Σάββατο, 22 Σεπτεμβρίου 2012

Ευρήματα από το Khirbet Qeiyafa / Khirbet Qeiyafa findings

Ο Alan Boyle δημοσιεύει ένα ενδιαφέρον άρθρο στην ιστοσελίδα Cosmic Log του NBCNEWS.com σχετικά με τα πρόσφατα ευρήματα από το Khirbet Qeiyafa, τα οποία οδηγούν σε σημαντικά συμπεράσματα σχετικά με τη θρησκευτική ζωή σε αυτόν τον οικισμό και τη σύνδεσή του με την ιστορία του Δαυίδ και του Σολομώντα.

Για να διαβάσετε το άρθρο, πατήστε στον τίτλο:
"3,000-year-old artifacts reveal history behind biblical David and Goliath"

Ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης μπορεί επίσης να επισκεφτεί το ιστολόγιο των ανασκαφών:
Khirbet Queiyafa Archaeological Project

Βιβλιοκρισίες στο Εnoch Seminar Online / Reviews on Enoch Seminar Online

To Enoch Seminar είναι μία διεθνής εταιρία ειδικών στον Ιουδαϊσμού του Δεύτερου Ναού και του αρχέγονου Ιουδαϊσμού. Εκτός από τα διεθνή συνέδρια, που διοργανώνει, έχει κατασκευάσει μία πολύ χρήσιμη ιστοσελίδα όπου μεταξύ άλλων αναρτώνται σε τακτικά διαστήματα ενδιαφέρουσες βιβλιοκρισίες πρόσφατων μελετών. 
Για να τις διαβάσετε, πατήστε εδώ.

To ευαγγέλιο της Συζύγου του Ιησού: σύγχρονη πλαστογραφία; / The Gospel of Jesus' wife: a modern forgery?

Το μικρό απόσπασμα από το υποτιθέμενο Ευαγγέλιο της Συζύγου του Ιησού, το οποίο πρόσφατα παρουσιάσθηκε από την Karen King εξακολουθεί να προκαλεί τις αντιδράσεις των ειδικών. 
Ο γνωστός καθηγητής της Καινής Διαθήκης Francis Watson δημοσίευσε στο διαδίκτυο (το ιστολόγιο του Mark Goodacre) τρία σύντομα άρθρα, στα οποία υποστηρίζει ότι το κείμενο είναι σύγχρονη πλαστογραφία από κάποιον που δεν έχει επαρκή γνώση της κοπτικής. Ο Watson θεωρεί ότι ο σύγχρονος πλαστογράφος στηρίχθηκε σε κάποια σύγχρονη έκδοση του κοπτικού ΕυαγγΘωμά και εντοπίζει ομοιότητες με τα κεφ. 101 και 114. Το παραλληλίζει μάλιστα με την περίπτωση του Μυστικού κατά Μάρκον, το οποίο θεωρεί ότι πλαστογράφησε ο Morton Smith: 
Για μια διεξοδική συζήτηση των επιχειρημάτων του Watson βλ. την χθεσινή ανάρτηση του James F. McGrath, Is the Gospel of Jesus' Wife a Fake?

RBL 21/9/2012

Francois Bovon; Glenn E. Snyder, ed., New Testament and Christian Apocrypha
Reviewed by Christopher Tuckett

Stanislas Breton, A Radical Philosophy of Saint Paul
Reviewed by Halvor Moxnes and Ole Jakob Lǿland

Mark Forman, The Politics of Inheritance in Romans
Reviewed by David J. Downs

Anselm Hagedorn and Henrik Pfeiffer, eds., Die Erzväter in der biblischen Tradition: Festschrift für Matthias Köckert
Reviewed by Cynthia Edenburg

Martin Hengel, Saint Peter: The Underestimated Apostle
Reviewed by Timothy P. Henderson

Kelly R. Iverson and Christopher W. Skinner, eds., Mark as Story: Retrospect and Prospect
Reviewed by Cornelis Bennema

James A. Kelhoffer, Persecution, Persuasion and Power: Readiness to Withstand Hardship as a Corroboration of Legitimacy in the New Testament
Reviewed by Brian J. Tabb

Cheryl A. Kirk-Duggan and Tina Pippin, eds., Mother Goose, Mother Jones, Mommie Dearest: Biblical Mothers and Their Children
Reviewed by Vicki Phillips

Allan J. McNicol, The Conversion of the Nations in Revelation
Reviewed by Peter S. Perry

Adrian Schenker, Anfänge der Textgeschichte des Alten Testaments: Studien zu Entstehung und Verhältnis der frühesten Textformen
Reviewed by Marjo C. A. Korpel

Πέμπτη, 20 Σεπτεμβρίου 2012

Άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον ΕTR / Some articles of biblical interest in the current issue of ETR

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Études théologiques et religieuses 87:1 (2012) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος: 

  • Riemer Roukema, "La présentation de l'Évangile de Judas au grand public et son contexte historique", 1-17
  • Jonathan Bersot, "Parallélismes et synkrisis dans la finale de Luc : observations narratologiques en Luc 23,50-24,53",  19-34
  • Daniel  Marguerat - Emmanuelle Steffek, "Luc-Actes et la naissance du Dieu universel",  35-55
  • Hans C. Askani, "Comment le canon nous advient : essai sur le concept de texte, de canon et de texte sacré", 145-169

Η σύζυγος του Ιησού και πάλι / Jesus' wife again

Το απόσπασμα απόκρυφου κειμένου που κάνει λόγο πιθανόν για τη σύζυγο του Ιησού εξακολουθεί να απασχολεί την ακαδημαϊκή κοινότητα και να αποτελεί και σήμερα θέμα σε πολλά ιστολόγια.
Ήδη στο youtube υπάρχει σύντομο video, όπου η Karen King παρουσιάζει το νέο εύρημα και θέτει διάφορα ερωτήματα για αυτό ("Jesus said to them, my wife"). Yπάρχει επίσης το δημοσίευμα του Harvard Divinity School κι ένα σύντομο άρθρο στην ιστοσελίδα του Biblical Archaeology.
O Jim Davila (PaleoJudaica) σε δύο αναρτήσεις του χθες και σήμερα συγκεντρώνει τις σημαντικότερες δημοσιεύσεις για το θέμα και εκφράζει τις αμφιβολίες του για τη γνησιότητα του ευρήματος (πατήστε εδώ κι εδώ). 
Tους δικούς τους ενδοιασμούς για το θέμα διατυπώνουν οι Mark Goodacre (The Gospel of Jesus' Wife) και Larry Hurtado ("'The Gospel of Jesus' Wife'. Maybe ... Maybe Not").
Tις ίδιες αμφιβολίες περίπου εκφράζει και ένα ελληνικό ιστολόγιο, του Αθανάσιου Μουστάκη (Ο Ιησούς είπε "Η γυναίκα μου"). 
Η ειδική στο γνωστικισμό April DeConick σε τρεις αναρτήσεις της για το θέμα υποστηρίζει ότι το κείμενο προέρχεται από βαλεντινιανούς κύκλους και συνδέεται με την παράδοση που γνωρίζει ο συγγραφέας του γνωστικού ευαγγελίου του Φιλίππου καθώς και με το ευαγγέλιο του Θωμά (παρ. 101 και 114). Αντικατοπτρίζει εκείνη τη γραμμή της γνωστικής παράδοσης, όπου ο γάμος συμβολίζει το γάμο των Αιώνων Ιησού και Σοφία. Τέλος προτείνει μία κάπως διαφορετική ανάγνωση του κειμένου, την οποία παραθέτω: "...my mother gave me li[fe...] The disciples said to Jesus [...] deny. Mary is worthy of it [...] Jesus said to them, "My wife [and...] Let men who are wicked [...] I am with her because [...] an image [...]" ("A Reference to Jesus' Wife?", "Gospel of Jesus' Wife" και "Did Jesus Have a Wife?").
Στην ίδια γραμμή κινείται κι Jared Calaway, ο οποίος ωστόσο θεωρεί βέβαιο ότι το απόσπασμα ουσιαστικά επεξεργάζεται το ΕυαγΘωμά 114.
Ο James F. MacGrath, τέλος, έχει επίσης τρεις αναρτήσεις, όπου ουσιαστικά συγκεντρώνει τα σημαντικότερα δημοσιεύματα που αναρτήθηκαν για αυτό το θέμα στο διαδίκτυο ("Coptic Text Mentions Jesus' Wife", "2. Jesus' Wife", "3 Jesus’ Wife (With Fill in the Blank at the End)". 

Στο τρέχον τεύχος του JSNT / In the current issue of JSNT

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal for the Study of the New Testament 35:1 (2012) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα: 

John C. Poirier, "The Roll, the Codex, the Wax Tablet and the Synoptic Problem", 3-30 
Η υπόθεση Farrer, ειδικά στη μορφή που διατυπώθηκε από τον Michael Goulder, δέχθηκε συχνά κριτική, επειδή στηρίζεται σε μία αναχρονιστική και τεχνικά μη πρακτική κατανόηση του συντακτικού έργου του Λουκά. Μία προσεκτικότερη εξέταση των επιχειρημάτων εναντίον των Farrer και Goulder, ωστόσο, αποκαλύπτει μία σειρά από προβλήματα, που συμπεριλαμβάνουν (αλλά δεν περιορίζονται μόνο σε αυτό) την ελλιπή κατανόηση του τρόπου με τον οποίο συντάσσονταν τα έργα στην αρχαιότητα. Η υπόθεση του Goulder ότι ο Λουκάς δούλεψε προς τα πίσω μέσα από το Μτ, ειδικότερα, δέχτηκε αρκετή κριτική, αλλά ο συγγραφέας του παρόντος άρθρου προσπαθεί να δείξει ότι και δυνατό είναι και απόλυτα σύμφωνο με τον τρόπο που δούλευαν οι αρχαίοι. Ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα με τα επιχειρήματα εναντίον της υπόθεσης Farrer είναι ότι  αγνοούν ότι ο Λουκάς πιθανόν χρησιμοποιούσες τα κέρινα πινακίδια ως μέσο για τη συγγραφή - ένα μέσο που θα έδινε το δικαίωμα στο Λουκά να επαναπροσαρμόσει το υλικού του Μτ με έναν τρόπο τόσο ελεύθερο όσο αυτόν που προτείνει η υπόθεση Farrer.  

Dan Nässelqvist, "Stylistic Levels in Hebrews 1.1–4 and John 1.1–18", 31-53 
Σε αυτό το έργο παρουσιάζεται η αρχαία ιδέα των υφολογικών επιπέδων ως ένα μέσο προσέγγισης του ερωτήματος πώς η Κ.Δ. διαδόθηκε στην αρχαιότητα. Υποστηρίζεται ότι τα επίπεδα του ύφους επηρέαζαν όχι μόνο τη σύνθεση ενός έργου αλλά και τη διάδοσή του κι ότι μία ανάλυση των κειμένων που έχουν διασωθεί είναι το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση κατανόησης του τρόπου διάδοσής τους. Ο συγγραφέας παρουσιάζει τα επίπεδα ύφους και αναλύει τα υφολογικά στοιχεία των Εβ 1, 1-4 και Ιω 1, 1-18 κι ερμηνεύονται μέσα από αυτό το σύστημα. Υποστηρίζει ότι τα κείμενα της Κ.Δ. μπορούν να εξετασθούν μέσα σε αυτό το σύστημα. Αντίθετα από τη γνώμη διαφόρων ερμηνευτών υποστηρίζεται ότι ο πρόλογος του Ιω δεν περιέχει ποιητικά κείμενα που εμπλουτίζονται με πρόζα. Αντίθετα η υφολογική μορφή είναι σταθερή τουλάχιστον στο τμήμα Ιω 1, 1-13. 

Matthew Jensen, "The Structure and Argument of 1 John", 54-73 
Στο άρθρο υποστηρίζεται μία δομή της Α΄ Ιω, η  οποία στηρίζεται  τόσο στο ρ. γράφω όσο και στις διάφορες κλητικές. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η Α΄ Ιω χωρίζεται σε δύο μέρη: μία εκτενή εισαγωγή που προσανατολίζει τον αναγνώστη στα θέματα της αμαρτίας και της αγάπης ( 1,1 - 2, 11) και σε ένα τμήμα, όπου γίνεται αναφορά στην ιστορική κατάσταση (2, 15 - 5, 21). Χωρίζει την Α΄ Ιω σε ενότητες που στηρίζονται στο λεξιλόγιο που συνδέονται με το κάθε θέμα και στη συνέχεια αναζητά τα λογοτεχνικά μέσα που χρησιμοποιούνται σε κάθε ενότητα. Τέλος, εξετάζεται η σχέση μεταξύ των διαφόρων ενοτήτων προκειμένου να επιβεβαιωθεί η δομή που προτείνεται.  

James Carleton Paget, "Marcion and the Resurrection: Some Thoughts on a Recent Book", 74-102 
Με αφορμή το πρόσφατο έργο του Markus Vinzent, Christ’s Resurrection in Early Christianity and the Making of the New Testament (Farnham and Burlington: Ashgate, 2011)  ο συγγραφέας εξετάζει τη θέση του Vinzent ότι ο Μαρκίων κρύβεται πίσω από ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ανάσταση κατά τα μ. του 2ου αι. καθώς και με τη συγγραφή των κανονικών ευαγγελίων.  

Τετάρτη, 19 Σεπτεμβρίου 2012

H αποκάλυψη του Γαβριήλ / Hazon Gabriel

Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation έχει αναρτηθεί η σύντομη μελέτη του Claude Cohen-Matlofsky (Πανεπιστήμιο του Τορόντο) ο οποίος παρουσιάζει εν συντομία την ιστορία της περίφημης αυτής στήλης, συζητά την πιθανή σχέση της με τα κείμενα της Νεκράς Θαλάσσης και την συνδέει με την πρακτική που μαρτυρείται στην Π.Δ. να χρησιμοποιούνται λίθινες στήλες με κείμενα του Νόμου για διδακτικούς σκοπούς. 

Για να διαβάσετε το κείμενο πατήστε στον παρακάτω τίτλο:

H σύζυγος του Ιησού / Jesus' wife

Στο διαδίκτυο χθες έκανε το γύρο η είδηση της δημοσίευσης ενός σπαράγματος παπύρου, το οποίο παρουσίασε η γνωστή καθηγήτρια του Harvard, Karen King, στο διεθνές συνέδριο κοπτικών σπουδών που έλαβε χώρα την προηγούμενη εβδομάδα στη Ρώμη. Πρόκειται για ένα μικρό κομμάτι παπύρου 3.8 x 7.6 εκ. που διασώζει ένα απόσπασμα 8 στίχων από ένα διάλογο του Ιησού με τους μαθητές του στα κοπτικά.Σύμφωνα με την αποκατάσταση που προτείνει η King,  στην 4η σειρά ο Ιησούς μιλά για τη γυναίκα του. Το κοπτικό κείμενο χρονολογείται στον 4ο αι. αν και η King πιστεύει ότι πρόκειται για μετάφραση από ελληνικό κείμενο του 2ου αι., επειδή παρουσιάζει ομοιότητες με άλλα κείμενα εκείνης της εποχής (π.χ. Ευαγγέλιο Φιλίππου). Το κείμενο, το οποίο έφτασε στα χέρια της King μέσω ενός ιδιώτη συλλέκτη, ο οποίος παραμένει ανώνυμος, δε φαίνεται να είναι πλαστό σύμφωνα με τη γνώμη των ειδικών. Για την King η σύζυγος του Ιησού πρέπει να ταυτιστεί με τη Μαρία Μαγδαληνή για την οποία γίνεται λόγος νωρίτερα στο κείμενο (αν και στην ίδια συνάφεια γίνεται λόγος και για την  μητέρα του Ιησού, η οποία λεγόταν επίσης Μαρία) κι ανήκει σε εκείνη την ομάδα των αρχαίων χριστιανικών κειμένων, τα οποία παρουσίαζαν τον Ιησού ως παντρεμένο.
Παραθέτω το κείμενο όπως το παρουσίασε η King στην εισήγησή της (για να την διαβάσετε ολόκληρη, πατήστε εδώ):


1 ] “not [to] me.  My mother gave to me li[fe…”
2 ] The disciples said to Jesus, “.[
3 ] deny.  Mary is worthy of it
35
4 ]……” Jesus said to them, “My wife . .[
 [
5 ]… she will be able to be my disciple . . [
6 ] Let wicked people swell up … [
7] As for me, I dwell with her in order to . [
8] an image [

Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο, το οποίο προσθέτει ένα ακόμη κομματάκι στο μεγάλο παζλ του αρχαίου χριστιανισμού. Οπωσδήποτε ανάλογα την ιδεολογική τοποθέτηση του καθενός το κείμενο μπορεί να είναι μία ακόμη απόδειξη ότι μία συγκεκριμένη ομάδα στον αρχαίο Χριστιανισμό περιθωριοποίησε τέτοια κείμενα και παραγκώνισε τις ομάδες που κρύβονται πίσω από αυτά (King) ή απλά τέτοια κείμενα δηλώνουν μία πνευματική σχέση του Ιησού με κάποιες γυναίκες μαθήτριες και πρώτιστα με τη Μαγδαληνή (Ben Witherington III). Σε κάθε περίπτωση αποτελεί ένα τμήμα μιας μεγαλύτερης ιστορίας και νομίζω ότι θα πρέπει ως τέτοιο να αντιμετωπίζεται έχοντας πάντοτε υπόψη ότι αυτή η ιστορία μπορεί να είναι περισσότερο σύνθετη από ό,τι φανταζόμαστε και δεν τελειώνει σε θεωρίες συνωμοσίας κι από τις δύο πλευρές (εκείνη που βλέπει μία συνωμοσία της αρχαίας Εκκλησίας εναντίον τέτοιων ομάδων κι εκείνη που διακρίνει μία σύγχρονη συνωμοσία με σκοπό την αποδόμηση του Χριστιανισμού).
Μερικά από τα ενδιαφέροντα δημοσιεύματα στο διεθνή τύπο για το κείμενο μπορείτε να βρείτε πατώντας τους παρακάτω τίτλους:

"A faded piece of evidence refers to Jesus' wife" (NYT)

"Jesus cites wife in fourth-century script, says US scholar" (Guardian)

"The Inside Story of a Controversial New Text About Jesus" (Smithsonian.com)

Τρίτη, 18 Σεπτεμβρίου 2012

Ο Bruce Winter στην Κόρινθο / Bruce Winter in Corinth

Την προσεχή Πέμπτη στις 20 Σεπτεμβρίου και ώρα 10.30 ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Brisbane στην Αυστραλία κ. Bruce Winter θα δώσει διάλεξη στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ιεράς Μητροπόλεως Κορίνθου στην Αρχαία Κόρινθο με θέμα "Unique to Corinth: Illuminating epigraphic evidence on St Paul's World". Θα ακολουθήσει ξενάγηση από τον καθηγητή στην αρχαιολογική ανασκαφή και στο μουσείο της Αρχαίας Κορίνθου.
Πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση που αξίζει να την παρακολουθήσουν όσοι έχουν τη δυνατότητα και κυρίως όσοι ασχολούνται με τις βιβλικές και γενικότερα θεολογικές σπουδές.

Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012

Ένα νέο άρθρο στο JGRChrJ / A new article on JGRChrJ

Στην ιστοσελίδα του τρέχοντος τεύχους του περιοδικού Journal of Greco-Roman Christianity and Judaism 8 (2011-2012) έχει αναρτηθεί ένα νέο άρθρο σχετικό με την ιστορία της θεραπείας της αιμορροούσας στο κατά Μάρκον:

Horace Jeffery Hodges / John C. Poirier, "Jesus as the Holy One of God: The Healing of the ZaVaH in Mark 5.24b-34", 151-184

Το τρέχον τεύχος του περιοδικού BuK / In the current issue of BuK

Το τρέχον τεύχος του περιοδικού Bibel und Kirche 67:3 (2012) είναι αφιερωμένο στον τρόπο που παρουσιάζεται η Αφρική κι οι κάτοικοί της στην Αγία Γραφή καθώς και σε αφρικανικές αναγνώσεις των βιβλικών κειμένων:

  • Martin Leutzsch, "Dunkle Geschichten? Was in der Bibel über Afrika steht und was nicht", 126-133
  • Anna Kiesow, "Schwarz, stark und schön. Schwarze Menschen in alttestamentlichen Texten", 134-137
  • Rainer Kessler, "Ägypten in der Hebräischen Bibel. Ein facettenreiches Bild", 138-142
  • Martin Leutzch, "Starkes afrikanisches Erbe. Jüdische und christliche Übersetzung. Überlieferung und Interpretation der Bibel in der Antike und später", 143-147
  • Joachim Kügler, "Von Afrika lernen?", 147-148
  • Werner Kahl, "Westafrikanische Bibelinterpretationen. Irritationen, Herausforderungen, Bereicherungen". 149-153
  • Stephanie Feder, "Neue Perspektiven von Frauen. Exegesen afrikanischer Bibelwissenschaftlerinnen aus westlicher Sicht", 154-159
  • Musa W. Dube (interview), "'To push the boundaries'. Die Grenzen des Wissens weiten", 160-163
  • Gerald O. West, "Wir werden nicht mehr schweigen! Tamars Geschichte und die Arbeit für Gender-Gerechtigkeit in Afrika", 164-170
  • Eric Souga Onomo / Joachim Kügler, "Afrikanische Kleriker zwischen Pastoral und Geld. Eine deutsch-afrikanische Lektüre von 1 Kor 9,1-23 im Kontext von Kamerun", 171-174

Στο τρέχον τεύχος του HTR / In the current issue of HTR

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Harvard Theological Review 105:3 (2012) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα που παρουσιάζουν βιβλικό ενδιαφέρον:


James E. McNutt, "A Very Damning Truth: Walter Grundmann, Adolf Schlatter, and Susannah Heschel’s The Aryan Jesus", 280-301 
Kατά τις τελευταίες δεκαετίες η ιστορική έρευνα εξετάζει κριτική την εμπλοκή των Εκκλησιών της Γερμανίας στην καλλιέργεια εχθρικών συμπεριφορών απέναντι στους Εβραίους τις παραμονές του Ολοκαυτώματος. Από την έρευνα προκύπτει μια αμφισβητούμενη σχέση μεταξύ του χριστιανικού αντι-ιουδαϊσμού και του ρατσιστικού αντισημιτισμού της ναζιστικής περιόδου. Η διάκριση που έγινε του περιεχομένου και των κίνητρων αυτών των δύο τάσεων έδωσε τη δυνατότητα στους Χριστιανούς να αποστασιοποιηθούν από τη γενοκτονία των Εβραίων και τις ρατσιστικές επιθέσεις εναντίον τους. Το έργο της Susannah Heschel, The Aryan Jesus συζητά αυτό το ζήτημα κι εξετάζει το ιστορικό υπόβαθρο και το σαφές περιεχόμενο των ρατσιστικών επιθέσεων εναντίον των Εβραίων από Γερμανούς προτεστάντες στα χρόνια πριν και κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος. Εξετάζει το ρόλο του Ινστιτούτου Eiesenach για τη Μελέτη και την Εξάλειψη της Ιουδαϊκής Επίδρασης στη Γερμανική Εκκλησία καθώς κι εκείνο του υπεύθυνου του Ινστιτούτου Walter Grundmann. Η εικόνα που προκύπτει  μπορεί να ακυρώσει κάθε θεωρητική διχοτομία μεταξύ του θρησκευτικού αντι-ιουδαϊσμού και του ρατσιστικού αντισημιτισμού.    

Nathan MacDonald, "The Hermeneutics and Genesis of the Red Cow Ritual", 351-371
Οι δυσκολίες σχετικά με το τελετουργικό της κόκκινης αγελάδας έχουν απασχολήσει πολύ τους αναγνώστες του βιβλίου των Αριθμών. Το τελετουργικό στο Αρ 19, 1-22 περιγράφει πώς μπορεί να επιτευχθεί ο καθαρισμός από την ακαθαρσία που προκύπτει από την επαφή με πτώμα. Μία κόκκινη αγελάδα καίγεται με έναν τρόπο που περιγράφεται με ακρίβεια προκειμένου να παραχθεί στάχτη. Με αυτή τη στάχτη αναμεμειγμένη με νερό ραντίζεται το άτομο που είναι ακάθαρτο κατά την τρίτη και την έβδομη μέρα της ακαθαρσίας. Για κάποιους ραββίνους και τους μεταγενέστερους ερμηνευτές η άμεση αποτελεσματικότητα της τελετής ισοδυναμούσε με την ειδωλολατρική μαγεία. Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί ότι το τελετουργικό της κόκκινης αγελάδας παρουσιάζει μια σειρά από ανωμαλίες, εάν συγκριθεί με τις άλλες τελετές της Π.Δ. Η κόκκινη αγελάδα χαρακτηρίζεται ως "προσφορά καθαρμού", αλλά διαφέρει από τις άλλες προσφορές καθαρμού που περιγράφονται στα Λευιτ 4-5 αλλά κι από τις άλλες θυσίες: ολόκληρο το ζώο, μαζί με το αίμα του, καίγεται έξω της παρεμβολής κι ο σκοπός της τελετής είναι η παραγωγή στάχτης για την αντιμετώπιση της μελλοντικής κι όχι της παρελθούσας ακαθαρσίας. Τέλος, υπάρχει κι αυτό που ο Jacob Milgrom χαρακτήρισε ως το "παράδοξο της κόκκινης αγελάδας": η τελετή της κόκκινης αγελάδας καθιστά το καθαρό ακάθαρτο και το ακάθαρτο καθαρό.