Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2008

Βιβλιοπαρουσιάσεις του Review of Biblical Literature 8/11/2008

Στη νέα έκδοση του Review of Biblical Literature δημοσιεύονται βιβλιοκρισίες για τα ακόλουθα βιβλία (πατὠντας επάνω στους τίτλους τους θα βρεθείτε στη βιβλιοκρισία):

Kevin L. Anderson
'But God Raised Him from the Dead': The Theology of Jesus' Resurrection in Luke-Acts
Reviewed by Ron Clark

Paul Barnett
Paul: Missionary of Jesus
Reviewed by Don Garlington

David A. Brondos
Fortress Introduction to Salvation and the Cross
Reviewed by Ron Clark

Donald Capps
Jesus the Village Psychiatrist
Reviewed by Pieter F. Craffert

Robert R. Ellis
Learning to Read Biblical Hebrew: An Introductory Grammar
Reviewed by Max Rogland

Alec Gilmore
A Concise Dictionary of Bible Origins and Interpretation
Reviewed by Jan G. van der Watt

H. Klinkott, S. Kubisch, & R. Mόller-Wollermann, εκδ.
Geschenke und Steuern, Zölle und Tribute: Antike Abgabenformen in Anspruch und Wirklichkeit
Reviewed by Mark W. Hamilton

Thomas L. Leclerc
Introduction to the Prophets: Their Stories, Sayings, and Scrolls
Reviewed by Bo H. Lim

Andrew T. Lincoln & Angus Paddison, εκδ.
Christology and Scripture: Interdisciplinary Perspectives
Reviewed by Mark Elliott

Theo A. W. van der Louw
Transformations in the Septuagint: Towards an Interaction of Septuagint Studies and Translation Studies
Reviewed by Francis Dalrymple-Hamilton

Grant Macaskill
Revealed Wisdom and Inaugurated Eschatology in Ancient Judaism and Early Christianity
Reviewed by Brian Han Gregg

Frank J. Matera
New Testament Theology: Exploring Diversity and Unity
Reviewed by Udo Schnelle

Sarianna Metso
The Serekh Texts
Reviewed by Ian Werrett

Ela Nutu
Incarnate Word, Inscribed Flesh: John's Prologue and the Postmodern
Reviewed by Larry D. George

Alexander Samely
Forms of Rabbinic Literature and Thought: An Introduction
Reviewed by Joshua Schwartz

Klyne R. Snodgrass
Stories with Intent: A Comprehensive Guide to the Parables of Jesus
Reviewed by Ernest van Eck

David E. S. Stein, εκδ.
The Contemporary Torah: A Gender-Sensitive Adaptation of the JPS Translation
Reviewed by Linda S. Schearing

Marvin A. Sweeney
I and II Kings: A Commentary
Reviewed by Ernst Axel Knauf

John S. Vassar
Recalling a Story Once Told: An Intertextual Reading of the Psalter and the Pentateuch
Reviewed by Philippus J. Botha

Claus Wilcke, εκδ.
Das geistige Erfassen der Welt im Alten Orient: Sprache, Religion, Kultur und Gesellschaft
Reviewed by David Weisberg

Gary Yamasaki
Watching a Biblical Narrative: Point of View in Biblical Exegesis
Reviewed by David R. Bauer
Reviewed by Helmut Utzschneider

Ένα νέο βιβλίο με κείμενα παπύρων

Από το ιστολόγιο What's New in Papyrology πληροφορούμαστε την έκδοση ενός νέου τόμου με κείμενα παπύρων και οστράκων, τα οποία βρέθηκαν στο Fayum:

Tomasz Derda, Deir el-Naqlun: The Greek Papyri, volume ii, (JJP Supplement volume 9), Warsaw 2008
ISBN 978-83-918250-8-2
45 euros

Στον τόμο περιλαμβάνονται περίπου 20 ελληνικά κείμενα από παπύρους και όστρακα, τα οποία βρέθηκαν κατά τις ανασκαφές που διενήργησε η Πολωνική Αρχαιολογική Αποστολή (με επικεφαλής τον καθηγ. Wlodzimierz Godlewski) στο Deir el-Naqlun, ένα μοναστηριακό κτιριακό σύμπλεγμα στην περιοχή του Fayum. Ανάμεσά τους δημοσιεύονται: επτά φύλλα από έναν καλλιτεχνικά διακοσμημένο κώδικα των Ψαλμών (P. Naqlun inv. 34/88), δύο όστρακα (O. Naqlun inv. 64/86 και 53/88) που περιέχουν διάφορα αποσπάσματα από το ευαγγέλιο του Ματθαίου, ένα μικρό αρχείο (από το ερημητήριο αρ. 89 της λαύρας του Naqlun) που απαρτίζεται από τρία συμβολαιογραφικά κείμενα (585–593 μ.Χ.) και αρκετές επιστολές που διασώζονται αποσπασματικά. Ο πρώτος τόμος των P. Naqlun εκδόθηκε από τον ίδιο συγγραφέα το 1994.

Το νέο τεύχος του JSPs

Στο νέο τεύχος του Journal for the Study of Pseudepigrapha 18:2 (2008) δημοσιεύεται η εξής μελέτη:

Lorenzo Ditommaso, "Pseudepigrapha Notes II: 3. The Contribution of the Manuscript Catalogues of M.R. James", 83-160

Πρόκειται για το δεύτερο μέρος μίας σειράς άρθρων, που σκοπό έχουν να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της έρευνας των χειρογράφων ή να παρέχουν βιβλιογραφική ενημέρωση για τη μελέτη των "ψευδεπιγράφων της Π.Δ.". Ο συγγραφέας συζητά την προσφορά των καταλόγων χειρογράφων των M.R. James (1862—1936), FBA και των έργων Apocrypha Anecdota (1893), Apocrypha Anecdota II (1897), του Lost Apocrypha of the Old Testament (1920) και του The Apocryphal New Testament (1924).

Άρθρο του Lüdemann για την ιστορικότητα των Πράξεων

Στο ιστολόγιο Bibe Interpretation έχει αναρτηθεί ένα νέο άρθρο του καθ. της ιστορίας και της γραμματείας του αρχέγονου Χριστιανισμού στο Παν/μιο του Göttingen, Gerd Lüdemann. Ο Lüdemann ανήκει σε εκείνους που βλέπουν με μεγάλο σκεπτικισμό την πιθανότητα τα κείμενα της Κ.Δ. να καταγράφουν αντικειμενικά την ιστορική πραγματικότητα της εποχής του κι επομένως απορρίπτει τη θέση εκείνων, που θεωρούν ότι τα κείμενα της Κ.Δ. αποτελούν αδιαμφισβήτητη ιστορική πηγή για τον αρχέγονο Χριστιανισμό. Στο συγκεκριμένο άρθρο ο Lüdemann, συζητά σύντομα το θέμα της ιστορικότητας της Π.Δ. και στη συνέχεια θεωρώντας ότι τα παλαιοδιαθηκικά κείμενα λειτουργούν ως πρότυπο του συγγραφέα των Πράξεων συζητά την πιθανό τρόπο με τον οποίο αυτός επεξεργάσθηκε θεολογικά τα ιστορικά γεγονότα, που περιγράφει.
Για να διαβάσετε το κείμενο, πατήστε εδώ.

Νέος τόμος για τα χειρόγραφα της Κ.Δ.

Κυκλοφορεί ένας νέος τόμος για τους παπύρους και τα σπαράγματα παπύρων της Κ.Δ. Εκδότες του είναι οι Stanley και Wendy Porter. H έκδοση περιλαμβάνει δύο τόμους: 1) κείμενα και 2) πίνακες και φωτογραφίες των χειρογράφων. Στο ιστολόγιο Evangelical Textual Criticism δημοσιεύεται μία πρώτη σύντομη βιβλιοκρισία (πατήστε εδώ).

S.E. Porter - W. J. Porter (εκδ.), New Testament Greek Papyri and Parchments (Mitteilungen Aus Der Papyrussammlung Erzherzog Rainer), Walter de Gruyter & Co 2008
ISBN: 978-3110203080
148 euros

Οι ελληνικοί πάπυροι της Συλλογής της Βιέννης εκδίδονται τα τελευταία 120 χρόνια. Αυτή η συλλογή νέων εκδόσεων παπύρων της Κ.Δ. περιλαμβάνει όλα τα γνωστά και ταυτοποιημένα χειρόγραφα καθώς επίσης και 4 σημαντικά λεξιονάρια κι ένα απόκρυφο κείμενο (το λεγόμενο απόσπασμα του Fayum). Όλες οι εκδόσεις έγιναν κατόπιν νέας εξέτασης των χειρογράφων. Χωρίς να απομακρύνονται πλήρως από τα αποτελέσματα προηγούμενων ειδικών, όπως ήταν ο Wessely και ο Sanz, η νέα εξέταση των χειρογράφων προσφέρει νέες αναγνώσεις και αποκαταστάσεις του κειμένου και διορθώνουν παλαιότερα λάθη. Κάθε κείμενο εξετάζεται ως ένα αρχαιολογικό εύρημα με τα ιδιαίτερα δικά του χαρακτηριστικά. Επίσης της παρουσιάσης κάθε κειμένου προηγούνται εισαγωγή, βιβλιογραφία και σχόλια. Περιλαμβάνεται επίσης και η εκφωνική στίξη των κειμένων αυτών, η οποία χρησιμοποιούνταν για λειτουργικούς σκοπούς.

Διακειμενικότητα και προς Ρωμαίους

Στο ιστολόγιο Paul and Scripture δημοσιεύεται μία ακόμη από τις εισηγήσεις της ετήσιας συνάντησης της SBL, η οποία φέτος θα λάβει χώρα στη Βοστόνη:

Βruce Fisk (Westmond College), Paul among the Storytellers: Reading Romans 11 in the Context of Rewritten Bible (πατώντας επάνω στον τίτλο θα βρεθείτε στο κείμενο σε μορφή pdf)

SBL Forum

Στη νέα ηλεκτρονική έκδοση του SBL Forum αναρτήθηκαν τα εξής ενδιαφέροντα κείμενα:

Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2008

Παρουσίαση του βιβλίου του P. Anderson για τον Ιησού και τον Ιωάννη

Στην ιστοσελίδα του περιοδικού Journal of Greco-Roman Christianity and Judaism 5 (2008) δημοσιεύεται ο σχολιασμός του νέου βιβλίου του Paul N. Anderson, The Fourth Gospel and the Quest for Jesus από τους Jeffrey L. Staley, Matthew Forrest Lowe, Michael W. Pahl, Anne Moore καθώς και η απάντηση του συγγραφέα στις παρατηρήσεις τους.
Για να διαβάσετε τα σχετικά κείμενα, πατήστε εδώ.

Biblicum του Τμήματος Θεολογίας Α.Π.Θ.

Στο πλαίσιο των συναντήσεων για μεταπτυχιακούς, διδάκτορες και διδάσκοντες του Τομέα Βιβλικής Θεολογίας & Θρησκειολογίας του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. (Βiblicum) θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συνάντηση τη Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2008 και ώρα 19:30 στην αίθουσα συνεδριάσεων του Τμήματος.
Εισηγητής θα είναι ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος κ. Ι. Καραβιδόπουλος και το θέμα της εισήγησής του θα είναι:
"Νέες ιστορικές προσεγγίσεις των βιβλικών κειμένων"

Ημερίδα για την Αβιγαία, τη γυναίκα του Δαυίδ

Στις 18 Νοεμβρίου 2008 θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με θέμα "The Beauty and the Ruse of Oriental Women: Abigail, the wife of David" στο Paris School of Oriental Studies - INALCO (Salons de l'Inalco, 2 rue de Lille, Paris 75007).

H αφήγηση του 1 Σαμ 25 παρουσιάζει μία μεγάλη γκάμα από ζητήματα από απόψεως ιστορίας, φιλολογίας και συγκριτικής λογοτεχνίας. Η ομορφιά και η εξυπνάδα της Αβιγαίας κυριαρχούν στο κεφάλαιο και δημιουργούν ενδιαφέρουσες προοπτικές για την τύχη των γυναικών στην αρχαία Ανατολή και στην αμοριτική, εβραϊκή και αραβική λογοτεχνία. Η άρνηση του Ναβάλ να προσφέρει φιλοξενία στον Δαυίδμ και στους άνδρες του επιτρέπει να εξετάσουμε τα έθιμα της φιλοξενίας στην αρχαία Ανατολή. Ο Δαυίδ ως αρχηγός μισθοφόρων ακολουθεί τους τρόπους εξασφάλισης της εξουσίας που συναντούμε στην αρχαία Εγγύς Ανατολή. Ανάλογα παραδείγματα έχουμε με τον Αμορίτη αρχηγό Zimri-Lim της Μαρί κατά το 18ο αι., τον Idrimi του Alalah κατά το 15ο αι., τον Rib-Adi της Βύβλου κατά τον 14ο αι. Στους αγώνες τους για την απόκτηση της εξουσίας αυτοί οι άνδρες συνοδεύονταν από μισθοφόρους 'Apiru. Στην ημερίδα αυτή ειδικοί από διάφορες επιστήμες (ασσυριολογία, βιβλικές σπουδές, Εβραϊκή και Αραβική ποίηση, αφηγηματολογία) θα προσπαθήσουν να φωτίσουν σε διάφορες πτυχές της αφήγησης για την Αβιγαία. Η ημερίδα επίσης αποτελεί συνέχεια της ημερίδας που οργανώθηκε και πάλι από το Paris School ofOriental Studies-INALCO στο Παρίσι το Μάρτιο 2003, τα πρακτικά του οποίου δημοσιεύθηκαν στο YOD - Revuedes études hébraïques et juives modernes et contemporaines 8 (2002-2003): "L'histoire de David et Bethsabée. Étude interdisciplinaire."

Στη συνέχεια παραθέτουμε το πρόγραμμα της ημερίδας:
  • 9h15-9h50 André Lemaire, (epigraphist, Director of studies , École Pratique des Hautes Études-Sorbonne, Paris) provisory title: "Abigail's Residence in 1 Samuel 25 and theRelationship Between David and Abraham"
  • 9h50-10h25 Jean-Marie Husser, (Professor of History of Religions,University Marc Bloch-Strasbourg): "Anat and the Warriors, BetweenSeduction and Deceit"
  • 10h25-11h Jean-Jacques Glassner, (assyriologist, Director ofresearch, CNRS, Paris) provisional title: "The Hospitality Customs in the Ancient Near Eastand Nabal's Lack of Hospitality"
  • 11h-11h35 Michaël Guichard (assyriologist, Associate professor, École Pratique des Hautes Études-Sorbonne, Paris): "The Remarriage of a Mari Princess and the Matrimonial Policy of the King of Mari in the UpperHabur Region in the 18th century BCE"
  • 14h-14h35 Moshe Garsiel, Professor of Bible, Bar-Ilan University,Israel : "Midrashic Derivations and Puns on Persons' and Places' Namesas a Literary Device in the Story of David, Nabal and Abigail"
  • 14h35-15h10 Masha Itzhaki, Associate professor of Hebrew medieval andmodern literatures, INALCO, Paris: "Abigail in Hebrew Medieval Poetry"
  • 15h10-15h45 Aboubakr Chraibi, Associate professor of Arabicliterature, INALCO, Paris: "The Ruse and the Beauty of an OrientalWoman in Arabic Literature"
  • 15h45-16h20 Brigitte Donnet-Guez, Assistant professor of Hebrew, University Charles de Gaulle, Lille: "The Analysis of the RelationshipBetween Abigail and David According to the Midrashim"
  • 16h20-16h50 Daniel Bodi, Associate professor of Hebrew, Aramaic, andAkkadian, INALCO, Paris, and Strasbourg University: "David theMercenary in 1 Samuel 25 and the Pattern of Seizing Power in theAncient Near East"

Τα πρακτικά θα δημοσιευθούν σύμφωνα με την ανακοίνωση στο περιοδικό YOD.

Πηγή πληροφόρησης: ANAHITA-L

Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2008

Ένα νέο βιβλίο: το όνομα του Θεού

Από τις εκδόσεις Mohr Siebeck κυκλοφόρησε ένα νέο βιβλίο σχετικό με το όνομα / τα ονόματα του Θεού στην Π.Δ. και Κ.Δ. καθώς και στη χριστιανική θεολογία/φιλοσοφία.

Ingolf U. Dalferth u. Philipp Stoellger, Gott Nennen. Gottes Namen und Gott als Name, Mohr Siebeck, Tübingen 2008
ISBN: 978-3-16-149792-6
€ 64,00

Στην περιγραφή του εκδοτικού οίκου διαβάζουμε τα εξής:
Deus definiri nequit, ο Θεός δε μπορεί να ορισθεί, φαίνεται να είναι σταθερός όρος στη γλώσσα και σκέψη της θεολογίας. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για το Deus nominari nequit. Ο Θεός πρέπει να έχει ένα όνομα, γιατί αλλιώς θα είναι αδύνατο να τον επικαλεσθεί κανείς. Ποιο όμως είναι το κατάλληλο όνομα που πρέπει κανείς να χρησιμοποιήσει; Αυτό αποτέλεσε πάντοτε ένα θέμα συζήτησης. Ο συλλογικός αυτός τόμος περιέχει μελέτες που πραγματεύονται το ζήτημα μέσα από την ερμηνευτική και θρησκειολογική προοπτική. Οι συγγραφείς τους ασχολούνται με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν το θέμα η Π.Δ. των Ο΄, η Κ.Δ. και η χριστολογία. Στη συνέχεια εξετάζονται οι πιθανές συνάφειες, μέσα στις οποίες το όνομα του Θεού θα μπορούσε να κατανοηθεί και να χρησιμοποιηθεί ορθά. Οι μελέτες του παρόντος τόμου μας μεταφέρουν από την αποφατική θεολογία στη σχέση μεταξύ Αγ. Τριάδος και τετραγράμματου και μέχρι την αιωνιότητα του ονόματος του Θεού με σκοπό να δοθεί ένα όνομα στο Θεό και να μην παραμείνει ανώνυμος.

Περιεχόμενα
  • Dalferth, Ingolf U. - Stoellger, Philipp, "Die Namen Gottes, "Gott" als Name und der Name Gottes", 1-20
  • Uehlinger, Christoph, "Arbeit an altorientalischen Gottesnamen : Theonomastik im Spannungsfeld von Sprache, Schrift und Textpragmatik", 23-71
  • Hartenstein, Friedhelm, "Die Geschichte JHWHs im Spiegel seiner Namen", 73-95
  • Blum, Erhard, "Der vermeintliche Gottesname "Elohim"", 97-119
  • Pury, Albert de, "Wie und wann wurde "der Gott" zu "Gott"?", 121-142
  • DeTroyer, Kristin, "The pronunciation of the names of God : with some notes regarding "nomina sacra"", 143-172
  • Vollenweider, Samuel, ""Der Name, der über jedem anderen Namen ist" : Jesus als Träger des Gottesnamens im Neuen Testament", 173-186
  • Boeve, Lieven, "Negative theology and theological hermeneutics : the particularity of naming God", 189-207
  • Assel, Heinrich, "Eliminierter Name : Unendlichkeit Gottes zwischen Trinität und Tetragramm", 209-248
  • Stoellger, Philipp, " "Im Namen Gottes" : der Name als Figur des Dritten zwischen Metapher und Begriff", 249-285
  • Bader, Günter, "Das Unendlichkleine des Namens", 287-300


Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2008

Χρονολόγηση του κατά Ιωάννην και του ευαγγ. Θωμά

Στη νέα ανάρτησή του στο ιστολόγιό του ο Marc Goodacre ασχολείται με το θέμα της χρονολόγησης του κατά Ιωάννην και του αποκρύφου ευαγγ. του Θωμά. Θέτει το ερώτημα, εάν σε αυτά τα δύο κείμενα υπάρχουν υπαινιγμοί για την καταστροφή του 70 μ.Χ. Υποστηρίζει πως υπάρχουν, αν και η απόσταση των δύο αυτών κειμένων από τα γεγονότα του 70 είναι μεγαλύτερη. Ο Goodacre θεωρεί ως μία επιπλέον ένδειξη της χρονολόγησης των συγκεκριμένων κειμένων σε νεότερες των συνοπτικών εποχές, το γεγονός ότι και στα δύο διαπιστώνεται μία τάση νομιμοποίησης των κειμένων με την αναφορά στο συγγραφέα του ευαγγελίου. Διακρίνει μάλιστα μία τάση από την ανωνυμία των Μκ και Μτ, σε έμμεσες αναφορές στο Λκ και Πρξ, στην παρουσία του συγγραφέα έστω και ανώνυμα στο Ιω, στην σαφή δήλωση της ταυτότητας του συγγραφέα στο ευαγγέλιο του Θωμά. Επίσης υπάρχει στα μεταγενέστερα κείμενα μία συνειδητή αναφορά στα παλαιότερα κείμενα, από τους "πολλούς" του Λκ, στα πολλά άλλα βιβλία που θα μπορούσαν να γεμίσουν με τα έργα και τους λόγους του Ιησού στο τέλος του Ιω, στους 12 αποστόλους που κάθονται στο Μυστικό Δείπνο και γράφουν τα βιβλία τους στο απόκρυφο του Ιωάννη.
Για να διαβάσετε το κείμενο, πατήστε εδώ.
Πηγή πληροφ.: NT Gateway Weblog

Το νέο τεύχος του JETS

Στο νέο τεύχος του Journal of the Evangelical Theological Society 51:2 (2008) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:
  • Rodger C. Young - Bryant G. Wood, "A critical analysis of the evidence from Ralph Hawkins for a late-date Exodus-Conquest", 225-243
  • Ralph K. Hawkins, "The date of the Exodus-Conquest is still an open question : a response to Rodger Young and Bryant Wood", 245-266
  • Edmund K. Neufeld, "The Gospel in the Gospels : answering the question "what must I do to be saved?" from the Synoptics", 267-296
  • David Lincicum, "Paul and the "Testimonia" : quo vademus", 297-308
  • Denny Burk, "Is Paul's Gospel counterimperial? : evaluating the prospects of the "fresh perspective" for evangelical theology", 309-337
  • David Seal, "Shouting in the Apocalypse : the influence of first-century acclamations on the praise utterances in Revelation 4:8 and 11", 339-352
  • Martin Pickup, "New Testament interpretation of the Old Testament : the theological rationale of Midrashic exegesis", 353-381

Άρθρα του καθηγητή Mark Nanos

Με αφορμή την προηγούμενη ανάρτηση αναφέρουμε εδώ μία σειρά από άρθρα του καθηγητή
Mark Nanos, τα οποία διατίθενται ελεύθερα προς ανάγνωση στην ιστοσελίδα του. Ειδικότερα ο ενδιαφερόμενος μπορεί να δει εκεί τα εξής άρθρα (πατώντας στον τίτλο θα βρεθείτε στο πλήρες κείμενό τους):

Ο Παύλος και η ιουδαϊκή παράδοση

Στη σελίδα του καθηγητή Mark Nanos έχει αναρτηθεί ένα νέο άρθρο του για τη σχέση του Παύλου με την ιουδαϊκή παράδοση:

"Paul and the Jewish Tradition: The Ideology of Shema"

To κείμενο, στο οποίο ο Nanos τονίζει το ιουδαϊκό υπόβαθρο του αποστόλου θα δημοσιευθεί αργότερα στον τιμητικό τόμο για τους Murphy O'Connor και Fitzmyer.
Για να διαβάσετε το άρθρο, πατήστε επάνω στον τίτλο του.

Πηγή πληροφ.: ιστολόγιο The Busybody

Τρίτη 4 Νοεμβρίου 2008

Ιερουσαλήμ: μια ιουδαϊκή πόλη

Από το ιστολόγιο PaleoJudaica πληροφορούμαστε ότι στο ηλεκτρονικό περιοδικό Jewish Political Studies Review δημοσιεύεται ένα ενδιαφέρον άρθρο για τον τρόπο που αντιμετώπισαν οι αρχαίες πηγές την Ιερουσαλήμ. Παρουσιάζεται η μαρτυρία είκοσι και επιπλέον αρχαίων πηγών από τον 3ο αι. π.Χ. έως και 3ο αι. μ.Χ. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι αντίθετα από την άποψη την οποία υποστηρίζουν ορισμένοι επιστήμονες, οι αρχαίες πηγές θεωρούν πάντοτε την Ιερουσαλήμ μία ιουδαϊκή πόλη. Παρά τα πολιτικά κίνητρα του συγγραφέα του συγκεκριμένου άρθρου (βλ. τον πρόλογο-περίληψη του άρθρου του), οι συγκεκριμένες πηγές παρουσιάζονται με μεθοδικότητα και δίνεται η δυνατότητα στον αναγνώστη να σχηματίσει μία σαφή εικόνα σχετικά με τον τρόπο που διάφοροι αρχαίοι συγγραφείς έβλεπαν την Ιερουσαλήμ κατά την αρχαιότητα.
Για να διαβάσετε το άρθρο, πατήστε εδώ.

Ο δεύτερος τόμος της σειράς Trismegistos

Διατίθεται ελεύθερος στο διαδίκτυο και στην ιστοσελίδα του Trismegistos o δεύτερος τόμος της σειράς ΤΟP (Trismegistos Online Publications) με θέμα τα τοπωνύμια στην Αίγυπτο της ελληνορωμαϊκής εποχής:

H. Verreth, A survey of toponyms in Egypt in the Graeco-Roman period, Version 1.0 (September 2008) (Trismegistos Online Publications 2), Köln / Leuven 2008, 893 pp.

Για να βρεθείτε στη σχετική σελίδα, πατήστε εδώ.

Πηγή:PAPY-list

Τιμητικός τόμος για καθ. van der Horst

Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Brill ο τιμητικός τόμος για τον καθηγητή P.W. van der Horst:

Alberdina Houtman, Albert de Jong, Magda Misset-van de Weg (εκδ.), Empsychoi Logoi — Religious Innovations in Antiquity. Studies in Honour of Pieter Willem van der Horst, (Ancient Judaism and Early Christianity 73), Brill, Leiden 2008
ISBN: 978 90 04 16597 7
€ 167.00

Περιεχόμενα
I. Contexts
I. Zwiep, "‘Judenthum’, ‘Griechentum’ and ‘Christentum’ as Parameters in Early Nineteenth Century Jewish Political Thinking"
M. Goodman, "Explaining Change in Judaism in Late Antiquity"
G.G. Stroumsa, "The End of Sacrifice: Religious Mutations of Late Antiquity"
D.T. Runia, "Worshipping the Visible Gods: Conflict and Accommodation in Hellenism, Hellenistic Judaism and Early Christianity"

II. The Impact of the Individual
J. den Boeft, Ammianus Marcellinus’ Judgement of Julian’s Piety""
A. de Jong, "A quodam Persa exstiterunt: Re-Orienting Manichaean Origins"
A. Merz & T. Tieleman, 'The Letter of Mara bar Sarapion: Some Comments on its Philosophical and Historical Context"
J. Tromp, "John the Baptist according to Flavius Josephus, and his Incorporation in the Christian Tradition"
J.-W. van Henten, "The Panegyris in Jerusalem: Responses to Herod’s Initiative (Josephus, Antiquities 15.268-290)"

III. Group Dynamics as Agents of Religious Change
B. Becking, "Sabbath at Elephantine: A Short Episode in the Construction of Jewish Identity"

M.J.J. Menken, "The Opponents in the Johannine Epistles: Fact or Fiction?"
G. van Oyen, "Is there a Heresy that Necessitated Jude’s Letter?"
B.J. Lietaert Peerbolte, "Jewish Monotheism and Christian Origins"
H. van de Sandt, "The Didache Redefining its Jewish Identity in the Light of Gentiles Joining the Community"
P. Schaefer, "Bereshit Bara Elohim: Bereshit Rabba, Parashah 1, Reconsidered"

IV. New Texts, New Readings
R. van den Broek, "Manichaean Elements in an Early Version of the Virgin Mary’s Assumption"
J. Mansfeld & K. Algra, "Interpretative Thetas in the Strasbourg Empedocles"
T. Nicklas, '‘Our Righteous Brethren’: Reflections on the Description of the Righteous Ones according to the Greek Revelation of Peter (Akhm. 2)"
E. Tigchelaar, "The Evil Inclination in the Dead Sea Scrolls, with a Re-edition of 4Q468i (4QSectarian Text?)"
K. Worp, "A Greek Letter from Syria V. Jewish and Christian Texts in Comparison"
J.N. Bremmer, "Close Encounters of the Third Kind: Heliodorus in the Temple and Paul on the Road to Damascus"
H. Lichtenberger, "The Untold End: 2 Maccabees and Acts"
A. Houtman & M. Misset-van de Weg, "The Fate of the Wicked: Second Death in Early Jewish and Christian Texts"
G. Rouwhorst & M. Poorthuis, "‘Why do the Nations Conspire?’: Psalm 2 in Post-Biblical Jewish and Christian Traditions"

VI. The Development of Jewish Literature
J.H. Newman, "The Composition of Prayers and Songs in Philo’s De Vita Contemplativa"
K.-W. Niebuhr, "Life and Death in Pseudo-Phocylides"
E. Ottenheijm, "The Phrase ‘Good Works’ in Early Judaism: A Universal Code for the Jewish Law?"
E. Tov, "The LXX Translation of Esther: A Paraphrastic Translation of MT, a Free Translation or a Rewritten Version?"
W.J. van Bekkum, "The Hidden Reference: the Role of EDOM in Late Antique and Early Medieval Jewish Hymnography"

VII. The Development of Early Christian Literature
J. Herzer, "Rearranging the ‘House of God’: A New Perspective on the Pastoral Epistles"
G.E. Sterling, "Prayer as Theological Reflection: The Function of Prayer in Ephesians"
G. Mussies, "Reflections on the Apocryphal Gospels as Supplements"

Το νέο τεύχος του Biblical Interpretation

Στο νέο τεύχος του Biblical Interpretation 16:5 (2008) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

K.L. Noll, "Was There Doctrinal Dissemination in Early Yahweh Religion?", 395-427
Η σύγχρονη έρευνα έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα χειρόγραφα του κανόνα της εβραϊκής Βίβλου είναι έργο μίας μικρής ελίτ, η οποία δεν προσπάθησε να τα διαδώσει στα ευρύτερα στρώματα του πληθυσμού που μιλούσε εβραϊκά είχε όμως χαμηλό μορφωτικό επίπεδο. Ωστόσο τα ίδια τα κείμενα περιέχουν μία σειρά από χωρία, όπου δίνεται η εντολή για διάδοση του περιεχομένου των βιβλίων της Π.Δ. (π.χ. Δευτ 31,10-13) και από περιστατικά, όπου διάφορα πρόσωπα προσπαθούν να επηρεάσουν την κοινή πίστη και θρησκ. πρακτική (π.χ. 1 Βασ 18,17-40). Αυτές οι βιβλικές εντολές και ιστορίες συχνά πείθουν ότι υπήρχε μια κάποια τάση "διάδοσης της θεολογικής διδασκαλίας" ανάμεσα στους Γιαχβιστές της προελληνιστικής εποχής. Τα νέα συμπεράσματα της έρευνας υποστηρίζονται και από τα πορίσματα ανθρωπολόγων σχετικά με τη διάδοση της θεολογικής διδασκαλίας γενικότερα.

Nyasha Junior & Jeremy Schipper,
"Mosaic Disability and Identity in Exodus 4:10; 6:12, 30", 428-441
Στο βιβλίο της Εξόδου, σε τρία χωρία (4,10, 6,12.30) ο Μωυσής περιγράφει τον εαυτό του ως βραδύγλωσσο. Αυτές οι αναφορές εμφανίζονται σε στιγμές της βιβλικής αφήγησης, όπου το θέμα είναι οι περίπλοκες σχέσεις Εβραίων και Αιγυπτίων. Με τη βοήθεια των πορισμάτων των σπουδών για την αναπηρία (disability studies) ο συγγραφέας εξετάζει την προσωπικότητα του Μωυσή στο βιβλίο της Εξόδου και υποστηρίζει ότι αυτή η αναφορά του Μωυσή στην αναπηρία του είναι κάτι παραπάνω από μία δικαιολογία για να μην αναλάβει τη θεϊκή αποστολή. Ταυτόχρονα τον βοηθά να αποφύγει ερωτήσεις σχετικά με την ταυτότητα της ομάδας του.

Lesleigh Cushing Stahlberg,
"Modern Day Moabites: The Bible and the Debate About Same-Sex Marriage", 442-475
Με αφορμή τη μεγάλη συζήτηση σχετικά με αυτό το ζήτημα στις ΗΠΑ ο συγγραφέας αναζητά μέσα στα κείμενα της εβραϊκής και χριστιανικής Βίβλου στοιχεία σχετικά με τη στάση της απέναντι στη σύναψη τέτοιων σχέσεων. Στη συνέχεια χρησιμοποιεί το βιβλίο της Ρουθ ως παράδειγμα για να δείξει, το οποίο συχνά χρησιμοποιήθηκε ως παράδειγμα από όσους υποστηρίζουν ότι η Βίβλο δέχεται τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις (βλ. Ρουθ-Νεεμίν). Ο συγγρ. προτείνει μια διαφορετική ανάγνωση του κειμένου, όπου η Μωαβίτισσα αλλογενής Ρουθ μπορεί να γίνει πρόγονος του βασιλιά Δαυίδ έστω κι αν ο Νόμος σαφώς δηλώνει ότι οι Μωαβίτες δε μπορούν να ανήκουν στο λαό του Ισραήλ. Υπό αυτήν την έννοια το βιβλίο αυτό θα μπορούσε να γίνει ένα παράδειγμα για εκείνους που αναζητούν στη Βίβλο περιστατικά νομιμοποίησης γάμων που δεν είναι γενικά αποδεκτοί από το Μωσαϊκό Νόμο.

Simon Staffell,
"The Mappe and the Bible: Nation, Empire and the Collective Memory of Jonah", 476-500
Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί το έργο του χαρτογράφου John Speed για να μελετήσει τον τρόπο που λειτουργεί η συλλογική μνήμη του Ιωνά στις συζητήσεις του 16ου και 17ου αι. Εξετάζει επίσης τρία κηρύγματα της εποχής του Speed και παρουσιάζει την ανάπτυξη της συλλογικής μνήμης του βιβλικού κειμένου (στην περίπτωση του Ιωνά) και τη σύνδεσή του με θέματα εθνικής ταυτότητας. Υποστηρίζει ότι η επιλογή από τον John Speed απεικόνισης βιβλικών θεμάτων συνδέεται άμεσα με την γέννηση κατά τον 16ο και 17ο αιώνα εθνικιστικών και ιμπεριαλιστικών τάσεων στην Αγγλία.

Karl Olav Sandnes,
"Solidarity and Difference: A Contemporary Reading of Paul's Ethics", 501-518
Review Article

Το νέο τεύχος του BBR

Στο νέο τεύχος του Bulletin of Biblical Research 18:2 (2008) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

  • Charles Halton, "How Big Was Nineveh? Literal versus Figurative Interpretation of City Size", 193-208
  • Andreas J. Köstenberger & Stephen O. Stout, "'The Disciple Jesus Loved': Witness, Author, Apostle—A Response to Richard Bauckham's Jesus and the Eyewitnesses", 209-232
  • Eckhard J. Schnabel, "Jewish Opposition to Christians in Asia Minor in the First Century", 233-270
  • David A. deSilva, "Seeing Things John's Way: Rhetography and Conceptual Blending in Revelation 14:6–13", 271-298
  • Michael F. Bird, "Judgment and Justification in Paul: A Review Article", 299-314

Πηγή: ιστολόγιο Awilum, Eisenbrauns

Δευτέρα 3 Νοεμβρίου 2008

Χρονολόγηση των κειμένων της Κ.Δ. (Λουκάς και Ματθαίος)

Στη σειρά των άρθρων του για τη χρονολόγηση της Κ.Δ. ο M. Goodacre δημοσίευσε σήμερα ένα ακόμη μικρό κείμενο σχετικά με τη χρονολόγηση του κατά Ματθαίον και του κατά Λουκά από τον J. A. T. Robinson (Redating the New Testament) στα χρόνια πριν από το 70 μ.Χ. Το βασικό του επιχείρημα είναι ότι αυτά τα κείμενα δεν κάνουν σαφώς λόγο για την καταστροφή του Ναού. Παρουσιάζει μάλιστα ως παράλληλο παράδειγμα την προφητεία του Ιησού υιού του Ανανία, για την οποία κάνει λόγο ο Ιώσηπος (Ιουδαϊκός Πόλεμος). Ο Goodacre παρατηρεί ότι η προφητεία αυτή παρατίθεται σε ένα κείμενο μετά το 70 μ.Χ. και θεωρεί ότι έχει ακριβώς την ίδια λειτουργία μέσα στο κείμενο του Ιωσήπου, όπως και η προφητεί του Ιησού στα κείμενα των ευαγγελίων.
Για να διαβάσετε το πλήρες κείμενο, πατήστε εδώ.

Συνάντηση Ιουδαϊσμού και Ελληνισμού

Από τη σελίδα The Bible and Interpretation πληροφορούμαστε για την ανάρτηση ενός ενδιαφέροντος άρθρου στην ιστοσελίδα της American Chronicle σχετικά με την συνάντηση Ιουδαϊσμού και Ελληνισμού. Αφορμή είναι η θέση κάποιων ιστορικών των Σκοπίων σχετικά με τη μη ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων. Με αφορμή το γεγονός ότι στις ιουδαϊκές πηγές οι Μακεδόνες θεωρούνται Έλληνες, η συγγραφέας του άρθρου, Clare Goldfarb παρουσιάζει μία σειρά από αρχαίες πηγές σχετικά με τη συνάντηση Ιουδαϊσμού και Ελληνισμού (μέσω των Μακεδόνων).
Για να διαβάσετε το σχετικό άρθρο, πατήστε εδώ.

Το νέο τεύχος του Ricerche Storico Bibliche

Tο νέο τεύχος του Ricerche Storico Bibliche 20:1-2 (2008) είναι αφιερωμένο στο θέμα της βίας μέσα στην Αγία Γραφή:
  • Lucca Mazzinghi, "La violenza nella Bibbia - Editoriale", 5-16
  • Claudio Saporetti, "La violenza nelle legislazioni mesopotamiche e nella legislatione biblica", 17-48
  • André Wénin, "I racconti sull' origine della violenza in Genesi 1-9", 49-60
  • Donatella Scaiola, "I Salmi imprecatori / il linguaggio violento dei Salmi. Preghiera eviolena", 61-80
  • Joseph Sievers, "Vittoria nel maritimo e vittoria con la spada: aspetti della violenza nella tradizione maccabaica", 81-94
  • Angelo Passaro, "'Non c'è chi li consoli' (Qo 4,1). La violenza nei libri sapienzali", 95-110
  • Sabino Chialà, "Violenza e giudizio divino nella letteratura enochica", 111-122
  • Robert Radice, "Violenza e non violenza nello stoicismo sullo sfondo dell' esercizio romano del potere", 123-134
  • Massimo Grilli, "La violenza di Dio e la croce. Un contributo sull' imagine di Dio nei Vangeli sinottici", 135-156
  • Maurizio Marcheselli, "L' antigudaismo nel Vangelo di Giovanni", 157-180
  • Rinaldo Fabris, "I cristiani perseguitati nella Prima lettera di Pietro", 181-194
  • Stefano Romanello, "L' ira di Dio in Paolo: ragione ed ermeneutica di una categoria 'violenta'", 195-222
  • Giancarlo Biguzzi, "La violenza nell' Apocalisse, la violenza dell' Apocalisse", 223-244
  • Massimo Naro, "Dio ancora piu Dio. Dalla questione della violenza 'biblica' alla 'violenza' come questione teologice", 245-260
  • Severino Dianich, "La violenza di Dio. Verità di unea metafora", 261-272

Το νέο τεύχος του Science et esprit

Στο νέο τεύχος του Science et esprit 30:3 (2008) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:
  • Tremblay, Hervé, "Yahvé contre Baal? Ou plutôt Jahvé à la place de Baal? : jalons pour la naissance d'un monothéisme ; 1: le "conflit" entre Canaan/Baal et Israël/Jahvé selon l'archéologie", 205-227
  • Lavoie, Jean J., "Quelques réflexions sur le pluralisme inter- et intrareligieux à partir des études comparatives du livre de Qohélet : 1: le pluralisme interreligieux", 229-257
  • Debanné, Marc J., "Paul face au judaïsme de son temps et de son passé : l'émergence d'une nouvelle circoncision", 259-272
  • Doutre, Jean, "A la recherche du coeur d'une théologie paulinienne", 273-281

Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2008

Νέες αναρτήσεις στο ιστολόγιο iTanakh

Στο ιστολόγιο iTanakh έγιναν οι εξής νέες προσθήκες επιστημονικών άρθρων σχετικών με την εβραϊκή γλώσσα και το εβραϊκό κείμενο της Π.Δ. Για να βρεθείτε σε όποιο από αυτά σας ενδιαφέρει, πατήστε στον τίτλο.

Η χρονολόγηση του κατά Μάρκον

Στη σειρά των αναρτήσεων του Marc Goodacre για τη χρονολόγηση των βιβλίων της Κ.Δ. δημοσιεύθηκε ένα νέο σύντομο κείμενο για τη χρονολόγηση του κατά Μάρκον, συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης, στην οποία αναφερθήκαμε κι εμείς χθες.
Ο Goodacre συζητά τρεις πρόσφατες μελέτες που ασχολούνται με το θέμα:

-B. Incigneri, The Gospel to the Romans

-H.M. Roskam, The Purpose of the Gospel of Mark in its Historical and Social Context

-J. Kloppenborg, "Evocatio Deorum and the Date of Mark"

Kαι οι τρεις μελέτες θεωρούν ως κείμενο-κλειδί για τη χρονολόγηση του κατά Μάρκον μετά το 70 μ.Χ. το Μκ 13,1-2.

Σύμφωνα με τον D.A DeSilva, Introduction to the New Testament o κύριος λόγος που πολλοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι δεν μπορεί να γράφηκε το ευαγγέλιο του Μάρκου πριν από το 70, είναι η αντίληψη ότι ο Ιησούς δε μπορούσε να προβλέψει την καταστροφή του Ναού, κάτι όμως που φυσικά δεν γίνεται γενικά αποδεκτό.

Ο Goodacre δέχεται την χρονολόγηση του κατά Μάρκον μετά το 70 μ.Χ., όχι για τον παραπάνω λόγο, αλλά διότι πιστεύει ότι μια τέτοια πρόρρηση μέσα στο κείμενο του Μάρκου είχε λογική μέσα στην αφηγηματική συνάφεια του ευαγγελίου, μόνο εάν οι αναγνώστες του ζουν μετά το 70 μ.Χ. Σημαντικό ρόλο σε αυτήν την κατεύθυνση φαίνεται να παίζει το Μκ 15,29-30. Υπάρχει μία ειρωνεία (με την αρχαία σημασία της έννοιας) στο κείμενο, όταν οι Ιουδαίοι κατηγορούν τον Ιησού ως βλάσφημο γι' αυτήν την προφητεία.
Γράφει ο Goodacre:
"For the irony to work, the reader has to understand that the Temple has been destroyed; the mockers look foolish from the privileged perspective of the post-70 reader, who now sees that Jesus’ death is the moment when the temple was proleptically destroyed, the deity departing as the curtain is torn, the event of destruction interpreted through Gospel narrative and prophecy."
Για να διαβάσετε το πλήρες άρθρο, πατήστε εδώ.