Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

Στο τρέχον τεύχος του HTR / In the current issue of HTR

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Harvard Theological Review 105:3 (2012) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα που παρουσιάζουν βιβλικό ενδιαφέρον:


James E. McNutt, "A Very Damning Truth: Walter Grundmann, Adolf Schlatter, and Susannah Heschel’s The Aryan Jesus", 280-301 
Kατά τις τελευταίες δεκαετίες η ιστορική έρευνα εξετάζει κριτική την εμπλοκή των Εκκλησιών της Γερμανίας στην καλλιέργεια εχθρικών συμπεριφορών απέναντι στους Εβραίους τις παραμονές του Ολοκαυτώματος. Από την έρευνα προκύπτει μια αμφισβητούμενη σχέση μεταξύ του χριστιανικού αντι-ιουδαϊσμού και του ρατσιστικού αντισημιτισμού της ναζιστικής περιόδου. Η διάκριση που έγινε του περιεχομένου και των κίνητρων αυτών των δύο τάσεων έδωσε τη δυνατότητα στους Χριστιανούς να αποστασιοποιηθούν από τη γενοκτονία των Εβραίων και τις ρατσιστικές επιθέσεις εναντίον τους. Το έργο της Susannah Heschel, The Aryan Jesus συζητά αυτό το ζήτημα κι εξετάζει το ιστορικό υπόβαθρο και το σαφές περιεχόμενο των ρατσιστικών επιθέσεων εναντίον των Εβραίων από Γερμανούς προτεστάντες στα χρόνια πριν και κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος. Εξετάζει το ρόλο του Ινστιτούτου Eiesenach για τη Μελέτη και την Εξάλειψη της Ιουδαϊκής Επίδρασης στη Γερμανική Εκκλησία καθώς κι εκείνο του υπεύθυνου του Ινστιτούτου Walter Grundmann. Η εικόνα που προκύπτει  μπορεί να ακυρώσει κάθε θεωρητική διχοτομία μεταξύ του θρησκευτικού αντι-ιουδαϊσμού και του ρατσιστικού αντισημιτισμού.    

Nathan MacDonald, "The Hermeneutics and Genesis of the Red Cow Ritual", 351-371
Οι δυσκολίες σχετικά με το τελετουργικό της κόκκινης αγελάδας έχουν απασχολήσει πολύ τους αναγνώστες του βιβλίου των Αριθμών. Το τελετουργικό στο Αρ 19, 1-22 περιγράφει πώς μπορεί να επιτευχθεί ο καθαρισμός από την ακαθαρσία που προκύπτει από την επαφή με πτώμα. Μία κόκκινη αγελάδα καίγεται με έναν τρόπο που περιγράφεται με ακρίβεια προκειμένου να παραχθεί στάχτη. Με αυτή τη στάχτη αναμεμειγμένη με νερό ραντίζεται το άτομο που είναι ακάθαρτο κατά την τρίτη και την έβδομη μέρα της ακαθαρσίας. Για κάποιους ραββίνους και τους μεταγενέστερους ερμηνευτές η άμεση αποτελεσματικότητα της τελετής ισοδυναμούσε με την ειδωλολατρική μαγεία. Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί ότι το τελετουργικό της κόκκινης αγελάδας παρουσιάζει μια σειρά από ανωμαλίες, εάν συγκριθεί με τις άλλες τελετές της Π.Δ. Η κόκκινη αγελάδα χαρακτηρίζεται ως "προσφορά καθαρμού", αλλά διαφέρει από τις άλλες προσφορές καθαρμού που περιγράφονται στα Λευιτ 4-5 αλλά κι από τις άλλες θυσίες: ολόκληρο το ζώο, μαζί με το αίμα του, καίγεται έξω της παρεμβολής κι ο σκοπός της τελετής είναι η παραγωγή στάχτης για την αντιμετώπιση της μελλοντικής κι όχι της παρελθούσας ακαθαρσίας. Τέλος, υπάρχει κι αυτό που ο Jacob Milgrom χαρακτήρισε ως το "παράδοξο της κόκκινης αγελάδας": η τελετή της κόκκινης αγελάδας καθιστά το καθαρό ακάθαρτο και το ακάθαρτο καθαρό.  

Δεν υπάρχουν σχόλια: