Κυριακή 9 Μαΐου 2010

Ένα νέο βιβλίο για την παύλεια κοσμολογία / A new book on Pauline Cosmology


Κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Oxford University Press ένα νέο βιβλίο με θέμα την περί κόσμου και πνεύματος αντίληψη του αποστόλου Παύλου. Συγγραφέας του ο γνωστός Δανός καθηγητής της Κ.Δ. Troels Engberg-Pedersen:


Troels Engberg-Pedersen, Cosmology and Self in the Apostle Paul; The Material Spirit, Oxford University Press 2010
ISBN: 9780199558568
304 σελίδες
$110.00

Περιγραφή εκδοτικού οίκου
Το βιβλίο Cosmology and Self in the Apostle Paul αμφισβητεί την παραδοσιακή ανάγνωση του Παύλου. Ο Troels Engberg-Pedersen υποστηρίζει ότι οι συνηθισμένοι, κυρίως γνωσιολογικοί και μεταφορικοί τρόποι κατανόησης των κεντρικών παύλειων ιδεών, όπως είναι το "είναι εν Χριστώ", "έχει τον πνεύμα του Θεού, το πνεύμα του Χριστού" κτλ. πρέπει να συμπληρωθεί με μία κατά γράμμα κατανόηση που να αντικατοπτρίζει άμεσα στην κοσμολογία του Παύλου.
Ο συγγραφέας καταδεικνύει ότι η κοσμολογία του Παύλου, και αυτός ο τρόπος που κατανοεί το πνεύμα, ήταν ματεριαλιστικός, σωματικός: το πνεύμα ήταν το φυσικό στοιχείο, το οποίο κατά την ανάσταση θα ενεργούσε άμεσα στα συνηθισμένα ανθρώπινα σώματα των πιστών και θα τους μεταμόρφωνε σε "πνευματικά σώματα". Αυτή η κατά γράμμα κατανόηση των μελλοντικών γεγονότων ανιχνεύεται στο παρόν του Παύλου, καθώς ο Engberg-Pedersen συζητά το πώς ο Παύλος κατανοούσε με σωματικούς όρους μία σειρά από κεντρικά θέματα, όπως ήταν η δική του μεταστροφή, η αποστολή του, η πρόσληψη από τους πιστούς του πνεύματος κατά το βάπτισμα κι ο τρόπος που ο απόστολος δεχόταν το πνεύμα για να καθορίσει το δικό του τρόπο ζωής αλλά και εκείνων των ακροατών του από την αρχή μέχρι το τέλος.
Στην ανάπτυξη αυτής της εικόνας της κοσμοαντίληψης του Παύλου, υιοθετείται μία φιλοσοφικά προσανατολισμένη ερμηνεία ("φιλοσοφική εξήγηση"), όπου ο ερμηνευτής εφαρμόζει ερμηνευτικές κατηγορίες που μπορούν να κατανοηθούν φιλοσοφικά, είτε σε μία αρχαία είτε σε μία σύγχρονη συνάφεια. Σε αυτό το εγχείρημα ο συγγραφέας στηρίζεται κυρίως στην αρχαία στωική ματεριαλιστική και μονιστική φυσική και κοσμολογία - αντίθετα προς τις πλατωνικές μη ματεριαλιστικές και δυαλιστικές κατηγορίες που κρύβονται πίσω από τις συνηθισμένες αναγνώσεις του Παύλου - και σε σύγχρονες ιδέες για τη "θρησκευτική εμπειρία", το "είναι", το "σώμα" και την "πρακτική", οι οποίες προέρχονται από τους Foucault και Bourdieu. Με αυτόν τον τρόπο καταδεικνύεται ότι ο Παύλος εξέφρασε την ιουδαϊκή, αποκαλυπτική κοσμοαντίληψή του με φιλοσοφικούς όρους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: