Σάββατο, 24 Ιουλίου 2010

Ένα νέο βιβλίο για το λεξιλόγιο του Λουκά / A new book on the vocabulary of Luke


Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Peeters ένα χρήσιμο εργαλείο για όσους μελετούν τη γλώσσα του Λουκά:

Α. Denaux - R. Corstjens - H. Mardaga, The vocabulary of Luke. An Alphabetical Presentation and a Survey of Characteristic and Noteworthy Words and Word Groups in Luke's Gospel, (Biblical Tools and Studies 10), Peeters 2009
ISBN: 978-90-429-2348-5
περίπου 720 σελ.
84 ευρώ

Περιγραφή εκδοτικού οίκου
Πρόκειται για ένα χρήσιμο εργαλείο που σκοπό έχει να βοηθήσει όσους μελετούν το ελληνικό κείμενο του κατά Λουκάν και των Πράξεων. Παρέχει έναν πλήρη αλφαβητικό κατάλογο του λεξιλογίου του κατά Λουκάν. Για κάθε λήμμα προσφέρει (1) μία συγκριτική στατιστική έρευνα εμφάνισης της λέξης στα δύο έργα του Λουκά, στο κατά Ματθαίον και στο κατά Μάρκον, (2) τις διάφορες πιθανές σημασίες της λέξης (με αναφορές κυρίως στα λεξικά των Louw-Nida και Bauer), (3) ένα συγκριτικό κατάλογο των ομάδων λέξεων (με βάση το ταμείο των Aland και Hoffmann καθώς και την έρευνα των συγγραφέων), (4) ένα συγκριτικό κατάλογο των λέξεων και ομάδων λέξεων που θεωρούνται χαρακτηριστικές του Λουκά, (5) τη σχετική γλωσσική βιβλιογραφία που αφορά στο κάθε λήμμα.
Στην εισαγωγή οι συγγραφείς κάνουν μία ιστορική και κριτική αναδρομή στην έρευνα κατά τους τελευταίους 2 αιώνες και παρέχουν ένα παράρτημα με ένα κατάλογο λέξεων ή ομάδων λέξεων που απαντούν μόνο στο Λουκάν ή και στις Πράξεις.
Το παρόν βιβλίο είναι ο καρπός της δουλειάς που έγινε στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος (1999-2003):
“Het hellenistisch-Griekse taaleigen van het Lucasevangelie en de Handelingen van de Apostelen” (Μία συγκριτική μελέτη της γλώσσας των κατά Λουκάν και Πράξεων), το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το συμβούλιο έρευνας του Καθολικού Πανεπιστημίου και από το Fonds Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen. Υπεύθυνος του προγράμματος ήταν ο καθ. Adelbert Denaux. Μαζί του συνεργάστηκαν η Rita Corstjens, η οποία διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη συγκέντρωση και οργάνωση του υλικού και η Δρ. Hellen Mardaga, που ολοκλήρωσε το πρόγραμμα ελέγχοντας όλα τα δεδομένα (2007-2008).

Παρασκευή, 23 Ιουλίου 2010

Στο τρέχον τεύχος του Forum / In the current issue of Forum

Στο τρέχον τεύχος του Forum : foundations and facets ; third series 1:1 (2007) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:
  • Rubén R. Dupertuis, "Writing and imitation : Greek education in the Greco-Roman world", 3-29
  • Christine Shea, "Education in Roman Palestine", 31-39
  • Joseph B. Tyson, "Implications of a late date for Acts", 41-63
  • Robert M. Price, "The Apocalypses and Acts of Paul : do they know the Pauline epistles?",
    65-95
  • Valerie Abrahamsen, "Evidence for a Christian goddess : the Bendis-zodiac relief at Philippi", 97-112

Δύο νέα άρθρα του L. Hurtado / Two essays of L. Hurtado

Στο ιστολόγιό του ο Larry Hurtado έχει αναρτήσει δύο ακόμη πολύ ενδιαφέροντα κείμενά του (στη σελίδα Essays):

"Remembrance and Revelation"

Κριτική συζήτηση του έργου του J. Dunn, Did the First Christians Worship Jesus? (SPCK 2010)

Στο νέο τεύχος του RestQ / In the current issue of RestQ

Στο τρέχον τεύχος του Restoration Quarterly 52:2 (2010) δημοσιεύονται μεταξύ άλλων και τα εξής δύο άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:
  • Frank R. Ames - J.D. Miller, "Prayer and syncretism in 1 Timothy", 65-80
  • Brad A. Pruitt, "The sabbatical year of release : the social location and practice of Shemittah in Deuteronomy 15:1-18", 81-92

Πέμπτη, 22 Ιουλίου 2010

RBL 21/7/2010

Οι νέες βιβλιοκρισίες στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Review of Biblical Literature:

Paul Barnett, Finding the Historical Christ: After Jesus, Volume 3
Reviewed by Matthew Recla

David W. Chapman, Ancient Jewish and Christian Perceptions of Crucifixion
Reviewed by John T. Carroll

Gordon D. Fee, The First and Second Letters to the Thessalonians
Reviewed by James W. Aageson

Edna Johnson, A Semantic and Structural Analysis of Ephesians
Reviewed by Timothy Gombis

Brigitte Kahl, Galatians Re-imagined: Reading with the Eyes of the Vanquished
Reviewed by Vernon K. Robbins

Gwynn Kessler, Conceiving Israel: The Fetus in Rabbinic Narratives
Reviewed by Catherine Hezser

Markus McDowell, Prayers of Jewish Women: Studies of Patterns of Prayer in the Second Temple Period
Reviewed by Rodney A. Werline

Ludwig Morenz and Stefan Schorch, eds., Was ist ein Text? Alttestamentliche, ägyptologische und altorientalistische Perspektiven
Reviewed by Wido van Peursen

Antonio Negri, The Labor of Job: The Biblical Text as a Parable of Human Labor
Reviewed by Norman C. Habel

Ron E. Tappy and P. Kyle McCarter Jr., eds., Literate Culture and Tenth-Century Canaan: The Tel Zayit Abecedary in Context
Reviewed by Ian Young

Κατά Ιωάννην και ο ιστορικός Ιησούς / Gospel of John and Historical Jesus

Κατά τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι φωνές εκείνων που υποστηρίζουν ότι το κατά Ιωάννην, το οποίο δεν διαδραμάτισε κανένα ρόλο στη λεγόμενη αναζήτηση του Ιστορικού Ιησού, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί διαφορετικά και να θεωρηθεί ως μία πηγή γι΄ αυτόν. Το ενδιαφέρον άρθρο του Paul N. Anderson (George Fox University, Oregon USA) κινείται σε αυτήν την κατεύθυνση. Ειδικότερα ο Anderson συζητά την πιθανότητα το τέταρτο ευαγγέλιο να αποτελεί μία εξίσου σημαντική δίπλα στα συνοπτικά ευαγγέλια πηγή για τον ιστορικό Ιησού και συζητά τα κριτήρια που μέχρι σήμερα εφαρμόστηκαν στην έρευνα του Ιστορικού Ιησού αντιπροτείνοντας κάποια που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην περίπτωση του τετάρτου ευαγγελίου, ώστε να προκύψουν σημαντικές ιστορικές πληροφορίες για τον Ιησού.

[Α.Τ.: χωρίς τα όσα γράφει ο Anderson να ακυρώνουν την αξία των συνοπτικών στην έρευνα για τον ιστορικό Ιησού, είναι απαραίτητο να εξεταστεί σοβαρά και εκ νέου η αξία του κατά Ιωάννην και να μην απορριφθεί το τέταρτο ευαγγέλιο ως ένα κείμενο έντονα θεολογικά χρωματισμένο από το συγγραφέα του κι επομένως ιστορικά αναξιόπιστο. Καθώς το περιεχόμενο και οι πραγματικές διαστάσεις της ιστορικότητας επαναπροσδιορίζονται σήμερα, είναι απαραίτητο να δοθεί στο κατά Ιωάννην μία διαφορετική θέση και να αντιμετωπισθεί ως μία εξίσου σημαντική πηγή για τον Ιστορικό Ιησού. Τίποτε δεν αποκλείει, αυτό που διασώζει ως μοναδικό ο Ιωάννης ή που είναι έντονα χρωματισμένο με το θεολογικό του ύφος να ανάγεται σε παραδόσεις που σχετίζονται άμεσα με τον ιστορικό Ιησού. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια και σε αυτό έχει δίκιο ο Anderson, είναι αναγκαίο - με βάση τα νέα δεδομένα περί ιστορικότητας - να επαναπροσδιορισθούν τα κριτήρια που εφαρμόζονται στην αναζήτηση του Ιστορικού Ιησού, ώστε να μην αποκλείεται εκ προοιμίου το τέταρτο ευαγγέλιο, αλλά να αντιμετωπίζεται με την ίδια προσοχή όπως και οι συνοπτικοί. ]

Για να διαβάσετε το άρθρο του Anderson, πατήστε εδώ.

Τετάρτη, 21 Ιουλίου 2010

Νέα άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο τρέχον HTS / New articles of biblical interest in the current HTS

Στην τρέχουσα ηλεκτρονική έκδοση του Hervormde teologiese studies 66:1 (2010) έχουν αναρτηθεί τα εξής άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:

Friedrich W. (Fritz) de Wet, "Speaking the language of the kingdom of God in the context of a society in transition"
Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς με τη βιβλική γλώσα της Βασιλείας του Θεού μέσα στη συνάφεια της νοτιοαφρικανικής κοινωνίας, η οποία βρίσκεται σε μια φάση μετάβασης από τη φάση των πατριαρχικών δομών εξουσίας στις φιλελεύθερες δημοκρατικές δομές. Πώς μπορεί να υιοθετηθεί η γλώσσα της βασιλείας του Θεού μέσα σε μια κοινωία που απαιτεί έναν "διακριτικό" και "πολιτικά ορθό" λόγο χωρίς να μετατρέψει μέσα σε αυτήν την πορεία την έντονη σκοπιμότητα των απαρχών της στη διαθήκη σε ένα χλιαρό λόγο;
Η αντιμετώπιση της πρόκλησης "απόδοσης" της γλώσσας της Βασιλείας σε ένα τύπο γλώσσας που να αρμόζει στη σημερινή εποχή χωρίς όμως να θυσιάζει ή να μειώνει τη δυνατή της σκοπιμότητα απαιτεί την ανάπτυξη μίας νέας ευαισθησίας. Μία τέτοια ευαισθησία απαιτείται να μεταφερούν όλες οι διαστάσεις μίας αληθινής, με αυθεντία και αυθεντικότητα επικοινωνίας στην καθομιλούμενη γλώσσα. Στο παρόν άρθρο αξιοποιούνται τα πορίσματα της θεωρίας του επιτελεστικού λόγου (speech act theory) των J.L. Austin και J. Searle προκειμένου να αποκτηθεί μία πιο συγκροτημένη και πλούσια σε προοπτικές κατανόηση της γλώσσας της Βασιλείας του Θεού και αξιοποίησής της με ένα τέτοιο τρόπο που να ταιριάζει στη σημερινή νοτιοαφρικανική πραγματικότητα.

Jacobus (Kobus) Kok, "Die Irrglaube in Kolosse: Aanbidding van of met engele in Kolossense 2:18?"
Θέμα του παρόντος άρθρου είναι η αίρεση των Κολοσσών. Η προς Κολοσσαείς επιστολή είναι πραγματικά μία προβληματική επιστολή εξαιτίας της αβεβαιότητας όσον αφορά στο συγγραφέα της καθώς και του ασαφούς χαρακτήρα της αίρεσης που αντιμετωπίζεται εδώ. Η πλειοψηφία των ερευνητών είναι της γνώμης ότι οι ψευδοδιδάσκαλοι στη σύναξη ενθάρρυναν τη λατρεία των αγγέλων (πρβλ. Κολ 2, 18) . Όπως προκύπτει από τη συζήτηση στο άρθρο, αυτό ισχύει, εάν ο στίχος κατανοηθεί ως γενική αντικειμενική. Η ανάλυση στο άρθρο δίνει τη δυνατότητα να κατανοήσουμε τι ρόλο διαδραμάτιζαν οι άγγελοι σε συγκεκριμένους θρησκευτικούς κύκλους της αρχαίας Εκκλησίας (για παράδειγμα ως διάμεσοι στην αποκάλυψη). Ο σύνδεσμος μεταξύ των ἀγγέλων στο Κολ 2, 18 και τῶν στοιχείων τοῦ κόσμου στο Κολ 2, 20 διερευνάται επίσης στο άρθρο. Ο συγγραφέας παρουσιάζει στους αναγνώστες της επιστολής τον Ιησού ως τον σταυρωμένο Χριστό όλου του κόσμου (βλ. Κολ 1, 15-20), κάτι που βοηθά στην κατανόηση του πώς αντιδρούσαν οι αρχαίες χριστιανικές κοινότητες σε αιρέσεις, όπως αυτή στις Κολοσσές και στη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ αγγελολογίας και χριστολογίας.

Sergio Rosell, "Loving God… unto death: The witness of the early Christians"
Θέμα του άρθρου είναι οι κοινωνικές και θολογικές δυναμικές που οδήγησαν τους πρώτους πιστούς στο να κατανοήσουν το μαρτύριο ως ένα νόμιμο και αξιοπρεπή τρόπο με τον οποίο εξέφρασαν στον ύψιστο βαθμό την αγάπη τους για το Θεό. Το μαρτύριο έχει τις ρίζες του στην ιουδαϊκή παράδοση, αν και δέχθηκε μία νέα ώθηση από το 2ο αι. κι εξής. Στην παρούσα μελέτη ο συγγραφέας αναζητά μέσα στην Κ.Δ. την αιτία αυτής της νέας εξέλιξης, τόσο μέσα στα λόγια του Ιησού όσο και στις επιστολές του Παύλου. Υποστηρίζεται ότι η θεολογία του μαρτυρίου στον απόστολο Παύλο παρείχε αρκετό έδαφος για μια τέτοια κατανόηση, όπως αυτή που απαντούμε στον Ιγνάτιο Αντιοχείας, έναν από τους κύριους εκπροσώπους αυτής της στάσης. Τέλος, ο συγγραφέας αναζητά μία σύγχρονη κατανόηση και εφαρμογή της ιδέας ενός αναίμακτου μαρτυρίου που να έχει αξία για τους σημερινούς πιστούς.

Andries G. van Aarde, Yolanda Dreyer, "Matthew studies today – a willingness to suspect and a willingness to listen"
Σκοπός αυτού του άρθρου είναι η περιγραφή της κατάστασης στην οποία βρίσκονται σήμερα οι σπουδές στο κατά Ματθαίον με τη βοήθεια της ιδέας του Paul Ricoeur για την "ερμηνευτική γέφυρα". Οι συγγραφείς του άρθρου επικεντρώνονται στη σχέση των γυναικών στο κατά Ματθαίον με τους άνδρες μαθητές. Σημείο αφετηρίας του άρθρου είναι ότι η ερμηνεία του κατά Ματθαίον βρίσκεται σε ένα σημαντικό σημείο. Σημαντικό στοιχείο για να προχωρήσουμε πέρα από αυτό το σημείο καμπής είναι η ετοιμότητα να διατυπώσουμε υποψίες και η προθυμία να ακούσουμε. Η υποψία αφορά στις παρωχημένες ιδέες που υποστηρίζονται μέσα σε αυτό και η προθυμία στο να αφουγκραστούμε τις φωνές που παραμένουν κρυμμένες εξαιτίας εκείνων των ιδεολογιών μέσα στο κείμενο που τις αφαίρεσαν το λόγο. Σε μία πορεία κατανόησης η έμφαση πρέπει να βρίσκεται στην ηθική διάσταση κι όχι στην απλή συγκέντρωση γνώσεων. Μέσα από αυτήν την προοπτική στο άρθρο παρέχεται μία πρόγευση των οπτικών της μελέτης του κατά Ματθαίον οι οποίες θα μπορούσαν να κυριαρχήσουν στο μέλλον.

Η προέλευση των χειρογράφων της Ν. Θαλάσσας / Τhe origin of the Dead Sea Scrolls

Το ιστολόγιο Biblische Ausbildung μας παραπέμπει σε δύο δημοσιεύματα σχετικά με την προέλευση των χειρογράφων της Ν. Θαλάσσης (Κουμράν). Κατά τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι φωνές εκείνων που αμφισβητούν τη σύνδεση των κειμένων που βρέθηκαν στις σπηλιές του Κουμράν με μία αποκαλυπτική ομάδα η οποία πιθανόν έζησε στην ίδια περιοχή και στην τοποθεσία, όπου εντοπίστηκε αρχαίος οικισμός.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις που έκαναν επιστήμονες του Ιταλικού Εθνικού Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής (ININF) στην Κατάνια της Ιταλίας ο λεγόμενος Κύλινδρος του Ναού κατασκευάστηκε στο Κουμράν, στην ίδια περιοχή όπου τελικά βρέθηκε εκατοντάδες χρόνια αργότερα. Αξιοποιώντας την τεχνολογία ΧΡΙΡΕ (X-ray and Particle Induced X-ray emission) ο επικεφαλής της ομάδας φυσικός Giuseppe Pappalardo και οι συνεργάτες του ανέλυσαν το νερό με το οποίο έγινε η επεξεργασία της περγαμηνής του κυλίνδρου και κατέληξαν ότι έχει την ίδια ιδιαίτερη χημική σύσταση που έχει το νερό της περιοχής του Κουμράν.
Για να διαβάσετε τη σχετική ανακοίνωση του ININF πατήστε εδώ.

Τρίτη, 20 Ιουλίου 2010

Στο τρέχον τεύχος του SCJR / In the current issue of SCJr

Το τρέχον τεύχος του Studies in Christian-Jewish Relations 5:1 (2010) είναι αφιερωμένο στα θρησκευτικά όρια και στην υπέρβασή τους (με έμφαση σε εκείνα μεταξύ Χριστιανισμού και Ιουδαϊσμού). Μεταξύ των άλλων έχουν αναρτηθεί και τα εξής άρθρα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για όσους μελετούν τα βιβλικά κείμενα:

Αφηγηματολογία και βιβλική εξήγηση / Narratology and biblical exegesis


Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Mohr Siebeck μία νέα μελέτη για την αξιοποίηση της αφηγηματολογίας στην ερμηνεία βιβλικών κειμένων και μάλιστα σε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, εκείνο της ερμηνείας του Μτ 28:

Sönke Finnern, Narratologie und biblische Exegese.Eine integrative Methode der Erzählanalyse und ihr Ertrag am Beispiel von Matthäus 28, (WUNT II 285), Mohr Siebeck, Tübingen 2010
637 σελίδες
ISBN: 978-3-16-150381-8
€ 99.00

Περιγραφή εκδοτικού οίκου

Κατά τα τελευταία χρόνια η βιβλική εξήγηση όλο και περισσότερο αξιοποιεί τις νέες λογοτεχνικές μεθόδους ανάλυση στην ερμηνεία βιβλικών αφηγηματικών κειμένων. Κυρίως αξιοποιεί τη λεγόμενη αφηγηματολογία. Εξαιτίας όμως των διαφορετικών εφαρμογών της μεθόδου και των διαφορετικών ορολογιών είναι ακόμη δύσκολο να έχει κανείς μία καθαρή εικόνα.
Ο Sönke Finnern παρέχει μία συστηματική εισαγωγή στη διεπιστημονική κατάσταση της έρευνας, όσον αφορά στην αφηγηματολογία, και αναπτύσσει μία γενική και λεπτομερή μέθοδο για την ανάλυση αφηγήσεων. Αντιμετωπίζει το περιβάλλον (setting), την πλοκή, τους χαρακτήρες, την προοπτική και την πρόσληψη μίας αφήγηση μέσα από την οπτική της "γνωσιολογικής στροφής". Η γνωσιολογική εφαρμογή ("πώς αντιλαμβάνεται την αφήγηση εκείνος που την προσλαμβάνει;) καθιστά δυνατό το συνδυασμό ιστορικοκριτικών μεθοδολογικών σταδίων. Στη συνέχεια η θεωρία ελέγχεται στο παράδειγμα του Μτ 28. Στο τελευταίο μέρος της μελέτης ο συγγραφέας προτείνει μία νέα οργάνωση των εξηγητικών - και γενικά φιλολογικών - μεθόδων.

Δευτέρα, 19 Ιουλίου 2010

Η πόλη Βηδσαϊδά / The town of Bethsaida

Και πάλι στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation έχει αναρτηθεί ένα σύντομο κείμενο της καθ. του Rocky Mountain College, Elizabeth McNamer, σχετικά με τα αρχαιολογικά ευρήματα από την αρχαία πόλη (η οποία για πρώτη φορά εντοπίστηκε το 1967, αν και ήδη κατά το 19ο αιώνα είχε υποδειχθεί από τον αρχαιλόγο Edward Robinson). Η συγγραφέας του άρθρου δίνει κάποια στοιχεία σχετικά με την ιστορία της πόλης κατά τον 1ο και εξής μέχρι την παρακμή της πόλης. Μεταξύ των πολύ σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων είναι εκείνα που συνδέονται με την αλιεία και επιβεβαιώνουν την ονομασία της (πόλη των ψαράδων), υπολείμματα ενός ρωμαϊκού ναού αφιερωμένου στη λατρεία της αυτοκρατορικής οικογένειας (το οποίο χρονολογείται στα 30 μ.Χ., όταν ο Φίλιππος Ηρώδης κατέστησε τη Βηδσαϊδά πόλη και τη μετονόμασε σε "Ιουλία" προς τιμήν της Λιβίας Ιουλίας, συζύγου του Αυγούστου) και τέλος ένα κεραμικό όστρακο με ένα σταυρό χαραγμένο επάνω του, που βρέθηκε σε ένα σπίτι αλιέα, ένδειξη της παρουσίας χριστιανών στην πόλη (οι οποίοι κατά την McNamer κατέφυγαν στην πόλη μετά το θάνατο του Ιησού).
Για να διαβάσετε το σχετικό κείμενο, πατήστε εδώ.

Χρονολόγηση της Εβραϊκής Βίβλου με βάση γλωσσολογικά δεδομένα / Linguistic Dating of the Hebrew Bible

Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation αναρτήθηκε ένα άρθρο των καθηγητών του Πανεπιστημίου του Sydney Ian Young, Robert Rezetko και Martin Ehrensvärd με θέμα τη χρονολόγηση της Εβραϊκής Βίβλου με βάση γλωσσολογικά δεδομένα. Οι τρεις συγγραφείας αμφισβητούν την παλαιότερη αντίληψη ότι η βιβλική εβραϊκή μπορεί να διακριθεί σε δύο περιόδους: την πρώιμη βιβλική εβραϊκή, που χρονολογείται στην εποχή της μοναρχίας και στην ύστερη βιβλική εβραϊκή στην περίοδο μετά την επιστροφή από την Αιχμαλωσία. Υποστηρίζουν ότι οι δύο αυτοί τύποι εβραϊκής ουσιαστικά υπήρξαν παράλληλα στη διάρκεια της λεγόμενης βιβλικής περιόδου. Ο πρώτος τύπος αντιπροσωπεύει μία συντηρητική τάση στις γλωσσικές επιλογές των συγγραφέων, ενώ ο δεύτερος μία περισσότερο ελεύθερη στάση.
Για να διαβάσετε το σχετικό κείμενο, πατήστε εδώ.

Κυριακή, 18 Ιουλίου 2010

Πρακτικά συμποσίου για τα κείμενα του Κουμράν / Proceedings of a symposium on Qumran texts

Κυκλοφόρησαν από τον εκδοτικό οίκο Brill τα πρακτικά του 10ου διεθνούς συμποσίου του Orion Center for the Study of the Dead Sea Scrolls and Associated Literature το οποίο είχε λάβει χώρα το 2005:

Esther G. Chazon & Betsy Halpern-Amaru (εκδ.), σε συνεργασία με την Ruth A. Clements, New Perspectives on Old Texts; Proceedings of the Tenth International Symposium of the Orion Center for the Study of the Dead Sea Scrolls and Associated Literature, 9–11 January, 2005, (Studies on the Texts of the Desert of Juda 88), Brill 2010
ISBN: 978 90 04 18307 0
272 σελ.
€ 103.00

Περιγραφή εκδοτικού οίκου
Σε αυτόν τον τόμο παρουσιάζονται νέες προοπτικές των αρχαίων κειμένων που ανακαλύφθηκαν στο Κουμράν. Ειδικότερα στις μελέτες του τόμου προσφέρονται νέες προσεγγίσεις σε συγκεκριμένα κείμενα και φιλολογικά είδη εφαρμόζοντας μεθόδους και θεωρίες που αντλούνται από επιστημονικούς κλάδους που δε συνδέονται άμεσα με τη μελέτη των κειμένων της Ν. Θάλασσας και μέσα από τη διερεύνηση νέων καθώς και παλαιών ζητημάτων που προκύπτουν από τη μελέτη αυτών των κειμένων. Τα θέματα που αποτελούν αντικείμενο μελέτης είναι μεταξύ άλλων η ταυτότητα της ομάδας, η μνήμη, η θεωρία της τελετουργίας, η κοινωνιολογία της σέκτας, η φιλοσοφία της εκπαίδευσης, η λειτουργική ανθρωπολογία, ο ιουδαϊκός Νόμος, η ιστορία της θρησκείας και ο μυστικισμός. Οι μελέτες του παρόντος τόμου παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά κατά το 10ο ετήσιο συμπόσιο Orion το 2005 με διοργανωτή το Orion Center for the Study of the Dead Sea Scrolls and Associated Literature στο Εβραϊκό πανεπιστήμιο στην Ιερουσαλήμ.

Περιεχόμενα
  • Noah Hacham, "Exile and self-identity in the Qumran sect and in Hellenistic Judaism", 3-21
  • Loren T. Stuckenbruck, "The legacy of the teacher of righteousness in the Dead Sea Scrolls", 23-49
  • Michael A. Daise, "Ritual density in Qumran practice : ablutions in the 'Serekh ha-Yahad'", 51-66
  • Eyal Regev, "From Enoch to John the Essene - an analysis of sect development : 1 Enoch, Jubilees, and the Essenes", 67-93
  • Bilha Nissan, "Education and wisdom in the Dead Sea Scrolls in light of their background in antiquity", 97-116
  • Torleif Elgvin, "The use of Scripture in 1Q/4QMysteries", 117-131
  • Lawrence H. Schiffman, "'Memory and manuscript' : books, scrolls, and the tradition of the Qumran texts", 133-150
  • Cana Werman, "The wood-offering : the convoluted evolution of a halakhah in Qumran and rabbinic law", 151-181
  • Crispin H. Fletcher-Louis, "Further reflections on a divine and angelic humanity in the Dead Sea Scrolls", 185-198
  • Martha Himmelfarb, "The polemic against the tevul yom : a reexamination", 199-214
  • Philip S. Alexander, "Qumran and the genealogy of western mysticism", 215-235