Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2008

Διαβάζοντας τη Βίβλο στην Ευρώπη και στην Αφρική

Ένα νέο βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Brill με μελέτες Ευρωπαίων και Αφρικανών βιβλικών επιστημόνων. Θέμα του συλλογικού αυτού τόμου είναι η προσέγγιση διαφόρων ερμηνευτικών ζητημάτων από δύο οπτικές γωνίες, αυτήν της βιβλικής επιστήμης στην Ευρώπη κι εκείνη της βιβλικής επιστήμης στην Αφρική.

Hans de Wit & Gerald O. West (εκδ.), African and European readers of the Bible in dialogue: in quest of a shared meaning, Brill 2008
ISBN:
978-90-04-16656-1
€ 89.00

Περιγραφή του εκδοτικού οίκου
Για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα δεν υπήρχε καμιά σχέση μεταξύ της βιβλικής επιστήμης της Ευρώπης με εκείνη της Αφρικής. Οι διαφορετικές προσεγγίσεις του βιβλικού κειμένου και θέσεις σχετικά με το πώς μπορεί το βιβλικό κείμενο να είναι επίκαιρο μέσα στη συγκεκριμένη ιστορικοκοινωνική συνάφεια, οι πολιτισμικές διαφορές, το αποικιακό παρελθόν και το μετα-αποικιακό μέλλον, οι εντελώς διαφορετικές κοινωνικές συνθήκες , όλα αυτά καθιστούσαν την πραγματική αλληλεπίδραση ευρωπαϊκής και αφρικανικής βιβλικής επιστήμης αδύνατη. Αυτός ο πλούσιος και πολυεπίπεδος, όσον αφορά στις προσεγγίσεις τόμος, (αποτέλεσμα του συνεδρίου στο Stellenbosch το 2006) επιδιώκει να αποκαλύψει νέους τρόπους διαλόγου μεταξύ των αναγνωστών της Βίβλου στους δύο αυτούς κόσμους.
Περισσότεροι από 20 θεολόγοι από την Αφρική και την Ευρώπη συζητούν για το πώς αναγνώστες από εντελώς διαφορετικά περιβάλλοντα μπορούν να γίνουν σύμμαχοι σε έναν ηθικά υπεύθυνο τρόπο σύνδεσης του βιβλικού κειμένου με τις σύγχρονες (παγκόσμιες) συνθήκες και πώς μπορεί να υπάρξει μία διαδικασία αλληλοδιδασκαλίας.
Οι μελέτες του βιβλίου παρουσιάζουν επίσης απόψεις της διαπολιτισμικής ερμηνευτικής, της σχέσης μεταξύ της κλασικής ιστορικοφιλολογικής προσέγγισης και νέων μορφών ερμηνείας. Παρέχουν επίσης παραδείγματα νέων μορφών ανάγνωσης της Βίβλου στην εκκοσμικευμένη Ευρώπη και στην πληγωμένη από τον ιό του AIDS Αφρική. Μία ιδιαίτερη συμβολή είναι το γεγονός ότι κάθε μελέτη συνοδεύεται από μία επιστολή-απάντηση ενός συγγραφέα ενός άλλου κειμένου του ίδιου βιβλίου, κάτι το οποίο δίνει εναύσματα για περαιτέρω διάλογο.
Το βιβλίο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για κάθε σπουδαστή και βιβλικό επιστήμονα, ιδιαίτερα για εκείνους που ενδιαφέρονται για τη συναφειακή ερμηνεία, η οποία όμως λαμβάνει υπόψη το πολιτισμικό περιβάλλον των άλλων ανθρώπων.


Περιεχόμενα
  • Hans de Wit, "Exegesis and contextuality : happy marriage, divorce or living (apart) together?"
  • Makhosazana K. Nzimande, "Being 'apart' and 'together' at the same time? : a response to Hans de Wit"
  • Gerald O. West, "Interrogating the comparative paradigm in African biblical scholarship"
  • Klaas Spronk, "Is there more truth in this picture? : a response to Gerald West"
  • Knut Holter, "Does a dialogue between Africa and Europe make sense?"
  • Louis C. Jonker, "Creating a liminal space of communality : a response to Knut Holter"
  • Hans Snoek, "Key concepts in the dialogue between African and European biblical scholars"
  • Louis C. Jonker, "Living in different worlds simultaneously : or: a plea for contextual integrity"
  • Reinoud Oosting, "Doing justice to the text : a response to Louis Jonker"
  • Kune E. Biezeveld, "The role of "the other" in the reading of the Bible : towards a new roadmap for Bible reading in the Western world"
  • Jurie H. LeRoux, "Confrontation with the African 'other' : a response to Kune Biezeveld"
  • Eric Anum, "Collaborative and interactive hermeneutics in Africa : giving dialogical privilege in biblical interpretation"
  • Gerrit van Ek, "Sitting humbly at the feet of the elders : a response to Eric Anum"
  • Klaas Spronk, "Sanctioning Samson: do Old Testament stories about violence make sense today? : some answers from the perspective of redaction criticism and history of research"
  • Frances Klopper, "An unending process : a response to Klaas Spronk"
  • Frances Klopper, "Quo vadis, feminist scholarship? : reflections from the threshold between African and European biblical exegesis"
  • Anne M. Spijkerboer, "No method is a guarantee for any outcome : a response to Frances Klopper"
  • Eep Talstra- Reinoud Oosting, "Jeremiah 32 : a future and its history - actualisation in writing and reading"
  • Gerald O. West, "Contesting exegesis : a response to Eep Talstra and Reinoud Oosting"
  • Makhosazana K. Nzimande, "Reconfiguring Jezebel : a postcolonial "imbokodo" reading of the story of Naboth's vineyard (1 Kings 21:1-16)"
  • Hans deWit, "Interpretation and social transformation : a response to Makhosazana K. Nzimande"
  • Gerrit van Ek, "Unmasking the seven veils : from the narrative plot to transformative power in biblical hermeneutics"
  • Paul B. Decock, "A 'seeing' that involves transformation : a response to Gerrit van Ek"
  • Mmapula Lefa, "Reading the Bible amidst the HIV and AIDS pandemic in Botswana"
  • Kune E. Biezeveld, "Why for Naaman and this woman, and not for me? : a response to Mmapula Lefa"
  • Jurie H. LeRoux, "Africa and the future of our scholarly past"
  • Rainer Kessler, "Exegetes are translators : a response to Jurie Le Roux"
  • Paul B. Decock, "Can the Church Fathers help us to develop a better approach to the actualisation of Scripture?"
  • Hans Snoek, "Seeking the balance between exegesis and actualisation : a response to Paul B. Decock"
  • Maarman S. Tshehla, "Isaac A. Motaung conversion and biblical appropriation in Sesotho"
  • Knut Holter, "Fascination and challenge : a response to Maarman Samuel Tshehla"
  • Anne M. Spijkerboer, "African and European relations at the well : intercultural reading of the Bible through visual art"
  • MmapulaLefa, "Of art and it's reception : a response to Anne Marijke Spijkerboer"
  • Jeremy Punt, "Biblical hermeneutics, actualisation and marginality in the New South Africa"
  • Hans Snoek, " A flower without protection : a response to Jeremy Punt"
  • Knut Holter, "Dialogue and interpretative power : evaluation"

Δεν υπάρχουν σχόλια: