Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2012

Αγγλική μετάφραση των απόκρυφων Πράξεων του Ψ-Λίνου / English translation of the apocryphal Acts of Ps-Linus

O Roger Pearse ανάρτησε στο διαδίκτυο την αγγλική μετάφραση  ενός απόκρυφου κειμένου του 4ου αι., των Πράξεων του Ψ-Λίνου (Passio Sancti Pauli Apostoli). Το κείμενο διατίθεται σε μορφή pdf κι είναι public domain.

Το νέο τεύχος του ΔΒΜ / The new issue of Deltion Biblikon Meleton

Το νέο τεύχος του περιοδικού Δελτίον Βιβλικών Μελετών 28 (Ιούλιος - Δεκέμβριος 2010) είναι αφιερωμένο στα προβλήματα της μετάφρασης των Ιερών Κειμένων:

  • Άννα Κόλτσιου-Νικήτα, Προλογικό σημείωμα 7
  • Άννα Κόλτσιου-Νικήτα, "Η ταυτότητα της «χριστιανικής» μετάφρασης", 9-23
  • Ιωάννης Δ. Καραβιδόπουλος, "Μέτρα, σταθμά, νομίσματα στην Καινή Διαθήκη. Το πρόβλημα της απόδοσής τους στα νέα ελληνικά", 24-33
  • Πέτρος Βασιλειάδης, "Ο θεολογικός προβληματισμός για τις μεταφράσεις των εκκλησιαστικών κειμένων. Διάλογος με τους μητροπολίτες Πρεβέζης και Ναυπάκτου", 34-48
  • αρχιμ. Θεοδόσιος Μαρτζούχος,  "Μεταφράζονται τα λειτουργικά κείμενα;", 49-64
  • Michael Wolter,  "Η αμαρτία σύμφωνα με την Καινή Διαθήκη", 65-81
  • Παύλος Δ. Βασιλειάδης, "Το ιερό Τετραγράμματο. Μια ιστορική και φιλολογική προσέγγιση του ονόματος του Θεού", 82-107



Δύο αξιόλογα ιστολόγια

Στον κατάλογο των biblioblogs (αριστερά) προσθέσαμε δύο αξιόλογα βιβλικά ιστολόγια:
Το ιστολόγιο του καθηγητή της Παλαιάς Διαθήκης ΑΠΘ, Μιλτιάδη Κωνσταντίνου, Βίβλος και Οικουμένη / Bible and Ecumene και το ιστολόγιο του λέκτορα της Καινής Διαθήκης ΑΠΘ, Μόσχου Γκουτζιούδη, Θεολογικά Δρώμενα.

Ενδιαφέροντες βιβλιογραφικοί κατάλογοι / Some interesting bibliographies

Στην ιστοσελίδα Οxford Bibliographies ο ενδιαφερόμενος ερευνητής μπορεί να βρει ενδιαφέροντες βιβλιογραφικούς καταλόγους για διάφορους επιστημονικούς κλάδους. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε τους καταλόγους για τα βιβλικά κείμενα, για τις ιουδαϊκές σπουδές (υπό κατασκευή) και για την επιγραφική (ελληνική και λατινική).

Αρχή της Ινδίκτου - Ορθόδοξη Ημέρα Προσευχής για το Περιβάλλον / 1st September - Orthodox Day of Prayer for the Environment

Αρχή της Ινδίκτου σήμερα και Ορθόδοξη Μέρα Προσευχής για το Περιβάλλον.

 "... το οικολογικό πρόβλημα της εποχής μας απαιτεί μία ριζική αξιολόγηση του τρόπου με τον οποίο κατανοούμε τον κόσμο· απαιτεί μία διαφορετική ερμηνεία της ύλης και του κόσμου· έναν άλλο τρόπο αντίληψης της φύσης από τον άνθρωπο και μία διαφορετική κατανόηση του τρόπου με τον οποίο αποκτούμε και χρησιμοποιούμε τα υλικά μας αγαθά." 
 Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος

Παρασκευή 31 Αυγούστου 2012

RBL 31/8/2012

April D. DeConick, Holy Misogyny: Why the Sex and Gender Conflicts in the Early Church Still MatterReviewed by Alicia D. Myers

Carol J. Dempsey and Elayne J. Shapiro, Reading the Bible, Transforming Conflict
Reviewed by Jacobus Kok

Rowan A. Greer, Theodore of Mopsuestia: Commentary on the Minor Pauline Epistles
Reviewed by Hennie Stander

Thomas W. Mann, The Book of the Former Prophets
Reviewed by David G. Firth

Helen Moore and Julian Reid, eds., Manifold Greatness: The Making of the King James Bible
Reviewed by David G. Burke

Stanley E. Porter and Jason C. Robinson, Hermeneutics: An Introduction to Interpretive Theory
Reviewed by Oda Wischmeyer

Christopher W. Skinner, What Are They Saying about the Gospel of Thomas?
Reviewed by Thomas Bergholz
Reviewed by Ian Brown

Richard C. Steiner, Biblical Translation in the Making: The Evolution and Impact of Saadia Gaon's Tafsr
Reviewed by Rachel Adelman

N. Verbin, Divinely Abused: A Philosophical Perspective on Job and His Kin
Reviewed by F. Rachel Magdalene

Στο τρέχον τεύχος του NTS / In the current issue of NTS

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού New Testament Studies 58:3 (2012) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Luc Devillers, "e prologue du quatrième évangile, clé de voûte de la littérature johannique", 317-330 
Όπως κι ο τελευταίος στίχος του (Λκ 1, 18) ο πρόλογος του κατά Ιωάννην έχει διπλή σημασία: χριστολογική και σωτηριολογική. Η χριστολογική συνδέεται κυρίως με τα Ιω 1-20, η σωτηριολογική με το Ιω 21 και τα δύο συνδέονται με την Α΄ Ιω. Πραγματικά, ενώ ο Πρόλογος έχει άμεση σχέση και καθορίζει την αφήγηση του ευαγγελίου και τον επίλογο, λειτουργεί όμως κι ως μία εκ νέου ανάγνωση της Α΄ Ιω. Ανακεφαλαιώνει την υπόσχεση του Ιησού να οδηγήσει τους πιστούς του "εκεί που εκείνος είναι" - δηλ. "στους κόλπους του πατέρα του" (Ιω 1, 18 // Ιω 12, 26. 14, 2-3.6. 17, 24) καθώς επίσης και τη διαβεβαίωση της επιστολής για τα παιδιά του Θεού (Ιω 1, 12 // Α΄ Ιω 3, 1-2). Προσθέτοντας έναν πρόλογο κι έναν επίλογο ο τελευταίος αναθεωρητής του Ιω δημιούργησε μία τεράστια  μετα-ιστορική γέφυρα ενώνοντας όλο το  θεϊκό σχέδιο, από το άλφα της δημιουργίας ( ἐν ἀρχῇ, Ιω 1, 1–2) μέχρι το Ωμέγα της εσχατολογικής επανόδου του Αναστημένου (ἕως ἔρχομαι, Ιω 21, 22. 23. Πρβλ. την παρουσία στο Α΄ Ιω 2, 28). Ο πρόλογος είναι, επομένως, το κλειδί ανάγνωσης της Ιωάννειας γραμματείας. 

Jeffrey A. D. Weima, "‘Peace and Security’ (1 Thess 5.3): Prophetic Warning or Political Propaganda?", 351-359 
Η φράση "ειρήνη και ασφάλεια" στο Α΄ Θεσσ 5, 3 παραδοσιακά κατανοείται ως ένας απόηχος των παλαιοδιαθηκικών προειδοποιήσεων (Ιερ 6, 14. Ιεζ 13, 10. Μιχ 3, 5) εναντίον των ψεύτικων υποσχέσεων για ειρήνη. Υπάρχουν ωστόσο ισχυρότερες μαρτυρίες που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο απόστολος χρησιμοποιεί ένα δημοφιλές θέμα του μηχανισμού της ρωμαϊκής προπαγάνδας. Οι Ρωμαίοι με έμφαση αυτοπροβάλλονταν μέσα από διάφορα δημόσια μέσα επικοινωνίας ως εκείνοι που παρείχαν όχι μόνο την ειρήνη αλλά και την ασφάλεια κι έτσι αυτό αποτελεί πιο κοντινό παράλληλο στη δήλωση του Παύλου στο 5, 3 από ό,τι η Π.Δ. Στην παρούσα μελέτη εξετάζονται τεσσάρων ειδών μαρτυρίες - νομισματικές, αρχαιολογικές (κτίρια), επιγραφικές και φιλολογικές - προκειμένου να καταστεί εμφανές ότι η φράση "ειρήνη και ασφάλεια" εμπεριέχει μία έμμεση αναφορά όχι στις προφητικές προειδοποιήσεις αλλά στη ρωμαϊκή πολιτική προπαγάνδα.   


Julien M. Ogereau, "The Jerusalem Collection as Κοινωνία: Paul's Global Politics of Socio-Economic Equality and Solidarity", 360-378 

O συγγραφέας της παρούσης μελέτης εξετάζει τη λογεία από μία νέα προοπτική, μέσα από την προοπτική της γλώσσας της κοινωνίας που ο Παύλος χρησιμοποιεί για να περιγράψει το εγχείρημά του στα Ρωμ 15, 26 και Β΄ Κορ 8, 4 και 9, 13. Παρουσιάζει φιλολογικές και αρχαιολογικές μαρτυρίες και υποστηρίζει ότι το ακροατήριο του Παύλου πρέπει να κατανοούσε την "κοινωνία" ως μία πολιτική και κοινωνικοοικονική έννοια. Καταλήγει ότι η λογεία είχε ως σκοπό να εδραιώσει μία νέα κατάσταση κοινωνικοοικονομικής ισότητας και αλληλεγγύης μεταξύ των χριστιανικών κοινοτήτων, τόσο σε τοπικό όσο και σε υπερτοπικό επίπεδο και ξεπεράσει κοινωνικές, πολιτισμικές και εθνικές διαφορές.  

Michael W. Martin & Jason A. Whitlark, "Choosing What Is Advantageous: The Relationship between Epideictic and Deliberative Syncrisis in Hebrews", 379-400 
Οι συγγραφείς της μελέτης εξετάζουν τη σχέση μεταξύ της συμβουλευτικής και επιδεικτικής σύγκρισης στην Εβραίους  και θέτουν το ερώτημα σε ποιο από τα δύο είδη ανήκει η ρητορεία της προς Εβραίους. Υποστηρίζουν ότι η επιδεικτική σύγκριση υπηρετεί τη συμβουλευτική μέσα στην επιστολή και παρέχει έτσι τα λογικά επιχειρήματα και το θέμα. Αυτή η σχέση είναι το κλειδί για την κατανόηση της δομής και του σκοπού της επιστολής.


Philip Maertens, "‘Vos pères’ ou ‘nos pères’: la question de l'appartenance ethnique dans le texte grec du livre des Actes du Codex Bezae (D 05)", 401-415
Στηριζόμενος στην έρευνα του Ε. J. Epp, ο B. D. Ehrman τοποθετεί την καταγωγή του προγόνου του κειμένου του κώδικα Βέζα σε ένα αντι-ιουδαϊκό περιβάλλον. Αυτό μπορεί να εξηγήσει τις αντι-ιουδαϊκές τάσεις του κειμένου. Αυτή η τοποθέτηση σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από μία αρνητική στάση απέναντι στους Ιουδαίους για εθνικούς λόγους φαίνεται να στηρίζεται στην υπόθεση ότι το κείμενο είναι έργο ενός μη Ιουδαίου Χριστιανού. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να ελέγξει την εγκυρότητα αυτής της υπόθεσης όσον αφορά στο κείμενο των Πράξεων στον κώδικα Βέζα. Με τη βοήθεια της ιδέας της εθνότητας και ιδιαίτερα την ιδέα της κοινής καταγωγής ο συγγραφέας αποπειράται να ανακαλύψει πώς αυτό το κείμενο σε σύγκριση προς τον Βατικανό Κώδικα αντικατοπτρίζει τη σχέση της εθνικής ταυτότητας με τον ιουδαϊκό λαό. Αντίθετα με αυτό που θα περίμενε κανείς στη βάση της υπόθεσης του Ehrman το κείμενο των Πράξεων στον Κώδικα Βέζα τονίζει τους δείκτες της ιουδαϊκής εθνικής ταυτότητας.

Lukas Bormann, "‘Auch unter politischen Gesichtspunkten sehr sorgfältig ausgewählt’: Die ersten deutschen Mitglieder der Studiorum Novi Testamenti Societas (SNTS) 1937–1946", 416-452 
Το γεγονός ότι πολλά από τα αρχικά μέλη της Studiorum Novi Testamenti Societas ήταν επίσης υποστηρικτές του εθνικοσοσιαλιστικού καθεστώτος κι ανάμεσά τους κι αρκετοί συγγραφείς αντισημιτικών ακαδημαϊκών κειμένων είναι κάτι που απαιτεί την προσοχή. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί σχετικό αρχειακό υλικό, όπως κείμενα από το Υπουργείο Εκπαίδευσης του Reich (Reicherziehungsministerium) για να εξηγήσει αυτήν την σχέση. Υποστηρίζει ότι ο καθηγητής της Τυβίγγης Gerhard Kittel (1888-1948) χρησιμοποίησε την πολιτική του δύναμη για να ελέγξει την επιλογή των πρώτων Γερμανών ακαδημαϊκών θεολόγων στην Εταιρία.  

Tjitze Baarda, "‘And they thought that the time of his decease…had come’ [TA XXIV:5–6]", 453-461 
Το αραβικό Διατεσσάρων δεν έχει συχνά αξιοποιηθεί στην έρευνα της Καινής Διαθήκης κι αυτό είναι απόλυτα κατανοητό. Είναι πραγματικά ένας μεταγενέστερος και μακρινός μάρτυρας γραμμένος σε μια γλώσσα, η οποία δεν είναι μέρος του συνηθισμένου γλωσσικού εξοπλισμού των θεολόγων. Επιπλέον το κείμενό του διασώζει γραφές που δεν είναι εύκολο να εξηγηθούν. Μία από αυτές διασώζεται στην περικοπή της Μεταμόρφωσης και αναφέρεται στη μεγάλη έκδοση της Οξφόρδης για το κατά Λουκάν. Στη σύντομη μελέτη του ο Baarda προσπαθεί να αξιολογήσει αυτή την παραλλαγή και να εξηγήσει την προέλευσή της. 

O Philip Davies για τον ιστορικό Ιησού / Philip Davies on Historical Jesus

Το ζήτημα για τον ιστορικό Ιησού εξακολουθεί να απασχολεί τους βιβλικούς επιστήμονες και τους ιστορικούς. Ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό ένα θέμα που συχνά-πυκνά συζητιέται στην έρευνα είναι εάν ο Ιησούς υπήρξε πραγματικά. Ο ομότιμος καθηγητής της Π.Δ. από το Παν/μιο του Sheffield, Philip Davies, συζητά για μια ακόμη φορά το ζήτημα, τονίζει ότι ο Ιησούς υπήρξε αλλά ότι οι πληροφορίες που έχουμε για το πρόσωπό του είναι λιγοστές κι όπως αυτές μας παραδόθηκαν μέσα από την παράδοση για το πρόσωπό του. 
Καταλήγει χαρακτηριστικά κάνοντας μία γενική αποτίμηση της αναζήτησης του ιστορικού Ιησού:
"Still, both history and theology converge on a proper answer to this: the historical Jesus will always be a fabrication, and the search for him antagonistic to true religious belief. Yet some peculiar literal-minded historicist brand of (largely Protestant) Christianity finds impossible the temptation to replace the icons of Orthodoxy or statues and images of Roman Catholicism with the One True Image of the Lord: the Jesus of History. The result: poor history and, dare I say, even poorer theology."

Philip Davies, "Did Jesus Exist?"

Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

Βίβλος και μισογυνισμός / Bible and misogynism

Στη σελίδα του περιοδικού Βiblical Archaeology Review 38:5 (2012) έχει αναρτηθεί ένα σύντομο κείμενο της April DeConick (Rice University) σχετικά με το μισογυνισμό της Βίβλου, τον οποίο επίσης εντοπίζει  στο γεγονός ότι ο Θεός κατανοείται πάντοτε ως Πατέρας, ενώ τάσεις να θεωρηθεί μητέρα π.χ. το Άγιο Πνεύμα, οι οποίες διασώζονται σε εξωκανονικά κείμενα γρήγορα εγκαταλείφθηκαν. 
Για να διαβάσετε το κείμενό της, πατήστε στον παρακάτω τίτλο. 

"Biblical Views: How the Mother God Got Spayed"

Και για να προλάβω όλους τους καλούς αναγνώστες που σπεύδουν με mails να με "επιτιμήσουν" κάθε φορά που παραπέμπω σε τέτοια κείμενα, να θυμίσω, πρώτον, ότι το ιστολόγιο έχει ως σκοπό να παρουσιάσει στο μέτρο του δυνατού την τρέχουσα συζήτηση στον ακαδημαϊκό χώρο και, δεύτερον, ότι όσα φιλοξενεί δεν συνάδουν πάντοτε με την προσωπική μου άποψη, αλλά κατά την κρίση μου πληροφορώ γι' αυτά προκειμένου αυτές οι διαφορετικές φωνές να δώσουν αφορμή για προβληματισμό και γόνιμο διάλογο.

Στο τρέχον τεύχος του Biblische Zeitschrift / In the current issue of Biblische Zeitschrift

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Biblische Zeitschrift 56:1 (2012) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:


  • Georg Fischer, "Gefährten im Leiden - der Gottesknecht bei Jesaja und der Prophet Jeremia", 1-19
  • Agnethe Siquans, "Israel braucht starke Frauen und Männer: Rut als Antwort auf Spr 31, 10-21", 20-38
  • Christian Blumenthal, "Eine nicht mehr ganz vernachlässigte Frage: Wann wurde Maria schwanger?", 39-64
  • Wilfried Eisele, "Vom 'Zuchtmeister Gesetz' zur 'erziehender Gnade' (Gal 3, 24f.; Tit 2, 11f.). Religiöse Erziehung in der Paulustradition", 65-84


Kleinere Beiträge

  • Il Kang Seung, "The Question of Authenticity of the Elihu Speeches (Job 32-37) in Light of the Book of the Dead 125", 85-92
  • Richard Whitekettle, "The Leech Sisters: Greed and Sibling Conflict in Proverbs 30, 15a", 93-94
  • Volker Wagner, "Die Gerichtsverfassung Israels nach der Weisheitsliteratur des Alten Testaments", 96-106
  • Jan Labrecht, "Luke 13, 31-33: Structure and Line of Thought", 107-112
  • Norbert Baumert, "Kein  unrechtmäßiger Besitz" - eine Litotes in Phil 2,6", 113-117

Κατάδεσμοι και ρομαντική αγάπη / Defixiones and Romantic Love

Μία ενδιαφέρουσα εργασία για την απόκτηση του Master έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του San Jose State University. Το θέμα της είναι η ρομαντική αγάπη όπως αυτή αποτυπώνεται σε defixiones του ελληνορωμαϊκού κόσμου.
Για να την καταφορτώσετε (σε pdf) πατήστε στον παρακάτω τίτλο:

Alicia Deadrick, For All Time: An Examination of Romantic Love Through Curse Tablets, Master of Arts, Department of History, San José State University, May (2011)

(Πηγή: History of the Ancient World)

Κοινωνικό φύλο, μύθοι και ιστορία / Gender, myths and history

Ο 4ος τόμος της σειράς Cliohworld-Cliohres Isha Reader είναι αφιερωμένος σε θέματα φύλου και φέρει τον πολύ ενδιαφέροντα τίτλο Myths, Heroes: Gender and Identities. Για να διαβάσετε τις μελέτες που φιλοξενούνται σε αυτόν πατήστε στον παραπάνω τίτλο του τόμου.

(Πηγή: History of the Ancient World)

O Αντίοχος Γ΄ και οι ελληνικοί νόμοι στην Ιερουσαλήμ / Antiochus III and the Greek Laws in Jerusalem

Ένα ενδιαφέρον άρθρο στον τόμο της σειράς Cliohworld-Cliohres Isha Reader με τον τίτλο East and West: Bridging the Differences έχει ως θέμα του την κατάσταση που επικρατούσε στην Ιερουσαλήμ κατά την περίοδο που βασιλιάς ήταν ο Αντίοχος Γ΄ ο Επιφανής.
Για να κατεβάσετε όλον τον τόμο και να διαβάσετε το σχετικό άρθρο, πατήστε στον παρακάτω τίτλο:

Roberto Mazzucchi, "God and King: Interaction between Jewish and Greek Laws inAntiochus III’s Jerusalem", 209-226

Άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον KuI / Artcles of biblical interest in the current KuI

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Kirche und Israel 27:1 (2012) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:


  • Ekkehard W. Stegemann, "'Kritischer müssen mir die Historisch-Kritischen sein!' : Karl Barth als Exeget in der zweiten Auflage des Römerbriefs", 3-17 
  • Barbara Schmitz, "Der Mensch als "Krone der Schöpfung" : anthropologische Konzepte im Spannungsfeld von alttestamentlicher Theologie und moderner Rezeption", 18-32
  •  Uwe F. Bauer, "'Ort' als Metapher für Gott", 49-51 
  • Gabrielle Oberhänsli-Widmer, "Die Tierapokalypse des äthiopischen Henoch-Buches : ein Wurf antiker Geschichtsschreibung", 54-68

Κυριακή 26 Αυγούστου 2012

Πλούτος και φτώχεια στα ευαγγέλια / Wealth and poverty in the Gospels

Στη σελίδα της γνωστής πύλης εκκλησιαστικών ειδήσεων amen.gr έχει αναρτηθεί ένα ενδιαφέρον σύντομο κείμενο του καθηγητή της Π.Δ. στη Θεολογική Σχολή ΑΠΘ κ. Μιλτιάδη Κωνσταντίνου σχετικά με τη σημασία του πλούτου και της φτώχειας μέσα στο κήρυγμα του Ιησού και τη ζωή της πρώτης Εκκλησίας.
Για να βρεθείτε στη σχετική σελίδα πατήστε στον παρακάτω τίτλο:

Η Elaine Pagels για την Αποκάλυψη / Elaine Pagels on Revelation

Η Elaine Pagels συζητά το βιβλίο της Αποκάλυψης με τον Stewart Brand στη σειρά Seminars about Long Term Thinking. H συνέντευξη δόθηκε στο Cowell Theatre (Fort Mason Center), California, στις 20 Αυγούστου 2012.
Η Elaine Pagels διδάσκει στον Princeton University κι είναι γνωστή για τις μελέτες στον γνωστικισμό, στον Σατανά και στην Αποκάλυψη. Το τελευταίο της βιβλίο είναι για την Αποκάλυψη (Revelations: Visions, Prophecy, and Politics in the Book of Revelation [2012]).
Για να μεταφερθείτε στη σχετική σελίδα και να ακούσετε τη συνέντευξη πατήστε στον παρακάτω τίτλο:

Ένα ποίημα που υμνεί την Ποππαία Σαβίνα / A poem praising Poppaea Sabina

Ένας πάπυρος που δημοσιεύεται στον τελευταίο τόμο της έκδοσης των παπύρων από την Οξύρρυγχο (P.Oxy. 77.5105) και χρονολογείται στον 3ο αι. μ.Χ. περιέχει ένα ποίημα στο οποίο περιγράφεται η άνοδος της γυναίκας του Νέρωνα, Ποππαίας στον κόσμο τον θεών. Το ποίημα παρουσιάζει μια εντελώς διαφορετική εικόνα τόσο για την Ποππαία όσο και για τις σχέσεις του ζεύγους Νέρωνα-Ποππαίας. 
Το κείμενο παρουσιάζει ενδιαφέρον από πολλές απόψεις: διασώζει τα ονόματα των πλανητών που ήταν γνωστοί στους αρχαίους και περιγράφει το πώς φαντάζονταν οι αρχαίοι την θεοποίηση ενός μέλους της αυτοκρατορικής οικογένειας. Εικάζεται ότι τέτοια ποιήματα γράφονταν για τα μέλη της αυτοκρατορικής οικογένειας, αν και δεν έχουν διασωθεί (βλ. ωστόσο το σατιρικό ποίημα του Σενέκα Apocolocyntosis για τη θεοποίηση του αυτοκράτορα Κλαυδίου). 
Δεν είναι βέβαιο γιατί ένα τέτοιο ποίημα αντιγράφεται ή συντάσσεται για πρώτη φορά κατά τον 3ο αι. Οι υποθέσεις που έχουν διατυπωθεί είναι οι εξής:
(α) το ποίημα γράφηκε όσο ζούσε ο Νέρωνας (ίσως για να διασκεδάσει τις φήμες ότι ο ίδιος είχε θανατώσει τη γυναίκα του;)
(β) ίσως πρόκειται για σύνθεση του 3ου αι. Ο συντάκτης του το έγραψε με αφορμή το θάνατο της γυναίκας κάποιου αξιωματούχου στην Αίγυπτο χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα το Νέρωνα και την Ποππαία (αυτό όμως τότε σημαίνει ότι η άποψη ότι ο Νέρων σκότωσε τη γυναίκα του, την οποία διασώζουν Ρωμαίοι συγγραφείς, δεν ήταν γενικά αποδεκτή;)
(γ) πρόκειται για τμήμα ενός μεγαλύτερου αστρολογικού ποιήματος.
Αναλυτικό δημοσίευμα για τον πάπυρο (φωτό) υπάρχει στην ιστοσελίδα του MSNBC.