Από το ιστολόγιο PaleoJudaica πληροφορούμαστε για ένα δημοσίευμα στην εφημερίδα Telegraph σχετικά με τη θέση της Ολλανδής καθηγήτριας της Π.Δ. Ellen van Wolde ότι η πρώτη φράση στο βιβλίο της Γένεσης δεν έχει αποδοθεί σωστά κι ότι το αρχικό εβραϊκό κείμενο δεν κάνει λόγο για δημιουργία του κόσμου από τον Θεό. Σύμφωνα με την van Wolde το ρήμα "bara" στην πρόταση δε σημαίνει "δημιουργώ" αλλά "χωρίζω μέσα στο χώρο".
Σχολιάζοντας αυτήν τη θέση ο Jim Davila παρατηρεί ίσως εδώ το κείμενο να δηλώνει ότι ο Θεός διαμορφώνει την αρχέγονη ύλη κι όχι ότι δημιουργεί εκ του μηδενός.
Για να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο της εφημερίδας, πατήστε εδώ.
Σχολιάζοντας αυτήν τη θέση ο Jim Davila παρατηρεί ίσως εδώ το κείμενο να δηλώνει ότι ο Θεός διαμορφώνει την αρχέγονη ύλη κι όχι ότι δημιουργεί εκ του μηδενός.
Για να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο της εφημερίδας, πατήστε εδώ.
2 σχόλια:
Έχω την εντύπωση ότι μερικοί επιστήμονες δημοσιεύουν επί τούτου «παράξενες» ή «σκανδαλώδεις» θέσεις, για να στρέψουν τους προβολείς της δημοσιότητας πάνω τους. Φυσικά, δεν αποτελεί καινούργιο νέο ότι το ρήμα μπαρά σημαίνει σε λιγοστές περιπτώσεις «κόβω, χωρίζω» (βλ. Λεξικό Γεζένιου για το Ιησούς του Ναυή 17:15 κ.ά.), και ίσως να ήταν αυτή η αρχική σημασία του όρου (TDOT 2:245)· ωστόσο στην ευρεία πλειονότητα των περιπτώσεων σημαίνει «φέρνω σε ύπαρξη», και αυτή την κατανόηση έχουν οι ίδιοι οι Εβραίοι για πάμπολλους αιώνες, όπως μαρτυρούν η Μετάφραση των Εβδομήκοντα, τα Ταργκούμ, η Σαμαρειτική Πεντάτευχος και μεταγενέστερα έργα. Δεν είναι τυχαίο που το εν λόγω ρήμα χρησιμοποιείται σχεδόν πάντα με υποκείμενο τον Θεό, καθώς μόνο αυτός μπορεί, ουσιαστικά, να φέρει κάτι σε ύπαρξη.
Μολονότι δεν είχα την ευκαιρία ακόμη να μελετήσω την εν λόγω δημοσίευση και δεν κρύβω την περιέργειά μου να το κάνω αυτό, εύλογα διερωτώμαι: αν στο Γένεση 1:1 το μπαρά σημαίνει «χωρίζω», τι σημαίνει στο εδάφιο Ησαΐας 45:18, όπου χρησιμοποιείται μια σειρά από συνώνυμα σίγουρα όχι του «χωρίζω», ή στο Ησαΐας 65:17; Μήπως ο Θεός (πάλι;) θα «χωρίσει τους νέους ουρανούς από τη νέα γη»;
ΥΓ 1. Από την άλλη μεριά, το βιβλικό δόγμα της δημιουργίας δεν πρέπει να ταυτιστεί (αναχρονιστικά) με τις θέσεις του Αθανασίου περί της εκ του μη όντος κτίσεως μέσα στο πλαίσιο της αποφατικής θεολογίας.—Βλ. Γ. Φλωρόφσκυ, «Η έννοια της Δημιουργίας στον Άγιο Αθανάσιο», Θέματα Ορθοδόξου θεολογίας, Άρτος Ζωής, 1989, σ. 9-32.
ΥΓ 2. Παράλληλα, οφείλω να σας συγχαρώ για τις ενημερώσεις του ιστολογίου σας.
Ευχαριστώ πολύ για τις παρατηρήσεις σας και για τα καλά σας λόγια. Ομολογώ ότι κι εγώ θα ήθελα να διαβάσω τα επιχειρήματα για τη συγκεκριμένη ανάγνωση του κειμένου και συμφωνώ με την επιφύλαξή σας απέναντι στη νέα αυτή ανάγνωση.
Δημοσίευση σχολίου