Paul Merkley, "New quests for old: one historian's observations on a bad bargain," Canadian Journal of Theology 16.3/4 (1970): 203-218.
Πρόκειται για τη φάση εκείνη στην έρευνα του ιστορικού Ιησού, η οποία εκπροσωπήθηκε από μαθητές κυρίως του R. Bultmann όπως τους E. Käsemann, G. Bornkam, G. Ebeling, E. Fuchs κ.ά. Είναι κυρίως εκπρόσωποι της διαλεκτικής θεολογίας, οι οποίοι προσπάθησαν να συνδέσουν την αποκάλυψη με την ιστορία. Οι θέσεις αυτής της φάσης, όπως τις διαβάζουμε στο βιβλίο των G. Theissen - A. Merz, Der historische Jesus. Ein Lehrbuch (2001), σσ. 26-27, είναι:
1. Το ίδιο το χριστολογικό κήρυγμα μας οδηγεί αναγκαστικά στην αναζήτηση του ιστορικού Ιησού, καθώς αναφέρεται σε μία επίγεια παρουσία του Ιησού και γι' αυτήν κάνουν λόγο τα ευαγγέλια.
2. Μεθοδολογική βάση αποτελεί η βεβαιότητα ότι μπορεί να βρεθεί ένα κριτικά εξακριβωμένο ελάχιστο της "γνήσιας" παράδοσης για τον Ιησού, όταν κανείς απομονώσει ό,τι στην παράδοση για τον Ιησού δε συμφωνεί με τον Ιουδαϊσμό ή τον χριστιανισμό. Πρόκειται για το λέγομενο "κριτήριο της διαφοροποίησης" (Differenzkriterium).
3. Η αναζήτηση ενός σημείου αναφοράς πριν από την ανάσταση του κηρύγματος για τον Χριστό είναι ανεξάρτητη από το εάν ο Ιησούς χρησιμοποίησε για τον εαυτό του χριστολογικούς τίτλους. Αυτή η πεποίθηση του Ιησού δηλώνεται έμμεσα στη συμπεριφορά του και στο κήρυγμά του (υποκρυπτόμενη Χριστολογία -implicit Christology).
4. Η εφαρμογή του κριτηρίου της διαφοροποίησης και η προσπάθεια να εντοπισθεί το κήρυγμα για το Χριστό στο κήρυγμα του Ιησού είχε ως αποτέλεσμα η μορφή του ιστορικού Ιησού να προσεγγίζεται πάντοτε σε αντίθεση προς τον Ιουδαϊσμό.
Η τρίτη αυτή φάση της έρευνας δέχθηκε πολύ μεγάλη κριτική στη συνέχεια και το κριτήριο της διαφοροποίησης τουλάχιστον όσον αφορά στον Ιουδαϊσμό έχει εγκαταλειφθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου