Παρασκευή 6 Μαΐου 2011

Στο τρέχον τεύχος του ZAC / In the current issue of ZAC

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Zeitschrift für antikes Christentum 14:2 (2011) δημοσιεύεται μεταξύ άλλων και το εξής άρθρο σχετικά με τον πρόλογο του γνωστικού απόκρυφου ευαγγελίου του Ιούδα:

Hans Förster, "Zur Bedeutung von λΟΓΟC im Prolog des Judasevangeliums", 487-495
Στο παρόν άρθρο ο συγγραφέας εξετάζει τον πρόλογο του γνωστικού ευαγγελίου του Ιούδα και λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση του όρου ΛΟΓΟΣ σε άλλα κοπτικά κείμενα προτείνει μια νέα μετάφραση.

Πέμπτη 5 Μαΐου 2011

Παρουσίαση ενός νέου βιβλίου για την ειρήνη / Presentation of a new book on peace

Το Τμήμα Θεολογίας του Α.Π.Θ. διοργανώνει εκδήλωση με θέμα την Ειρήνη και τη Δικαιοσύνη, η οποία θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 9 Μαΐου 2011 και ώρα 19.00 στο Α΄ Αμφιθέατρο της Θεολογικής Σχολής.
Η εκδήλωση οργανώνεται σε συνεργασία με την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ι.Μ. Δημητριάδος και Αλμυρού και με αφορμή την έκδοση του βιβλίου Και επί γης ειρήνη ... - όραμα και αίτημα για τους λαούς και τις χριστιανικές εκκλησίες. Ορθόδοξη Συμβολή (Ίνδικτος 2010).

Ομιλητές
  • Σεβ. Μητροπολίτης Νιγηρίας κ. Αλέξανδρος
  • Δήμητρα Παπαδοπούλου, Ομότ. καθ. Τμήματος Ψυχολογίας ΑΠΘ & Υπεύθυνη Έδρας UNESCO ΑΠΘ
  • Πέτρος Βασιλειάδης, Καθ. Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

Συντονισμός
  • Στυλιανός Τσομπανίδης, Επίκ. καθ. Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ
  • Αγγελική Ζιάκα, Λέκτορας Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ
  • Ελένη Κασσελούρη-Χατζηβασιλειάδη, Διδάσκουσα στο Ε.Α.Π. & Επιστ. Συνεργάτις της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Neotestamentica / In the current issue of Neotestamentica

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Neotestamentica 44:2 (2010) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

 
  • Timothy Brookins, "Rhetoric and philosophy in the first century : their relation with respect to 1 Corinthians 1-4", 233-252
  • Patricia Bruce, "Constructions of disability (ancient and modern) : the impact of religious beliefs on the experience of disability", 253-281
  • Wayne Coppins, "Doing justice to the two perspectives of 1 Corinthians 15:1-11", 282-291
  • Pieter F. Craffert, "Beetroot, garlic, lemon and Jesus in the fight against HIV/AIDS : historical Jesus research as an antidote for religious and folk exploitation", 292-306
  • Derek M. MacNamara, "Shame the incestuous man: 1 Corinthians 5", 307-326
  • Halvor Moxnes, "Ethnography and historical imagination in reading Jesus as an exorcist", 327-341
  • Brisio J. Oropeza, "Judas' death and final destiny in the gospels and earliest Christian writings", 342-361

Τετάρτη 4 Μαΐου 2011

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού JBL / In the current issue of JBL

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal of Biblical Literature 130:1 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

  • Vincent L. Wimbush, "Interpreters - Enslaving/Enslaved/Runagate", 5-24
  • Joshua Berman, "CTH 133 and the Hittite Provenance of Deuteronomy 13", 25-44
  • Shalom M. Paul, "A Rejoinder Concerning 1 Samuel 1:1", 45
  • Nadav Na'aman, "The 'Discovered Book' and the Legitimation of Josiah's Reform", 47-62
  • C.L. Seow, "Orthodography, Textual Criticism, and the Poetry of Job", 63-85
  • Jason Gile, "Ezekiel 16 and the Song of Moses: A Prophetic Transformation?", 87-108
  • John Tracy James, Jr., "A New Discussion of the Meaning of the Phrase 'am ha'ares in the Hebrew Bible", 109-125
  • David W. Pao, "Waiters or Preachers: Acts 6:1-7 and the Lukan Table Fellowship Motif", 127-144
  • Illaria L.E. Ramelli, " Spiritual Weakness, Illness, and Death in 1 Corinthians 11:30", 145-163
  • Rachel M. McRae, "Eating with Honor: The Corinthian Lord's Supper in Light of Voluntary Association Meal Practices", 165-181
  • Juan Hernández, Jr., "The Relevance of Andrew of Caesarea for New Testament Textual Criticism", 183-196

Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Τιμητική εκδήλωση για τον καθηγητή Ιωάννη Γαλάνη / In honor of Prof. Ioannis Galanis

Το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. οργανώνει την Τρίτη 10 Μαΐου 2011 και ώρα 18.30 τιμητική εκδήλωση προς τιμήν του ομότιμου καθηγητή της Κ.Δ. του Τμήματος Θεολογίας Ιωάννη Γαλάνη στην αίθουσα Τελετών της Παλιάς Φιλοσοφικής Σχολής.

Πρόγραμμα εκδήλωσης:

18.00-19.00
Α' Μέρος: Χαιρετισμοί
• ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΡΥΤΑΝΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΟΥ Α.Π.Θ.
• ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΗΤΟΡΑ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
• κ. ΜΙΧΑΛΗ ΤΡΙΤΟΥ
• ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
• κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΪΜΑΚΗ
• ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑΣ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΒΙΒΛΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑΣ ΑΝ. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑΣ κ. ΑΝΝΑΣ ΚΟΛΤΣΙΟΥ-ΝΙΚΗΤΑ
• ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ
κ. ΜΙΧΑΛΗ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗ

19.00-19.30
Β΄ Μέρος
  • «ΟΙ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΤΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΙΩΑΝΝΗ ΓΑΛΑΝΗ» - ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠ. ΚΑΘΗΓΗΤΗ κ. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥ ΑΤΜΑΤΖΙΔΗ 

  • «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΚΤΙΣΗ ΣΤΟ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΙΩΑΝΝΗ ΓΑΛΑΝΗ ΚΑΙ Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ» -  ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΛΕΚΤΟΡΟΣ κ. ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΤΣΑΛΑΜΠΟΥΝΗ
19.30-20.00
Γ΄ Μέρος
Επίδοση του τιμητικού τόμου
"Αγία Γραφή και Αρχαίος Κόσμος"
από τον Πρόεδρο του Τμήματος Θεολογίας καθηγητή κ. Δ. Καϊμάκη



Δ΄ Μέρος
Δεξίωση

Τιμητικός τόμος για τον John Collins / FS for John Collins

Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Eerdmans κυκλοφόρησε ένας τιμητικός τόμος για τον καθηγητή John Collins:

Daniel C. Harlowe et al., The "other" in Second Temple Judaism : essays in honor of John J. Collins, Eerdmans, Grand Rapids, Mich. - Cambridge, U.K. 2011
ISBN 978-0-8028-6625-7
$40.95

Περιεχόμενα του τόμου
  • XII-XIII: John J. Collins: cursus vitae
  • XIV-XV: Doctoral dissertations directed by John J. Collins
  • XVI-XXXII: A select bibliography of the publications of John J. Collins, 1973-2010
  • Daniel C. Harlow, "'Showing the wisdom of what he has learned' : the scholarly contributions of John J. Collins", 3-14
  • Joel S. Kaminsky, "Israel's election and the other in biblical, Second Temple, and Rabbinic thought", 17-30
  • Carol A. Newsom, "God's other : the intractable problem of the gentile king in Judean and early Jewish literature", 31-48
  • Katell Berthelot, "The original sin of the Canaanites", 49-66
  • Susan: Niditch, "Defining and controlling others within : hair, identity, and the Nazirite vow in a Second Temple context", 67-85
  • Susan E. Ackerman, "Otherworldly music and the other sex", 86-100
  • Timothy H. Lim, "How good was Ruth's Hebrew? : ethnic and linguistic otherness in the book of Ruth", 101-115
  • Antonios Finitsis, "The other in Haggai and Zechariah 1-8", 116-131
  • Naomi Jacobs, "When the King is the other : Nebuchadnezzar's Hibernian cousin", 132-142
  • Karina M. Hogan, "Elusive wisdom and the other nations in Baruch", 145-159
  • Shannon L. Burkes, "The lady vanishes : wisdom in Ben Sira and Daniel", 160-172
  • Matthew J. Goff, "'The foolish nation that dwells in Shechem' : Ben Sira on Shechem and the other peoples in Palestine", 173-188
  • Samuel L. Adams, "Poverty and otherness in Second Temple instructions", 189-203
  • Daniel J. Harrington, "Transcending death : the reasoning of the 'others' and afterlife hopes in Wisdom 1-6", 204-217
  • Lorenzo DiTommaso, "The apocalyptic other", 221-246
  • Seán Freyne, "Apocalypticism as the rejected other : wisdom and apocalypticism in early Judaism and early Christianity", 247-261
  • George W. Nickelsburg, "The we and the other in the worldview of 1 Enoch, the Dead Sea Scrolls, and other early Jewish texts", 262-278
  • Rebecca Raphael, "Monsters and the crippled cosmos : construction of the other in Fourth Ezra", 279-301
  • Daniel C. Harlow, "Idolatry and alterity : Israel and the nations in the 'Apocalypse of Abraham'", 302-330
  • Shane Berg, "Religious epistemology and the history of the Dead Sea Scrolls community", 333-349
  • James C. VanderKam, "The wicked priest revisited", 350-367
  • Eric D. Reymond, "Poetry of the heavenly other : Angelic praise in the 'Songs of the Sabbath sacrifice'", 368-380
  • Estelle G. Chazon - Yonatan Miller, "'At the crossroads' : anti-Samaritan polemic in a Qumran text about Joseph", 381-387
  • Martin Goodman, "Romans, Jews, and Christians on the names of the Jews", 391-401
  • Erich S. Gruen, "Jews and Greeks as philosophers : a challenge to otherness", 402-422
  • Robert Doran, "The persecution of Judeans by Antiochus IV : the significance of 'Ancestral Laws'", 423-433
  • Patricia D. Ahearne-Kroll, "Constructing Jewish identity in Ptolemaic Egypt : the case of Artapanus", 434-456
  • Robert A. Kugler, "Dispelling an illusion of otherness? : judicial practice in the Heracleopolis papyri", 457-470

Συνέδριο για τη συνάντηση Ιουδαίων, Ιρανών και Βαβυλωνίων στην αρχαιότητα / Conference: Encounters of Jews, Iranians and Babylonians in Antiquity

Μέσω των ιστολογίων PaleoJudaica και The Talmud Blog πληροφορούμαστε για το συνέδριο που διοργανώνεται στο Hebrew University στο διάστημα 23-25 Μαΐου 2011:

Encounters by the Rivers of Babylon: Scholarly Conversations between Jews, Iranians and Babylonians in Antiquity


Monday, May 23 to Wednesday, May 25, 2011, Rabin Building, Room 3001, Mt. Scopus

Organizers: Uri Gabbay and Shai Secunda (Scholion, Hebrew University)

Preliminary program:

Δευτέρα, 23 May

16:00-18:30:
Greetings: Reuven Amitai

Introductory remarks: Shai Secunda and Uri Gabbay

Opening session: Introducing the Intellectual World of the Ancient Near East
Chair: Daniel Boyarin


Irving Finkel: Babylonian scholarship in cuneiform and the Babylonian Talmud

Prods Oktor Skjaervo: Ancient and Late Antique Zoroastrianism and its Priestly-Scholastic Tradition

Isaiah M. Gafni: The Intellectual World of Babylonian Jewry: Teachers, Students, Study-Circles, and Academies


19:00: Reception: Ground floor, Rabin Building

Greetings: Israel Yuval


Tuesday, 24 May

9:00-12:15: Society and Religion
Chair: Nili Wazana

Yaakov Elman: Contrasting Trajectories: The Mesopotamian Encounter of Iranian and Semitic Cultures

Ran Zadok: New sources for the presence of Israelites, Judeans and other foreign population groups in pre-Hellenistic Mesopotamia

10:30-10:45: coffee break

Caroline Waerzeggers: Studying Babylonian priests and its relevance to the Second Temple of Jerusalem

Geoffrey Herman: The Institutional History of Babylonian Jewish Society: Where Do We Stand Today?

Respondent: Daniel Schwartz

12:15-13:30: Lunch

13:30- 15:00: Jewish Law in Dialogue
Chair: Oded Ir-Shai

Kathleen Abraham: Jerusalem in Babylonia: New Evidence on a Judean Community in Babylonia During and After the Exile

Maria Macuch: Jewish Jurisdiction within the Framework of the Sasanian Legal System

Respondent: Robert Brody

15:00-15:30: coffee break

15:30-17:00: Magic: The Aramaic Incantation Bowls

Chair: Shalom Paul

James Nathan Ford: Ancient Mesopotamian Motifs in the Aramaic Incantation Bowls

Shaul Shaked: The Iranian Influence on the Aramaic Incantation Bowls

Respondent: Gideon Bohak

18:30-22:00: evening activity


Wednesday, 25 May

9:00-12:15: The incorporation of Mesopotamian and Iranian knowledge in Jewish Tradition
Chair: Rachel Elior

Nathan Wasserman: Old-Babylonian, Middle-Babylonian, Neo-Babylonian, Jewish-Babylonian? Thoughts about Transmission Modes of Mesopotamian Magic Through the Ages

Abraham Winitzer: Assyriology and Jewish Studies in Tel Aviv: Ezekiel among the Babylonian literati

10:30-10:45: coffee break

Jonathan Ben-Dov: Jewish Acquaintance with and Application of Mesopotamian Astral Sciences

Reuven Kiperwasser: The Encounter Between Iranian Myth and Rabbinic Mythmakers in the Babylonian Talmud

Respondent: Reimund Leicht

12:00-13:30: lunch

13:30-16:45: Hermeneutics and Scriptural Exegesis
Chair:

Eckart Frahm: Reflections on Babylonian text commentaries from the Achaemenid Period

Uri Gabbay: An Akkadian Midrash? Babylonian Commentaries and Rabbinic exegetical terms

15:00-15:15: coffee break

Shai Secunda: Between Rabbi and Dadwar: The Intersection between Rabbinic and Zoroastrian Hermeneutics

Yishai Keil: Shaking Impurity: Exegesis and Legal Innovations in Rabbinic and Pahlavi Literature

Respondent: Paul Mandel

16:45: Concluding remarks: Uri Gabbay and Shai Secunda





Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

Νέα άρθρα στη σελίδα The Bible and Interpretation / New articles on The Bible and Interpretation

Στην ιστοσελίδα The Bible and Interpretation έχουν αναρτηθεί τα εξής ενδιαφέροντα κείμενα:

Megan Bishop Moore, "Studying the World in Which the Bible was Written: History's Contribution to Biblical Studies in the Classroom"

Joe E. Lunceford, "Jesus: The Lost 40 DaysThe History Channel"

Albert Hernández & Miguel A. De La Torre, "Rethinking Satan as Absolute Evil"

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού BTB / In the current issue of BTB

Στο τρέχον περιοδικό Biblical Theology Bulletin 41:2 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Fred Guyette, "Scripture and the Field of Hate Studies: Traversing Biblical Landscapes", 59-67
Η ανάγκη για μια διεπιστημονική προσέγγιση του ανερχόμενου πεδίου των σπουδών του μίσους πρόσφατα τονίστηκε από τον Kenneth Stern. Ο ορισμός εργασίας περιγράφει ένα "διαγνωστικό" και "αποτρεπτικό" έργο των σπουδών του μίσους. Ποια ζητήματα ανακύπτουν, όταν η Βίβλος διαβάζεται από την οπτική των σπουδών του μίσους; Οι Ψαλμοί δίνουν μία ρεαλιστική περιγραφή του τι σημαίνει να έχει κανείς έναν εχθρό. Οι ιστορίες της Δείνα και των υιών της Συχέμ στο Γεν 34 και της δολοφονίας του Άβελ από τον Κάιν δηλώνουν ότι κάθε άνθρωπος χρειάζεται τη μετάνοια και τη θεραπεία. Ο Δαυίδ κι ο Ελισαίος δείχνουν ο καθένας ότι είναι δυνατό η έχθρα να δώσει τη θέση της στη φιλία και στην ειρήνη. Η Κ.Δ. προσφέρει πολλά μέσα διάγνωσης και μεταμόρφωσης του μίσους. Στην κατακλείδα του παρόντος άρθρου το ενδιαφέρον μεταφέρεται σε όσα λέει η Γραφή για (1) το σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, (2) τη φιλία που γεφυρώνει τα κοινωνιολογικά τεκτονιά ρήγματα και (3) τη σχέση μεταξύ λατρείας και δικαιοσύνης.

Joann Dewey, "Sacrifice No More", 68-75
Η συγγραφέας του παρόντος άρθρου επιχειρηματολογεί ενάντια στην κατανόηση του θανάτου του Ιησού ως ενός είδους θυσίας. Αξιοποιώντας το έργο των Jay, Stowers κ.ά. περιγράφει το έργο της θυσίας με το να διαπιστώσει μία ανδροκρατική ιεραρχική κοινωνική τάξη και την περιθωριοποίηση των γυναικών. Στη συνέχεια συζητά τις χρήσεις της θυσίας στην Κ.Δ. και τις προειδοποιητικές περικοπές στην προς Εβραίους που αντικατοπτρίζουν τη λογική της θυσίας. Η συγγραφέας καταλήγει με μερικές παρατηρήσεις για τη θυσία σήμερα.

Briam Schmisek, "Paul’s Vision of the Risen Lord", 76-83
Ο Παύλος, ο μόνος συγγραφέας της Κ.Δ. που δηλώνει με σαφήνεια ότι ο Ιησούς του εμφανίστηκε, παρατίθεται ως εκείνος ο οποίος κατανοούσε την ανάσταση του Ιησού ως σωματική και φυσική. Σε αυτό το άρθρο εξετάζεται, εάν ο ίδιος ο Παύλος κατανοούσε αυτό που συνέβη στον Ιησού μετά την ανάστασή του ως μία φυσική πραγματικότητα που σχετίζεται με την επιστροφή του Ιησού εν σαρκί. Εξετάζοντας τις τρεις περικοπές στις οποίες ο Παύλος αναφέρεται στην προσωπική του εμπειρία με τον Αναστημένο Χριστό που άλλαξε τη ζωή του (Γαλ 1, 16. 1 Κορ 9, 1. 1 Κορ 15, 8) ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι υπάρχουν αρκετές μαρτυρίες ώστε να υποστηριχθεί ότι η συνάντηση με τον Αναστημένο Κύριο ήταν μία προσωπική αλλά εσωτερική εμπειρία.

Wayne Coppins, "To Eat or Not to Eat Meat? Conversion, Bodily Practice, and the Relationship between Formal Worship and Everyday Life in the Anthropology of Religion and 1 Corinthians 8:7", 84-91
Ο συγγραφέας έχει σκοπό να συμβάλλει στο θέμα της μεταστροφής στην Κ.Δ. αξιοποιώντας τα συμπεράσματα της ανθρωπολογίας της θρησκείας. Υιοθετώντας τη θεωρία της Rebecca Sachs Norris για την προσωποιημένη κουλτούρα και την ανάπτυξη της ιδέας του Bourdieu για τον habitus από τους Simon Coleman και Peter Collins ο συγγραφέας εξετάζει σε βάθος το επιχείρημα του Παύλου στο 1 Κορ 8, 7 συζητώντας σε θεωρητικό επίπεδο του βαθιά ριζωμένους συνειρμούς της σωματικής πράξης και της σχέσης μεταξύ της λατρείας και της καθημερινής ζωής. Κάνοντάς το αυτό αποπειράται να καταδείξει την πολυπλοκότητα της γενικής εικόνας του "παύλειου μοντέλου της μεταστροφής".

Κυριακή 1 Μαΐου 2011

Το νέο τεύχος του Novum Testamentum / The current issue of Novum Testamentum

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Novum Testamentum 53:2 (2011) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Georg Gäbel, "The Text of P.Oxy. 4968 and Its Relationship with the Text of Codex Bezae", 107-152
Το θέμα αυτής της μελέτης είναι το κείμενο του πρόσφατa δημοσιευμένου χειρογράφου P.Oxy. 4968, το οποίο περιέχει τμήματα των Πρξ 10-12, 15-17 και η σχέση του με το κείμενο του Κώδικα Βέζα (D05) και κάποιους άλλους μάρτυρες. Το κείμενο του P.Oxy. 4968 χαρακτηρίζεται από τάσεις να προσθέτει και να αφαιρεί, από έναν αριθμό μοναδικών παραλλαγώn και από από μια σειρά παραλλαγών που συμφωνούν με τις παραλλαγές του D05. Mετά από μία προσεκτική διερεύνηση κάποιων από τους τελευταίες o συγγραφέας προτείνει ένα μοντέλο ανάπτυξης μίας συγκεκριμένης γραμμής της παράδοσης (η οποία παλαιότερα ονομαζόταν "δυτικό" κείμενο) στην οποία ανήκουν. Μολονότι κάποιες από τις παραλλαγές κοινές στα P.Oxy. 4968 και D05 αποκαλύπτουν θεολογικά ενδιαφέροντα υποστηρίζεται ότι άλλες μπορούν να εξηγηθούν με τη βοήθεια της αφηγηματικής κριτικής.  

J. William Johnston, "Which “All” Sinned? Rom 3:23-24 Reconsidered", 153-164
Επειδή η λέξη "πᾶς" είναι ένας μάλλον χαλαρός προσδιορισμός, η απόδοσή του με τη λέξη "όλοι" θα πρέπει να αντιμετωπισθεί με προσοχή και πάντα μέσα στη συνάφεια. Η έκφραση "όλοι αμάρτησαν" στο Ρωμ 2, 23 αναφέρεται στο "όλοι που πιστεύουν" στο Ρωμ 3, 22 κι έτσι συνδέεται περισσότερο με τη σχέση των Ιουδαίων και εθνικών μέσα στην πρώτη Εκκλησία παρά αποτελεί ένα βασικό κείμενο για την καταδίκη πάντων. Μία τέτοια διαπίστωση επίσης βοηθά στη συνειδητοποίηση ότι ο 3,24 προέρχεται μάλλον από τον Παύλο παρά είναι παραδοσιακό υλικό. Ενώ είναι αναμφισβήτητα αληθές ότι ο Παύλος θεωρεί ότι όλη η ανθρωπότητα έχει καταδικασθεί (πρβλ. Ρωμ 5, 12), το περιεχόμενο του "πάντες" είναι μάλλον "όλοι χωρίς διάκριση" παρά "όλοι χωρίς εξαίρεση". 

David A. Kaden, "The Methodological Dilemma of Evaluating the Variation Unit in Romans 11:31", 165-182
Τα Ρωμ 9-11 προκάλεσε τη συζήτηση των καινοδιαθηκολόγων και ο όγκος της βιβλιογραφίας είναι ήδη τεράστιος. Ωστόσο δεν έχει δημοσιευθεί ακόμη καμιά επιστημονική μελέτη, η οποία να πραγματεύεται τα ζητήματα του κειμένου του 11, 31. Γιατί; Πώς μία πλήρης ανάλυση αυτής της περικοπών και των παραλλαγών της μπορεί να συμβάλει στην ερμηνεία των κεφαλαίων στην άμεση συνάφεια; Ο συγγραφέας αποπειράται να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα εξετάζοντας την κοινωνική διάσταση των ιουδαιοχριστιανικών σχέσεων και των αντιπαραθέσεων των δύο ομάδων από το τέλος του 1ου έως και το τέλος του 2ου αι. Εντοπίζει μία τάση  κριτική του πρώιμου χριστιανικού κειμένου μακριά από την αναζήτηση του "πρωτότυπου" κειμένου και εξετάζει την κοινωνική συνάφεια των διαφόρων παραλλαγών. 

Erlend D. MacGillivray, "Romans 16:2, προστάτις/προστάτης, and the Application of Reciprocal Relationships to New Testament Texts", 183-199
Σε αυτό το άρθρο εξετάζεται η σημασία του τίτλου "προστάτις" που αποδίδεται στην Φοίβη στο Ρωμ 16, 2 - ο οποίος γενικά κατανοείεται στη σύγχρονη έρευνα ότι δηλώνει ότι η Φοίβη ήταν η πάτρωνας του Παύλου. Αυτή η θέση αμφισβητείται από τον συγγραφέα του παρόντος άρθρου και γίνεται αναφορά σε πρόσφατες μελέτες, οι οποίες προτείνουν την κατανόηση της αρχαίας σχέσης ευεργεσίας πέρα από αυτή της σχέσης του πάτρωνα-πελάτη. Επιπλέον επαναξιολογείται το σημασιολογικό πεδίο του όρους προστάτης / προστάτις. Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι η σχέση του Παύλου με την Φοίβη θα πρέπει να κατανοηθεί μέσα στο πλαίσιο της γενικής σχέσης της δυναμικής ευεργεσίας κι όχι ως μία σχέση αποκλειστικά πάτρωνα - πελάτη. 

Iστορία της πρόσληψης - Ιστορίας της επίδρασης / Reception history - Wirkungseschichte

Οι δύο αυτοί όροι χρησιμοποιήθηκαν αδιάκριτα μέχρι σήμερα και είναι αλήθεια ότι η διάκριση μεταξύ τους είναι ιδιαίτερα λεπτή. Μολονότι η ιστορία της πρόσληψης ασχολείται κυρίως με τον τρόπο που ένα κείμενο κατανοήθηκε μέσα στην ιστορία, η ιστορία της επίδρασης (Wirkungsgeschichte) ενδιαφέρεται για τον τρόπο με τον οποίο το βιβλικό κείμενο επηρέασε πολιτισμούς καθώς προσλαμβάνεται από αυτούς. Και στις δύο περιπτώσεις η ενασχόληση με την ιστορία της ερμηνείας γίνεται με κριτικό τρόπο κι όχι ως μία απλή και μη κριτική συγκέντρωση και παράθεση των σχετικών πληροφοριών από την ιστορία της πρόσληψης.

Τρεις σειρές υπομνημάτων, δύο γερμανόφωνες και μία αγγλόφωνη, εντάσσουν την ιστορία της πρόσληψης στην ερμηνεία των βιβλικών κειμένων:
  • Evangelisch-Katholischer Kommentar zum Neuen Testament (EKK)
  • Novum Testamentum Patristicum
  • Blackwell Bible Commentaries
Στην ιστοσελίδα της τελευταίας σειράς έχουν αναρτηθεί τα links για κάποια ενδιαφέροντα κείμενα σχετικά με την ιστορία της πρόσληψης: