Δευτέρα 24 Αυγούστου 2009

Ένας νέος τόμος για τον γνωστικισμό / A new book on Gnosis

Κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Mohr Siebeck ένας τόμος με διάφορες μελέτες της Barbara Aland για τον αρχέγονο χριστιανισμό, το γνωστικισμό και τον Μαρκίωνα:

Barbara Aland, Was ist Gnosis? Studien zum frühen Christentum, zu Marcion und zur kaiserzeitlichen Philosophie (WUNT I 239), Mohr Siebeck, Tübingen 2009
ISNN: 978-3-16-149967-8
€ 119.00

Περιγραφή εκδοτικού οίκου
Το τι ήταν πραγματικά το κίνημα του λεγόμενου γνωστικισμού και ποια είναι η ιστορική, πολιτισμική, κοινωνική και πολιτική σημασία του κατά την ύστερη αρχαιότητα έχουν απασχολήσει εδώ και περίπου 100 χρόνια τους θεολόγους, ιστορικούς, φιλολόγους και φιλοσόφους. Ο Γνωστικισμός είναι κατά κάποιον τρόπο ο συγκεντρωτικός φακός, μέσα από τον οποίο μπορεί να κατανοηθεί η ύστερη αρχαιότητα με τις παραδόσεις της και τις αλλαγές της. Τα κύρια ερωτήματα που τίθενται είναι συνεχώς εκείνα της καταγωγής, της ενότητας και της επίδρασης του γνωστικισμού. Η συγγραφέας συγκεντρώνει σε αυτόν τον τόμο μελέτες που συνέταξε τα τελευταία 40 χρόνια, στις οποίες προσπαθεί μέσα από την ερμηνεία γνωστικών κειμένων, να δώσει τεκμηριωμένες απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα. Θέματα τα οποία πραγματεύεται είναι η σχέση του γνωστικισμού προς τη σύγχρονη προς αυτόν φιλοσοφία, προς τον χριστιανισμό και τους αρχαιότερους πατέρες της Εκκλησίας και πολέμιους των αιρέσεων και επάνω σε αυτό το έδαφος, με τη χρήση αναλυτικών μεθόδων, αποπειράται να δώσει έναν ορισμό του γνωστικισμού. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός της είναι τα πρωτότυπα ελληνικά κείμενα και αποσπάσματα των γνωστικών και συγγραφέων που βρίσκονται κοντά στο γνωστικισμό (Μαρκίων, Βαρδεσάνης, Μάνης) χωρίς φυσικά να παραθεωρούνται τα κείμενα του Nag Hammadi. Αποτέλεσμα αυτής της προσέγγισης είναι μία κατανόηση του γνωστικισμού, σύμφωνα με την οποία η βασική χριστιανική ιδέα της πτώσης (αμαρτία) και της σωτηρίας extra nos (απολύτρωση) αναπτύσσεται με μυθικό-παραστατικό ή φιλοσοφικό τρόπο. Αυτό το εγχείρημα απαντά στα κείμενα σε πολλές παραλλαγές και καθιστά κατανοητή την κεντρική ιδέα του χριστιανισμού στους μη χριστιανούς, στους εθνικούς και τους Ιουδαίους, καθώς χρησιμοποιεί το δικό τους τρόπο σκέψης και έκφρασης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: