Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2008

Το νέο τεύχος του ThZ

Στο νέο τεύχος του Theologische Zeitschrift 64:3 (2008) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Moisés Mayordomo, "Möglichkeiten und Grenzen einer neutestamentlich orientierten Tugendethik", 213-257
Η ιδέα της "αρετής", η οποία καταλαμβάνει το κέντρο της ελληνορωμαϊκής ηθικής, διαδραματίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στη σημερινή συζήτηση περί ηθικής. Στο παρόν άρθρο ο συγγραφέας αποπειράται να ερμηνεύσει την ηθική της Κ.Δ. με βάση αυτήν την ιδέα της αρετής. Στο πρώτο μέρος του άρθρου ο συγγραφέας συζητά τις μαρτυρίες περί αρετής στην αρχαία φιλοσοφία, βιογραφία, σε εκφράσεις της καθημερινής ζωής και σε κάποια ιουδαϊκά κείμενα της ελληνιστικής εποχής (Φίλωνα, Δ΄ Μακκ, Ιώσηπο). Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η ερμηνεία κάποιων σημείων της Κ.Δ. (Παύλος, επί του όρους Ομιλία) στη προοπτική της ηθικής-αρετής. Τέλος ο συγγραφέας διατυπώνει κάποιες θεολογικές προτάσεις για μία ηθική της Κ.Δ. προσανατολισμένη στην ιδέα της αρετής.

Dan Jaffé, "Une Ancienne Dénomination Talmudique de Jésus: Ben Pantera. Essai d’analyse philologique et historique", 258-270
Στο άρθρο παρουσιάζεται μία φιλολογική και ιστορική ανάλυση του ταλμουδικού ονόματος Ben Pantera. Το όνομα αυτό συνδέεται με μία πολεμική και περιφρόνηση του Ιησού από την πλευρά των Ιουδαίων. Ανάγεται στην εποχή που ο λεγόμενος χωρισμός των δύο οδών (Parting of the Ways) είχε ήδη λάβει χώρα και η κάθε πλευρά θεωρούσε την άλλη ως αντίπαλο. Επομένως αυτό το όνομα, Ben Pantera, είναι η αρχαιότερη μαρτυρία για τον Ιησούστο Ταλμούδ .

Günter Röhser, "Von der Welt hinter dem Text zur Welt vor dem Text. Tendenzen der neueren Exegese", 271-293
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η νεότερη ερμηνευτική έχει μετατοπίσει το ενδιαφέρον της από ιστορική-διαχρονική αναζήτηση (ο κόσμος πίσω από το κείμενο) στη συνολική-συγχρονική ερμηνεία (ο κόσμος μπροστά από το κείμενο). Ο συγγραφέας συζητά τις αιτίες (ενδογενείς και εξωγενείς) γι' αυτή τη στροφή στην ερμηνεία, παρουσιάζει τις νέες τάσεις (π.χ. διακειμενικότητα και κανονική ερμηνεία) και εκφέρει κάποιες κρίσεις. Τονίζει ωστόσο ότι η ερμηνευτική δε θα πρέπει να οδηγηθεί σε μία μονομερή ανάγνωση των κειμένων. Αντίθετα η ερμηνευτική έχει το χρέος να αναζητήσει το στέρεο βαθύτερο πνεύμα των κειμένων και το μήνυμα που θέλει ο συγγραφέας ως ιστορικό πρόσωπο να δώσει μέσω των κειμένων και μέσα στα κείμενά του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: