Σάββατο 11 Αυγούστου 2018

Σχετικά με τους ευεργέτες, πάτρωνες και πελάτες / About benefactors, patrons, and clients

Στη σειρά Berlin Studies of the Ancient World κυκλοφόρησε κι είναι διαθέσιμος στο διαδίκτυο ο 31ος τόμος της σειράς με θέμα τις πελατειακές σχέσεις σε ιδιωτικό και δημόσιο επίπεδο στον ρωμαϊκό κόσμο:

Ernst Baltrusch and Julia Wilker (Eds.), Amici - socii - clientes? Abhängige Herrschaft im Imperium Romanum, Berlin: Edition Topoi, 2015

Mια ιστοσελίδα για τις αρχαίες Σάρδεις / A website for ancient Sardis

Στην ιστοσελίδα The Archeological Exploration of Sardis υπάρχει σημαντικό υλικό για τα αρχαιολογικά ευρήματα, τις επιγραφές, τα νομίσματα κ.ά. που προέρχονται από τις ανασκαφές και την επιτόπια έρευνα στον αρχαιολογικό χώρο των Σάρδεων:

Στο τρέχον τεύχος του Latomus / In the current issue of Latomus

Latomus 77:1 (2018)

  • Allison Boex, "Cold Comfort: Speeches to and from the Prematurely Deceased in Early Roman Verse-Epitaphs," 74-98 (abstract)
  • Sylvain Forichon, "L'Égypte, le Nil et les Égyptiens dans les spectacles de la Rome ancienne (Ier siècle a.C.-Ve siècle p.C.)," 99-129 (abstract)
  • Garani Myrto, "Epicurean Image Making, Idolatry and Iconoclasm in the Age of Lucretius: The Anti-Example of Cybele (diuinae Martis imago, DRN 2.609)," 130-146 (abstract)
  • Annalisa Marzano, "Cicero, Paradoxa Stoicorum ad M. Brutum 38:  An Allusion to a New Slave Specialization?," 161-176 (abstract)
  • Mateo Donet - María Amparo, "Suplicios dobles en las condenas capitales romanas," 177-190 (abstract)

Τα αρχαία Μάγδαλα και η λίθος των Μαγδάλων / Ancient Magdala and the Magdala Stone

Ο λίθος της συναγωγής των Μαγδάλων - αντίγραφο στο χώρο
συναγωγής (Φωτο: 
David Gurevich)
Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation ο David Gurevich δημοσιεύει ένα εκτενές άρθρο σχετικά με τα αρχαιολογικά ευρήματα από τα Μάγδαλα και κυρίως τη συναγωγή της πόλης (1ος αι. μ.Χ.) και το λεγόμενο "λίθο των Μαγδάλων":

SNTS 2018: Οι κύριες εισηγήσεις / SNTS 2018: the main papers

Στο διάστημα 8 έως 10 Αυγούστου έλαβε χώρα στην Αθήνα η ετήσια συνάντηση της SNTS. Οι κύριες εισηγήσεις της συνάντησης είναι αναρτημένες στο διαδίκτυο και μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτές ο κάθε ενδιαφερόμενος: 

Πέμπτη 9 Αυγούστου 2018

Ποιοι ήταν οι αρχαίοι Φοίνικες; / Who were the ancient Phoenicians?

Στο ιστολόγιο asor.blog η Josephine Queen (Oxford University) επανέρχεται στο θέμα των Φοινίκων και συζητά την παρουσία τους στον αρχαίο κόσμο:

Συνέντευξη με την Judith Lieu / Interview with Judith Lieu

Στην ηλεκτρονική εφημερίδα η Judith Lieu απαντά στις ερωτήσεις του Terence Handley MacMath για τα προσωπικά της ερευνητικά ενδιαφέροντα και κυρίως για τον χαρακτήρα του Χριστιανισμού κατά τον 2ο αι.:


O ήχος της μουσικής στην αρχαία Ελλάδα / The sound of music in ancient Greece

Στο ηλεκτρονικό περιοδικό Aeon o  Armand D’Angour καθηγητής της Κλασσικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Cambridge συζητά τις πληροφορίες που αντλούμε από τις αρχαίες πηγές σχετικά με τη μουσική και τους ήχους της στην αρχαία Ελλάδα:


[A.T.: Na προσθέσω στις υπόλοιπες πηγές που ο συγγραφέας μνημονεύει την Ὑδραύλι που βρέθηκε στο Δίον, η οποία χρονολογείται στον 1ο αι. π.Χ. κι είναι το αρχαιότερο εύρημα αυτού του είδους: Α music trip through time with the sounds of the ancient hydraulis

Στο τρέχον τεύχος του Numen / In the current issue of Numen

Numen 65:4 (2018)

Šterbenc Erker Darja, "Augustus’ “New” Festival: The Centrality of Married Women’s Rituals at the Ludi Saeculares of 17 BCE," 377-404 (abstract)

Τρίτη 7 Αυγούστου 2018

ISBL / EABS 2018: Συζητήσεις ειδικών / ISBL / EABS 2018: Conversations of experts

Στη φετινή κοινή συνάντηση των ISBL και EABS οργανώθηκαν μία σειρά από συζητήσεις ειδικών, οι οποίες αφορούσαν διαφορετικά θέματα των βιβλικών και ιουδαϊκών σπουδών. Εξαιρετική ανταλλαγή απόψεων, αμεσότητα, πλήθος πληροφοριών και ιδεών, χαρακτηρίζουν αυτές τις συναντήσεις. Το Πανεπιστήμιου του Ελσίνκι "ανέβασε" αυτές τις συζητήσεις στην ιστοσελίδα του: 

Στο τρέχον τεύχος του Interpretation / In the current issue of Interpretation

Interpretation 72:3 (2018)

  • Bob Ekblad, "Communicating Jesus’s Liberating Love Amidst Hostile Powers," 255-268 (abstract)
  • Matthew L. Skinner, "Remember My Chains: New Testament Perspectives on Incarceration," 269-281 (abstract)
  • Douglas A. Campbell, "Mass Incarceration: Pauline Problems and Pauline Solutions," 282-292 (abstract)
  • Ford Rowan, "Forgiveness and Healing in Prison," 293-303 (abstract)
  • Anne M. Blankenship, "Foundations for a New World Order: Uniting Protestant Worship during the World War II Japanese American Incarceration," 304-314 (abstract)

Δευτέρα 6 Αυγούστου 2018

Το τρέχον τεύχος του The Bible Translator / The current issue of The Bible Translator

The Bible Translator 69:2 (2018)
Special Issue: “Extraordinary spirit, knowledge, and understanding” (Dan 5.12): Papers in honour of David J. Clark
  • Stephen Pattemore, "Honouring David Clark," 133-137
  • Stanley E. Porter, "At What Level Does Translation Occur?," 138-149 (abstract)
  • Philip H. Towner, "Translation from the Other Side: Process before Product or 'In Defense of Lost Causes'," 150-165 (abstract)
  • Philip A. Noss, "Translation to the Third and Fourth Generations: The Gbaya Bible and Gbaya Language Enrichment," 166-175 (abstract)
  • Graham Ogden, "A Case Study for Study Bibles: The Book of Haggai," 176-183 (abstract)
  • Heidemarie Salevsky, "The Origins of Interpreting in the Old Testament and the Meturgeman in the Synagogue," 184-198 (abstract)
  • Kenneth J. Thomas, "Whom Do We Trust to Translate? An Early Eighteenth-Century Muslim Translation of the Gospels into Persian," 199-213 (abstract)
  • Lourens de Vries, "Newton Goes East: Natural Philosophy in the First Malay Grammar (1736) and the First Malay Bible (1733)," 214-232 (abstract)
  • Andrei S. Desnitsky, "Metaphors at Cultural Crossroads: Examples from CIS Countries," 233-239 (abstract)
  • Alexey Somov, "The Dove in the Story of Jesus’ Baptism: Early Christian Interpretation of a Jewish Image," 240-251 (abstract)
  • Erwin R. Komen, "Disambiguating Babylon," 252-268 (abstract)
  • Lénart J. de Regt, "Don’t Shoot the Messenger! Embedded Direct Speech Conveyed by a Messenger in 2 Samuel 11 and Numbers 22," 269-276 (abstract)
  • Ernst R. Wendland, "A Discourse Structural Overview of the Prophecy of Micah," 277-293 (abstract)
  • Fausto Liriano, Bob Bascom, "Should Translation Consultants Keep and Share a List of Key Texts and Passages to Check? If So, What Might Such a List Look Like?," 294-301 (abstract)
  • Norm Mundhenk, "Implicit and Explicit Information in Translation," 302-314 (abstract)
  • Carl Gross, "Do We Need Another Greek New Testament? A Translator’s and Student’s Look at the Tyndale House Greek New Testament," 315-325 (abstract)
  • "Selected Publications of David J. Clark," 326-329

Κυριακή 5 Αυγούστου 2018

To τρέχον τεύχος του JSJ / The current issue of JSJ

Journal for the Study of Judaism 49:3 (2018)
  • Ari Finkelstein, "Fitting a Square Peg into a Round Hole: Categorizing Works of Jewish Historiography of the Second Temple Period," 303-329 (abstract)
  • Jozef Tiňo, "The Classification of Rewritten Scripture: A Plea for Retaining the Emic Perspective," 330-349 (abstract)
  • Jan M. Kozlowski, "God’s Name ὁ Ὤν (Exod 3:14) as a Source of Accusing Jews of Onolatry," 350-355 (abstract)
  • Blake A. Jurgens, "A Wandering Aramean in Pharaoh’s Court: The Literary Relationship Between Abram’s Sojourn in Egypt in 1QapGen 19-20 and Jewish Fictional Literature," 356-389 (abstract)
  • Nicholas R. Werse, "Exile, Restoration, and the Question of Postexilic Suffering in Josephus," 390-403 (abstract)
  • Kyu Seop Kim, "The Meaning of the Firstborn Son in Joseph and Aseneth," 404-416 (abstract)
  • Yedidah Koren, "“Look through Your Book and Make Me a Perfect Match”: Talking about Genealogy in Amoraic Palestine and Babylonia," 417-448 (abstract)

Στο τρέχον τεύχος του JJS / In the current issue of JJS

Journal of Jewish Studies 69:1 (2018)

Yonatan Adler, "The Hellenistic origins of Jewish ritual immersion" 1-21
The present study explores the origins of Jewish ritual immersion – inquiring when immersion first appeared as a rite of purification and what the reasons may have been for this development specifically at this time. Textual and archaeological evidence suggest that immersion emerged at some point during – or perhaps slightly prior to – the first half of the first century BCE. It is suggested here that the practice grew out of contemporary bathing practices involving the Hellenistic hip bath. Through a process of ritualization, full-body immersion emerged as a method of purificatory washing clearly differentiated from profane bathing. By way of a subsequent process of ‘hyper-ritualization’, some ventured further to distinguish purificatory ablutions from profane bathing by restricting use of ‘drawn water’ for purification and by assigning impurity to anyone who bathed in such water. Before us is an enlightening example of one of the many ways wherein Jewish religious practices evolved and adapted in response to Hellenistic cultural innovations.

Yehuda Brandes, "The conceptual significance of the prefatory sugya in the Babylonian Talmud," 22-43
The prefatory sugya is unique in that the Mishnah is treated as a canonical text to be interpreted homiletically like a biblical verse. In this article I shift the scholarly focus from the technical interpretative methods of the prefatory sugya to its internal meaning. Homiletical interpretation of the Mishnah is merely a rhetorical device employed by the author of the prefatory sugya in order to provide a conceptual preface to the tractate as a whole or to the central topic of the opening chapters. With this approach, the possibility emerges that the Talmudic prefatory sugya may have preceded the Savoraim, and may be considered a natural extension of the familiar petiḥta Midrash genre. This new ‘content approach’ significantly shifts and enriches our perception of the literary role of the prefatory sugya, from a playful intellectual curiosity to meaningful dicta of the sages emphasizing essential principles and values of the tractate.


Για τον νεκρό τετράποδο σύντροφο / For the deceased four-legged companion

dog_webΤο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών έχει εγκαινιάσει μία σειρά εκθέσεων που σκοπό έχει να γνωρίσει στο κοινό άγνωστα ευρήματα που βρίσκονται αποθηκευμένα στις αποθήκες του. Το "Αθέατο Μουσείο", όπως ονομάζεται αυτή η πρωτοβουλία ήδη έχει ανασύρει από τη λήθη και την αφάνεια σπάνια μνημεία καθιστώντας τα έτσι στο ευρύτερο κοινό. 
Ένα τέτοιο εύρημα, το δεύτερο της σειράς "Αθέατο Μουσείο" για το 2018 είναι η μικρή μαρμάρινη σαρκοφάγος ενός σκύλου, η οποία χρονολογείται στην εποχή του Αδριανού. Σύμφωνα  με  το  Ευρετήριο  του  Εθνικού  Αρχαιολογικού
Μουσείου, το γλυπτό βρέθηκε τον χειμώνα του 1937 στη «Βόρεια  πλευρά  του  Εθνικού  Κήπου  έναντι  του Λυκείου Μεταξά», από όπου διερχόταν κι ο αρχαίος δρόμος που οδηγούσε στα Μεσόγεια.  Από την Αθήνα έχουμε κι άλλες ταφές κατοικίδιων ζώων χωρίς ωστόσο επιτύμβια σήματα. Στην περιοχή του Σταθμού Μετρό "Σύνταγμα" οι αρχαιολόγοι εντόπισαν ένα μικρό αριθμό τάφων ζώων που χρονολογούνται στη ρωμαϊκή εποχή. Μία μάλιστα ταφή συνοδευόταν από δύο μικρά μυροδοχεία. 

Ενας σκύλος που αγαπήθηκε πολύ (ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, στα ελληνικά)

Οι άνθρωποι των ελληνορωμαϊκών χρόνων φαίνεται ότι ανέπτυσσαν προσωπικές σχέσεις με τα κατοικίδιά τους, κατά ανάλογο τρόπο όπως κι οι άνθρωποι σήμερα. Εκτός από ταφικά μνημεία, όπου ο νεκρός εικονίζεται μαζί με το αγαπημένο του κατοικίδιο, έχουν βρεθεί επίσης μία σειρά ταφικών μνημείων κατοικιδίων, όπως για παράδειγμα εκείνο της Helena. Κάποια άλλα φέρουν επιγράμματα που τιμούν το νεκρό ζώο κι αποτυπώνουν τη θλίψη των κυρίων τους. (Για το επιτάφιο ενός νεκρού χοίρου από την Έδεσσα, θα μιλήσουμε σε επόμενη ανάρτηση):

Niall W. Slater, "Mourning Helena: Emotion and Identification in a Roman Grave Stela (71.AA.271)",  Getty Research Journal No. 2 (2010), 139-146 (jstor)

Για τη σχέση ανθρώπων και ζώων κατά την ελληνορωμαϊκή περίοδο κατατοπιστικός είναι ο συλλογικός τόμος:

 Thorsten Fögen - Edmund Thomas (επιμ.), Interactions Between Animals and Humans in Graeco-Roman Antiquity, deGruyter 2017