Τρίτη 31 Μαρτίου 2009

Δύο άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος στο νέο Religion

Στο νέο τεύχος του περιοδικού Religion 39:1 (2009) δημοσιεύονται δύο άρθρα βιβλικού ενδιαφέροντος:

Larry W. Hurtado, "New Testament studies in the 20th century", 43-57
Εξετάζοντας διαχρονικά τις καινοδιαθηκικές σπουδές καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι είναι ένας ζωντανός και παραγωγικός επιστημονικός κλάδος. Ιδιαίτερα μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου παρατηρείται μία αυξανόμενη διαφοροποίηση των τρόπων προσέγγισης των κειμένων και των ερευνητικών εργαλείων. Επίσης παρατηρείται μετακίνηση των σπουδών προς τις αγγλόφωνες χώρες (κυρίως στη Β. Αμερική), η μεγαλύτερη ενασχόληση με αυτές επιστημόνων που προέρχονται από το ρωμαιοκαθολικό, τον ευαγγελικό και τον ιουδαϊκό κόσμο, η αυξανόμενη παρουσία των γυναικών και η ποικιλία των ερευνητικών προσεγγίσεων. (Τις επόμενες μέρες θα δώσουμε μία περίληψη του ενδιαφέροντος αυτού άρθρου)


Jacob Neusner, "Is Scripture the origin of the Halakhah?", 58-68

Η Παλαιά Διαθήκη και κυρίως η Πεντάτευχος συνιστά τη φυσική αφετηρία για κάθε έρευνα όσον αφορά στις απαρχές του Ιουδαϊσμού. Το ερώτημα, στο οποίο δίνεται εδώ απάντηση ξεκινά από ένα απλό δεδομένο: η Πεντάτευχος κατέχει μία προνομιακή θέση μέσα στο ραββινικό σύστημα, το οποίο συνδέει ένα μεγάλο μέρος της Halakhah με τους νόμους της Πεντατεύχου. Επομένως όταν κανείς αναζητά τις απαρχές του συστήματος, είναι φυσικό να αντιμετωπίζει κανείς την Παλαιά Διαθήκη ως τη βάση και τις διατυπώσεις χαλακικού τύπου ως τις μεταβλητές. Τι θα συμβεί όμως, αν αντιμετωπίσουμε το σύστημα ως τη βάση και τη Γραφή ως τη μεταβλητή; Τότε βλέπουμε ότι το σύστημα της Halakhah αντιμετωπίζεται ως ένα σταθερό σύστημα, το οποίο δεν πηγάζει από τη Γραφή. Γιατί συμβαίνει αυτό; Εξαιτίας αυτού του παράδοξου: η Γραφή είναι απαραίτητη για το σύστημα της halakhah αλλά και αυτό με τη σειρά του είναι απαραίτητο για τη Γραφή. Η halakhah είναι αυτάρκης και χωρίς τη Γραφή. Απαιτεί μόνο τα δεδομένα της Γραφής - κι αυτά στην απλή τους μορφή χωρίς να είναι ενταγμένα σε ένα σύστημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: