Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

Στο τρέχον τεύχος του JSPs / In the current issue of JSPs

Στο τρέχον τεύχος του περιοδικού Journal for the Study of Pseudepigrapha 22:2 (2012) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Honora Howell Chapman, "Reading the Judeans and the Judean War in Martial's Liber spectaculorum", 91-113
Το έργο του Μαρτιάλη Liber spectaculorum περιγράφει τα θεάματα στο φλαβιανό αμφιθέατρο, το οποίο κατά πάσα πιθανότητα κατασκευάστηκε με χρήματα που αποκτήθηκαν κατά τον Ιουδαϊκό Πόλεμο. Η συγγραφέας του παρόντος άρθρου τοποθετεί τα επιγράμματα του έργου του Μαρτιάλη μέσα στην ιστορική τους συνάφεια και τα συνδέει με πληροφορίες του Ιωσήπου κι άλλων πηγών. Εντοπίζει κάποιες αναφορές στους κατοίκους της Ιουδαίας σε ορισμένα επιγράμματα που κάνουν λόγο για ανθρωπόμορφα ζώα. Λαμβάνει επίσης υπόψη το επίγραμμα από το Florilegium Gallicum, το οποίο εκδίδεται στο τέλος του Liber από τον 16ο αι. κι εξής. Στο Liber spectaculorum, ο Μαρτιάλης ουσιαστικά υιοθετεί διάφορες στρατηγικές για να φιμώσει τους κατοίκους της Ιουδαίας - ‘de Solymis … perustis’, όπως λέει ο ποιητής στο Ep. 7.55— των οποίων η λεηλατημένη περιουσία χρησιμοποιήθηκε για να κτισθεί το Κολοσσαίο. Αυτό μπορεί, εν μέρει, να είναι το αποτέλεσμα του συνδυασμού επιγραμμάτων από τις βασιλείες τόσο του Τίτου όσο και του Δομιτιανού σε ένα αναθεωρημένο Liber, το οποίο παρουσιάζει έναν μόνο "καίσαρα" που αντιπροσωπεύει και τους δύο αυτοκράτορες. Καθώς ο Δομιτιανός δεν πήρε μέρος στον Ιουδαϊκό Πόλεμο, ο Μαρτιάλης αποφεύγει -ή τα αφαίρεσε κατά την αναθεώρηση - τα σαφή σχόλια σχετικά με την νίκη στον Ιουδαϊκό Πόλεμο. Από τον αναγνώστη εξαρτάται επομένως να ανακαλύψει τους Ιουδαίους πίσω από τα ζώα των επιγραμμάτων που θα τιμωρηθούν στην αρένα του κειμένου του και τέλος, ως ηττημένοι θα πληρώσουν το τίμημα της επανάστασής τους.  

Kindalee Pfremmer de Long, "‘Ask a Woman’: Childbearing and Ezra's Transformation in 4 Ezra", 114-145
Στο άρθρο υποστηρίζεται πως η εικόνα της τεκνοποιΐας λειτουργεί ως αφηγηματικό μοτίβο στο 4 Έσδρα. Η γλώσσα της γονιμότητας και της γέννας εμφανίζεται τακτικά σε σχέση προς το θέμα της θεοδικίας στον Έσδρα και προς την αναζήτηση της γνώσης. Ο άγγελος χρησιμοποιεί μεταφορές σχετικά με την γέννα για να δώσει οδηγίες στον Έσδρα σχετικά με την επερχόμενη μετάβαση των αιώνων: τα σημεία του τέλους της παλαιάς εποχής είναι η δύσκολη γέννα κι οι ωδίνες, ενώ η γόνιμη νέα εποχή θα γεννήσει σύμφωνα με τον προκαθορισμένο προγραμματισμό. Αυτές οι αναρίθμητες αναφορές λειτουργούν ως όχημα για το θέμα της κίνησης του Έσδρα προς την κατανόηση, η οποία επιτυγχάνεται όταν μία γυναίκα που τίκτει εμφανίζεται μπροστά του. Συμμετέχοντας στον θρήνο της για έναν αγαπητό υιό, ο Έσδρα κοινωνεί στην θεία προοπτική της αγάπης κι αποδεικνύει ότι είναι άξιος να δεχθεί την εσώτερη σοφία. 

Andrew Geist and James C. VanderKam, "The Four Places That Belong to the Lord (Jubilees 4.26", 146-162
Ο συγγραφέας υποστηρίζει ότι το αρχικό όνομα του όρους στην Εδέμ, στο οποίο ο Ενώχ έκανε την προσφορά του ήταν το όρος του θυμιάματος (Ιωβ. 4.25) κι ότι αυτό και το πρώτο όρος στο 4.26 (το όρος της Εδέμ / Παραδείσου) είναι το ίδιο όρος. Το δεύτερο όρος στο 4.26, το όρος της Ανατολής, είναι το Όρος Lubar, στο οποίο προσάραξε η Κιβωτός κατά το τέλος του Κατακλυσμού και όπου έζησε ο Νώε μέχρι το θάνατό του. Και τα τέσσερα όρη στο 4.26 είναι τόποι, όπου ο Θεός αποκαλύφθηκε ή θα αποκαλυφθεί στους εκλεκτούς του και για αυτό είναι ιερά για τον Κύριο.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: