Σάββατο, 9 Ιανουαρίου 2010

Το τετραευάγγελο Bodmer 25 κ.ά. χειρόγραφα στο διαδίκτυο / Bodmer 25 and other NT manuscripts online

Στο ιστολόγιο Evangelical Textual Criticism έχει αναρτηθεί η είδηση ότι το τετραευαγγέλιον Bodmer 25 = Greg.-Aland 556 έχει ψηφιοποιηθεί και είναι προσβάσιμο στο διαδίκτυο. Στην ίδια ανάρτηση ο Tommy Wasserman δίνει πληροφορίες και για άλλα χειρόγραφα της Κ.Δ. που έχουν ψηφιοποιηθεί και μπορεί να τα δει κανείς online. Για να διαβάσετε τη σχετική ανάρτηση, όπου και οι διευθύνσεις των ψηφιοποιημένων χειρογράφων, πατήστε εδώ.

Αποκρυπτόγραφηση αρχαίας εβραϊκής επιγραφής

Πριν ενάμιση περίπου χρόνο ήρθε στο φως στο Khirbet Qeiyafa ήρθε στο φως μία αρχαία επιγραφή γραμμένη με μελάνη επάνω σε ένα όστρακο (φωτ.). Ο καθηγητής του Παν/μίου της Haifa Gershon Galil αποκρυπτογράφησε το κείμενο της επιγραφής και υποστήριξε ότι είναι εβραϊκή. Την τοποθετεί στον 10ο αι. π.Χ.
Παραθέτουμε την αγγλική μετάφραση της επιγραφής, όπως αυτή δημοσιεύθηκε αυτές τις μέρες στο διαδίκτυο:



1. you shall not do [it], but worship the [Lord].
2. Judge the sla[ve] and the wid[ow] / Judge the orph[an]
3. [and] the stranger. [Pl]ead for the infant / plead for the po[or and]
4. the widow. Rehabilitate [the poor] at the hands of the king.
5. Protect the po[or and] the slave / [supp]ort the stranger.


Το κείμενο αποκαλύπτει την παρουσία ξένων στην ισραηλιτική κοινότητα κατά την εποχή αυτή, το ενδιαφέρον για τις κοινωνικά αδύναμες ομάδες και τη σύνδεση του προσώπου του βασιλιά με την προστασία τους.

Αντιδράσεις στο διαδίκτυο για την ανάγνωση της επιγραφής μπορεί να βρει κανείς στη σχετική ανάρτηση του James McGrath. Αναλυτικό δημοσίευμα υπάρχει στο ιστολόγιο του Jim Davila, PaleoJudaica.


Βλ. επίσης το δημοσίευμα στην ηλεκτρονική έκδοση της Haaretz.com στο EurekaAlert!.

Συνέντευξη του Richard Hays


Στο ιστολόγιο του John Anderson Hesed we'emet δημοσιεύεται η συνέντευξη που έδωσε ο καθηγητής της Κ.Δ. στοDivinity School του Duke University. Ο Hays ασχολήθηκε με τα παύλεια κείμενα και κυρίως με θέματα ηθικής, αλλά ήταν κι εκείνος που εξέδωσε μία σημαντική μελέτη για τη διακειμενική προσέγγιση των κειμένων της Κ.Δ. Στη συνέντευξη ο καθηγητής συζητά κάποια από αυτά τα θέματα καθώς επίσης το μεγάλο ζήτημα της σημασίας του όρου πίστις Χριστού. Σχετικά με τους τομείς της έρευνας, τους οποίους θεωρεί ότι παραμένουν ανοικτοί σημειώνει: α) την πατερική ερμηνεία των κειμένων της Κ.Δ., β) το ρωμαϊκό/αυτοκρατορικό περιβάλλον των κειμένων της Κ.Δ. και γ) η παράλληλη πορεία Χριστιανισμού και Ιουδαϊσμού κατά τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες.

Για να διαβάσετε το κείμενο της πολύ ενδιαφέρουσας συνέντευξης, πατήστε εδώ.

Το νέο τεύχος του JSNT / The new issue of JSNT

Στο νέο τεύχος του Journal for the Study of the New Testament 32:2 (2009) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:


Lochlan Shelfer , "The Legal Precision of the Term "παράκλητος", 131-150
Ο ελληνικός όρος "παράκλητος" συχνά μεταφράζεται ελεύθερα ως "συνήγορος" με την προϋπόθεση ότι έχει μία λανθάνουσα δικανική ποιότητα. Κατά συνέπεια όμως η σημασία του όρου κατανοείται μερικώς και δεν υπάρχει ένας σαφής νομικός ορισμός για όλες τις περιπτώσεις που η λέξη εμφανίζεται μέσα στην Κ.Δ. Η παρούσα μελέτη εξετάζει όλες τις περιπτώσεις που χρησιμοποιείται ο όρος "παράκλητος" συμπεριλαμβανομένων και των περιπτώσεων που η λέξη απαντά σε παπύρους και επιγραφές, κάτι που μέχρι σήμερα συνήθως δεν λαμβανόταν υπόψη. Υποστηρίζεται ότι ο όρος είναι η απόδοση στα ελληνικά του λατινικού όρου "advocatus", ο οποίος δηλώνει ένα πρόσωπο υψηλής κοινωνικής θέσης που μιλά για λογαριασμό του κατηγορούμενου στο δικαστήριο. Στο τελευταίο μέρος του άρθρου ο συγγραφέας πραγματεύεται το πώς αυτή η σημασία μπορεί να εξηγήσει τις 5 φορές που εμφανίζεται στα ιωάννεια κείμενα.


Rafael Rodríguez , "Reading and Hearing in Ancient Contexts", 151-178
O συγγραφέας ασχολείται με το ζήτημα της "προφορικότητας", όπως αυτό προσεγγίζεται στις σπουδές για τα ευαγγέλια και προτείνει κάποιες λύσεις στο πρόβλημα. Ειδικότερα η κριτική προσέγγιση των ευαγγελίων προσπάθησε να παραστήσει τη σχέση μεταξύ της παράδοσης του Ιησού - η οποία μεταδιδόταν προφορικά - και των πρώιμων γραπτών εκφράσεων αυτής της παράδοσης. Η διπολική αντίθεση "προφορικότητα / γραπτός λόγος" δεν κατόρθωσε ωστόσο να προσφέρει κάποια βοήθεια στη κατανόηση αυτής της σχέσης κι αυτή η αδυναμία έχει κυρίως τις ρίζες της στην ασαφή (αν και διαδεδομένη) αντίληψη για την "προφορικότητα". Ο συγγραφέας παρατηρεί ότι η έρευνα της Κ.Δ. απαιτεί ένα σύνολο πολιτισμικά οριζόμενων μοντέλων της κειμενικότητας συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας του γραπτού κειμένου πέρα από το πλαίσιο της εικοινωνίας και της μη φιλολογικής χρήσης των γραπτών παραδόσεων. Πριν όμως την ανάπτυξη αυτών των μοντέλων είναι αναγκαίο να ασχοληθούμε με τα προβλήματα, τα οποία δημιουργήθηκαν από την υιοθέτηση της ιδέας της προφορικότητας.


John C. Poirier , "The Synoptic Problem and the Field of New Testament Introduction", 179-190
Το συνοπτικό πρόβλημα είναι ένας σημαντικός και εμφανής επιμέρους χώρος των καινοδιαθηκικών σπουδών, ωστόσο σχεδόν κάθε εισαγωγή στην Κ.Δ. που γράφηκε κατά τα τελευταία σαράντα χρόνια παρουσιάζει μια αδυναμία προσέγγισης του θέματος. Δύο είναι οι βασικές αδυναμίες: α) η συζήτηση για το συνοπτικό πρόβλημα κυρίως στηρίζεται σε ένα λογικό επιχείρημα, το οποίο έχει καταρριφθεί πριν 60 περίπου χρόνια και (2) υπάρχει μια τάση λανθασμένης ερμηνείας της σημερινής κατάστασης της έρευνας με το να τίθεται στο περιθώριο η υπόθεση Farrer, η οποία είναι η αντιπροσωπευτικότερος σήμερα αντίλογος στη θεωρία των Δύο Πηγών.


Alan J.P. Garrow , "The Eschatological Tradition behind 1 Thessalonians: Didache 16", 191-215
Η παράδοση, που μεταδόθηκε από τους αποστόλους κατά την ίδρυση της εκκλησίας της Θεσσαλονίκης, έγινε αποδεκτή ως αυθεντία, αλλά την ίδια στιγμή είχε ως αποτέλεσμα τα μέλη της πρώτης κοινότητας να θρηνούν χωρίς ελπίδα για τους αδελφούς τους που είχαν κοιμηθεί. Απαντώντας σε αυτήν την κατάσταση ο Παύλος δεν μπορεί απλά να καταργήσει την ιδρυτική παράδοση για χάρη ενός νέου και περισσότερο ευχάριστου "λόγου του Κυρίου". Μπορεί ωστόσο ίσως να οδηγήσει τους Θεσσαλονικείς σε μία εναλλακτική ερμηνεία αυτής της αυθεντίας που είχαν ήδη αποδεχτεί. Αυτή η παρατήρηση καθιστά δυνατή τη διάκριση δύο χαρακτηριστικών ιδιωμάτων της ιδρυτικής παράδοσης: προκάλεσε την θλίψη των Θεσσαλονικέων, ενώ ταυτόχρονα είναι ανοικτή στην εναλλακτική ερμηνεία του Παύλου. Αυτά τα δύο στοιχεία σε συνδυασμό με άλλες ενδείξεις μέσα στην 1 Θεσ παρέχουν τα μέσα για την εξέταση του 16ου κεφ. του βιβλίου της Διδαχής ως την πιθανή εσχατολογική παράδοση που κρύβεται πίσω από την 1 Θεσσ.


Joshua W. Jipp , "Rereading the Story of Abraham, Isaac, and ‘Us’ in Romans 4", 217-242
Οι ερμηνείες του Ρωμ 4 συνήθως συνδέονται με ένα γενικό θέμα που προκύπτει από το Ρωμ 3,21-31, όπως για παράδειγμα τη δικαίωση διά της πίστης, τη συμπερίληψη στο λαό του Θεού των εθνικών ή τη θέση του Παύλου ότι το ευαγγέλιο αποτελεί τη συνέχεια της Τορά. Μολονότι αυτές οι προσεγγίσεις είναι δικαιολογημένες, στο άρθρο υποστηρίζεται ότι ο Παύλος επικαλείται τον Αβραάμ για διάφορους λόγους προκειμένου να απαντήσει στις αντιρρήσεις των συνομιλητών του για το ευαγγέλιό του (Ρωμ 3, 27 - 4, 1). Το επιχείρημα του Παύλου είναι πολυεπίπεδο και δε μπορεί απλά να περιορισθεί σε ένα γενικό θέμα. Στο δεύτερο μέρος του άρθρου δίνεται μία ερμηνεία του συχνά παραγνωριζόμενου 4, 16- 25 και υποστηρίζεται ότι ο Παύλος δίνει μία ανάγνωση της ιστορίας του Αβραάμ, η οποία εξαρτάται από τις κύριες χριστολογικές του προϋποθέσεις, και η οποία απαντά στο ερώτημα των αναγνωστών του στο 4, 1 όσον αφοά στο πώς ο Αβραάμ μπορεί να είναι ο προπάτορας τόσο των Ιουδαίων όσο και των εθνικών.

Πέμπτη, 7 Ιανουαρίου 2010

Το ντοκυμαντέρ Jesus: The Evidence (Channel 4) στο διαδίκτυο

Στο ιστολόγιό του ο Mark Goodacre δίνει την ενδιαφέρουσα πληροφορία ότι το ντοκυμαντέρ Jesus: The Evidence του Channel 4 (1984) υπάρχει για όσους ενδιαφέρονται να το παρακολουθήσουν.
Για να δείτε τις σχετικές αναρτήσεις και να βρείτε τις διευθύνσεις που σας οδηγούν στο ντοκυμαντέρ πατήστε εδώ και εδώ.

Οι ιουδαϊκές συναγωγές στην εποχή της Κ.Δ.

Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation έχει αναρτηθεί ένα κείμενο του Stephen Catto, λέκτορα στο Morelands College (Η.Β.) με θέμα τις ιουδαϊκές συναγωγές κατά την εποχή της Κ.Δ. και τα μεθοδολογικά ζητήματα ταυτοποίησής τους. Ο Stephen Catto, ο οποίος πρόσφατα (το 2007) εξέδωσε τη μελέτη Reconstructing the First-Century Synagogue. A Critical Analysis of Current Research, σημειώνει το μεγάλο ενδιαφέρον, το οποίο εκδηλώνετα κατά τα τελευταία χρόνια για τη μελέτη της συναγωγής κατά την εποχή της Κ.Δ. Σε αυτή την αναζωπύρωση του επιστημονικού ενδιαφέροντος συνέβαλαν κατά πολύ οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων δεκαετιών. Στη συνέχεια συζητά τα κριτήρια που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ταυτοποίηση κτιρίων συναγωγών, τα οποία φέρνει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη, τη σημασία του όρου "συναγωγή" (λατρευτικό κτίριο ή σύναξη του λαού). Παρουσιάζει διάφορα αρχαιολογικά και επιγραφικά παραδείγματα και καταλήγει ότι η εικόνα για την αρχαία συναγωγή της εποχής της Κ.Δ. διακρίνεται από πολυμορφία (κάτι που αφήνει ανοικτό και το ερώτημα για την πιθανή πολυμορφία και στη λατρεία). Η μορφή του χώρου σύναξης εξαρτάται κάθε φορά από την ιδιαίτερη ιστορία της κάθε κοινότητας, το μέγεθός της και την οικονομική της ευρωστία. Ένα ενδιαφέρον σημείο που αναφέρει ο Catto είναι ότι στη Διασπορά συχνά οι συναγωγές ομοιάζουν με τα τοπικά ιερά και τους χώρους συγκέντρωσης των θιάσων. Σε κάποιες περιπτώσεις ως συναγωγή χρησίμευε κάποια οικία.
Για να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο, πατήστε εδώ.

Απεβίωσε ο καθηγητής της Κ.Δ. Michael Goulder (1927-2010)

Χθες, 6.1.2010, έφυγε από τη ζωή ο γνωστός καινοδιαθηκολόγος Michael Goulder, ο οποίος επί σειρά ετών διετέλεσε καθηγητής της Κ.Δ. στο Πανεπιστήμιο του Birmingham. Σύνδεσε το όνομά του με τη μελέτη του συνοπτικού προβλήματος και κυρίως με τη λεγόμενη υπόθεση του Farrer (ή Farrer-Goulder). Σύμφωνα με αυτήν την υπόθεση πρώτο ευαγγέλιο είναι το κατά Μάρκον και ακολουθούν το κατά Ματθαίον και το κατά Λουκάν. Οι εκπρόσωποί της απορρίπτουν την ύπαρξη της Πηγής των Λογίων και δέχονται ότι οι δυο ευαγγελιστές, Ματθαίος και Λουκάς, χρησιμοποίησαν ως κύρια πηγή τους το κατά Μάρκον. Ο Goulder υποστήριξε ότι οι ευαγγελιστές ήταν ιδιαίτερα δημιουργικοί συγγραφείς κι ότι χρησιμοποίησαν ελάχιστο πηγαίο υλικό πέρα από τον Μάρκο, στην περίπτωση μάλιστα του Λουκά ο Goulder διατύπωσε την υπόθεση ότι αυτός γνώριζε το κατά Ματθαίον, το οποίο χρησιμοποίησε ως πηγή του (βλ. κυρίως το έργο του Luke: A New Paradigm). Αναβίωσε εν πολλοίς τη θέση του Ferdinand Christian Baur και της Σχολής της Τυβίγγης για την αντιπαράθεση μεταξύ της κοινότητας της Ιερουσαλήμ (Πέτρος, Ιάκωβος) και του ελληνιστικού χριστιανισμού με κύριο εκπρόσωπό του τον Παύλο.
Ασχολήθηκε επίσης με την Π.Δ. και κυρίως με το βιβλίο των Ψαλμών.
Βιβλιογραφικό κατάλογο των σημαντικότερων έργων του μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Mark Goodacre (πατήστε εδώ).

Τετάρτη, 6 Ιανουαρίου 2010

Το νέο τεύχος του JSPs

Στο νέο τεύχος του Journal for the Study of the Pseudepigrapha 19:2 (2009) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Veronika Bachmann, "Rooted in Paradise? The Meaning of the ‘Tree of Life’ in 1 Enoch 24—25 Reconsidered ", 83-107
Aυτή η μελέτη διερευνά τη σημασία του θαυμαστού δένδρου που περιγράφεται στα κεφ. 24-25 του Βιβλίου των Φυλάκων. Οι ερευνητέ γενικά αναφέρονται σε αυτό το δένδρο ως το "δένδρο της ζωής", που απαντά στην ιστορία του παραδείσου στα Γεν 2-3. Ωστόσο μια τέτοια ερμηνεία αφήνει αναπάντητα αρκετά ερωτήαμτα. Μολονότι κάποιοι ειδικοί φαίνεται να γνωρίζουν τα προβλήματα, δε δόθηκε μέχρι σήμερα μια σοβαρή νέα ερμηνεία του δένδρου. Στο άρθρο η συγγραφέας προτείνει μία σύνδεση του δένδρου στα κεφ. 24-25 με τη σοφία. Τα στοιχεία που οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα προκύπτουν από το ίδιο το Βιβλίο των Φυλάκων αλλά κι από άλλα αρχαία ιουδαϊκά κείμενα, όπως για παράδειγμα τις Παροιμίες και τη Σοφία Σειράχ.

Liudmila Navtanovich, "Second Enoch and The Tale of the Blessed Zerubbabel: Two Different Examples of Old Testament Slavonic Apocrypha", 109-126
Στο άρθρο εξετάζονται δύο παλαιοδιαθηκικά σλαβικά απόκρυφα - το 2 Ενώχ και η λιγότερο γνωστή Ιστορία του Μακαρίου Ζοροβάβελ - καθένα από τα οποία έχει τη δική του προέλευση. Ενώ το 2 Ενώχ αποτέλεσε αντικείμενο έρευνας για περισσότερα από 15ο χρόνια, πολλά ερωτήματα σχετικά με αυτό παραμένουν αναπάντητα. Η συγγραφέας του άρθρου συζητά τη σχέση μεταξύ των σλαβικών χειρογράφων αυτών των κειμένων και προτείνει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην Ιστορία του Μακαρίου Ζοροβάβελ, διότι είναι μία σπάνια περίπτωση απευθείας μετάφρασης από τα εβραϊκά στη σλαβική. Αυτό είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, γιατί συχνά η έρευνα αρνείται την πιθανότητα οι αρχαίες σλαβικές μεταφράσεις (πριν τον 15ο αι.) να έγιναν απευθείας από τα εβραϊκά.

Janelle Peters, "Hellenistic Imagery and Iconography in Daniel 12.5-13", 127-145
Μολονότι οι προβληματικές από εξηγητικής απόψεως παραστάσεις στο Δαν 12,5-13 συχνά ερμηνεύονται υπό το φως των μεσοποταμιακών παραδόσεων, έχουν ανάλογα στις ελληνιστικές εικαστικές και φιλολογικές αναπαραστάσεις των ποτάμιων θεοτήτων. Οι συνειρμοί με την ελληνιστική πολιτισμική πραγματικότητα στα προηγούμενα κεφάλαια (10-12) του Δανιήλ διευρύνονται στον επίλογο. Όπως οι ελληνιστικοί ποτάμιοι θεοί, ο άνδρας με λινά ενδύματα στέκεται στο ποτάμι με δύο ακόλουθους και τα δυο του χέρια είναι υψωμένα στη στάση της θυσίας, της προσευχής και της προφητείας (πρβλ. 1 Ενώχ 84, 1-6). Ο προσανατολισμός του άνδρα υπαινίσσεται επίκληση του ιουδαϊκού Ναού, ο οποίος ήταν ένα καυτό ζήτημα αυτής της εποχής (πρβλ. 1 Μακκ 1, 54. 59). Επομένως ο συγγραφέας του Δανιήλ δημιουργεί ένα ελληνιστικό-ιουδαϊκό πλαίσιο για τις εσχατολογικές προσδοκίες που σκοπό έχει να στηρίζει τα συμφέροντας της ιουδαϊκής πλευράς εναντίον των ελεγχόμενων από του Ρωμαίους Σελευκίδες και Πτολεμαίους.

Flemming A.J. Nielsen, "Moses’ Throne Vision: A Hebrew Fragment of Ezekiel the Tragedian and the Question of its Origin", 147-158
Το 1873 ο A. Jellinek εξέδωσε ένα εβραϊκό απόσπασμα από το δράμα Εξαγωγή του Ιεζεκιήλ του Τραγωδού. Το απόσπασμα περιέχει το όραμα για το θρόνο του Μωυσή και την ερμηνεία του. Είναι άγνωστη η πηγή του Jellinek, μπορεί όμως να καταδειχθεί πέραν κάθε αμφιβολίας ότι ο Jellinek έκανε ο ίδιος τη μετάφραση με βάση την έκδοση του 1830 από τον L. Philippson του Ιεζεκιήλ του Τραγωδού.

Τρίτη, 5 Ιανουαρίου 2010

After the First Urban Christians (1)

Σε αυτήν την ανάρτηση και σε μερικές που θα ακολουθήσουν στις επόμενες μέρες θα παρουσιάσουμε το περιεχόμενο ενός βιβλίου για το οποίο μιλήσαμε και σε παλαιότερη ανάρτηση. Πρόκειται για ένα συλλογικό τόμο, στον οποίο ειδικοί αποτιμούν τη συμβολή της μελέτης του Wayne Meeks, The First Urban Christians στη μελέτη του αρχέγονου Χριστιανισμού από το 1983, όταν κυκλοφόρησε το συγκεκριμένο βιβλίο, μέχρι και σήμερα.

Todd D. Still & David G. Horrell, After the First Urban Christians. The Social Scientific Study of Pauline Christianity. Twenty-Five Years Later, T & T Clark 2009

Όπως σημειώνουν και οι εκδότες στον πρόλογό τους το 1983 συνδέεται με τρεις πολύ σημαντικές για τη μελέτη της Καινής Διαθήκης και των πρώτων χριστιανικών κοινοτήτων μελέτες: α) το άρθρο του J. Dunn, "The New Perspective on Paul" (διάλεξη, η οποία στη συνέχεια δημοσιεύθηκε στο BJRL), όπου ο γνωστός καινοδιαθηκολόγος εισήγαγε έναν όρο (new perspective) για την προσέγγιση της παύλειας σκέψης, ο οποίος βρίσκεται ακόμη και σήμερα στο επίκεντρο της συζήτησης για την θεολογία του Παύλου και τη θέση του απέναντι στο Νόμο, β) τη μελέτη της Elisabeth Schüssler Fiorenza, In Memory of Her: A Feminist Reconstruction of Christian Origins, που έδωσε μία νέα ώθηση στην προσέγγιση των καινοδιαθηκικών κειμένων από μία φεμινιστική ερμηνευτική οπτική και β) το έργο του Wayne Meeks, The First Urban Christians, που πρόσφερε μία νέα αναπαράσταση του κοινωνικού περίγυρου των πρώτων χριστιανικών κοινοτήτων (και κυρίως των παύλειων).
Και οι τρεις μελέτες αξιολόγησαν και συνέδεσαν δημιουργικά τα πορίσματα της προηγούμενης έρευνας, κάλυψαν όμως επίσης νέες περιοχές της έρευνας και διατύπωσαν νέες προτάσεις και υποθέσεις.
Οι μελέτες του βιβλίου, που θα παρουσιάσουμε στο ιστολόγιο, συζητούν το προαναφερθέν βιβλίο του Meeks. Η δομή εκείνου ορίζει τη δομή του παρόντος. Η κάθε μελέτη, εκτός από το εισαγωγικό κεφάλαιο του Horrell και την απάντηση στο τέλος του βιβλίου του W. Meeks, σχολιάζει ένα επιμέρους κεφάλαιο του βιβλίου The First Urban Christians:
H μελέτη του Peter Oakes (Contours of the Urban Environment) ασχολείται με το αστικό περιβάλλον των παύλειων κοινοτήτων, στη συνέχεια ο Bruce W. Longenecker (Socio-Economic Profiling of the First Urban Christians) συζητά τις προτάσεις του Meeks για την κοινωνική θέση των μελών των πρώτων χριστιανικών κοινοτήτων. Ακολουθεί η μελέτη του Edward Adams (First-Century Models for Paul's Churches: Selected Scholarly Developments since Meeks), όπου παρουσιάζονται τα τέσσερα μοντέλα από το περιβάλλον των παύλειων κοινοτήτων, τα οποία μπορεί να επηρέασαν στην οργάνωσή τους: οίκος, θίασος, συναγωγή, φιλοσοφική ή ρητορική σχολή. Θέμα της μελέτης του Todd D. Still (Organizational Structures and Relational Struggles among the Saints: The Establishment and Exercise of Authority within Pauline Assemblies) είναι η οργάνωση των παύλειων κοινοτήτων, όπως αυτή παρουσιάσθηκε από τις μελέτες που ακολούθησαν εκείνη του Meeks. H Louise J. Lawrence (Ritual and the First Urban Christians: Boundary Crossings of Life and Death) συζητά τις θέσεις του Meeks σχετικά με την τελετουργία μέσα στις παύλειες κοινότητες, παρουσιάζει τις κατευθύνσεις που πήρε η έρευνα στη συνέχεια και προτείνει νέους τομείς που αξίζει να διερευνηθούν. Τέλος ο Dale B. Martin αξιολογεί τους συσχετισμούς που πρότεινε ο Meeks μεταξύ των μοντέλων πίστης και των μοντέλων ζωής και παρουσιάζει τις τρεις βασικές τάσεις που κυριαρχούν στην έρευνα σχετικά με αυτό το ζήτημα.
Επίλογος του βιβλίου είναι η απάντηση του W. Meeks στις παραπάνων μελέτες. Ο Meeks παρουσιάζει τα σημεία εκείνα των προηγούμενων θέσεών του που θα μπορούσαν να βελτιωθούν ή να επαναδιατυπωθούν, συζητά την αξία της κοινωνικοϊστορικής προσέγγισης των κειμένων της Καινής και επισημαίνει την ανάγκη να υπάρξουν και νέες μελέτες κατά το πρότυπο της The First Urban Christians.

Πρόκειται - από όσο τουλάχιστον προκύπτει από τη μέχρι στιγμής ανάγνωση του βιβλίου (έφτασε μόλις χτες στα χέριά μου) - για ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο. Ένα από τα σημαντικά του προτερήματα είναι ότι αποτυπώνει την πορεία της έρευνας αλλά κι ένα τμήμα του επιστημονικού διαλόγου αξιόλογων ερευνητών σχετικά με ζητήματα μεθοδολογίας και ιστορίας των παύλειων κοινοτήτων.

Ένα νέο βιβλίο για το κοινωνικό περιβάλλον της Κ.Δ. / A new book on the social environment of the NT

Κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Routledge ένας νέος συλλογικός τόμος με μελέτες σχετικά με το κοινωνικό περιβάλλον της Κ.Δ.:

Dietmar Neufeld & Richard E. DeMaris, Understanding the Social Environment of the New Testament, Routledge 2009
ISBN: 978-0415775823
$37.73

Περιγραφή του εκδοτικού οίκου
Η Καινή Διαθήκη είναι ένα βιβλίο μεγάλης σημασίας για το δυτικό πολιτισμό συχνά όμως είναι δύσκολα κατανοητό σε όσους το μελετούν, επειδή ο σύγχρονος κόσμος διαφέρει σημαντικά από τον κόσμο της αρχαίας Μεσογείου όπου αυτό γράφηκε. Είναι επιτακτικό επομένως να αναπτυχθούν διαπολιστιμικοί τρόποι κατανόησής τους προκειμένου να κατανοηθούν οι αξίες της αρχαίας μεσογειακής κοινωνίας μέσα από την οποία προήλθε η Κ.Δ. προκειμένου να εκτιμήσει κανείς πληρέσετες τα κείμενα και τις κοινότητες που αυτά αντιπροσωπεύουν. Οι δύο εκδότες του παρόντος τόμος, Dietmar Neufeld και Richard E. DeMaris συγκεντρώνουν στον παρόντα τόμο μελέτες ειδικών, οι οποίοι χρησιμοποιούν τις κοινωνικές επιστήμες προκειμένου να αναπτύξουν ερμηνευτικά μοντέλα για την κατανόηση τέτοιων αξιών, όπως είναι η ομάδα, η συγγένεια, η μνήμη, η εθνότητα και η τιμή και για να καταδείξουν το πώς αυτά τα μοντέλα μπορούν να εφαρμοσθούν στα κείμενα της Κ.Δ. Η έννοια της συγγένειας κατανοείται μέσα από την ανάλυση του τρόπου που παρουσιάζεται η Αγία Οικογένεια καθώς και οι πρώτες χριστιανικές ομάδες. Το κοινωνικό φύλο κατανοείται μέσα από τη μελέτη του τρόπου που ο Παύλος βλέπει τις γυναίκες. Η έννοια του χώρου κατανοείται μέσα από μία συζήτηση για τον Ιησού από τη Ναζαρέτ.

Περιεχόμενα τόμου
  • Bruce J. Malina, "Collectivism in Mediterranean Culture", 17-28
  • Margaret Y. MacDonald, "Kinship and Family in the New Testament World", 29-43Carolyn Osiek & Jennifer Pouya, "Constructions of Gender in the Roman Imperial World", 44-56
  • Alan Kirk, "Memory Theory: Cultural and Cognitive Approaches to the Gospel Tradition", 57-67Dennis C. Duling, "Εthnicity and Paul’s Letter to the Romans", 68-89
  • Halvor Moxnes, "Landscape and Spatiality: Placing Jesus", 90-106
  • Richard L. Rohrbaugh, "Honor: Core Value in the Biblical World", 109-125
  • Pieter F. Craffert, "Altered States of Consciousness: Visions, Spirit Possession, Sky Journeys", 126-146
  • John J. Pilch, "Jesus’s Healing Activity: Political Acts?", 147-155
  • Eric C. Stewart, "Social Stratification and Patronage in Ancient Mediterranean Societies", 156-166
  • Alicia Batten, "Brokerage: Jesus as Social Entrepreneur", 167-177
  • Peter Oakes, "Urban Structure and Patronage: Christ Followers in Corinth", 178-193
  • David A. Fiensy, "Ancient Economy and the New Testament", 194-206
  • Ritva H. Williams, "Purity, Dirt, Anomalies, and Abominations", 207-219
  • Risto Uro, "Ritual and Christian Origins", 220-232

Το νέο τεύχος του JBL / The new issue of JBL

Στο νέο τεύχος του Journal of Biblical Literature 128:4 (2009) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

  • Mattthew Thiessen, "The text of Genesis 17:14", 625-642
  • Jeremy Schipper, "Deuteronomy 24:5 and King Asa's Foot Disease in 1 Kings 15:23b", 643-648
  • Lawson G. Stone, "Eglon's Belly and Ehud's Blade: A Reconsideration", 649-663
  • Alice Logan, "Rebilitating Jephtah", 665-685
  • Susanne Gillmayr-Bucher, "Framework and Discourse in the Book of Judges", 687-702
  • Edward Ho, "In the Eyes of the Beholder: Unmarked Attributed Quotations in Job", 703-715
  • Michael Chan, "Rhetorical Reversal and Usurpation: Isaiah 10:5–34 and the Use of
  • Neo-Assyrian Royal Idiom in the Construction of an Anti-Assyrian Theology", 717-733
  • Edna Israeli, "“Taxo” and the Origin of the Assumption of Moses", 735-757
  • Edward P.Dixon, "Descending Spirit and Descending Gods: A “Greek” Interpretation of the Spirit’s “Descent as a Dove” in Mark 1:10", 759-780
  • Matthew Gordley, "The Johannine Prologue and Jewish Didactic Hymn Traditions: A New Case for Reading the Prologue as a Hymn", 781-802
  • Brent Nongbri, "Two Neglected Textual Variants in Philippians 1", 803-808
  • Theodore E. Bergren, "A Note on 5 Ezra 1:11 and 2:8–9", 809-812
  • James R. Edwards, "A Nomen Sacrum in the Sardis Synagogue", 813-821

Κυριακή, 3 Ιανουαρίου 2010

Ένα νέο άρθρο στο JGRChrJ / A new article in JGRChrJ

Στη σελίδα του τρέχοντος τεύχους του Journal of Greco-Roman Christianity and Judaism 6 (2009) έχει αναρτηθεί ένα νέο άρθρο σχετικό με την αξιολόγηση της θεωρίας των σημασιολογικών πεδίων στην ερμηνευτική προσέγγιση της Κ.Δ. και ειδικότερα του Εβ 1, 1 - 2, 4 και 12, 5 -8:

Το σχήμα της Κιβωτού / The shape of the Ark

Σε άρθρο της ηλεκτρονικής έκδοσης της εφημερίδας Guardian, που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο την 1/1/2009, παρουσιάζεται το περιεχόμενο μίας αρχαίας Βαβυλωνιακής πινακίδας, στην οποία περιγράφεται το σχήμα της αρχαίας Κιβωτού. Η ιστορία του Κατακλυσμού ήταν διαδεδομένη, όπως είναι γνωστό, στην αρχαία Μεσοποταμία και πολλά αρχαία κείμενα την αφηγούνται. Σύμφωνα με το δημοσίευμα ωστόσο αυτό είναι η πρώτη πινακίδα που δίνει πληροφορίες για τον τρόπο κατασκευής και το σχήμα αυτού του σκάφους. Στη διήγηση του συγκεριμένου κειμένου ένας θεός αποφασίζει να σώσει έναν δίκαιο άνθρωπο κι αυτός είναι ο Σουμέριος βασιλιάς Atram-Hasis. Του δίνονται οδηγίες για τον τρόπο κατασκευής ενός στρογγυλού σκάφους, το οποίο στη συνέχεια κατασκευάζεται. Η αφήγηση τελειώνει με την εντολή του Atram-Hasis στον τεχνίτη που κατασκεύασε την Κιβωτό να σφραγίσει πίσω του την πόρτα, όταν ο βασιλιάς και οι υπόλοιποι επιβάτες της Κιβωτού θα ανέβαιναν σε αυτή.
Το κείμενο χρονολογείται σύμφωνα με το δημοσίευμα περίπου στα 1.700 π.Χ.
Για να διαβάσετε ολόκληρο το δημοσίευμα, πατήστε εδώ.