Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2011

RBL 22/10/2011

Rachel Adelman, The Return of the Repressed: Pirqe de-Rabbi Eliezer and the Pseudepigrapha
Reviewed by John C. Poirier

Bob Becking, Alex Cannegieter, Wilfred van de Poll, and Anne-Mareike Wetter, From Babylon to Eternity: The Exile Remembered and Constructed in Text and Tradition
Reviewed by Francis Dalrymple-Hamilton

Roland Boer, ed., Secularism and Biblical Studies
Reviewed by Brent Landau

John J. Collins, The Scepter and the Star: Messianism in Light of the Dead Sea Scrolls
Reviewed by Erik Eynikel

Lester L. Grabbe, ed., Israel in Transition 2: From Late Bronze II to Iron IIA (c. 1250-850 BCE): The Texts
Reviewed by Friedrich Schipper

Dan Jaffé (ed.), Studies in Rabbinic Judaism and Early Christianity: Text and Context
Reviewed by Peter J. Tomson

Adina Moshavi, Word Order in the Biblical Hebrew Finite Clause
Reviewed by Hubert James Keener

Thomas R. Schreiner, Galatians
Reviewed by David Luckensmeyer

Louis Stulman and Hyun Chul Paul Kim, You Are My People: An Introduction to Prophetic Literature
Reviewed by Steed Vernyl Davidson

Samuel I. Thomas, The "Mysteries" of Qumran: Mystery, Secrecy, and Esotericism in the Dead Sea Scrolls
Reviewed by Carol Newsom

Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2011

+ Δαμιανός Δόικος

Μόλις πληροφοροθήκαμε τη θλιβερή είδηση του θανάτου του ομότιμου καθηγητή της Παλαιάς Διαθήκης της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ Δαμιανού Δόικου. Η εξόδιος ακολουθία θα ψαλλεί στη Μητρόπολη Καλαμαριάς, αύριο Πέμπτη 20.10.2011 και ώρα 12.00.

Ας είναι αιωνία η μνήμη του!

Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2011

Δύο βιβλία για την κριτική αποτίμηση του έργου του G. Theissen / Two books on the critical reception of G. Theissen's work

Κυκλοφόρησαν από τον εκδοτικό οίκο Vandenhoeck Ruprecht και στη σειρά ΝΤΟΑ/StUNT δύο τόμοι αφιερωμένοι στο έργο του γνωστού καθηγητή της Κ.Δ. στο Παν/μιο της Heidelberg G. Theissen. O πρώτος τόμος (2010) περιέχει τις εισηγήσεις ενός συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 4-6  Ιουλίου 2008 προς τιμήν του καθηγητή και στο οποίο συζητήθηκε κριτικά το έργο του. Ο δεύτερος τόμος (2011) περιέχει τις απαντήσεις του Theissen στις εισηγήσεις του προηγούμενου τόμου και τη δική του κριτική αξιολόγηση του έργου του:

P. Lampe / H. Schwier (εκδ.), Neutestamentliche Grenzgänge: Symposium zur kritischen Rezeption der Arbeiten Gerd Theißens, (NTOA/StUNT 75), Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2010
248 σελίδες
ISBN: 978-3-525-53393-9
71,95 €






G. Theissen, Von Jesus zur urchristlichen Zeichenwelt: »Neutestamentliche Grenzgänge« im Dialog (NTOA/StUNT 78), Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2011
237 σελίδες
ISBN: 978-3-525-55023-6

59.95 €

Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2011

Το τρέχον τεύχος του JBL / In the current issue of JBL

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal of Biblical Literature 130:3 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

  • James W. Watts, "Aaron and the Golden Calf in the Rhetoric of the Pentateuch", 417-430
  • Mark Leuchter, "The Ambiguous Details in the Blasphemer Narrative: Sources and and Redaction in Leviticus 24:10-23", 431-450
  • Serge Frolov / Allen Wright, "Homeric and Ancient Near Eastern Intertextuality in 1 Samuel 17", 451-471
  • C.L. Crouch, "Ezekiel's Oracles against the Nations in Light of a Royal Ideology of Warfare", 473-492
  • Ted M. Erho, "Historical-Allusionalal Dating and the Similitudes of Enoch", 493-511
  • David H. Sick, "The Architriklinos of Cana", 513-526
  • Roy E. Ciampa, "'Examined the Scriptures?' The Meaning of ἀνακρίνοντες τὰς γραφὰς in Acts 17:11", 527-541
  • Tzvi Novick, "Peddling Scents: Merchandise and Meaning in 2 Corinthians 2:14-17", 543-549
  • Jennifer A. Glancy / Stephen D. Moore, "How Typical a Roman Prostitute Is Revelation's 'Great Whore'", 551-569
  • Stephen C. Barton, "Eschatology and the Emotions in Early Christianity", 571-591
  • Theodore A. Bergren, "Gentile Christians, Exile, and the Return in 5 Ezra 1:35-40", 593-612

Το τρέχον τεύχος του BTB / In the current issue of BTB

Το τρέχον τεύχος του περιοδικού Biblical Theology Bulletin 41:4 (2011) είναι αφιερωμένο στην θεωρία της κοινωνικής μνήμης και στην αξιοποίησή της στην ερμηνεία βιβλικών κειμένων:

David M. Bossman, "Presenting the Issue: What Becomes a Memory?", 178

Joel Edmund Anderson, "Jonah’s Peculiar Re-Creation", 179-188
Mε την εμφάνιση της αφηγηματικής κριτικής ερμηνευτικής προσέγγισης στις βιβλικές σπουδές άρχισε να καθίσταται σταδιακά σαφέστερη η σημασία που έχει η ανάγνωση των βιβλικών κειμένων ως λογοτεχνικά κείμενα. Η σημασία και το μήνυμα κάθε επιμέρους κειμένου συνδέεται άμεσα με τον τρόπο που αυτό το κείμενο είναι γραμμένο και αυτό συμπεριλαμβάνει τη λογοτεχνική δομή καθώς επίσης και κάθε διακειμενική σχέση με αρχαιότερα βιβλικά κείμενα. Στο άρθρο υποστηρίζεται ότι η αφηγηματολογική ανάγνωση του βιβλίου του Ιωνά φέρνει στο φως διακειμενικές συνδέσεις τόσο με τα εικόνεςτης αρχαίας Εγγύς Ανατολής που απαντούν στις ιστορίες για τη δημιουργία και την Εδέμ των Γεν 1-3 και σε εκείνες της αναδημιουργίας και του Κατακλυσμού στα Γεν 6-9. Η θεολογική επίδραση που ασκούν αυτές οι συνδέσεις στο μήνυμα του Ιωνά και στο μεταιχμαλωσιακό κοινό του είναι σημαντική επειδή δεν αναφέρεται μόνο στο θέμα του αναδημιουργημένου λαού του Θεού αλλά επίσης στη σημασία και στο σκοπό του Ναού. Το άρθρο, επομένως, λειτουργεί ως μία άσκηση συγχρονικής ανάγνωσης και διακειμενικότητας τοποθετημένη μέσα στις ιστορικές παραμέτρους της μεταιχμαλωσιακής ιουδαϊκής κοινότητας. 

Ritva Williams, "BTB Readers' Guide: Social Memory", 189-200
Σε αυτόν τον οδηγό οι αναγνώστες εισάγονται στις σπουδές της κοινωνικής μνήμης όπως αυτές αναπτύχθηκαν κυρίως από εκπροσώπους της κοινωνικής επιστήμης καθώς στη σχέση της κοινωνικής μνήμης με την ιστορία και την ιστοριογραφία. Στη συνέχεια εξετάζονται οι πιθανές εφαρμογές της θεωρίας στη μελέτη της εβραϊκής Βίβλου, της Καινής Διαθήκης και των απαρχών του Χριστιανισμού.

Ernest van Eck, "Social Memory and Identity: Luke 19:12b—24 and 27", 201-212
Έχοντας ως βάση την ιδιαίτερη κατανόηση της κοινωνικής μνήμης ο συγγραφέας αναπτύσσει ένα κοινωνικό μοντέλο της κοινωνικής μνήμης. Το μοντέλο στη συνέχεια εφαρμόζεται σε τρεις μνήμες γεγονότων που σχετίζονται με την επίσκεψη του Αρχέλαου στη Ρώμη προκειμένου να ανακηρυχθεί βασιλιάς της Ιουδαίας το 4 π.Χ. Στο άρθρο συγκρίνονται τα κείμενα του Ιωσήπου, Ιουδ. Πόλεμος 2, 80-100, Ιουδ. Αρχαιολ. 17, 208-323 και η κοινωνική μνήμη του γεγονότας στο κατά Λουκάν, όπως διασώζεται στην παραβολή των μνων (Λκ 19, 12β-24. 27).  

S. Brian Pounds, "Romans 4:1—8 as a Test Case for the New Perspective on Paul", 213-225
Σε αυτό το άρθρο αντιπαραβάλλεται η "παραδοσιακή" ερμηνεία του Ρωμ 4, 1-8 με δύο αντιπροσωπευτικές ερμηνείες της περικοπής από την οπτική της "New Perspective". Ως χαρακτηριστικοί εκπρόσωποι αυτής της τάσης οι James D.G. Dunn και N.T. Wright παρέχουν ερμηνείες του κειμένου, που αποκλίνουν από τη συμβατική ανάγνωση, εξαιτίας του επαναπροσδιορισμού που κάνουν της έννοιας της "δικαίωσης", όπου στο λαό της διαθήκης συμπεριλαμβάνονται και οι εθνικοί και της έννοιας των "έργων Νόμου" ως πτυχές της τήρησης του Νόμου που συνέβαλαν στη διάκριση μεταξύ Ιουδαίων και εθνικών. Ωστόσο υποστηρίζεται ότι η κατανόηση της "δικαίωσης" ως απαλλαγής από τον Θεό και των "έργων του Νόμου" ως της γενικής τήρησης του Νόμου οδηγεί σε μία σαφέστερη ερμηνεία της παύλειας μεταφοράς του εργάτη και του μισθού του καθώς επίσης και της χρήσης του Αβραάμ και του Δαυίδ ως τύπων.