Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2012

RBL 23/2/2012

Reinhard Achenbach and Martin Arneth, eds., "Gerechtigkeit und Recht zu üben" (Gen 18,19): Studien zur altorientalischen und biblischen Rechtsgeschichte, zur Religionsgeschichte Israels und zur Religionssoziologie: Festschrift für Eckart Otto zum 65. Geburtstag
Reviewed by John Engle

Paul N. Anderson, The Riddles of the Fourth Gospel: An Introduction to John
Reviewed by Cornelis Bennema

Blane Conklin, Oath Formulas in Biblical Hebrew
Reviewed by Yael Ziegler

Esther J. Hamori, "When Gods Were Men": The Embodied God in Biblical and Near Eastern Literature
Reviewed by Michael B. Hundley

André LaCocque, The Captivity of Innocence: Babel and the Yahwist
Reviewed by Richard S. Briggs

Michael R. Licona, The Resurrection of Jesus: A New Historiographical Approach
Reviewed by Daniel A. Smith

Jonathan Wyn Schofer, Confronting Vulnerability: The Body and the Divine in Rabbinic Ethics
Reviewed by Phillip Sherman

Adiel Schremer, Brothers Estranged: Heresy, Christianity, and Jewish Identity in Late Antiquity
Reviewed by Peter J. Tomson

Christopher D. Stanley, ed., The Colonized Apostle: Paul in Postcolonial Eyes
Reviewed by Matthew Forrest Lowe

Robert Titley, A Poetic Discontent: Austin Farrer and the Gospel of Mark
Reviewed by Richard Pervo

Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012

Σπουδές Φύλου και Π.Δ. / Gender Studies and OT

Η Επιτροπή Φύλου και Ισότητας του ΑΠΘ οργανώνειτην 1η Μαρτίου 2012, ώρα 18.00-20.00, στην αίθουσα Συνεδριάσεων της Θεολογικής Σχολής (1ος όροφος), εκδήλωση με θέμα "Σπουδές Φύλου και Παλαιά Διαθήκη" με τη συμμετοχή των

Christl M. Maier, Kαθηγήτριας Παλαιάς Διαθήκης, Philipps-University Marburg
"God's Body and Emotions: Gender Perspectives on Images of the Divine in the Old Testament"

και

Μιλτιάδη Κωνσταντίνου, Καθηγητή Παλαιάς Διαθήκης ΑΠΘ:
"Γυναικείες Μορφές στην Λαϊκή Θρησκεία του Βιβλικού Ισραήλ".

Συντονίζει η Ευαγγελία Γ. Δάφνη, Λέκτωρ Παλαιάς Διαθήκης ΑΠΘ.

Η επόμενη συνάντηση του Σεμιναρίου Ορθοδόξου Ερμηνευτικής / Τhe next meeting of the Seminar of Orthodox Hermeneutics

Η επόμενη συνάντηση του Σεμιναρίου Ορθοδόξου Ερμηνευτικής Θεολογίας του Τομέα Αγίας Γραφής και Πατερικής Γραμματείας του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας ΑΠΘ θα λάβει χώρα την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012 και ώρα 18.00 στην Αίθουσα Συνεδριάσεων της Θεολογικής Σχολής.
Ομιλητής θα είναι ο ομότιμος καθ. Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών ΑΠΘ κ. Γεώργιος Γούναρης. 
Τίτλος της εισήγησής του: 
"Η ημέρα η μία. Ερμηνευτική προσέγγιση της βιβλικής διήγησης για τη δημιουργία του κόσμου από τη σύγχρονη φυσική"

Τον ομιλητή θα παρουσιάσει ο επίκουρος καθ. της Π.Δ. κ. Αθανάσιος Παπαρνάκης

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2012

Το τρέχον τεύχος του NovT / In the current issue of NovT

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Novum Testamentum 54:1 (2012) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:


Peter J. Williams, "An Examination of Ehrman's Case for ὀργισθείς in Mark 1:41", 1-12
Ο Bart D. Ehrman ασχολήθηκε διεξοδικά με τη γραφή "ὀργισθείς" στο Μκ 1, 41. Σε αυτήν την κριτική εξέταση των επιχειρημάτων του και του κειμένου ο συγγραφέας του άρθρου αποπειράται να αποδείξει ότι η  πρόταση του Ehrman, όπως κι άλλων ειδικών, δεν έχει συζητηθεί αρκετά κι ότι επίσης δεν έχει διερευνηθεί το πώς ένα αρχικό "σπλαχνισθείς" μετατράπηκε σε "ὀργισθείς". Στο άρθρο επίσης υπογραμμίζονται κάποιες από τις αδυναμίες της επιχειρηματολογίας του Ehrman. Ο συγγραφέας του άρθρου θεωρεί ότι η γραφή "σπλαχνισθείς" είναι περισσότερο πιθανή και συμφωνεί και με τη συνάφεια.

Takamitsu Muraoka, "Luke and the Septuagint", 13-15
Η επιλογή των ελληνικών λέξεων σε δύο περικοπές από το κατά Λουκάν φαίνεται να υποδηλώνουν ότι ο ευαγγελιστής συνειδητά στηρίζεται σε δύο κείμενα της μετάφρασης των Ο΄. Αυτή η στενή σχέση με τους Ο'  ξεκινά από τη θεματική ομοιότητα μεταξύ των δύο κειμένων του κατά Λουκάν και των αντίστοιχων κειμένων από τους Ο΄.  

Matthew Thiessen, "Luke 2:22, Leviticus 12, and Parturient Impurity", 16-29
Στο Λκ 2, 22 ο ευαγγελιστής θεωρεί ότι τόσο η Μαρία όσο και ο Ιησούς (ή και ο Ιωσήφ)  δεν είναι καθαροί από τελετουργικής απόψεως. Οι ερμηνευτές συχνά συμπεραίνουν ότι αυτός ο στίχος καθιστά σαφές ότι ο Λκ παρανόησε τους νόμους του Λευιτικού σχετικά με την καθαρότητα μετά τη γέννηση ενός παιδιού (Λευιτ 12), όπου όμως γίνεται λόγος μόνο για την καθαρότητα της μητέρας. Στο άρθρο υποστηρίζεται ότι παρά τη φαινομενική αντίθεση μεταξύ των Λευιτ 12 και Λκ 2, ο Λουκάς δεν παρανόησε την ιουδαϊκή αντίληψη περί καθαρότητας μετά τη γέννα. Όχι μόνο είναι δυνατό να συμπεράνει κανείς ότι το Λευιτ εμμέσως θεωρεί και το νεογέννητο ακάθαρτο, αλλά σε κάποιους Ιουδαίους συγγραφείς της περιόδου του Δεύτερου Ναού, όπως για παράδειγμα στους συγγραφείς των Ιωβηλαίων και του  4Q265 υπήρχε η πεποίθηση ότι το νεογέννητο παιδί ήταν τόσο ακάθαρτο όσο και η μητέρα. Καθίσταται επομένως σαφές ότι ο Λκ γνωρίζει τις σύγχρονες με εκείνον αντιλήψεις και πρακτικές για την καθαρότητα. 

Paul Trebilco, "The Significance of the Distribution of Self-designations in Acts", 30-49
Μία ανάλυση της κατανομής των αυτοπροσδιορισμών στις Πράξεις αποδεικνύει ότι η χρήση αυτών των χαρακτηρισμών από τον Λουκά δεν είναι τυχαία. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η μελέτη του τρόπου που αυτοί οι χαρακτηρισμοί κατανέμονται και χρησιμοποιούνται μέσα στις Πράξεις μπορεί να προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για τη θεολογία του Λουκά και για την ιστορία της αρχαίας Εκκλησίας. Οι αυτοπροσδιορισμοί που συζητά ο συγγραφέας του άρθρου είναι οι: "αδελφοί", "μαθηταί", "εκκλησία", "πιστοί", "άγιοι" , "αγιασμένοι". 

Thomas D. Stegman, "Reading ἔγραψα in 2 Corinthians 2:9 as an Epistolary Aorist", 50-67
Ο συγγραφέας του άρθρου προσφέρει μία ανάγνωση εκ νέου της λέξης "ἔγραψα" στο 2 Κορ 2, 9. Υποστηρίζει ότι αυτό το ρήμα θα πρέπει να ερμηνευθεί ως επιστολικός αόριστος και δηλώνει την αιτία γιατί ο Παύλος γράφει τώρα. Δεν αναφέρεται επομένως στην "επιστολή των δακρύων".  Η ερμηνεία του "ἔγραψα" ως επιστολικού αόριστου στο 2, 9 επιλύει τα προβλήματα που δημιουργεί η προηγούμενη ερμηνεία σε σχέση με τη συνάφεια του στίχου και οδηγεί σε μία περισσότερο λογική ανάγνωση των 2, 5-11, όπου ο Παύλος παρακαλεί τους Κορίνθιους να δεχθούν αυτόν που προκάλεσε τη θλίψη. Η παρούσα μελέτη συμπληρώνει την ανάλυση του K.L. McKay σε παλαιότερο τεύχος του Novum Testamentum σχετικά με τον επιστολικό αόριστο. 

John Granger Cook, "Crucifixion as Spectacle in Roman Campania", 68-100
Τέσσερα ευρήματα από την αρχαία Καμπανία παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τη ρωμαϊκή ποινή της σταύρωσης: ένα σημείωμα από την Πομπηία, όπου ανακοινώνεται η εκτέλεση κάποιου με σταύρωση στην Cumae στο πλαίσιο μονομαχιών, ο Lex Puteolana, ο οποίος  περιείχε οδηγίες για την σταύρωση δούλων από ιδιώτες και για τις δημόσιες εκτελέσεις στην πόλη, ο lex Cumana, που κανόνισε τη διαδικασία σταύρωσης εκεί κι ένα γράφημα από μία taberna στους Ποτεόλους, το οποίο φαίνεται να είναι η αρχαιότερη ρωμαϊκή απεικόνιση μίας σταύρωσης.  Αυτές οι πηγές παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για την κατανόηση της δήλωσης του Παύλου ότι ο λόγος του σταυρού είναι σκάνδαλο. 

Νόμοι κατά της πολυτέλειας στον αρχαίο κόσμο / Sumptuary laws in the ancient world

Noah Mencow, "The Origin and Failure of Roman Sumptuary Laws", Columbia Undergraduate Journal of History


(H πληροφορία προέρχεται από τον πολύ ενδιαφέροντα ιστότοπο History of the Ancient World)