θέμα «Ἡ Ἁγία Γραφὴ στὴν Ὀρθόδοξη Παράδοση». Στὸ Προλογικὸ σημείωμα, μὲ τίτλο «Αγία Γραφὴ καὶ λειτουργικὴ παράδοση», ὁ Σταῦρος Γιαγκάζογλου προχωρεῖ σὲ μιὰ σύντομη σκιαγράφηση τοῦ χαρακτῆρα τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ἐπισημαίνοντας τὴν ὀργανικὴ σύνθεση Ἁγίας Γραφῆς καὶ δόγματος στὴ μυστηριακὴ καὶ λειτουργικὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας. Στὸ πρῶτο κείμενο τοῦ ἀφιερώματος, μὲ τίτλο «Ἡ χειρόγραφη παράδοση τοῦ κειμένου τῆς Καινῆς Διαθήκης», ὁ Γεώργιος Γαλίτης ἐξετάζει ἐπιμέρους παραμέτρους τῆς χειρόγραφης παράδοσης τῆς Κ.Δ., ὅπως τὰ ὑλικὰ καὶ τὰ ὄργανα γραφῆς, τὰ εἴδη γραφῆς, προχωρώντας σὲ μιὰ ἐπισκόπηση ὄψεων τῆς ἱστορίας της καὶ τῆς κριτικῆς τοῦ κειμένου. Ὁ Βασίλειος Τζέρπος στὸ ἄρθρο του, μὲ τίτλο «Ὁ Πάπυρος τῆς Ὀξυρύγχου 210 (P. Oxy 210) καὶ ἡ σχέση του μὲ τὰ βιβλία τοῦ Κανόνος τῆς Κ.Δ.», ἀφοῦ παρουσιάσει τὸ σχετικὸ κείμενο, ἐπιχειρεῖ νὰ περιγράψει τὴ σχέση του μὲ τὰ κανονικὰ βιβλία τῆς Κ.Δ. μέσα ἀπὸ μιὰ στίχο πρὸς στίχο προσεκτικὴ ἀντιπαραβολὴ τῶν κειμένων. Ὁ Μιλτιάδης Κωνσταντίνου στὸ μελέτημά του, μὲ τίτλο «Ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος Σαβαώθ (Ἠσ. ς΄, 3): Μιὰ ἀπόπειρα σύνοψης τῆς Θεολογίας τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης», ἀποπειρᾶται μιὰ σύντομη μὲ βάση τὶς παλαιοδιαθηκικὲς ἀφηγήσεις περιγραφὴ τῶν βασικῶν ὄψεων τῆς περὶ Θεοῦ σχετικῆς ἀντίληψης. Ὁ Srboljub Ubiparipovic στὸ ἄρθρο του, «Ἡ πρὸς Ἑβραίους ἐπιστολὴ στὴ λατρεία τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», ἐξετάζει τὴ σημασία τῆς πρὸς Ἑβραίους ὡς πηγῆς τῆς πρωτοχριστιανικῆς λατρείας, καθὼς ἐπίσης καὶ ἐπιμέρους στοιχεῖα της (ἡ χριστιανικὴ μύηση, ὁ Ἰησοῦς Χριστὸς ὡς Μέγας Ἀρχιερεύς, κ.λπ.), τὰ ὁποῖα ἀναδεικνύουν τὸν λειτουργικὸ χαρακτῆρα τῆς ἐπιστολῆς, ὅπως ἐπίσης καὶ τὴ θέση της στὸν λειτουργικὸ κύκλο τῶν βιβλικῶν ἀναγνωσμάτων. Στὴ μελέτη ποὺ ἀκολουθεῖ, μὲ τίτλο «Ἁγία Γραφὴ καὶ θεία Λειτουργία» ὁ Δημήτρης Μαυρόπουλος ἐξετάζει τὴν ἐσωτερικὴ καὶ στενὴ διασύνδεση μεταξὺ Ἁγίας Γραφῆς καὶ θείας Λειτουργίας, καθὼς ἐπίσης καὶ τὴν ἐμφανῆ ἢ λανθάνουσα παρουσία της στὰ ἐπιμέρους τμήματα τῆς Λειτουργίας. Ὁ π. Αντώνιος Πινακούλας στο ἄρθρο του, μὲ τίτλο «Ἡ συνέχεια τῆς Ἁγίας Γραφῆς στὸ κήρυγμα τῆς Ἐκκλησίας», ἐπιχειρεῖ νὰ δείξει τοὺς τρόπους πραγμάτωσης τῆς συνέχειας τῆς Γραφῆς στὸ πλαίσιο τόσο τῶν κηρυγμάτων τῆς ἴδιας τῆς Κ.Δ. ὅσο καὶ στὴν ἱστορία τῆς ἑλληνόφωνης Ἐκκλησίας, μὲ βάση μιὰ ἐπιλογὴ συγκεκριμένων κηρυγμάτων (Μελίτων Σάρδεων, Ἰωάννης Χρυσόστομος κ.ἄ.). Ὁ π. Κωνσταντῖνος Παπαθανασίου στὸ ἄρθρο του «Βιβλικὴ ἀθεολογία στὸ σύγχρονο κήρυγμα. Εἰσαγωγικὲς ὄψεις τοῦ ζητήματος», μετὰ ἀπὸ μιὰ σύντομη ἀποτύπωση τοῦ βιβλικοῦ χαρακτῆρα τοῦ κηρύγματος στὴν ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας, ἐπιχειρεῖ νὰ συζητήσει ἐπιμέρους διαπιστώσεις, προβληματισμοὺς καὶ προβλήματα ποὺ ἀφοροῦν στὸ κήρυγμα στὴ σημερινὴ συνάφεια, προσφέροντας κάποιες προτάσεις γιὰ τὸ πῶς τὸ σύγχρονο κήρυγμα θὰ ἀνακτήσει ἐκ νέου τὸν βιβλικό του χαρακτῆρα. Στὴ συνέχεια ὁ Ratko Jovits στὸ ἄρθρο του, μὲ τίτλο «Ἡ ‘περιορισμένη ἐπανάσταση’ τοῦ Παύλου (Α΄ Κορ. 11, 18-34)», ἐπιχειρεῖ μιὰ νέα ἀνάγνωση τοῦ σχετικοῦ παύλειου κειμένου πέραν τῆς κλασικῆς ὑπὸ τὸ πρίσμα τῆς ἠθικῆς καὶ τῆς λατρείας, στὴν προοπτικὴ τῆς κοινωνικῆς καὶ ἱστορικῆς συνάφειας, ἐπιδιώκοντας νὰ ἀναδείξει τὸ δυναμικὸ χαρακτῆρα τῆς Εὐχαριστίας, ποὺ διαθέτει εὐρύτερες ἐπιπτώσεις. Στὸ κείμενο ποὺ ἀκολουθεῖ, μὲ τίτλο «Τὸ Γαλ. 2: 11-14 στὸ ἔργο τοῦ Μ. Victorinus καὶ ἡ ἀντιπαράθεση τῶν ἁγίων Αὐγουστίνου καὶ Ἱερωνύμου», ὁ Ἀθανάσιος Μουστάκης ἐξετάζει τὶς ἐπιπτώσεις τῆς διαφωνίας τῶν πρωτοκορυφαίων ἀποστόλων γύρω ἀπὸ τὴ σχέση τῶν ἐξ Ἰουδαίων καὶ τῶν ἐξ ἐθνῶν χριστιανῶν στὴν ἱστορία τῆς δυτικῆς πατερικῆς ἑρμηνευτικῆς. Ὁ Rodoljub Kubat στὴ μελέτη του, μὲ τίτλο «Memra of Ephrem the Syrian of Jonah and the Repetance of the Ninevites» περιγράφει τὴν ἰδιαίτερη ἑρμηνευτικὴ προσέγγιση τοῦ γνωστοῦ ἐκκλησιαστικοῦ συγγραφέα τῶν πρώτων αἰώνων στὴ γνωστὴ βιβλικὴ ἱστορία τοῦ προφήτη Ἰωνᾶ στὴν πόλη τῆς Νινευὶ μὲ βάση τὴ σχετικὴ ὁμιλία του γιὰ τὴ βιβλικὴ αὐτὴ ἀφήγηση, ὅπου καὶ ἀναπλάθει σὲ ὁρισμένο βαθμὸ μὲ δικά του στοιχεῖα τὴν ὅλη περιγραφή. Στὸ κείμενο ποὺ ἀκολουθεῖ, μὲ τίτλο «Ἡ Ἁγία Γραφὴ στὴν Ἐκπαίδευση», ὁ Σταῦρος Γιαγκάζογλου συζητᾶ, μεταξὺ ἄλλων, καταρχὰς τὶς ἐκκλησιολογικὲς προϋποθέσεις τῆς μετάφρασης τῆς Ἁγίας Γραφῆς, στὴ συνέχεια τὴ σχέση τοῦ γλωσσικοῦ ζητήματος μὲ τὴν ἀνθρωπιστικὴ παιδεία στὴν εκπαίδευση, ακολούθως τη θέση της Αγίας Γραφής στὴν εκπαίδευση καὶ εἰδικότερα στὸ μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν ἀπὸ τὴν ἵδρυση τοῦ νέου Ἑλληνικοῦ Κράτους μέχρι σήμερα, γιὰ νὰ ἀναδείξει τὸν τρόπο προσέγγισης τῶν βιβλικῶν κειμένων στὸ πλαίσιο τῆς σχολικῆς ἐκπαίδευσης. Ἡ Νίκη Παπαγεωργίου στὸ ἄρθρο της, μὲ τίτλο «Εὐαγγέλιο καὶ παραδοσιακοὶ τοπικοὶ πολιτισμοί: Ἡ ἐμπειρία τῆς Ὀρθόδοξης ἱεραποστολῆς» ἐπιχειρεῖ νὰ προκαλέσει ἕνα γόνιμο προβληματισμὸ σὲ σχέση μὲ τὴν ἱεραποστολικὴ πρακτικὴ τῆς ἑλληνόφωνης ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας. Ὁ Ἀστέριος Ἀργυρίου στὴ μελέτη ποὺ ἀκολουθεῖ, μὲ τίτλο «Ἐσχατολογικοὶ προσανατολισμοὶ καὶ ἑρμηνεῖες στὴν Ἀποκάλυψη στὶς παραμονὲς τοῦ Κριμαϊκοῦ πολέμου (Ὁ Κώδ. Ἀριθμ. 639 τῆς Ἱ.Μ. Παντελεήμονος)» ἐξετάζει ἀποσπάσματα ἐσχατολογικῶν ἑρμηνειῶν τοῦ βιβλίου τῆς Ἀποκαλύψεως (π.χ. ἀπὸ τὸν Ταράσιο) ποὺ περιλαμβάνονται στὸ σημαντικὸ αὐτὸ χειρόγραφο. Στὸ μελέτημα ποὺ ἀκολουθεῖ, μὲ τίτλο «Ἡ οἰκολογικὴ ἑρμηνεία τῶν βιβλικῶν κειμένων: τὸ παράδειγμα τῶν ἀποκαλυπτικῶν κειμένων», ἡ Αἰκατερίνη Τσαλαμπούνη, ἀφοῦ διερευνήσει τὶς ἀπαρχὲς καὶ τὴν ἐξέλιξη τῆς «οἰκο-θεολογίας» στὸν ὀρθόδοξο καὶ μὴ χῶρο καὶ συζητήσει τὰ ἑρμηνευτικὰ παραδείγματα ποὺ ἀναλόγως προβάλλουν (τοῦ ἱερέα ἢ τοῦ οἰκονόμου τῆς κτίσης) στὴ συνέχεια παρουσιάζει τὰ ἑρμηνευτικὰ μοντέλα τῆς οἰκολογικῆς κριτικῆς (ἡ ἑρμηνευτικὴ τῆς ἐπανάκτησης, τῆς ὑποψίας, κ.ἄ.), τὴν οἰκολογικὴ δυσκολία τῶν βιβλικῶν ἀποκαλυπτικῶν ὁραμάτων, ἐπιχειρώντας μιὰ νέα ἑρμηνευτικὴ προσέγγιση μέσα ἀπὸ τὴν ὀπτικὴ τῆς σχετικῆς κειμενικῆς συνάφειας καὶ τῶν σύγχρονων προκλήσεων. Ἡ Ἑλένη Κασσελούρη-Χατζηβασιλειάδη στὸ ἄρθρο της «Ἁγία Γραφὴ καὶ νέες ἑρμηνευτικὲς μέθοδοι» προσφέρει μιὰ ἐπισκόπηση τῶν βασικῶν ἑρμηνευτικῶν μεθόδων στὸ κείμενο τῆς Ἁγίας Γραφῆς (συναφειακὲς προσεγγίσεις, φιλολογικὴ ἀνάλυση, κ.ἄ.). Στὸ τελευταῖο ἄρθρο τοῦ ἀφιερώματος, μὲ τίτλο «Ἑλληνικὴ Βιβλικὴ Ἑταιρία. Ἡ παρουσία καὶ τὸ ἔργο της στὴν Ἑλλάδα», ὁ Μιχάλης Χατζηγιάννης ἐπιχειρεῖ μέσα ἀπὸ ἕνα πανόραμα τῆς παρουσίας τῆς Βιβλικῆς Ἑταιρίας στὴν Ἑλλάδα, νὰ παρουσιάσει τὸ πολύπλευρο ἔργο ποὺ ἐπιτελεῖται στοὺς κόλπους της, προκειμένου ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ νὰ φτάσει σὲ ὅλους τοὺς Ἕλληνες. Στὴ στήλη Παρεμβάσεις φιλοξενεῖται τὸ κείμενο τοῦ Γεωργίου Μαρτζέλου, μὲ τίτλο «Ἡ βιβλικὴ προέλευση τῆς θεολογίας τοῦ ‘σπερματικοῦ λόγου’, ἡ θέση της μέσα στὴν Ὀρθόδοξη παράδοση καὶ ἡ ἐπικαιρότητά της γιὰ τὴ σύγχρονη Ὀρθοδοξία», μὲ τὸ ὁποῖο συνεχίζεται ὁ διάλογος μὲ τὸν Καθηγητὴ Λάμπρο Σιάσο σχετικὰ μὲ τὴ σημασία τῆς θεολογίας τοῦ μάρτυρος καὶ φιλοσόφου Ἰουστίνου στὸ πλαίσιο τῶν διαχριστιανικῶν καὶ διαθρησκευτικῶν διαλόγων, ἐπιχειρώντας στὸ κείμενο αὐτὸ νὰ ὑπερασπιστεῖ τὴ βιβλικὴ προέλευση τῆς ἐν λόγῳ θεολογίας. Τὸ τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ συμπληρώνεται μὲ τὶς πλούσιες μόνιμες στῆλες του. Τά «Θεολογικὰ Χρονικὰ» ὅπου περιλαμβάνονται ἀναφορὲς σὲ ἐπιστημονικὰ συνέδρια μὲ πλούσια στοιχεῖα γιὰ δύο πρόσφατα βιβλικὰ συνέδρια, θεολογικὰ γεγονότα, ἀνακοινωθέντα καὶ πορίσματα συνοδικῶν συνδιασκέψεων, τά «Περιοδικὰ Ἀνάλεκτα», ὅπου γίνεται σύντομη ἐπισκόπηση τῶν ἑλληνικῶν καὶ ξένων θεολογικῶν περιοδικῶν, τό «Βιβλιοστάσιον», ὅπου δημοσιεύονται βιβλιοκριτικὰ δοκίμια καὶ παρουσιάσεις θεολογικῶν μονογραφιῶν, βιβλίων καὶ λοιπῶν ἐκδόσεων καί, τέλος, τό «Ἀναλόγιον», ὅπου δημοσιεύεται ἐνημερωτικὸ δελτίο πρόσφατων θεολογικῶν ἐκδόσεων. Τὸ ἑπόμενο α´ τεῦχος τῆς Θεολογίας γιὰ τὸ ἔτος 2015 μὲ ἄρθρα ποικίλης ὕλης θὰ κυκλοφορήσει τὸν προσεχῆ Μάιο.

Το τρέχον τεύχος του Bibel u. Kirche / The current issue of Bibel u. Kirche

Bibel u. Kirche 70:1 (2015)
Το τρέχον τεύχος του περιοδικού είναι αφιερωμένο σε δύο βιβλικές μορφές που φέρουν το όνομα του Ιωσήφ, τον πάγκαλο Ιωσήφ και τον Ιωσήφ τον μνηστήρα της Μαρίας, της μητέρας του Κυρίου:

  • Jürgen Ebach, "Josef und Josef: Biblische Konfigurationen," 2-7
  • Rüdiger Lux, "Die Erfahrung des Guten mit Bösen: Zur impliziten Theologie der Joseferzählung," 8-13
  • Ansgar Wucherpfennig, "Leitbild einer Männlichkeit: Die Darstellung Josefs in Mt 1-2," 14-18
  • Angela Stadthartinger, "Sohn Gottes und Jungfrau zugleich: Die Josefsgestalt in 'Joseph und Aseneth'," 19-23
  • Marlis Gielen, "Auf dem schwierigen Weg der Rollenfindung: Josef in den apokryphen Kindheitsevangelien," 24-28
  • Georg Fischer SJ, "'Gott has es zum Guten gedacht: Der weindende Josef als weiser Theologe und Mittler der Versöhnung," 29-34
  • Hans-Jürgen Marcus, "Fern der Heimat und doch gesegnet: Der alttestamentliche Josef und die Herausforderung der Migration,"35-39
  • Andreas Ruffing, "Angestaubt oder doch aktuell? Die beiden Josefsgestalten in der kirchlichen Männerarbeit," 40- 45

BibAnn 4:2 (2014)

Biblical Annals 4:2 (2014)

  • Edward Lipiński, "Chief, Steward – )brk, hbrk," 273-278 (abstract)
  • Janusz Lemański, "Exodus between History, Myth, and Theological Construct," 279-311 (abstract)
  • Jolanta Judyta Pudełko PDDM, "'I have graven you on the palms of my hands…' The Use of Isa 49:16a in 2 Baruch 4:2," 313-329 (abstract)
  • Łukasz Laskowski, "Some Aspects of the Septuagint's Polemic Against Mystic Cults," 331-354
  • Grzegorz Baran, "The Image of God in the First Book of Maccabees," 355-380 (abstract)
  • Michał Wojciechowski, "Authority and Canonicity of the Book of Tobit," 381-395 (abstract)
  • Andrzej Piwowar, "Sirach's Introductory Concept of Wisdom: Sir 1:1-10 as an Opening Pericope," 397-449 (abstract)
  • Krzysztof Bardski, "New Options in the Translation of Qohelet and Song of Songs in the Polish Ecumenical Bible," 451-459 (abstract)

CFP: Tyndale NT Study Group 2015

The Tyndale New Testament Study Group is part of the Tyndale Fellowship for biblical and theological research, based at Tyndale House in Cambridge, and including evangelical scholars from all over the world. I have just taken over from John Nolland of Trinity Bristol as Chair of the group.

This year’s NT Study Group will be meeting on 8th to 10th July in Cambridge and will be focussing on the letter of James. We will have have papers from Professor Roland Deines (Nottingham) and Professor Richard Bauckham (St Andrews and Cambridge), but we are also interested in other offers of papers on any aspect of the text, context or theology of James.

One session will also be given to a range of other issues, and we hope to include a lecture from Professor Gary Habermas on an aspect of the Resurrection. Again, offers of further papers in any area of NT studies are welcome.

The study group is a great opportunity to engage with the best of evangelical scholarship, and to meet other scholars from around the world. My hope is that the group will develop further as a key support network for evangelical scholars over the next five year.

If you would like to offer a paper, either on the letter of James, or on another area of NT study, please send a proposal (of not more than 300 words) to the group’s Secretary, Dr Sarah Whittle swhittle@nazarene.ac.uk by April 16th 2015

The full programme will be published in April on the Tyndale Fellowship website.