Κυριακή 26 Απριλίου 2009

Ένα νέο βιβλίο για τη θεολογία και το ήθος των πρώτων χριστιανών

Από τον εκδοτικό οίκο Mohr Siebeck κυκλοφορεί και το ακόλουθο βιβλίο:

Michael Wolter, Theologie und Ethos im frühen Christentum. Studien zu Jesus, Paulus und Lukas, (WUNT I 236), Tübingen 2009
ISBN: 978-3-16-149903-6
€ 129.00

Περιγραφή εκδοτικού οίκου
Σε αυτόν τον τόμο ο Michael Wolter συγκεντρώνει μελέτες σχετικές με κεντρικά θέματα του κηρύγματος του Ιησού, με τη θεολογία του αποστόλου Παύλου καθώς επίσης και με τη θεολογία της ιστορίας στο διπλό έργο κατά Λουκάν - Πράξεις. Μέσα από αυτές προκύπτει μία σαφώς διακρινόμενη θεολογική συνέχεια από τον Ιησού στον Παύλο κι από εκεί στον Λουκά. Ταυτόχρονα όμως καθίσταται σαφές μέσα από αυτές τις μελέτες πώς ο Παύλος αρχικά και στη συνέχεια ο Λουκάς τονίζουν θεολογικά κάποια άλλα σημεία για να εκφράσουν κάθε φορά την ιδιαιτερότητα που έχει το χριστιανικό μήνυμα για τις κοινότητες της εποχής τους. Ως κέντρο του κηρύγματος του Ιησού της Ναζαρέτ είναι η διακήρυξη του Ιησού ότι είναι η απόδειξη της σωτηριώδους φροντίδας του Θεού για τον Ισραήλ. Ο Παύλος αναπτύσσει τη θεολογική ιδέα μίας χριστιανικής ταυτότητας και ενός ανάλογου προς αυτήν χριστιανικού ήθους, το οποίο μπορεί να στηρίζεται μόνο στην πίστη στον Ιησού Χριστό. Στο επίκεντρο του τμήματος του βιβλίου που ασχολείται με τον Παύλο βρίσκεται μία εκτενής μελέτη της οποίας θέμα είναι η σχέση της θεολογίας και του ήθους στον Παύλο. Έτσι κατανοείται η ηθική ως "εφαρμοσμένη εκκλησιολογία". Στο Λουκά στο επίκεντρο είναι η προσπάθεια να καταδειχθεί ότι η ιστορία του Ιησού και η ιστορία του χωρισμού Ιουδαϊσμού και χριστιανισμού πρέπει να κατανοηθούν ως αναπόσπαστα τμήματα της ιστορίας του Ισραήλ. Το ιστορικό του έργο από το Λκ 1 έως και το Πραξ 28 κατανοείται ως μία "ιστορία εποχής", η οποία πραγματεύεται την συμπεριλαμβανόμενη σε αυτό εποχή της ιστορίας του Ισραήλ. Το βιβλίο συμπληρώνουν μελέτες για την αποκαλυπτική, για την ιστορία της έννοιας του Νόμου στον αρχέγονο Χριστιανισμό και για την αντίληψή του περί αμαρτίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: