Παρασκευή 14 Μαΐου 2010

Το νέο τεύχος του Biblical Interpretation / The current issue of Biblical Interpretation

Στο νέο τεύχος του Biblical Interpretation 18:3 (2010) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Stephen D. Moore / Yvonne Sherwood, "Biblical Studies 'after' Theory: Onwards Towards the Past Part Three: Theory in the First and Second Waves", 191-225
Πρόκειται για το τρίτο και τελευταίο μέρος ενός άρθρου, το οποίο εξετάζει τα ζητήματα που σχετίζονται με την τρέχουσα συζήτηση για την εποχή "μετά τη θεωρία" στις βιβλικές σπουδές.

Bruce Herzberg, "Samson's Moment of Truth", 226-250
Ο Σαμψών προδίδει το μυστικό της δύναμής του, γιατί του γκρινιάζει η Δαλιδά. Καθώς μόνο ένα εξαιρετικά κουτό άτομο δεν θα μπορούσε να καταλάβει το σχέδιό της, ο Σαμψών παρουσιάζεται έκτοτε ως ένας γεροδεμένος ανόητος. Τίποτε όμως άλλο στην ιστορία δεν επιτρέπει έναν τέτοιο χαρακτηρισμό, αλλά μάλλον συμβαίνει το αντίθετο. Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι η αντιληπτική ικανότητα του Σαμψών αλλά η αδύναμη εξήγηση που δίνει ο αφηγητής για αυτήν τη στιγμή αδυναμίας του ήρωα. Αν ωστόσο κανείς τονίσει το σύνθετο χαρακτηρισμό του Σαμψών μέσα στην αφήγηση και θέσει σε παρένθεση την επιμονή της Δαλιδά, διακρίνει έναν Σαμψών, ο οποίος έχει σοβαρούς λόγους για να επιτρέψει στη Δαλιδά να του κόψει τα μαλλιά. Επιπλέον δύο νέες αφηγήσεις της ιστορίας του Σαμψών, ο Σαμψών Αγωνιστής του Milton και η ταινία του DeMille για τον Σαμψών και τη Δαλιδά περιορίζουν ή εξαλείφουν την εξήγηση της "γκρίνιας" και ανακαλύπτουν περισσότερο ικανοποιητικές εξηγήσεις για τις πράξεις του Σαμψών. Ο βιβλικός αφηγητής, μπορούμε να συμπεράνουμε, είτε δε διάβασε σωστά την ιστορία είτε προσπάθησε να κατασκευάσει μία μη ικανοποιητική ερμηνεία κι επομένως "αναξιόπιστη", αν και με έναν μάλλον διαφορετικό τρόπο από τη σύγχρονη κριτική κατανόηση του αναξιόπιστου αφηγητή.

Yael Almog, "'Flowing Myrrh upon the Handles of the Bolt': Bodily Border, Social Norms and their Transgression in the Song of Songs", 251-263
Στο άρθρο γίνεται μία φεμινιστική προσέγγιση του Άσματος Ασμάτων, η οποία κυρίως στηρίζεται στην επιτελεστική θεωρία των κοινωνικών φύλων της Judith Butler. Στην αρχή γίνεται μία προσεκτική ανάλυση των τρόπων που παρουσιάζεται το ανθρώπινο σώμα στο Άσμα και καταδεικνύεται ότι υπάρχουν πολλές αναφορές σε υγρά μέσα στο βιβλικό κείμενο που μάλλον υπαινίσσονται τα υγρά του σώματος. Στη συνέχεια η συγγραφέας συζητά την δυνατότητα κατανόησης αυτών των αναφορών μέσω μίας σύγχρονης προσέγγιης, η οποία παρουσιάζει το ανθρώπινο σώμα ως συνδεδεμένο άμεσα με μία κοινωνική δομή και αναφέρεται στην ανάγνωστη από την Butler του έργου της Mary Douglas, Purity and Danger. H συγγραφέας καταλήγει ότι μέσω της θεωρίας της Butler είναι δυνατό να καταδειχθεί μία σχέση μεταξύ της ρευστότητας των σωματικών ορίων στο Άσμα και της ιδιαίτερης συμπεριφοράς των πρωταγωνιστών σύμφωνα με το κοινωνικό τους φύλο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: