Σε δύο πρόσφατα τεύχη του περιοδικού Kerygma und Dogma (55:1/2009 & 55:2/2009) δημοσιεύονται δύο άρθρα που παρουσιάζουν βιβλικό ενδιαφέρον:
55:1 (2009)
Francis Watson, "Is the Historian competent to speak of the Resurrection of Jesus?
A Study in Hermeneutics", 52-72
Συχνά διατυπώνεται η άποψη ότι η ιστορικοκριτική ερμηνεία προκαλεί μεγάλες δυσκολίες στη χριστιανική ομολογία της ανάστασης του Ιησού. Ο ιστορικός προσπαθεί να αποκαταστήσει τα αρχικά γεγονότα του Πάσχα, τα οποία κρύβονται πίσω από τις μεταγενέστερες αφηγήσεις των ευαγγελίων και τονίζει τη διαφορά μεταξύ τους. Αυτή η προσπάθεια ωστόσο είναι προβληματική στη βάση της. Πρώτον: δεν υπάρχει κανένας "καθαρά ιστορικός" τρόπος για να κατανοήσει κανείς κάτι, γιατί η ιστορία εμπεριέχει πάντοτε μία ερμηνεία. Επομένως κάθε ερμηνεία μπορεί να τεθεί υπό αμφισβήτηση. Δεύτερον: δεν είναι ορθή η υπόθεση ότι η ιστορία θα πρέπει να διακριθεί από άλλες επιστήμες, όπως για παράδειγμα από τη θεολογία. Τρίτον: στην ιστορική έρευνα δεν είναι πάντοτε αναγκαίο ούτε πρέπον να γίνεται διάκριση μεταξύ του πράγματος (π.χ. το γεγονός της ανάστασης) και των τρόπων που αυτό παρουσιάζεται (π.χ. αφηγήσεις των ευαγγελίων).
55:2 (2009)
Gunther Wenz / Ferdinand Hahn, "Theologiegeschichte des Urchristentums; Zwölf Fragen des Schriftleiters von »Kerygma und Dogma« an den Neutestamentler Ferdinand Hahn", 141-147
Ο γνωστός, ομότιμος σήμερα, καθηγητής της Κ.Δ. του Παν/μίου του Μονάχου Ferdinand Hahn απαντά σε 12 ερωτήσεις του Gunther Wenz, καθηγητή της Συστηματικής Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου. Μεταξύ των ερωτήσεων είναι: η διάκριση συστηματικής θεολογίας/δογματικής και βιβλικής θεολογίας, η διάκρισης θεολογίας της Κ.Δ. και Π.Δ., τη σύνδεση ιστορίας της θεολογίας του αρχέγονου χριστιανισμού και κανόνα, σχέση ιστορικού Ιησού και κηρύγματος της Εκκλησίας, διάκριση μεταξύ της θεολογίας των κοινοτήτων που μιλούσαν αραμαϊκά και των ελληνιστικών-ιουδαιοχριστιανικών, παύλεια θεολογία και θεολογία της αντιοχειανής κοινότητας, κύρια χαρακτηριστικά της παύλειας θεολογίας, ο χαρακτήρας των συνοπτικών ευαγγελίων, το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο και η σχέση του με τους συνοπτικούς.
55:1 (2009)
Francis Watson, "Is the Historian competent to speak of the Resurrection of Jesus?
A Study in Hermeneutics", 52-72
Συχνά διατυπώνεται η άποψη ότι η ιστορικοκριτική ερμηνεία προκαλεί μεγάλες δυσκολίες στη χριστιανική ομολογία της ανάστασης του Ιησού. Ο ιστορικός προσπαθεί να αποκαταστήσει τα αρχικά γεγονότα του Πάσχα, τα οποία κρύβονται πίσω από τις μεταγενέστερες αφηγήσεις των ευαγγελίων και τονίζει τη διαφορά μεταξύ τους. Αυτή η προσπάθεια ωστόσο είναι προβληματική στη βάση της. Πρώτον: δεν υπάρχει κανένας "καθαρά ιστορικός" τρόπος για να κατανοήσει κανείς κάτι, γιατί η ιστορία εμπεριέχει πάντοτε μία ερμηνεία. Επομένως κάθε ερμηνεία μπορεί να τεθεί υπό αμφισβήτηση. Δεύτερον: δεν είναι ορθή η υπόθεση ότι η ιστορία θα πρέπει να διακριθεί από άλλες επιστήμες, όπως για παράδειγμα από τη θεολογία. Τρίτον: στην ιστορική έρευνα δεν είναι πάντοτε αναγκαίο ούτε πρέπον να γίνεται διάκριση μεταξύ του πράγματος (π.χ. το γεγονός της ανάστασης) και των τρόπων που αυτό παρουσιάζεται (π.χ. αφηγήσεις των ευαγγελίων).
55:2 (2009)
Gunther Wenz / Ferdinand Hahn, "Theologiegeschichte des Urchristentums; Zwölf Fragen des Schriftleiters von »Kerygma und Dogma« an den Neutestamentler Ferdinand Hahn", 141-147
Ο γνωστός, ομότιμος σήμερα, καθηγητής της Κ.Δ. του Παν/μίου του Μονάχου Ferdinand Hahn απαντά σε 12 ερωτήσεις του Gunther Wenz, καθηγητή της Συστηματικής Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου. Μεταξύ των ερωτήσεων είναι: η διάκριση συστηματικής θεολογίας/δογματικής και βιβλικής θεολογίας, η διάκρισης θεολογίας της Κ.Δ. και Π.Δ., τη σύνδεση ιστορίας της θεολογίας του αρχέγονου χριστιανισμού και κανόνα, σχέση ιστορικού Ιησού και κηρύγματος της Εκκλησίας, διάκριση μεταξύ της θεολογίας των κοινοτήτων που μιλούσαν αραμαϊκά και των ελληνιστικών-ιουδαιοχριστιανικών, παύλεια θεολογία και θεολογία της αντιοχειανής κοινότητας, κύρια χαρακτηριστικά της παύλειας θεολογίας, ο χαρακτήρας των συνοπτικών ευαγγελίων, το κατά Ιωάννην ευαγγέλιο και η σχέση του με τους συνοπτικούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου