Judith M. Lieu, "The Battle for Paul in the Second Century", 3-14
Το να αναζητήσει κανείς τη μνήμη του Παύλου κατά το 2ο αι. απαιτεί να εντοπίσει κανείς τις διαφορετικές μορφές που έλαβε αυτή η μνήμη, χωρίς όμως να τις αξιολογεί ανατρέχοντας σε μεταγενέστερους τρόπους, ιδιαίτερα κρίνοντας το κέντρο της παύλειας θεολογίας και χωρίς να προτιμά κάποιους συγγραφείς ή φιλολογικά είδη έναντι άλλων. Τα χριστιανικά κείμενα "θυμούνται" τον Παύλο ως ένα διώκτη, ιεραπόστολο, απόστολο των εθνών, αλλά και έναν οραματιστή και κήρυκα του ασκητικού βίου. Οι κάποιες φορές τεταμένες σχέσεις του με τους άλλους αποστόλους απαλύνονται και το πρόβλημα λύνεται παρουσιάζοντας τη μία ή την άλλη πλευρά να υποχωρεί. Ενώ ο Μαρκίων και ο Ιουστίνος αντιπροσωπεύουν πολύ διαφορετικές μορφές αυτής της ανάμνησης, η μνήμη των αλλαγών στη ζωή του Παύλου δε μπορεί να εξηγηθεί μόνο μέσω της υποτιθέμενης θέσης του ως "αποστόλου των αιρετικών" ή με την εξαπλουστευμένη αντίληψη μίας διπολικής διαίρεσης μέσα στην αρχαία Εκκλησία. Ο Παύλος ήταν περισσότερο ο "ήρωας του παρελθόντος"΄μέσω του οποίου μπορούσαν να διερευνηθούν διαφορετικές μορφές της εκκλησιαστικής πράξης, της οργάνωσης της κοινότητας, της αντιπαράθεσης με τη σύγχρονη κοινωνία και τις σύγχρονες ιδέες και μέσω του οποίου μπορούσαν να δοθούν απαντήσεις στα παραπάνω ζητήματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου