Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2009

Το νέο τεύχος του BTB / The new issue of BTB

Στο νέο τεύχος του Biblical Theology Bulletin 39:4 (2009) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Gale A. Yee, "'Take This Child and Suckle It for Me': Wet Nurses and Resistance in Ancient Israel", 180-189
Με αφετηρία το Έξ 2 και άλλες αναφορές σε τροφούς μέσα στην εβραϊκή Βίβλο στο άρθρο εξετάζονται οι κοινωνικοϊστορικές συνθήκες για τις ελεύθερες και δούλες τροφούς στην αρχαιότητα μέσω μίας διαπολιτισμικής διερεύνησης των ελληνορωμαϊκών και ραββινικών νομικών και πολιτιστικών κειμένων. Στη συνέχεια αναλύεται το Έξ 2αs ως παράδειγμα λογοτεχνίας της αντίστασης κατά την περσική περίoδο με σκοπό την αντίσταση ενάντια στον περσικό έλεγχο μέσα στην ιουδαϊκή κοινότητα στο Yehud. Η τροφός αντιπροσωπεύει την αντίσταση της υποδουλωμένης τάξης ενάντια στην καταπίεση και τη γενοκτονία.

Robert K. Gnuse, "The Assault upon Kings and Tyrants in the Moses Tradition", 190-203
Οι βιβλικές παραδόσεις σχετικά με τον Μωυσή στο βιβλίο της Εξόδου και των Αριθμών περιέχουν μία σαφή κριτική των τυραννικών βασιλέων και των καταπιεστικών πράξεών τους, όπως αυτό παρουσιάζεται με δραματικό τρόπο και ως μεταφορά στο πρόσωπου του Φαραώ και των πράξεών του. Ταινίες και κινούμενα σχέδια μέσα στο πέρασμα των χρόνων αποτύποωσαν τη δύναμη αυτού του δραματικού συμβολισμού. Μία προσεκτική ανάγνωση του κειμένου αποκαλύπτει πόσο βαθύτερα διεισδυτική είναι αυτή η κριτική της εξουσάις και αυτών που την κατέχουν μέσα στη βιβλική αφήγηση. Σε εποχές ιδιαίτερα κρίσιμες και σε εποχές με χιούμορ ο βιβλικός συγγραφέας μας επιτίθεται στις επιταγές των βασιλέων και των συμβούλων τους. Το άρθρο δεν παρέχει τόσο μία ακαδημαϊκή ανάπτυξη όσο τη διατύπωση σκέψεων σχετικά με τις δυνατές πολιτικές μεταφορές του ιερού κειμένου μας. Πολύ συχνά στη βιβλική θεολογία δεν κατορθώνουμε να εκτιμήσουμε το βάθος της βιβλικής κριτικής εναντίον της τυραννίας και την αντίστοιχη επιδοκιμασία της ανθρώπινης ελευθερίας και ισότητας.

James A. Sanders and Paul E. Capetz, "Credo in Unum Deum: A Challenge", 204-213
Ένας κανόνας είναι αποκρυσταλλωμένος και δυναμικός. Η ερμηνευτική δυναμική του βιβλικού κανόνα δεν έπαψε, όταν διάφορες κοινότητες πίστης έκλεισαν τον κανόνα τους. Κάθε κοινότητα διεκδικεί για το δικό της κανόνα το προνόμιο να είναι καθοριστικό για την ζωή της κοινότητας. Ωστόσο η πορεία αποκρυστάλλωσης του κανόνα συνεχίστηκε σε όλες τις κοινότητες πίστης: ιουδαϊκές, χριστιανικές και ισλαμικές. Οι ερμηνεία του αντικατοπτρίζει τις εποχές και τους πολιτισμούς κατά τους οποίους παρατίθεται. Κεντρικό ζήτημα στον κανόνα είναι η εξελισσόμενη κατανόηση του Θεού. Και στις τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες υπήρχε για αιώνες οι πάγια θέση ότι μόνο η ιδιαίτερη αντίληψη της καθεμιάς είναι ορθή. Είναι αναγκαίο επίσης τονίζει το άρθρο να προχωρήσει κανείς σε μία πληρέστερη κατανόηση του τι σημαίνει σήμερα η πίστη στον ένα Θεό του παντός.

John J. Pilch, "Music in 2nd (Slavonic) Enoch", 214 -221
Στα ουράνια ταξίδιά του, όπως αυτά περιγράφονται στο 2 (σλαβονικό) Ενώχ ο Ενώχ ακούει "την απερίγραπτη ψαλμωδία ενός στρατού χερουβίμ". Στο άρθρο ο συγγραφέας αποπειράται να ερευνήσει τη φύση της ψαλμωδίας που άκουσε ο Ενώχ. Ιδέες της ψυχολογικής ανθρωπολογίας και της εθνομουσικολογίας συμβάλλουν στην αναζήτηση πολιτιστικά πιθανών απαντήσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: