Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2009

Ένα νέο βιβλίο για το κίνημα του Ιησού

Από τις εκδόσεις Kohlhammer κυκλοφορεί ένα νέο βιβλίο για το κίνημα του Ιησού και τα κίνητρα που οδήγησαν στην προσχώρηση σε αυτό το κίνημα:

Emilio Vogt, Die Jesusbewegung. Hintergründe ihrer Entstehung und Ausbreitung - eine historisch-exegetische Untersuchung über die Motive der Jesusnachfolge, (Beiträge zur Wissenschaft vom Alten Testament u. Neuen Testament, N.F., 169), Kohlhammer 2008
ISBN: 978-3-17-019108-2
EUR 39,80

Περιγραφή εκδοτικού οίκου
Μέχρι ποιο σημείο τα ιστορικά δεδομένα της αρχαίας κοινωνίας της Παλαιστίνης του 1ου αι. μ.Χ. επηρέασαν αρνητικά ή θετικά το κίνημα του Ιησού; Ποια κίνητρα υπήρξαν καθοριστικά ώστε οι άνθρωποι να αναζητήσουν τη βοήθεια του Ιησού ή να τον ακολουθήσουν; Με βάση αυτήν την προβληματική αναλύονται τρία βασικά κίνητρα: α) αρρώστεια και θεραπεία (ο Ιησούς ως ιατρός και εξορκιστής), β) οικονομικοί παράγοντες (ο Ιησούς απελευθερώνει από τη φτώχεια, το χρέος, χορταίνει στους πεινασμένους) και γ) η πολιτική διάσταση (ο Ιησούς ως ο εξουσιοδοτημένος από το Θεό ελευθερωτής, ο Ιησούς ως ο εσχατολογικός κύριος).
Για να διαβάσετε τα περιεχόμενα, πατήστε εδώ. Επίσης μπορείτε πατώντας εδώ να διαβάσετε τον πρόλογο και πατώντας εδώ την εισαγωγή και μέρος του α΄ κεφαλαίου.

Συγχρονικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις (1)

Συνεχίζοντας την παρουσίαση των κεντρικών σημείων του άρθρου του G. Röhser, “Von der Welt hinter dem Text zur Welt vor dem Text“, ThZ 64:3 (2008), 271-293, παρουσιάζουμε σήμερα τις 4 πρώτες από τις βασικές συγχρονικές τάσεις έρευνας που αναλύει ο R.:

α) Γλωσσολογικές – στρουκτουραλιστικές μέθοδοι: αντιμετωπίζουν πρώτιστα τα βιβλικά κείμενα ως κείμενα αυτά καθαυτά, δηλ. ως γραπτά «αντικείμενα», που μπορούν αντικειμενικά να μελετηθούν. Αυτή η νέα κατεύθυνση δίνει τη δυνατότητα να τεθούν νέα ερωτήματα, τα οποία επικεντρώνονται σε θέματα δομής και γλωσσικών ιδιαιτεροτήτων του κειμένου. Ο R. τονίζει εδώ όμως την ανάγκη να υιοθετηθούν πρακτικά και χρηστικά εργαλεία, ώστε η ερμηνεία να είναι κατανοητή και προσιτή. Το φιλοσοφικό υπόβαθρο αυτών των προσεγγίσεων θετικιστικό και δεν ασχολούνται με την επίδραση ή και την αλήθεια αυτών που λέγονται σε ένα κείμενο. Το ενδιαφέρον στρέφεται στις δομές ενός κειμένου, οι οποίες παράγουν σημασία (σύνδεση με τη σημειολογία).

β) «Αφηγηματική ανάλυση» (narrative criticism / Erzältextanalyse). Η μέθοδος αυτή θα πρέπει να διακριθεί από την αφηγηματική ερμηνεία και θεολογία, η οποία εφαρμόστηκε από διάφορους ερμηνευτές από τη δεκαετία του ’70 κι εξής. Η αφηγηματική ανάλυση ασχολείται με την ανάλυση πράξεων και ενεργούντων προσώπων ως δύο «νοηματικές γραμμές» του κειμένου αφήγησης καθώς και με τα γλωσσικά μέσα και τις γλωσσικές στρατηγικές, που υπηρετούν την αφήγηση (αφηγηματικό ύφος, προοπτικές της αφήγησης κτλ.). Δεν εξετάζεται και πάλι η αναφορά στην πραγματικότητα και σε ζητήματα ιστορικότητας. Σε αυτήν τη μέθοδο το ενδιαφέρον στρέφεται στον αφηγηματικό χαρακτήρα των βιβλικών ιστοριών, οι οποίες αντιμετωπίζονται ως αφηγήσεις κι όχι ως εκθέσεις γεγονότων. Στο πλαίσιο αυτής της γενικότερης ερμηνευτικής τάσης ο R. αναφέρει και μία νεότερη τάση αυτή της “New Literary Criticism” και παραπέμπει ως ενδεικτικό παράδειγμα στην ερμηνεία του βιβλίου του Ιώβ από τον Moshe Greenberg.

γ) Στα τελευταία χρόνια ιδιαίτερο ενδιαφέρον εκδηλώνεται και για τη λεγόμενη «διακειμενικότητα», όρο τον οποίο εισήγαγε η J. Kristeva. Η βασική αρχή της διακειμενικότητας, η οποία είναι μάλλον θεωρητική προϋπόθεση παρά ερμηνευτική μέθοδος, είναι ότι κάθε κείμενο μπορεί να κατανοηθεί ως μεταμόρφωση ήδη υπαρχόντων κειμένων. Κανένα κείμενο δεν είναι αυτόνομο, το καθένα μπορεί να θεωρηθεί ως διακείμενο. Στην περίπτωση της διακειμενικότητας τρία σημεία είναι σημαντικά: 1) πρέπει να μπορεί εντοπισθεί το κείμενο αναφοράς (προ-κείμενο) ως τέτοιο, 2) το κείμενο αναφοράς θα πρέπει να έχει μία σαφή λειτουργία μέσα στη νέα συνάφεια και 3) θα πρέπει να εξετασθεί ποια νέα σημασία και λειτουργία έχει το προ-κείμενο στη νέα συνάφεια. Επομένως στην περίπτωση της διακειμενικότητας έχουμε δύο κινήσεις: προκείμενο > διακείμενο ή διακείμενο > προκείμενο. Αυτή η προσέγγιση λαμβάνει υπόψη όχι μόνο την αποδεδειγμένη και προφανή πρόσληψη των κειμένων αλλά και την ιστορικά δυνατή όχι όμως προφανή και αποδεδειγμένη.

δ) Κανονική ερμηνεία (canonical approach). Αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ κι η επίδρασή της είναι ιδιαίτερα εμφανής για παράδειγμα στο νέο βιβλίο του πάπα για τον Ιησού. Κύριος εκπρόσωπος και εισηγητής της είναι ο B.S. Childs. Βασική θέση της είναι ότι το πλαίσιο αναφοράς του ερμηνευτή είναι ο κανόνας της Αγίας Γραφής, που όρισε η Εκκλησία. Προσανατολίζεται κι αυτή στην τελική μορφή του κειμένου (final-form interpretation) και χαρακτηρίζεται από τη συνεργασία με διάφορους τομείς της θεολογίας (ερμηνείας Κ.Δ. και Π.Δ., ιστορικής και συστηματικής θεολογίας κτλ.). Το σύγχρονο αυτής της μεθόδου έγκειται στο ότι λαμβάνει υπόψη της τη συγχρονική ανάγνωση των κειμένων. Από την άλλη είναι ταυτόχρονα παραδοσιακή, διότι αντιμετωπίζει τη διαμόρφωση της βιβλικής παράδοσης ως έργο του Αγίου Πνεύματος μέσα στη Συναγωγή και την Εκκλησία. Αντί για τις διαφορές τονίζεται η αρμονία και η σχέση των διαφόρων μερών της Βίβλου (ομάδες κειμένων, βιβλίων, ομάδες βιβλίων). Αυτό είναι δυνατό, γιατί ο τελικός συγγραφέας της είναι ο Θεός και περιεχόμενό της είναι η θεία αποκάλυψη.
Ο R. παρατηρεί ωστόσο ότι η κατάσταση στην Π.Δ. είναι κάπως διαφορετική από ό,τι στην Κ.Δ. Εξαιτίας της μακράς εξέλιξης του κειμένου τίθεται πλέον το ερώτημα σε ποια φάση της πορείας σύνταξης του κειμένου θα πρέπει να εφαρμοσθεί η συγχρονική ανάγνωσή του. Πρόκειται για ένα ερώτημα, το οποίο θα πρέπει να λάβει υπόψη της και η κανονική προσέγγιση του βιβλικού κειμένου. Ο R. προτείνει ως λύση στο πρόβλημα να θεωρηθούν ως πηγή της θεολογίας όχι ο κανόνας ως τέτοιος αλλά οι επιμέρους προφήτες, απόστολοι και συγγραφείς κι έτσι η έμφαση μεταφέρεται τώρα σε διακριτές φιλολογικές ενότητες. Όσον αφορά στην Κ.Δ. τα πράγματα είναι βέβαια διαφορετικά, αφού η πορεία σύνταξης των κειμένων της είναι σαφώς μικρότερη χρονικά, είναι όμως ανάγκη να διευκρινισθούν καταρχάς διάφορα ζητήματα κανόνος, που έχουν τεθεί στην έρευνα.

Ι. Καραβιδόπουλου: Βιβλικές Μελέτες Δ΄

Κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Πουρναράς στη σειρά Βιβλική Βιβλιοθήκη το εξής βιβλίο του ομότιμου καθηγητή Κ.Δ. της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ:

Βιβλικές Μελέτες Δ΄, (Βιβλική Βιβλιοθήκη 40), Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2007
ISBN: 9789602423707

Όπως προδίδει και ο τίτλος του πρόκειται για τον τέταρτο τόμο μίας σειράς τεσσάρων μέχρι σήμερα τόμων, στους οποίους συγκεντρώθηκαν και εκδόθηκαν διάφορα άρθρα και μελέτες του καθ. κ. Ι. Καραβιδόπουλου. Ο τέταρτος τόμος χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος συγκεντρώθηκαν οι μελέτες των ετών 2004-2007 και στο δεύτερο μέρος αναδημοσιεύονται παλαιότερες μελέτες που αναφέρονται σε θέματα Κριτικής του κειμένου της Κ.Δ. Ο καθηγητής σημειώνει σχετικά με αυτές ότι ευελπιστεί:
"να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των νεοτέρων της γενιάς μου ερευνητών, ώστε να ανταποκριθούν στη διεθνώς εκφραζόμενη επιθυμία από τους ειδικούς να μην υστερήσουν και οι Έλληνες στη μελέτη της χειρόγραφης και έντυπης παράδοσης του κειμένου της Καινής Διαθήκης, ιδιαιτέρως της Εκκλησιαστικής ή Λειτουργικής
(Βυζαντινής, κατά τους ξένους ερευνητές) παράδοσης, και δι' αυτής στην μελέτη της ιστορίας του κειμένου της Καινής Διαθήκης".
Σε όλες τις μελέτες του παρόντος τόμου, όπως και σε εκείνες των προηγούμενων τόμων, κοινό σημείο αναφοράς είναι η προσέγγιση των επιμέρους βιβλικών θεμάτων με βάση τόσο την Πατερική ερμηνευτική παράδοση όσο και τη σύγχρονη παράδοση.

Περιεχόμενα βιβλίου
ΜΕΡΟΣ Α΄
  • Μισός αιώνας Θεολογίας. Κριτική παρουσίαση
  • Η γλώσσα της Αγίας Γραφής
  • Εβδομήκοντα, η Αγία Γραφή των συγγραφέων της Καινής Διαθήκης
  • Τα είδωλα στην εποχή του απ. Παύλου και σήμερα
  • Ο πλησίον στην Αγία Γραφή και σε άλλα ιερά κείμενα των Θρησκειών
  • Ερμηνεία των Παραβολών του Ιησού από τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο
ΜΕΡΟΣ Β΄
  • Η Κριτική του κειμένου της Καινής Διαθήκης στην Ελλάδα
  • "Ἐν ἀνθρώποις εὐδοκίας". Ερμηνεία του στίχου Λκ 2,14
  • "Καθαρίζων πάντα τὰ βρώματα" ή "καθαρίζον πάντα τὰ βρώματα"; Κριτικά και ερμηνευτικά σχόλια στο στίχο Μρ 7,19
  • Το κείμενω των Πράξεων των Αποστόλων στον κώδικα του Βέζα (D)
  • Ιουνιάς ή Ιουνία; Κριτική του κειμένου και ερμηνευτική προσέγγιση του ρωμ 16,7
  • Σημειώματα στο περιθώριο και στον κολοφώνα βιβλικών χειρογράφων
  • "Ευαγγελιστάριον" - "Ευαγγελιάριον" - "Ευαγγέλιον". Διευκρινίσεις στην επικρατούσα ορολογία
  • Κριτική θεώρηση του κειμένου των Αγιογραφικών αναγνωσμάτων στην Ορθόδοξη λατρεία
  • Σκέψεις για μια Κριτική έκδοση της Καινής Διαθήκης στην Ορθόδοξη Εκκλησία
  • Η Πατριαρχική έκδοση της Καινής Διαθήκης του 1904 και οι προοπτικές για το μέλλον

April DeConick: The Jesus Project

Το θέμα του ιστορικού Ιησού και η ενασχόληση με αυτό εξακολουθεί να είναι θεμα συζήτησης σε διάφορα αγγλόφωνα ιστολόγια. Χθες η April DeConick, καθηγ. Βιβλικών Σπουδών στο Rice University, ανάρτησε ένα μικρό κείμενο σχετικά με κάποιες επιπλέον παραμέτρους, που θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη στη νέα φάση της συζήτησης για τον ιστορικό Ιησού. Παραθέτουμε τα βασικά σημεία αυτής της νέας παρέμβασης, στην οποία καταγράφονται μερικές από τις νέες τάσεις στην έρευνα και στη συζήτηση για την παράδοση του Ιησού.
Η DeConick επισημαίνει την απουσία κοινωνιολογικών, ψυχολογικών και ανθρωπολογικών μοντέλων / θεωριών. Παραπέμπει στην εφαρμογή μοντέλων από τη θεωρία της κοινωνικής μνήμης. Βασική αρχή της θεωρίας της κοινωνικής μνήμης είναι ότι όλες οι κοινωνίες δημιουργούν τις μνήμες τους για να στηρίξουν τις εμπειρίες τους και για να διατηρήσουν αυτές τις εμπειρίες και στο μέλλον με τον τρόπο που αυτές νομίζουν καλύτερα.
Για να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενό της, πατήστε εδώ.
[Α.Τ.: η παρατήρηση της DeConick ότι θα πρέπει να αξιοποιηθούν τα συμπεράσματα και τα μοντέλα των νεότερων επιστημών, όπως της κοινωνιολογίας, ανθρωπολογίας κτλ. (παραπέμπει στο μοντέλο της κοινωνικής μνήμης), είναι πραγματικά πολύ επίκαιρη, καθώς συνδέεται άμεσα με το θέμα της προφορικότητας της παράδοσης και της ιστορικότητας. Από την άλλη η τελευταία παρατήρησή της για το πώς διαμορφώθηκε η χριστολογία, νομίζω ότι χρειάζεται αρκετή συζήτηση και μία σίγουρη τεκμηρίωση μέσα από τα κείμενα της Κ.Δ. και του αρχέγονου χριστιανισμού]

Klauck: Die apokryphe Bibel (12)

Ο Παύλος στον Παράδεισο και την Κόλαση: δύο απόκρυφες αποκαλύψεις (Α΄μέρος)

Στο τρίτο κεφάλαιο του βιβλίου του ο Κ. ασχολείται με το παράδειγμα δύο απόκρυφων αποκαλύψεων, που συνδέονται με το πρόσωπο του αποστόλου Παύλου.
Ο Κ. ξεκινά με μία ενδιαφέρουσα παρατήρηση: η τάση που παρατηρείται στα απόκρυφα δεν είναι να προχωρούν σε βάθος αλλά να καλύπτουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εύρος πληροφοριών. Παραπέμπει στο υφολογικό μέσο της αρχαίας ρητορικής, το οποίο ονομάζεται amplificatio. Ο Λογγίνος (1ος αι. μ.Χ.) την ονομάζει «αὔξησιν» (Περὶ ὕψους 12.1) [Α.Τ.: βλ. επίσης Λογγίνου, Περὶ ὕψους 12.2: καὶ ἔστιν αὔξησις, ὡς τύπῳ περιλαβεῖν, συμπλήρωσις ἀπὸ πάντων τῶν ἐμφερομένων τοῖς πράγμασι μορίων καὶ τόπων...»] Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα amplificatio του 2 Κορ 12,1-5 είναι και δύο απόκρυφες αποκαλύψεις του Παύλου, μία στα κοπτικά και μία στα ελληνικά.
Το συγκεκριμένο κείμενο από την 2 Κορ είναι η «αρπαγή» του Παύλου «ἕως τρίτου οὐρανοῦ», το οποίο έχει προκαλέσει μεγάλη συζήτηση στους ερευνητές. Ο Κ. αναφέρει μερικά από τα ζητήματα που κυριάρχησαν στη μέχρι σήμερα συζήτηση της περικοπής:
-η αναφορά στο γεγονός σε γ΄ πρόσωπο δείχνει ότι ο απόστολος επιθυμεί να αποστασιοποιηθεί από αυτό
-ο Παύλος τοποθετεί το γεγονός 14 χρόνια πριν την συγγραφή της επιστολής. Αν η επιστολή χρονολογηθεί κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 50, τότε το γεγονός πρέπει να τοποθετηθεί στα 40-42 μ.Χ. και μάλλον αναφέρεται σε κάποια περίοδο που ο Παύλος αποσύρθηκε στη Συρία ή Κιλικία.
-Τα γεγονότα που περιγράφει είναι ένα ή δύο; Ο Κ. θεωρεί ότι είναι ένα γεγονός.
-Ποια η σχέση σε αυτήν την περίπτωση παραδείσου και τρίτου ουρανού; Και γιατί ο λόγος είναι μόνο για 3 ουρανούς, όταν συνήθως στα αποκαλυπτικά κείμενα ο λόγος είναι για 7 ή περισσότερους.
- Ποια μυστήρια αποκαλύφθηκαν στον Παύλο στον παράδεισο;
- Γιατί ο Παύλος εκφράζει μια τέτοια αμφιβολία, αν ήταν εν σώματι ή εκτός του σώματος.
Ο Hans Dieter Betz ερμήνευσε αυτήν την περιγραφή του Παύλου ως παρωδία ενός ουράνιου ταξιδιού. Με αυτόν τον τρόπο σατιρίζει τις πνευματικές εμπειρίες των αντιπάλων του (κατά έναν ανάλογο τρόπο όπως ο Λουκιανός). Η Paula R. Gooder υποστηρίζει ότι εδώ ο Παύλος περιγράφει ένα ουράνιο ταξίδι που απέτυχε: έφτασε μέχρι τον 3ο ουρανό, δεν κατάφερε να φτάσει στον 7ο, κάτι που έμεινε στη μνήμη του ως σκόλωψ τη σαρκί.
Οι δύο αποκαλύψεις, τις οποίες στη συνέχεια παρουσιάζει ο Κ., προσπαθούν να καλύψουν τα κενά της διήγησης του Παύλου και να απαντήσουν ορισμένα από τα παραπάνω ζητήματα. Ότι ήδη από την αρχαιότητα υπήρχε ενδιαφέρον για το ουράνιο ταξίδι του Παύλου, το μαρτυρεί ο Ειρηναίος, ο οποίος στο πλαίσιο μίας αντιπαράθεσης με τους γνωστικούς παραθέτει εκτενή ερμηνεία του 2 Κορ 12,1-5. Στο πλαίσιο της ιστορίας πρόσληψης αυτής της περικοπής εντάσσονται και οι δύο αποκαλύψεις του Παύλου.

ΙΙ. Η κοπτική Αποκάλυψη του Παύλου από το Nag Hammadi
Ανάμεσα στα κείμενα του Nag Hammadi οι Αποκαλύψεις είναι εκείνο το είδος κειμένου που απαντά με μεγαλύτερη συχνότητα. Στον Κώδικα V υπάρχει μία συλλογή από Αποκαλύψεις κι ανάμεσά τους ως πρώτη παραδίδεται εκείνη του Παύλου. Καταλαμβάνει 7 σελίδες του χειρογράφου και στην κοπτική εκδοχή ανάγεται στο έτος περίπου 350 μ.Χ. Πρέπει να μεταφράστηκε από ένα αρχαιότερο ελληνικό κείμενο αρχικά στη μποχαϊρική διάλεκτο και στη συνέχεια στην σαϊδική. Σύμφωνα με τη γενικά αποδεκτή θέση το ελληνικό κείμενο χρονολογείται στο 2ο αι. μ.Χ., ίσως στα χρόνια 150-170 μ.Χ.

Περιεχόμενο – ανάλυση επιμέρους σημείων
Η συνάντηση
Το κείμενο, που είναι κατεστραμμένο στην αρχή του, παρουσιάζει τον Παύλο σε ένα ταξίδι του προς την Ιερουσαλήμ. Συναντά ένα μικρό παιδί, το ρωτά για το δρόμο και αρχίζει μια συζήτηση μαζί του. Τρία πρώτα σημεία εντοπίζει εδώ ο Κ.: α) η Ιερουσαλήμ στο κείμενο έχει τη διπλή λειτουργία της επίγειας και της ουράνιας πόλης, β) το μικρό παιδί κατ’ αναλογία προς άλλα κοπτικά κείμενα είναι πιθανόν ο Χριστός κι εδώ μάλλον πρόκειται για μια συνάντηση του Παύλου με τον αναστημένο Χριστό. Λίγο αργότερα ωστόσο το παιδί ονομάζεται «πνεῦμα». Ας σημειωθεί επίσης ότι εκτός από αυτό το αμφίβολο σημείο πουθενά αλλού μέσα στο κείμενο δεν εμφανίζεται ο Χριστός, γ) υπάρχουν τρεις εκδοχές για το πότε σύμφωνα με την αντίληψη του συγγρ. έλαβε χώρα αυτή η συνάντηση:
-κατά το ταξίδι στην Ιερουσαλήμ => βλ. Γαλ 1,18-19
-κατά την Αποστολική Σύνοδο => βλ. Γαλ 2,2
-κατά τα γεγονότα που περιγράφονται στο Γαλ 1,15-17
Ο Κ. θεωρεί τη δεύτερη εκδοχή ως πιθανότερη.

Η διπλή αποκάλυψη
Στη συνέχεια το παιδί κάνει μία διπλή αποκάλυψη. Στην πρώτη αποκαλύπτει στον Παύλο ότι θα συναντήσει τους άλλους αποστόλους στην Ιερουσαλήμ και αναφέρει μία σειρά από εχθρικά όντα (δυνάμεις, αρχαγγέλους, κυριότητες, όλους τους δαίμονες κτλ.) που θα συνοδεύσουν τον Παύλο στο ουράνιο ταξίδι του.
Στο δεύτερο μέρος ο Παύλος βρίσκεται σε ένα όρος στην Ιεριχώ, όπου συναντά τους αποστόλους, οι οποίοι όμως είναι πνεύματα. Γενικά στη γνωστική ερμηνεία της παραβολής του Καλού Σαμαρείτη η Ιεριχώ συμβολίζει τα επίγεια. Η ψυχή, που ταξιδεύει από την ουράνια Ιερουσαλήμ προς τα εκεί πέφτει θύμα των ληστών, που είναι δαίμονες σαν αυτοί που αναφέρθηκαν από το παιδί στην προηγούμενη αποκάλυψη.

Ο τρίτος ουρανός
Οι δύο άλλοι ουρανοί δεν αναφέρονται καθόλου και ο Παύλος βρίσκεται στον τρίτο ουρανό που για το συγγρ. της αποκάλυψης δεν ταυτίζεται με τον παράδεισο. Κατευθυνόμενος προς τον τέταρτο ουρανό ο ουρανός βλέπει τον εαυτό του και τους 12 αποστόλους στο βουνό, κάτι που δηλώνει ότι κινούνται σε δύο παράλληλους κόσμους, ένα γήινο κι έναν ουράνιο. Πρόκειται για μια προσπάθεια ερμηνείας για τα «ἐν σώματι – χωρὶς τοῦ σώματος».

Τέταρτος ουρανός
Εδώ περιγράφεται ένα δικαστήριο. Μία ψυχή αντιμετωπίζει το κατηγορητήριο ενός τελωνίου και παρουσιάζονται τρεις μάρτυρες που αντιπροσωπεύουν τις εσωτερικές κινήσεις της ψυχής. Ως τιμωρία της αποκτά ένα νέο σώμα. Πρόκειται εδώ για μία μετενσάρκωση πλατωνικού χαρακτήρα.

Πέμπτος ουρανός
Στον πέμπτο ουρανό εμφανίζεται ένας άγγελος με ένα μεταλλικό ραβδί, έμμεση αναφορά στα Ψα 2,9 και Αποκ 2,26. 19,15. Συνοδεύεται από τρία ακόμη όντα και οδηγούν ψυχές στο δικαστήριο. Εδώ χρησιμοποιείται η ελληνική λέξη «ἐρίζειν» που θυμίζει τις Εριννύες.

Έκτος ουρανός
Εδώ υπάρχει ακόμη ένα τελώνιο, το οποίο όμως δε μπορεί να σταματήσει τον Παύλο, ο οποίος γνωρίζει την κατάλληλη φράση και περνά στον έβδομο ουρανό.

Έβδομος ουρανός
Δεν είναι ο τελευταίος ουσιαστικά ουρανός, αλλά το ύψιστο σημείο στο οποίο κατόρθωσε να φτάσει ο Παύλος. Εδώ βρίσκεται ο Δημιουργός Θεός της Π.Δ., ο οποίος στα γνωστικά κείμενα είναι ένα διφορούμενο πρόσωπο. Στη συζήτηση που ακολουθεί ο Παύλος απαντά στο ερώτημα σχετικά με την καταγωγή του: «θέλω να κατέβω στον κόσμο των νεκρών για να αιχμαλωτίσω την αιχμαλωσία, την οποία αιχμαλώτισαν στην αιχμαλωσία της Βαβυλώνας» (p. 23,18-22). Για να μπορέσει να περάσει και αυτό το στάδιο, όπως και τα προηγούμενα τελώνια, ο Παύλος πρέπει να δώσει το «σημεῖον», το οποίο σύμφωνα με τον Κ. πρέπει να ήταν συνθήματα ή φυλακτά ή άλλα αντικείμενα ή ακόμη η δράση των μυστηρίων.

Ο όγδοος, ένατος και δέκατος ουρανός
Ο όγδοος ονομάζεται με το ελληνικό όνομα «Όγδοάς», η οποία σε άλλα γνωστικά κείμενα είναι η πατρίδα της Σοφίας ή η ουράνια Ιερουσαλήμ. Εντωμεταξύ ο Παύλος έχει μεταμορφωθεί σε καθαρό πνεύμα.

Επειδή το τέλος παρουσιάζεται ως μια αντι-κλίμακα ο Κ. υποστηρίζει ότι το πραγματικό τέλος είναι η απάντηση που έδωσε ο Παύλος στο δημιουργό Θεό. Θυμίζει πολύ τη Βαβυλώνια Αιχμαλωσία, το Ψα 68,19 και την πρόσληψή του στο Εφ 4,8. Ο Παύλος έχει επομένως ένα έργο: πρέπει να ελευθερώσει αιχμάλωτες ψυχές που βρίσκονται στη γη και να εξασφαλίσει την επιστροφή τους στον ουρανό. Αυτή η άνοδος στον ουρανό θεωρείται γενικά στα γνωστικά κείμενα ως ένα γεγονός που θα λάβει χώρα μετά θάνατον. Εδώ το θέμα μεταμορφώνεται σε ένα ουράνιο ταξίδι, παρόμοιο με αυτό που συναντούμε σε μία ιουδαϊκή και ελληνιστική αποκάλυψη. Αυτό συνδέεται και με το γεγονός ότι ο Ιησούς δεν εμφανίζεται στο συγκεκριμένο κείμενο. Εδώ ο Παύλος αναλαμβάνει το ρόλο του και καθίσταται μία όμοια με τον Χριστό μορφή σωτήρα.
Ο Κ. καταλήγει ότι η κοπτική αποκάλυψη ανήκει στην ιστορία πρόσληψης (Rezeptionsgeschichte) τμημάτων της Κ.Δ και μάλιστα κειμένων από την προς Γαλάτας, Εφεσίους και 2 Κορινθίους.

Σε μία επόμενη ανάρτησή μας θα παρουσιάσουμε την ελληνική αποκάλυψη και τη σύγκριση που κάνει ο Κ. μεταξύ των δύο κειμένων.

Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2009

Tο νέο τεύχος του JSNT

Στο νέο τεύχος του JSNΤ 31:3 (2009) δημοσιεύονται τα εξής άρθρα:

Bruce W. Longenecker, "Exposing the Economic Middle: A Revised Economy Scale for the Study of Early Urban Christianity", 243-278
Στα 2004 ο Steve Friesen πρότεινε μία "κλίμακα φτώχειας" για τον ελληνορωμαϊκό αστικό πληθυσμό ως το υπόβαθρο σε σχέση προς το οποίο θα έπρεπε να εκτιμηθούν τα στοιχεία των αρχαιότερων χριστιανικών κοινοτήτων. Στο άρθρο προσφέρεται μία εκτίμηση των δυνατών και αδύνατων σημείων της κλίμακας του Friesen και μάλιστα σε σχέση προς τις δυαδικές ταξινομίες της ελληνορωμαϊκής οικονομικής διαστρωμάτωσης, τους συμβατικούς ρητορικούς τρόπους έκφρασης του αρχαίου κόσμου και τις "μεσαίες ομάδες" του ελληνορωμαϊκού αστικού πληθυσμού. Προτείνει προσαρμογές στην κλίμακα (που ονομάζεται τώρα "οικονομική κλίμακα") και τονίζει τη σημασία που έχουν αυτές οι προσαρμογές για την αναπαράσταση του αρχέγονου Χριστιανισμού σε σχέση προς την αρχαία φτώχεια.

Peter M. Head, "Named Letter-Carriers among the Oxyrhynchus Papyri', 279-299
Σε αυτό το άρθρο αναλύεται ο ρόλος που διαδραμάτισαν οι επώνυμοι κομιστές επιστολών στην περίπτωση προσωπικών επιστολών στην Οξύρυγχο και μάλιστα ως το πιθανό πλαίσιο της παύλειας πρακτικής καθώς επίσης και μέσα στη συνάφεια των πρόσφατων υποθέσεων όσον αφορά στους κομιστές των παύλειων επιστολών. Περίπου 40 επιστολές παρουσιάζονται στο άρθρο και τρία παραδείγματα αναλύονται σε βάθος (P.Oxy. 113; P.Oxy. 3313; P.Oxy. 3505). Αποδεικνύεται ότι στην περίπτωση που ο κομιστής κατονομάζεται μέσα στην επιστολή, αυτός συμπληρώνει τη γραπτή επικοινωνία με κάποιες επιπλέον προφορικές πληροφορίες. Αντίθετα από τις πρόσφατες υποθέσεις δεν υπάρχουν μαρτυρίες που να υποστηρίζουν την άποψη ότι οι κομιστές διάβαζαν τις επιστολές στους παραλήπτες.

Mark Forman, "The Politics of Promise: Echoes of Isaiah 54 in Romans 4.19-21", 301-324
Κατά τα τελευταία χρόνια έχουν έρθει στο φως σημαντικές πληροφορίες όσον αφορά την κοινωνικοπολιτική φύση των παύλειων κειμένων. Παρά ταύτα υπάρχουν πολιτικά προκλητικά κείμενα, τα οποία δεν έχουν ακόμη εξετασθεί. Ένα από αυτά είναι το Ρωμ 4:13-25. Στο άρθρο προτείνεται η ιδέα ότι με την αναφορά στην παράδοση για την απόκτηση απογόνου από τον Αβραάμ και τη Σάρρα στους στ. 19-21, ο Παύλος εισάγει στη συζήτηση μία προοπτική σαφώς κοινωνικοπολιτική στη φύση της. Κάνοντας χρήση των κριτηρίων του Richard Hays υποστηρίζεται ότι εδώ ο Παύλος αναφέρεται έμμεσα στο Ησ 54:1-3 κι ότι αυτό το κάνει επειδή αυτό το κείμενο και η ερμηνευτική παράδοση που συνδέεται μαζί του παρέχει την ελπίδα ιδιαίτερα για τους πιστούς στην καρδιά της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Ενώ οι ερμηνευτές συχνά απορρίπτουν τη φράση "να κληρονομήσουν τον κόσμο" (Ρωμ. 4:13) ως μία παράξενη ανωμαλία, αυτό το άρθρο διερευνά τους τρόπους με τους οποίους η συγκεκριμένη φράση συνδέεται με τους στίχους που ακολουθούν κι επομένως συμβάλλει στη γενική αντι-αυτοκρατορική προοπτική του Ρωμ 4:13-25.

Roy E. Ciampa, "Revisiting the Euphemism in 1 Corinthians 7.1", 325-338
Μέχρι σήμερα ο ευφημισμός "ἅπτεσθαι" του 1 Κορ 7,1 εξετάζεται υπό το φως οκτώ παραδειγμάτων της ελληνικής γραμματείας, τα οποία οδήγησαν τους περισσότερους ερμηνευτές στο συμπέρασμα ότι εδώ πρόκειται για ένα γενικό ευφημισμό για τη σεξουαλική επαφή. Στην παρούσα μελέτη εξετάζονται 25 παραδείγματα του ευφημισμού και παρουσιάζεται πώς αυτός ο ευφημισμός συνδέεται με τη συνηθισμένη αρχαία διάκριση μεταξύ της σεξουαλικής σχέσης για ευχαρίστηση και εκείνης για την τεκνογονία. Συμπεραίνεται ότι ο όρος χρησιμοποιείται μόνο για την πρώτη περίπτωση και έχει χαρακτηριστικά να κάνει με τη χρήση της γυναίκας (ή ενός αγοριού) από έναν άνδρα για τη σεξουαλική ικανοποίηση. Το άρθρο καταλήγει με μία εξέταση του 1 Κορ 7 και υποστηρίζεται ότι η συνάφεια εδώ ευνοεί την κατανόηση της χρήσης εδώ του ευφημισμού ως μία κριτική συγκεκριμένων σεξουαλικών σχέσεων παρά ως μία απόρριψη της σεξουαλικής σχέσης γενικά.

James Carleton Paget, "After 70 and All That: A Response to Martin Goodman's Rome and Jerusalem", 339-365
Στο άρθρο εξετάζονται κριτικά οι θέσεις του Martin Goodman στο νέο του βιβλίο για τη σχέση Ρώμης και Ιερουσαλήμ. [Στο βιβλίο έχουμε αναφερθεί σε παλαιότερη ανάρτησή μας]

Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2009

Η τέταρτη συνάντηση του Σεμιναρίου Ορθοδόξου Ερμηνευτικής

Την Τετάρτη 28 Ιανουαρίου 2009 και ώρα 18:00 στην Αίθουσα Συνεδριάσεων στον 4ο όροφο της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ θα λάβει χώρα η τέταρτη συνάντηση στο πλαίσιο των εργασιών του Σεμιναρίου Ορθοδόξου Ερμηνευτικής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ.
Εισηγητές θα είναι:

Άννα Αναστασιάδου-Συμεωνίδου (Καθηγ. Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ), "Από την ιστορία του γλωσσικού ζητήματος: Τα Ευαγγελικά και Ορεστειακά με βάση τον τύπο της εποχής (αρχές του 20ου αι.)"

Βασίλειος Τζέρπος, δρ. Θ., "Το Ιωάννειο Πρόβλημα. Νέα θεώρηση"

Ένας τόμος με δημοσιεύσεις του Gilles Quispel

Από τον εκδοτικό οίκο Brill κυκλοφορεί μία συλλογή διαφόρων δημοσιεύσεων του καθηγητή της Ιστορίας του Αρχέγονου Χριστιανισμού στο Παν/μιο της Ουτρέχτης, Gilles Quispel (1916-2006), οι οποίες δημοσιεύθηκαν αρχικά στο διάστημα 1951-1983.



Johannes van Oort (εκδ.), Gnostica, Judaica, Catholica. Collected Essays of Gilles Quispel . With additional Prefaces by April deConick and Jean-Pierre Mahé, (Nag Hammadi and Manichaean Studies 55), Brill 2008
ISBN: 978 90 04 13945 9
€ 195.00

Περίληψη εκδοτικού οίκου
Οι 50 μελέτες που συγκεντρώθηκαν σε αυτόν τον τόμο αντιπροσωπεύουν τα κυριότερα θέματα με τα οποία ασχολήθηκε ο καθ. Quispel στη διάρκεια της ακαδημαϊκής του καριέρας: τα κείμενα της βιβλιοθήκη του Nag Hammadi γενικά και το Ευαγγέλιο του Θωμάς ειδικότερα, το Διά τεσσάρων του Τατιανού και τις επιρροές του, το Corpus Hermeticum, το Μανιχαϊσμό, τις ιουδαϊκές καταβολές του Γνωστικισμού, το Γνωστικισμό και το μέλλον του Χριστιανισμού. Σε αυτόν τον τόμο δημοσιεύονται και μία σειρά λιγότερο γνωστών παλαιότερων κειμένων του Quispel (στο τμήμα ‘Catholica’).
Μέχρι λίγο πριν το θάνατό του ο καθηγ. Quispel συμμετείχε ενεργά στην έρευνα του Ευαγγελίου του Θωμά. Ήταν ο πρώτος που είδε το κοπτικό κείμενο του συγκεκριμένου ευαγγελίου, το οποίο στη συνέχεια εξέδωσε και μετέφρασε αρχικά στα 1959 και στη συνέχεια στα 2005. Ασχολήθηκε επίσης με το Διά τεσσάρων και τον
γνωστικό Βαλεντίνο. Μία από τις πιο πρόσφατες μελέτες του, που δημοσιεύεται στον τόμο, είναι ‘Τhe Muslim Jesus.’


Περιεχόμενα του τόμου
PART I: GNOSTICA
1. Christliche Gnosis, jüdische Gnosis, hermetische Gnosis
2. Coptic Gnostic Writings
3. The Demiurge in the Apocryphon of John
4. A Diatessaron Reading in a Latin Manichaean Codex
5. The Diatessaron in Iceland and Norway Co-author: Andrea van Arkel-De Leeuw van Weenen
6. The Diatessaron of Romanos
7. A General Introduction to the Study of the Diatessaron of Tatian
8. Genius and Spirit
9. Gnosis als Erfahrung
10. Gnosis and Culture
11. Gnosticism
12. The Gospel of Thomas Revisited
13. The Gospel of Thomas and the Trial of Jesus :23 PM
14. Das Hebräerevangelium im gnostischen Evangelium nach Maria
15. Hermann Hesse and Gnosis
16. Mani et la tradition évangélique des judéo-chrétiens
17. Marcion and the Text of the New Testament
18. Note sur “Basilide”
19. Origen and the Valentinian Gnosis
20. Saint Augustin et l’Évangile selon Thomas
21. Some remarks on the Gospel of Thomas
22. The Study of Encratism: A Historical Survey
23 Valentinian Gnosis and the Apocryphon of John
24. Valentinus and the Gnostikoi

PART II:
25. African Christianity before Minucius Felix and Tertullian
26. Ezekiel 1,26 in Jewish Mysticism and Gnosis
27. The Fourth Gospel and the Judaic Gospel Tradition
28. Jewish Christian Gospel Tradition
29. Jewish Gnosis and Mandaean Gnosticism. Some reflections on the Writing Brontè
30. A Jewish Source of Minucius Felix
31. Judaism and Gnosis
32. Jung and Pauli
33. Meristae Chapter 34. Plotinus and the Jewish Gnōstikoi
35. The Muslim Jesus

PART III: CATHOLICA
36. African Christianity before Tertullian
37. Anima naturaliter christiana
38. An Apocryphal Variant in Macarius
39. Apocalyptics and Gnosis from Job to Jan van Eyck
40. The Epistle to the Laodiceans: A Marcionite Forgery
41. Eros and Agape in the Gospel of John
42. L’Extase de Saint Paul
43. God is Love
44. Gregory of Nyssa and Mysticism
45. The Holy Spirit According to the Early Church
46. The Holy Spirit as Woman in Apocalypse 12
47. Johannesevangelium und Gnosis
48. Time and History in Catholic Christianity, especially Augustine
49. Utrecht and the Conversion of Germany. Liudger and the Gospel of Thomas

PART IV: EPILOGUE
50. Gnosis and the Future of Christian Religion




Για να διαβάσετε μία σύντομη παρουσίαση του τόμου από την April DeConick, πατήστε εδώ.

Το χρονικό του Ναβονίδη

Στο ιστολόγιο LacusCurtius και Livius.org έχει αναρτηθεί το κείμενο του λεγόμενου Χρονικού του Ναβονίδη (556-539), τελευταίου βασιλιά της Βαβυλώνας, ο οποίος ηττήθηκε τελικά από τον βασιλιά της Περσίας Κύρο. Στο κείμενο αυτό, χαραγμένο σε μία πέτρα που εκτίθεται σήμερα στο Βρεττανικό Μουσείο, παρουσιάζονται τα έργα του Ναβονίδη, η άνοδος του Κύρου και η πτώση της Βαβυλώνας. Στην παραπάνω ιστοσελίδα δημοσιεύεται ολόκληρο το κείμενο του Χρονικού με βάση την έκδοση .K. Grayson, Assyrian and Babylonian Chronicles (1975, 1977²) καθώς και σχόλια σε αυτό.
Για να βρεθείτε στη σχετική σελίδα, πατήστε εδώ.
(Φωτ. Η επιγραφή στο Βρεττανικό Μουσείο)

Διαχρονία και συγχρονία

Κείμενα που ασχολούνται με μεθοδολογικά ζητήματα, που παρουσιάζουν την ιστορία της έρευνας μέχρι σήμερα ή τις σύγχρονες τάσεις σε αυτήν είναι πάντα ευπρόσδεκτα και αναμφισβήτητα ωφέλιμα. Ένα τέτοιο κείμενο σαφές και κατατοπιστικό είναι και το άρθρο του καθ. της Κ.Δ. στο Πανεπιστήμιο της Βόννης, Günter Röhser, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο ThZ 64:3 (2008) 271-293. Φέρει τον τίτλο „Von der Welt hinter dem Text zur Welt vor dem Text“ και στόχο έχει να παρουσιάσει τις νέες τάσεις στην ερμηνευτική. Σε αυτές το ενδιαφέρον μετατίθεται από τον κόσμο πίσω από το κείμενο σε εκείνον μπροστά από αυτό, από την ιστορική-διαχρονική προσέγγιση του κειμένου στη συνολική-συγχρονική.
Σημειώνουμε στην παρούσα ανάρτηση μερικά από τα κεντρικά σημεία αυτού του άρθρου, που θεωρούμε διαφωτιστικά:

Διάκριση διαχρονίας / συγχρονίας
Οι διαχρονικές μέθοδοι εξετάζουν το κείμενο από απόψεως της δημιουργίας του (προφορική παράδοση, επεξεργασία γραπτών παραδόσεων, πηγές, παραδόσεις). Αντιλαμβάνονται δηλ. το κείμενο ως το αποτέλεσμα μίας μεγάλης εξέλιξης.
Οι συγχρονικές μέθοδοι εξετάζουν το κείμενο στην παρούσα του μορφή (περιγραφή των φαινομένων του κειμένου). Παρατηρούν δηλαδή το κείμενο ως δομή και στοιχείο επικοινωνίας.
Υφίσταται το ερώτημα της σχέσης των δύο τάσεων, το οποίο ακόμη δεν έχει επαρκώς απαντηθεί: είναι συμπληρωματικές η μία προς την άλλη ή μπορούν να ιεραρχηθούν;

Διάκριση ιστορικού / συνολικού
Σαφώς η έννοια «ιστορικό» συνδέεται με τη διαχρονία. Όμως και μία συγχρονική ερμηνεία μπορεί επίσης να είναι «ιστορική». Το κείμενο ως στοιχείο επικοινωνίας είναι ένα ιστορικό μέγεθος, έχει μία πρόθεση, η οποία ενεργοποιείται σε ένα ιστορικό επίπεδο (την εποχή σύνταξης του κειμένου ή και αργότερα) και σε ένα παροντικό επίπεδο => ένα κείμενο είναι πάντα συγχρονικό όσον αφορά στους αναγνώστες του.
Η έννοια «συνολικό» παραπέμπει α) στις συναισθηματικές, δημιουργικές και κοινωνικές μεθόδους βιβλικής ερμηνείας (π.χ. διαδραστική ερμηνεία, με βάση την ψυχολογία του βάθους κτλ.) και β) στην «ολιστική» ερμηνεία του κειμένου.

Αιτίες για την ανάπτυξη των νέων τάσεων στην ερμηνευτική
Ο Röhser κατονομάζει τρεις βασικές ομάδες αιτίων που οδήγησαν σε αυτήν τη στροφή:
α) Επιστημονικοί λόγοι: οι κλασικές μέθοδοι της ιστορικοκριτικής ερμηνείας έχουν ως ένα σημείο οδηγηθεί σε αδιέξοδο. Η εφαρμογή της φιλολογικής κριτικής, της ιστορίας των μορφών και παραδόσεων καθώς και της κριτικής παραδόσεων οδήγησαν στη διαπίστωση ότι αυτές οι μέθοδοι μάλλον απομακρύνουν από το κείμενο παρά οδηγούν στην ερμηνεία του. Προσανατολίζονται στην εξέλιξη του κειμένου κι όχι στο κείμενο ως φιλολογικό και δομημένο μέγεθος. Μία νέα κατεύθυνση στην έρευνα διαπιστώνεται με την εφαρμογή της Redaktionskritik και στη συνέχεια με την επιστήμη της λογοτεχνίας και τη δομική γλωσσολογία (αρχικά στην Π.Δ. με τον W. Richter και στη συνέχεια στην Κ.Δ. με τον K. Berger).

β) Γενικότεροι θεολογικοί λόγοι: Ο R. Τοποθετεί τις απαρχές του νέου προσανατολισμού στην έρευνα στα 1940 στον αγγλοαμερικανικό βιβλικό χώρο και μάλιστα σε σχέση με τη διαλεκτική θεολογία, η οποία τόνισε την ανάγκη σύνδεσης της πίστης με την Αγία Γραφή και μάλιστα με το σύνολό της (Π.Δ. και Κ.Δ.). Ο R. αναφέρει επίσης το ρόλο που διαδραμάτισε στις νεότερες εξελίξεις η έρευνα στις ΗΠΑ. Εντοπίζει δύο τάσεις: από τη μία οι νεότερες και προοδευτικές τάσεις στη βιβλική ερμηνεία (new literary criticism, narrative criticism, canonical criticism, rhetoricall criticism, φεμινιστική ερμηνεία, reader response criticism, cultural studies) και από την άλλη συντηρητικές και περισσότερο επηρεασμένες από το συστηματικό τομέα τάσεις (βλ. π.χ. τον B.S. Childs). Στις γενικές θεολογικές αιτίες ο R. συγκαταλέγει τον χριστιανικό-ιουδαϊκό διάλογο και τα ερεθίσματα που δέχθηκε η χριστιανική ερμηνευτική από την ιουδαϊκή.

γ) Διεπιστημονικοί λόγοι. Ερεθίσματα που δέχθηκε η βιβλική ερμηνευτική από τις μη θεολογικές επιστήμες. Κατά την εκτίμηση του R. αυτοί οι λόγοι υπήρξαν σημαντικότεροι από ό,τι οι θεολογικοί. Η λεγόμενη «γλωσσολογική στροφή» (linguistic turn) εφαρμόστηκε αρχικά στη φιλολογική επιστήμη και στη συνέχεια άρχισε να επηρεάζει και τις υπόλοιπες ανθρωπιστικές σπουδές (κοινωνιολογία, ανθρωπολογία, εθνολογία, ψυχολογία).

Με τις επιμέρους συγχρονικές τάσεις, όπως τις παρουσιάζει ο R. θα ασχοληθούμε σε επόμενη ανάρτηση.